Mistä iloa elämään? Olen lihonut 98kg----106kg pienessä ajassa, tuntuu, ettei mikään muu tuo hyvää oloa. Mies "vihainen
Masennuslääkkeitä syönyt jo vuoden, mutta auttaa vain hetkittäin.
Aina väsyttää. Tiedän että johtuu painosta (olen 162cm pitkä). Ikä harmittaa, täytin hiljattain 40v
Tuntuu että elämä ohi. Työskentelen vanhusten parissa ja vaihtaisin koska vain paikkaa jonku 96 vuotiaan kanssa.
Kommentit (74)
Elätkö mieluista elämää ollenkaan? Mikä on hyvin ja mitä haluat paremmaksi? Onko sinulla haaveita, joita voisit alkaa toteuttaa? Kannattaa keskittyä mukavampiin asioihin kun huono mieliala ja lihominen.
Haluaisin ystäviä. Käydä salilla. Mutta ensin pitäisi laihtua,että kehtaisi tehdä mitään. Nyt olen lähinnä kotona ja syön.
Vierailija wrote:
Liikunta pahentaa vaan syömisen himoa. Tämä siis minun kokemukseni.ap
Luin juuri Kaisa Jaakkolan Hyvänolon hormonidieetti, kärsin monta viikkoa epämääräisistä vatsavaivoista ja sain siitä kirjasta erinomaisen avun. Laihtua minun ei tarvitse, mutta kirjassa keskitytäänkin terveyteen, normaalipainoon pääseminen seuraa tervehtynyttä aineenvaihduntaa ilman sen kummempia ponnisteluja.
Ensimmäinen oivallus oli siis, että luonto ei tunnista laihduttamista. Ihmisen biologia on evoluutioon kuluessa muotoutunut hengissä pysymiseen ja energian keräämiseen, ei laihduttamiseen. Toinen juttu oli, että aineenvaihdunnan on oltava terve, jotta keho voi käyttää kehonrasvaksi kertyneen energian hyödyksi ja normaalipainoon pääseminen on mahdollista.
Tuo on niin pitkä juttu, että suosittelen kirjan lainaamista ja lukemista ajan kanssa. Hyvä olo riippuu pitkälti siitä, onko sinulla suoliston terveys kunnossa, niin kummalliselta kuin se kuulostaakin. Mutta onhan tuosta jo paljon tutkimustuloksia, miten ravinto ja liikunta vaikuttavat mielialaan. Liikunta kuluttaa energiaa, ja silloin kehon pitää sitä saada käyttöönsä. Aineenvaihdunnassa on monia tekijöitä, jotka voivat estää kehonrasvan käytön energiaksi, vaikka se olisi tarkoituksena, siitä on kirjassa yksityiskohtaiset ohjeet.
Tsemppiä ja hyvää mieltä!
Melkoinen painonnousu, jos olet 58 kg noussut 106 kg. En ihmettele, että mies on vihainen.
Todennäköisesti hän jo hakee lihalliset ilot muualta.
Vauvapalstalta et saa konkreettista apua, mutta myötätuntoa tai trollausta kyllä. Sinun kannattaa varata aika lääkärille eli kerrot, että painosi ja mielialasi (masennus) vaivaa. Laita ratas pyörimään. Tiedän, että on vaikeaa ja tiedän, että voi mennä aikaa, että pääsee kunnolla avun piiriin. Ei ole helppoa, todellakaan.
Myötätuntoisesti haluan kysyä sinulta AP: Mitä mieltä olet paastoamisesta? Oletko sellaista kokeillut? Suosittelen sellaista sovellusta kuin Fasting Tracker (punainen logo, valkoinen haarukka). Naisilla paastoaminen on hieman erilaisempaa kuin miehillä erilaisen hormonitoiminnan takia eli naisten kannattaa aloittaa paastoaminen varovaisesti.
Vierailija wrote:
Haluaisin ystäviä. Käydä salilla. Mutta ensin pitäisi laihtua,että kehtaisi tehdä mitään. Nyt olen lähinnä kotona ja syön.
Ei mitään sitku-elämää, vaan elä nyt. Nyt etsit salin ja ostat vaikka ensin kuukausi jäsenyyden ja käyt ostaan salivaatteet. Tee niitä asioita nyt mitä halut.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Liikunta pahentaa vaan syömisen himoa. Tämä siis minun kokemukseni.ap
Luin juuri Kaisa Jaakkolan Hyvänolon hormonidieetti, kärsin monta viikkoa epämääräisistä vatsavaivoista ja sain siitä kirjasta erinomaisen avun. Laihtua minun ei tarvitse, mutta kirjassa keskitytäänkin terveyteen, normaalipainoon pääseminen seuraa tervehtynyttä aineenvaihduntaa ilman sen kummempia ponnisteluja.
Ensimmäinen oivallus oli siis, että luonto ei tunnista laihduttamista. Ihmisen biologia on evoluutioon kuluessa muotoutunut hengissä pysymiseen ja energian keräämiseen, ei laihduttamiseen. Toinen juttu oli, että aineenvaihdunnan on oltava terve, jotta keho voi käyttää kehonrasvaksi kertyneen energian hyödyksi ja normaalipainoon pääseminen on mahdollista.
Tuo on niin pitkä juttu, että suosittelen kirjan lainaamista ja lukemista ajan kanssa. Hyvä olo riippuu pitkälti siitä, onko sinull
Tämä. Ihminen on luotu ylensyömään, mutta myös paastoamaan. Siksi ihmiset ennen vanhaan pysyivät hoikkina ja/tai normaalipainoisina, koska ylensyönnin jälkeen saattoi olla pitkä paastokausi. Ja sitten kun pääsi taas syömään, niin syötiin kunnolla.
Nykyaikana ruoan eteen ei tarvitse nähdä minkäänlaista vaivaa, kunhan käy kaupassa ja ostaa eineksiä, joita laittaa mikroon tai avaa sipsipussin. Sama homma taas seuraavana päivänä uusiksi. Ennen vanhaan taisteltiin, että saatiin tarpeeksi ruokaa. Nyt taistellaan, ettei ylensöisi liikaa ruokaa.
Vierailija wrote:
Tuo lenkkeily on kyllä ihan huuhaata. Ei auta enää tässä iässä painoon eikä mielialaan. Itse olen kävellyt vuoden 2022 tammikuusta joka arkipäivä 30 min x 2, ja satunnaisesti lisäksi viikonloppuisin eri mittaisia lenkkejä. Olen katsonut syömisiä paremmiksi jne. Lopputulos on että painan edelleen saman kuin aiemminkin, ja mieliala on tasan yhtä maassa.
Puolen tunnin kävelylenkki polttaa vähän alle sata kaloria. Ei se kummoiseen muutoksen riitä, että vähän katsot syömisiä paremmiksi (mitä se sitten tarkoittakaan) ja kulutat liikkumalla vajaan 200 kaloria päivässä.
Oletko ajatellut terapiaa? Keskusteluapua masennukseen, sen analysoimiseen ja mitä sille voisi tehdä. Hyvin monesti keskustelu auttaa.
Itse olen koronavuosina lihonnut 30kg, ihan johtuen siitä etten ole pystynyt liikkumaan. Ensin meni nilkka, sitten meni polvi ja sen jälkeen toinen polvi. Olin tahtomattani sohvaperunana ja näin jälkikäteen ajatellen taisin olla myös masentunut. Minä vain söin ja liikuin sen minkä voin.
Tänä vuonna kävin juttelemassa lääkärille ja pyysin laihdutusvalmistetta (rybelsys) koska elämäntilanteeni oli mikä oli. Sanoin rehellisesti että en pysty, mulla ei ole motivaatiota laihduttaa ruokavaliolla enkä pääse ylös sohvalta. Edelleenkään ei ole motivaatiota mutta nyt on sentään pari asiaa elämässäni kääntynyt parempaan suuntaan ja kun vielä muutama asia loksantaa kohdalleen, niin asiat ovat hyvin. Sitten ehkä saan motivaatiota syömisen hallintaan ilman lääkettä ja löydän uudelleen liikunnan ilon. Tällä hetkellä tuntuu että toi syöminen on ainoa asia, johon itse voin vaikuttaa: siksi söin itseni lihavaksi ja nyt syön lääkettä, jotta paino alkaa tippua. Neljä kuukautta on takana ja -8 kiloa - valoa siis tunnelin päässä.
En voi hyvin koska en ole tyytyväinen itseeni. Mutta, ehkä jonain päivänä olen vielä.
Pääsisitköhän lihavuusleikkausprosessiin ? En tiedä kriteereistä, mutta jonoonkin pääseminen voisi auttaa sinua alkuun painon pudotuksessa. Varaa lääkäri.
Itselläni pahin on syömishimot. Jos ei ole tekemistä ja aktiivinen alan miettiä syömistä ja mielihalut valtaavat. Tästä syystä tulee olla harrastuksia, jotta mieli ei pyöri ruoassa liikaa. Heti jos jätän harrastukset väliin työpäivän jälkeen ja viikonloppuisin syön enemmän mikäli en jaksa taistella mielen kanssa riittävästi näitä himoja vastaan. Todella rasittavaa!
Vierailija wrote:
Ja avantouinti tuo monelle iloa elämään.
Poijuna / ongenkohona avannossa kelluminen ei liene erityisen hääviä?
Ota lääkärin kanssa puheeksi jos masennuslääkkeet voisi vaihtaa toiseen. Moni SSRI ja SNRI -lääke aiheuttaa väsymystä yleisenä sivuoireenaja painon nousukin voi olla osittain niiden aiheuttamaa.
Esimerkiksi Voxra ja Brintellix ovat vaihtoehtoja joilla yleensä näitä kahta sivuvaikutusta ei ole. Ne ovat vähän kalliimpia verrattuna moniin vanhempiin lääkkeisiin, mutta kannattaa kokeilla jos koet, että nykyinen lääke ei edes pidä masennusta kurissa (joka sekin tietenkin voi olla sekä syy että seuraus ongelmiin).
T: farmaseutti
Jätä se sika. Mies ansaitsee parempaa.
Oho aikamoinen lihominen kun 58 kg yli sataan kiloon. Käytätkö alkoholia?
Vierailija wrote:
Miksi mies on vihainen?Siis onko aloittaja se vihainen mies vai onko aloittajan mies vihainen?.
Onko tuo mies yksi syy masennukseen? Huono parisuhde on aikamoinen taakka henkisesti.
Mikä masennuslääke? Jos SSRI vaan pitää yllä lihomista ja väsymystä, pyydä lääkäriltä kokeiluun Voxra tai Mysimba (laihdutuslääke, joka on myös masennuslääke).
Voisitko mennä terapiaan?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi mies on vihainen?Siis onko aloittaja se vihainen mies vai onko aloittajan mies vihainen?.
No ei tää nyt toimi hemmetti.
Tämä on rajoittanut jo 12 vuotta. Sen ajan olen ollut siinä 100kg painossa noin.
Eikö loppua näy koska aina epäonnistun paino pudotuksesta. En jaksa enää
Ap