Äideillä, jotka mainostavat täällä tekevänsä kotityöt tunnissa on joku ongelma
Aina kun joku valittaa kotitöiden raskautta, jostain löytyy se viisas, joka sanoo, että tunnissahan päivän kotityöt hoitaa, mitä niistä valittamaan. Tämä tuntihan nyt ei pidä paikkaansa, eli näillä äideillä on jotain ongelmia muussa elämässään, mutta siivouksella he sentään pääsevät pätemään. Surullista sinänsä, että elämän ainoa ylpeyden aihe on siisti koti.
Kommentit (81)
Perunat (4-5 kpl) kuorin ja kuutioin alle 5 minuutissa (laskettu on, ennen kuin joku alkaa tästäkin mussuttamaan). Sillä aikaa vesi+liemikuutio ovat kuumentuneet kiehuvaksi.
Perunoiden kypsyessä hetken kuutioin lohen/makkarat, lisään ne + keittojuurekset ja maustan. Ja kyllä, ehdin vielä kattaa pöydänkin :-D
Älkää hyvät ihmiset viitsikö halkoa hiuksia joka asiasta.
ei riittäisi meidän perheelle edes yhdeksi ateriaksi ja teen sen yleensä kahdeksi, muuten tekisin saman homman taas kohta uudestaan.
Itse en laske kotityöksi sitä, jos käytän 2 minuuttia omenan kuorimiseen tai voileipien tekoon tai ruuan lämmittämiseen mikrossa. Tai 30 sekunttia pöydän pyyhkimiseen. Tai tunnin siihen, kun odotan taaperon syövän itse.
Minusta nämä ovat enemmänkin sitä lasten hoitoa, heidän perustarpeistaan huolehtimista.
Vierailija:
että jos viisi ateriaa päivässä ja jälkien siivous vie yli tunnin, niin miten voi tehdä kotityöt tunnissa??????????
Vierailija:
Itse en laske kotityöksi sitä, jos käytän 2 minuuttia omenan kuorimiseen tai voileipien tekoon tai ruuan lämmittämiseen mikrossa. Tai 30 sekunttia pöydän pyyhkimiseen. Tai tunnin siihen, kun odotan taaperon syövän itse.
Minusta nämä ovat enemmänkin sitä lasten hoitoa, heidän perustarpeistaan huolehtimista.Vierailija:
että jos viisi ateriaa päivässä ja jälkien siivous vie yli tunnin, niin miten voi tehdä kotityöt tunnissa??????????
Vierailija:
siitä jaksaako kotitöitä tehdä vai ei. Minulla on vauva ja 2-vuotias, mies käy päivät töissä ja illat sekä vapaapäivät rakentaa. Kyllä minä silti pystyn pitämään kodin kasassa, ekä kyse olekkaan siitä.Minua kuitenkin ärsyttää (samoin kuin ilmeisesti myös ap:tä) kotitöiden vähättely. Se perinteisten naisten työn vähättely. Ja naiset vielä itse vähättelevät sitä. Naiset arvioivat OMAN TYÖNSÄ aina tahallaan alakanttiin. Esim. tuo pyykin laitto. Sanovat että pyykinlaittoon kuuluu yksi napin painaminen, vaikka todellisuudessa siihen kuuluu paljon muutakin.
Kyllä MINÄ ihan oikeasti teen kotityöt, siis KAIKKI kotityöt, tunnissa...
Mitäs se ap tästä just kirjoittikaan, heh...
ap
Vierailija:
Vierailija:
siitä jaksaako kotitöitä tehdä vai ei. Minulla on vauva ja 2-vuotias, mies käy päivät töissä ja illat sekä vapaapäivät rakentaa. Kyllä minä silti pystyn pitämään kodin kasassa, ekä kyse olekkaan siitä.Minua kuitenkin ärsyttää (samoin kuin ilmeisesti myös ap:tä) kotitöiden vähättely. Se perinteisten naisten työn vähättely. Ja naiset vielä itse vähättelevät sitä. Naiset arvioivat OMAN TYÖNSÄ aina tahallaan alakanttiin. Esim. tuo pyykin laitto. Sanovat että pyykinlaittoon kuuluu yksi napin painaminen, vaikka todellisuudessa siihen kuuluu paljon muutakin.
Kyllä MINÄ ihan oikeasti teen kotityöt, siis KAIKKI kotityöt, tunnissa...
Mitäs se ap tästä just kirjoittikaan, heh...
Vierailija:
ei riittäisi meidän perheelle edes yhdeksi ateriaksi ja teen sen yleensä kahdeksi, muuten tekisin saman homman taas kohta uudestaan.
Unohtui mainita, että ostan soppatarkoitukseen ISOJA perunoita, sellaisia Rosamundan kokoisia. Keittoa tuosta tulee n. 2,5 litraa, riittää kolmelle hengelle pariksi päiväksi.
Ei meillä kyllä syödä 4-5 isosta perunasta kuin nippa nappa ateria, lapsia kolme.
ei mene juuri mitään aikaa kotitöihin. En laske tuohon ruoanlaittoa, vaikka ei siihenkään mene tuntia.
Olen tosin tehnyt kaiken itselleni mahdollisimman helpoksi. En silittele mitään sukkia turhaan tms.
Menee varmaan n. 50sekuntia laittaa kone pyörimään ja ripustaessa ei mene montaa minuuttia.
Nyt kun on tiskikone niin ei mene montaa sekuntia laittaa astioita jne.
Pieni asunto joten aikaa ei kulu imuroimiseen ja lattioiden pesuun ikuisuuksia. Tahrat jne pyyhitään heti kun niitä tulee, ja kaikki tavarat aina paikoillaan joten mitään varsinaista siivottavaa ei juuri koskaan ole.
Vessat pestään samalla kun käydään suihkussa + tarvittaessa silloin tällöin.
Vain 1 lapsi, joten ei sotkujakaan sen osalta.
En edes keksi useinkaan itselleni mitään kotitöitä...
Tarkoitin sitä, että pointti meni ohi taas kerran kun suurin osa vastauksista on tyyliin " Kyllä minä ainakin hoidan koko kodin ja valmistan aamiaisen kaikille kiinalaisille tunnissa" ! ;-)
51
Vierailija:
Ei meillä kyllä syödä 4-5 isosta perunasta kuin nippa nappa ateria, lapsia kolme.
Meillä on kolme isoa syöjää, jos se tähän jotain kuuluu. Valitettavasti voin kertoa ruoanlaittotavoistani vain omalta osaltani, enkä koskien jokaista av-mammaa erikseen. En ole selvänäkijä, enkä voi tietää paljonko JUURI SINUN lapsesi syövät.
Alkuperäisen viestin tarkoitus oli ilmaista, että kannattaa tiukkoina hetkinä suosia noita helposti valmistuvia ruokia, joihin luen mm. keitot ja uuniruoat.
Lopetan nyt tästä aiheesta vääntämisen tähän.
Eikö tuo lasten ruokkiminen mene samaan sarjaan näiden kanssa?
minusta tuntui kun olin kotona että koko ajan olin jotain järjestelemässä ja siivoamassa ja koskaan ei silti ollut siistiä. Kun aloitti yhdestä päästä, toisesta päästä jo lapset sotkivat. Ja olen samaa mieltä sen kirjoittajan kanssa, joka kirjoitti siitä miten naiset aliarvostavat omaa työtään. Ei ihme ettei kotiäitejä arvosteta.
Mutta kyllä kai sitten toiset ovat niin taitavia organisoijia että pystyvät tekemään kotityöt tunnissa. Minä en ole.
Eli teillä syö kolme isoa ihmistä yhteensä yhden perunan/ ateria. En tunne ketään muuta noin pieniruokaista tai nopeaa ruuanlaittajaa. Netissä nimettömänä vaan löytyy kaikenlaista...
Vierailija:
Vierailija:
Ei meillä kyllä syödä 4-5 isosta perunasta kuin nippa nappa ateria, lapsia kolme.Meillä on kolme isoa syöjää, jos se tähän jotain kuuluu. Valitettavasti voin kertoa ruoanlaittotavoistani vain omalta osaltani, enkä koskien jokaista av-mammaa erikseen. En ole selvänäkijä, enkä voi tietää paljonko JUURI SINUN lapsesi syövät.
Alkuperäisen viestin tarkoitus oli ilmaista, että kannattaa tiukkoina hetkinä suosia noita helposti valmistuvia ruokia, joihin luen mm. keitot ja uuniruoat.
Lopetan nyt tästä aiheesta vääntämisen tähän.
Koeta nyt jo ymmärtää, että kyseessä oli KEITTO, johon tulee paljon muutakin kuin se pelkkä peruna per ruokailija. Siis keittojuureksia ja lihaa/kalaa. Sekä tietty leipää keiton kanssa.
Ja kyllä, olen rutinoitunut ruoanlaittaja (kokkinakin toiminut), joten saattaa olla että valmistan ruoat ehkä nopeammin kuin sinä. Työskentelytekniikka on siis tehokkaampi.
Tarkoitus oli (edelleenkin) suositella kotitöistä stressaantuneille helposti valmistuvia ruokia ja mielestäni keitot ovat niitä. Ei kilpailla siitä, kuka tekee jotain jossain ajassa ja kuka ei.
En sitten malttanutkaan lopettaa tästä vääntämistä... mutta nyt oikeasti laittamaan ruokaa.
Vierailija:
Vai kauanko teille menee esim. kaataa peruna-sipulipussi uunivuokaan, lisätä joukkoon kerma ja kinkku/tonnikala tms ja laittaa uuniin kypsymään?
Taas näitä av-totuuksia, kun minä en siihen pysty niin ei sitten muutkaan.
sen minuutissa? Vai onko teillä niin pieni kone ettei sinne mahdu kuin muutama riepu kerrallaan?
Vierailija:
Vierailija:
Ei meillä kyllä syödä 4-5 isosta perunasta kuin nippa nappa ateria, lapsia kolme.Vai kauanko teille menee esim. kaataa peruna-sipulipussi uunivuokaan, lisätä joukkoon kerma ja kinkku/tonnikala tms ja laittaa uuniin kypsymään?
Taas näitä av-totuuksia, kun minä en siihen pysty niin ei sitten muutkaan.
Aamulla kuorin perunat ja panin kiehumaan (tai tein kastikkeen tms), 15min, samaan aikaan otin imurin kaapista ja imuroin äkkiä pahimmat roskat. Laitoin pyykit koneeseen (pari minuuttia), pesaisin vessan ja petasin sängyt.
No jaa, tuohon meni ehkä hiukan yli puoli tuntia kokonaisuudessaan.
Katoin aamupalan, täytin tiskikoneen, siivosin pöydän. Tähän syömisine päivineen puoli tuntia.
Laitoin pyykit kuivumaan (muutama minuutti), panin toisen koneellisen pyörimään.
Puin lapset ulos, tultiin parin tunnin päästä. Jos oli kastikeruoka valmiina, keitin makaroonit tai perunat ja tein salaatin (n. 15min)
Ruokailu ja jälkien siivous (kokonaisuudessaan syömisineen n. puoli tuntia).
Lapset päiväunille, pyykit koneesta, edellisen päivän pyykit viikasin ja vein kaappeihin.
Pari tuntia lojumista ja oleilua.
Lapsille välipala (n. 15-30min koko ruljanssi)
Leikkiä lasten kanssa tai uudelleen ulos.
Toinen ruoka (mikä useasti oli valmiina pakkasessa), ehkä n. tunti syömisine päivineen ja keittiön siivouksineen.
Loppuilta oleilua ja lasten kanssa puuhastelua, lukemista, lojumista yms.
Iltapala ja lapset nukkumaan (n. tunti)
Että kai sitä meni aikaa enemmän kuin tunti, mutta siihen on laskettu myös ruokailujen kesto.
Ja lapsia 5
Vierailija: