Äideillä, jotka mainostavat täällä tekevänsä kotityöt tunnissa on joku ongelma
Aina kun joku valittaa kotitöiden raskautta, jostain löytyy se viisas, joka sanoo, että tunnissahan päivän kotityöt hoitaa, mitä niistä valittamaan. Tämä tuntihan nyt ei pidä paikkaansa, eli näillä äideillä on jotain ongelmia muussa elämässään, mutta siivouksella he sentään pääsevät pätemään. Surullista sinänsä, että elämän ainoa ylpeyden aihe on siisti koti.
Kommentit (81)
Vaimot vaihtoon ohjelmassahan tässä taannoin oli superäiti, jonka vanhin tytär ei saanut puhua isälleen illalla ja äiti kävi kumoamassa vaatekaappien sisällöt, kun eivät olleet suorassa jne. Sillä äidillä mielestäni oli ongelma kotitöiden suhteen.
Tunnissa tekee jo paljon. Tosin mä olen tällä hetkellä kotiäitinä ja teen pitkin päivää hommeleita. Välillä tosin löysäilen ja olen vaan. Helppoa, töihin ei ole ollenkaan vielä ikävä.
Ongelma on siinä, että me jotkut kotiäidit osaamme organisoida asioita emmekä istu koko päivää perse homeessa tietokoneella. Menisit sinäkin ap vaikka pyyhkimään pölyjä.
Usein täällä äidit meuhkaavat että lapsen paikka on kotona äidin taikka isin kanssa mutta sitten koko päivä omistetaan puunaamiseen ja kotitöihin...!
Totta kai koti on hyvä pitää siistinä ja tehdä kotitöitä myös mutta kyllä minusta 1 kunnon siivouspäivä viikossa ja päivittäin sitten perusaskareet ja pieni siistiminen...
Ankeaa kun jotkut äidit ovat kotona ja kulkevat rätti kädessä lapsen perässä ja hinkuttavat ja järjestelevät koko ajan joka paikkaa...
niin ei niihin kotitöihin montaa tovia mene ;-)
Ja ne voi JOPA hoitaa sillon, kun lapset on päiväunilla...
Nimim. pyykki- ja astianpesukone päällä, ruoka uunissa... :)
Enpä ole mainostanut täällä, kauanko mulle menee siivoamiseen, mutta nyt kun mietin: aamulla menee 15 min. kun ladon astiat tiskikoneeseen ja pyyhin ruoka- ja tiskipöydän. Päiväruoan jälkeen menee 15 min kuten edellä. Illalla menee ehkä 30 min., kun toistan em. asiat, kerään likaiset vaatteet pyykkiin ja laitan lojuvat tavarat paikalleen. 2-vuotias kerää lelunsa omaan huoneeseensa.
Imuroin yleensä kerran-pari viikossa kun lapset ovat nukkumassa tai sitten imuroimme yhdessä siivousfriikin 2-vuotiaan kanssa.
Ei ole kämppä ihan kaatopaikkakunnossa eivätkä lapset heitteillä.
Mikä tässä on ongelmallista?
Jääpähän loppupäivä aikaa hommailla kaikkea muuta kivaa, ehdin mainiosti laiskotella sohvalla dekkaria lukemassa ja samalla leikkiä vaikka kotieikkiä lasten kanssa (esitän töistä kotiin palannutta isähenkilöä), ehdin tehdä kaikkea muutakin mielenkiintoista, kun kaikki kotihommat on tehty. Ja meillä ei tosiaan ole paikat mitenkään kiillotettuja, siinäpä se salaisuus: niitä hommia voi tehdä vähän kevyemmälläkin kädellä ja varsinaiset puunaukset sitten muutaman kerran vuodessa yhdessä miehen kanssa... Minusta ongelma on niillä, jotka valittavat niiden kotitöiden työläyttä.
Esim. aina, kun puhutaan pyykeistä, täällä joku (yleensä useampi)ilmoittaa hoitavansa pyykit minuutissa. Siis minuutissa lajittelee pyykit, täyttää pyykkikoneen, ripustaa pyykit kuivumaan ja viikkaa ne kaappeihin. Tämä on kotitöiden vähättelyä, jonka tarkoitus on lannistaa toisia äitejä ja kertoa miten mahtava pyykkiorganisooja itse on.
Älä ota ongelmaa siitä mitä toiset tekevät tai jättävät tekemättä.
Nyt ei riitä, kun vanhin lapsi on melkein neljä ja hänellä on pari pienempää sisarusta. Mies tekee pitkää päivää työ + rakentaminen. Pyykkiä on enemmän, muruja ja kaatuneita mehuja, lelunlevittäjiä kolme... Aikansa tätäkin.
Pesetkö kaikki, valkoiset mustat, 30-kymppiset ja kaikki samassa koneessa. Ei taida olla yhtä lasta enempää. Itse pesen ainakin kuudenlaisia koneellisia, joita varten lajittelen pyykin. Ja käytän myös eri pesuainetta esim. valkopyykkiin.
En nyt oikein ymmärrä, että mikä sinulla ap on ongelmana.
Se, että toiset osaavat organisoida päivänsä niin, että ehtivät tekemään sinua enemmän?
Itse teen joka päivä jotain, aina löytyy joku väli, milloin ehtii esim. imuroiman. Seuraavassa välissä voin vaikka sitten mopata. Pölyt voi pyyhkiä eri päivänä ja vessan pestä taas seuraavana. Ruuan laitan kerran päivässä. Mikä tässä on niin ongelmallista sinulle?
Ja kyllä, ehdin silti viettää aikaa lasten kanssa, viedä esikoista kerhoon ja ulkoilla päivittäin. Joka päivä ehdin myös istuskella netissä kuopuksen päiväunien ajan :)
Vierailija:
Esim. aina, kun puhutaan pyykeistä, täällä joku (yleensä useampi)ilmoittaa hoitavansa pyykit minuutissa. Siis minuutissa lajittelee pyykit, täyttää pyykkikoneen, ripustaa pyykit kuivumaan ja viikkaa ne kaappeihin. Tämä on kotitöiden vähättelyä, jonka tarkoitus on lannistaa toisia äitejä ja kertoa miten mahtava pyykkiorganisooja itse on.
ripustaminen sujuu hetkessä tai työnnän kuivaajaan.. kaappiin laittoon ja lappoiluun menee se suurin aika
täyttämiseen ja päälle laittoon mene kuin minuutti. Mutta tekeekö teistä joku aivan rehellisesti KAIKEN päivän pyykkiin liittyvä YHDESSÄ MINUUTISSA. Eli yhden minuutin sisällä tyhjentää märät pyykit koneesta ja ripustaa ne kuivumaan, viikkaa jo kuivuneet pyykit narulta kaappeihin ja täyttää uuden koneellisen pyykkiä. Tämä kaikki kuuluu pyykkien laittoon (jotkut vielä silittävätkin, minä en). Eli tekeekö teistä joku tuon kaiken minuutissa?
Silloin kun isoäitimme olivat nuoria, silloin pyykki oli työtä.
Ei voi sanoa työksi napin painamista, hanan avaamista ja ehkäpä vielä koneellista kuivaamista. Se on muutaman minuutin pikkuaskare.
vaan se, että ne muka tehdään tunnissa, puppua. Sinä joka töitäsi luettelit toisessa ketjussa, et tosiaan tehnyt niitä tunnissa. Jotkut ehkä ovat vahvasti kinesteettisiä ja haluavat tehdä juttuja käsillään, läheskään kaikki eivät ole. Kaikille ei-kinesteettisille kotityöt ovat kuitenkin lähinnä pakkopullaa. Miksi niiden ihmeellistä helppoutta pitää rasittuneille joka välissä kehua?
ap
Vierailija:
vaan se, että ne muka tehdään tunnissa, puppua. Sinä joka töitäsi luettelit toisessa ketjussa, et tosiaan tehnyt niitä tunnissa. Jotkut ehkä ovat vahvasti kinesteettisiä ja haluavat tehdä juttuja käsillään, läheskään kaikki eivät ole. Kaikille ei-kinesteettisille kotityöt ovat kuitenkin lähinnä pakkopullaa. Miksi niiden ihmeellistä helppoutta pitää rasittuneille joka välissä kehua?ap
Jos olisi perussiistiä menisi varmaan puolet vähemmän
pyykkien ottaminen narulta ja tunkeminen kaappeihin on sitten toinen homma eikä siihenkää montaa minuuttia mene. Meillä ei pyykkiä ihmeemmin viikkailla eikä silitellä...
Et siis lajittele pyykkejä, vie niitä kaappiin jne? Köyhät joutuvat jopa ripustamaan ne, eikä suju minuutissa...
Vierailija:
Silloin kun isoäitimme olivat nuoria, silloin pyykki oli työtä.Ei voi sanoa työksi napin painamista, hanan avaamista ja ehkäpä vielä koneellista kuivaamista. Se on muutaman minuutin pikkuaskare.
Kyllä minä saan tunnissa koneellisen pyykkiä pyörimään, tyhjennän ja täytän ap-koneen ja laitan yksinkertaisen ruoan. Siistimistä teen päivällä aina silloin tällöin, en pidä sitä varsinaisena kotityönä. JOka päivä ei edes ole pyykkiä pestävänä.
Imuroinnit sun muut teemme yhdessä viikonloppuna. Erikoisempiin siivouksiin (esim. ikkunanpesu) menee tietty kauemmin, mutta harvoin.