Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen vauvakato ei johdukaan monikulttuurisesta elinympäristöstä

Vierailija
17.10.2023 |

Vaan siitä että parisuhteet päättyvät ennen kuin lapsi syntyy.

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla wrote:

Nämä on näitä naista vailla jääneiden jämämiesten horinoita. Luullaan, että jossain joskus on ollut aika, jolloin jokaiselle perhe-elämään kykenemättömälle kallulle on löytynyt jostain nainen passaamaan. Tämähän ei pidä paikkaansa. Aiemmin miehillä oli vielä kovemmat paineet kun ei ollut mitään yhteiskunnan tukia. Jos sinusta ei ollut elättäjäksi niin lapset kuoli kirjaimellisesti nälkään.

Ennen ilman naista jäivät lähinnä mammanpojat ja muut aikuiseen elämään kykenemättömät reppanat. Ei ollut puhettakaan, että akateeminen mies olisi tahtomattaan sinkku. Nykyään on ihan tavallista, että esim. teknillisen fysiikan DI tai matemaattisten aineiden opettaja on ikisinkku.

Vierailija
122/148 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ja riittävän elintason saavuttamiseen menee niin paljon aikaa. Viisi vuotta sitten juuri valmistuneena bruttopalkkani oli 2000 euroa ja asuin huonossa lähiössä narkkikämpän alla. Ei tullut mieleen ruveta vääntämään lasta tuommoiseen lähiöön, kuuden vuoden opintojen päätteeksi, ja katkaisemaan nupullaan oleva alkava ura. Lapsia hankkineiden kollegoiden määräaikaiset sopimukset ei "jostain syystä" ikinä jatkunut.

Vasta nyt viiden vuoden jälkeen olisin jotenkin järkevässä elämäntilanteessa hankkimaan perhettä, mutta olen sinkku. Jos minusta on joskus tullakseen äiti, niin olen automaattisesti jo se parjattu 32-40 vuotias mummoäiti. Oma mielenkiinto perheellistymiseen on sammunut ennen kuin se ehti edes alkaa.

Eli raha on tärkeämpi.

No ei kai kukaan ensin opiskele 20 vuottaja sitten jää kotiin perce homeessa sikiämään. Parhaimmillaan loppuu vielä pätkätyöt raskauden takia, mies jättää, ja olet sitten työtön yksinhuoltaja jota kukaan ei ota töihin kun ei ole työkekemusta, tiedot on vanhentunut ja pieni lapsi aiheuttaa sairas/hoitolomariskin työnantajalle. Nuorella naisella ei ole kuin huonoja vaihtoehtoja perheen hankkimisen suhteen, niin miksi ryhtyä koko leikkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
123/148 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt että ehkä ne haluavatkin olla perheettömiä? Ei kaikki miehet halua lapsia. Tai edes parisuhdetta. Nykyään saa elää myös yksin tai vaikka homosuhteessa. Onneksi jokainen saa valita itse miten haluaa elää. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
124/148 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minä ja puoliso tehtiin lapset alle 30-vuotiaina, opiskelijoina ja epävarmassa taloudellisessa tilanteessa. Esikoinen on kohta täysi-ikäinen ja nuorempi lapsikin jo muutaman kuukauden päästä teini-ikäinen. Kyllä se viesti jo silloin oli se, että me oltiin vähän huonoja vanhempia, kun tehtiin lapset pienituloisina ja vuokralla asuvina, ilman että oli säästöjä ja muuten turvattu taloudellinen asenne. Ei meidän lapsilta silti kyllä mitään ikinä ole puuttunut. Silloin kun he oli pieniä, niin sillä ei ollut väliä että tulot oli pienet. Pieni lapsi ei niin kauheasti kuluta. Nyt kun he on isoja, niin meillä on jo työpaikat ja mediaanipalkat, joten ei on vara ostella ne mopot ja sen sellaiset. Toki me ei taaperoiden kanssa käyty kylpylässä tai ulkomaan matkailtu tai hankittu heille merkkivaatteita, mutta nämä nyt on asioita, joita aikuiset tekee enemmän itsensä takia, eikä lapsen. 

Nykyään tuntuu vielä enemmän olevan se eetos, että ei

Meillä sama juttu, ja kyllä sitä ihmeteltiin ja joku jopa kysyi varovasti että oliko ihan suunniteltua? Joten kyllä, tämä on siis ihan tosi iso syy. Sitä ei pidetä järkevänä että lapset tehtäisiin epävarmaan taloustilanteeseen. Ei oikein kukaan pidä, ei edes ne vanhemmat ihmiset jotka on itse tehnyt niin. En ehkä edes itse suosittelisi, vaikka meillä meni asiat ihan hyvin 😅Oma ala on kuitenkin hyvin työllistävä, joten riski oli pienempi kuin jollain muulla alalla. Eikä tuttavapiirissä toisaalta likikään kaikki löytäneet sopivaa puolisoakaan ennen kuin kolmenkympin tietämillä. 

Vierailija
125/148 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä meillä viisikymppisilläkin on naiset aina olleet töissä. Me olemme koulutetuin ikäluokka Suomessa ja naiset käyvät töissä lähes kaikki. Lapset on kasvatettu kahden työssäkäyvän aikuisen perheissä.

Tämän päivän naiset ei hyväksy henkistä tai fyysistä väkivaltaa. Ellei löydetä varmasti hyvää jäädään ilman.

Luuletko, että me viisikymppiset olemme sietäneet väkivaltaa? Ne parisuhteet, joissa ei erottu vaikka oli huono olla, olivat sotaakäyneiden sukupolvien ihmisillä, meidän isovanhemmillamme. Mutta palataan statistiikkaan. Heikosti kouluteut miehet jäävät ilman parisuhdetta. Vain puolet onnistuu pääsemään edes sen verran parisuhteeseen, että ehtii saamaan lapsen. Meidän viisikymppisenten heikosti koulutetutkin ovat todennäköisesti isiä. Duunareillakin pysyi parisuhteet vielä aikaisemmin. Nyt ei onnistu. Mikä duunariluokan miehiä vaivaa? Miksi eivät kykene parisuhteisiin? Mikä tekee duunari

Suuron osa duunarimiehistä omaa samat asenteet kuin duunarimiehet 30-40 vuotta sitten. Kodin- ja lastenhoito kuuluu naiselle, kävipä tämä töissä tai ei. 

Jännä, ettei tuollaisten kanssa nykynainen halua lisääntyä. Ennen sosiaalinen paine perheenperustamiselle oli valtava, nykyään sitä ei käytännössä enää ole. Ja koska on ihan ok jäädä lapsettomaksi, voi mahdolliselle tulevalle isälle asettaa ihan niin korkeat kriteerit kuin vain keksii.

Itse olen vela, mutta asia voisi olla toisinkin, jos mieheni olisi osoittautunut ns. isämatskuksi. Varsin nopeasti yhteenmuuton jälkeen kävi kuitenkin ilmi, etten hänen kanssaan hankkisi lasta, vaikka vauvakuume jostain puskasta ykskaks päälle pöllähtäisikin.

Jollei vastuu kodista, mahdollisista lemmikeistä ym. jakaudu tasaisesti ennen kuin hankitaan perheenlisäystä, on aivan turha odottaa, että mies lastakaan hoitaisi. Naisen niskoille kaatuu vain sekin kaiken muun lisäksi ja kuka sellaista elämää haluaa, muuten kuin pakon edessä.

Vierailija
126/148 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Viime vuosina, kuin huomaamatta, perhe-instituutiota on mädätetty eniten ja monelta eri suunnalta. Se jatkuu päivittäin, vilkaisu mediaan riittää, esimerkkejä tuskin tarvitsee kertoa. Toinen nopeasti tapahtunut ilmiö on miesten ja naisten välinen vastakkainasettelu, olemme käytännössä keskenämme sodassa. Ei siis ihme, että tuloksia alkaa näkyä. Nuorten on vaikea taistella tätä vyörytystä vastaan, mutta vaikka tämä on ennenkokematon ilmiö maailmanhistoriassa mikään ei ole lopullista. Vastaliike ja uudet sukupolvet ovat tulossa.

Jostain syystä se "sukupuolien välinen sota" ilmenee lähinnä täällä keskustelupalstalla. Tosielämässä naiset ja miehet yleensä tulee aivan hyvin toimeen keskenään eikä mistään vastakkainasettelusta ole tietoakaan. 

Kyllähän se ilmenee ja selkeästi ilmeneekin lapsissa,

Tuollaisiin ääri-ideologioihin uskoo sokeasti lähinnä ne, jotka pyörii jossain nettikeskusteluissa vailla kunnollista kontaktia normaalielämään. Ei tavalliset naiset ja miehet ajattele noin. 

Vierailija
127/148 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 37-vuotias mies, jolla on tämän palstan mukaiset speksit kunnossa: korkeakoulutettu ja hyvätuloinen. Syy miksi itse olen jäänyt lapsettomaksi on, että yksinkertaisesti lapsi veisi liikaa aikaa. Itselleni on vapaa-ajan toiminta ja harrastukset niin tärkeitä oman hyvinvointini kannalta, etten millään näkisi itseäni onnellisena jos näistä joudun luopumaan. Työni on jo itsessään niin kuormittavaa, että luultavasti ajautuisin burnouttiin lapsen kanssa.

En tiedä miten yleistä tällainen tilanne on, mutta ainakin omasta kaveripiirissäni ei kovin monella ole lapsia vaikka kaikki seurustelevatkin.

Vierailija
128/148 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen 37-vuotias mies, jolla on tämän palstan mukaiset speksit kunnossa: korkeakoulutettu ja hyvätuloinen. Syy miksi itse olen jäänyt lapsettomaksi on, että yksinkertaisesti lapsi veisi liikaa aikaa. Itselleni on vapaa-ajan toiminta ja harrastukset niin tärkeitä oman hyvinvointini kannalta, etten millään näkisi itseäni onnellisena jos näistä joudun luopumaan. Työni on jo itsessään niin kuormittavaa, että luultavasti ajautuisin burnouttiin lapsen kanssa.

En tiedä miten yleistä tällainen tilanne on, mutta ainakin omasta kaveripiirissäni ei kovin monella ole lapsia vaikka kaikki seurustelevatkin.

No niin. Tämähän se. Nykyään kun lapsenteko ei ole pakko, eikä naiset yleisesti ottaen ole halukkaita sellaiseen työnjakoon että mies voi tehdä mitä haluaa, yhä harvemmat edes haluaa lapsia. Ja yhä vaikeampi niitten lapsia haluavien ja vastuullisten on löytää toisiaan, kun niin monet ei edes halua. Lapsentekoa harkitaan tarkkaan, eikä lapsia haluta tehdä jos epäilyttää oma kyky olla vanhempi. Ennen lapsia vaan tehtiin kun se vähän niinkuin kuului asiaan, sitä kummasteltiin jos joku ei tehnyt. Nykyään melkein päin vastoin, ainakin jos ei ole ne speksit kaikilta osin kunnossa. 

Vierailija
129/148 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Itse näkisin, että naisten pinnallinen nirsous/hypergamia on kasvanut.

Nykyään kelpaa enää huippupanomiehet, mutta näitä miehiä ei saa perhettä perustamaan vaan pelkästään irtoseksiin.

Deittisovelluksissakin naisia kiinnostaa miehessä vain status/raha/alfa-ominaisuudet.

Naiset saattaa oikeasti kysyä ensimmäisenä, että mikä olitkaan ammatiltasi. Se ei ole small talkia vaan yritys selvittää status ja rahatilanne.

Ei se ole yritys selvittää statusta, vaan ihan suora kysymys. Jos et pysty siihen tyydyttävästi vastaamaan, sinä et pääse jatkoon.

"Tyydyttävästi" eli jos vastaat lääkärijuristilentäjä niin pääset jatkoon. Jos vastaat jonkun perusammatin niin keskustelu loppuu.

Niin, useimmat naiset etsivät työssäkäyvää edes jollain lailla koulutettua miestä. Ei se mitään hokkuspokkustaikuutta ole, jossa on vääriä vastauksia. Huonosti kouluteuille, työttömille ja köyhille miehille vaan ei ole mitään käyttöä. Ei heistä isäksi ole.

Vierailija
130/148 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla wrote:

Itse olen pitkän uran aikoinaan neuvolan teehoona tehnyt  hoitaja ja kyllä olen ihmetellyt miten surkeille miehille moni nainen on lapsia tehnyt.

Sitten jotkut inselit vielä parkuu että naiset on liian nirsoja. Mun mielestä naiset on aivan liian arvostelukyvyttömiä usein kun lapsia hankitaan jonkun työttömän rokkarin kanssa ja sitten ihmetellään, kun sitä ei kotona näy. 

hyvä vaan kun tyhmät jättäisi lisääntymättä.

Sitä sitä saa miehenäkin ihmetellä. Mutta nämä ei taida olla kovin suunniteltuja nämä lapset.

Vierailija
131/148 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No shit sherlock. Kyllä vika on ihan elämänarvoissa. Naiset haluaa kouluttautua ja luoda menestyneen uran ennenkuin tekee lapsia. Raha 1 lapset 3.

Laman lapset on nyt 30 vuotiaita ja heillä on realiteetit hukassa ja naiivi käsitys että lapselle pitää saada kultalusikka suuhun eikä tajua että sitä on halunnut kautta historian kaikki vanhemmat lapsilleen.

M35

Tuskin monikaan mitään kultalusikkaa sentään kaipaa, vaan vakaata ja ennustettavaa taloudellista tilannetta. Esimerkiksi pätkätyökierteeseen ajautuneelle se ei ole mahdollista, ja kuka haluaa tehdä lapsia tilanteeseen jossa rahasta saa stressata kokoajan?

Uskon kyllä itse että lapsikato johtuu siitä, ettei lapsia enää haluta. Tai jos on haluttu ennenkään, niin nykyään ehkäisy on tehokasta ja kaikkien saatavilla. Maailmassa ihmisiä piisaa, ei ole pak

En usko, että ehkäisyn saatavuus on selitys. Kyllä meidän neli-viisikymppisten nuoruudessa oli samat ehkäisyvälineet olemassa kuin nykyään. E-pillereitä sai helposti koululääkäriltä ja terveystiedon tunnilla jaettiin kortsuja. Joku näyte tuli suoraan kotiinkin kaikille teineille. Mutta enemmän me hankittiin silti lapsia.

Vierailija
132/148 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Naisten äänioikeus pitäisi liittää lapsen synnyttämiseen. Siten äänioikeus sidottaisiin velvollisuuksien täyttämiseen. Äiti on paljon kypsempi ymmärtämään yhteisiä etuja ja turhanpäiväiset vihreyden, sekä yltiöhumanismin typeryydet karisevat pois, koska silloin he ymmärtävät perheen olevan kaiken muun edellä.

Käy, jos miehille asetetaan sama velvollisuus.

Toki minä muutan muualle siinä vaiheessa kun vain lisääntyvät ihmiset saavat äänensä kuuluviin yhteiskunnassa, johon kuuluvat myös ne lisääntymättömät.

Vierailija
133/148 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote: Katsokaa nyt miehet vain itseänne peilistä ja myöntäkää syyllisyytenne. Jos suomalainen mies olisi valmis jäämään kotiin hoitamaan lasta, jotta naisina voisimme keskittyä oman uran luomiseen ja perheen menojen rahoittamiseen, niin Suomessa olisi paljon enemmän lapsia.

Höpöhöpö, uraton ja kotiin jäävä mies ei mitään lapsia tule saamaan. Näkeehän sen jo noista tilastoista ihan suoraan, että nimenomaan matalasti koulutetut miehet eivät enää saa lapsia samalla tavalla kuin ennen.

Naiset haluavat parisuhteeseen vähintään samalla tasolla olevan miehen (koulutus ja ura), ja kun naisten koulutustaso on jo ylittänyt miesten vastaavan, niin suuri osa miehistä jää auttamatta ilman perhettä.

Tämä ei ole syytös ketään kohtaan, ja jokaisella on täysi oikeus valita kumppaninsa miten haluaa. On kuitenkin tärkeä ymmärtää mistä tämä nykytilanne johtuu.

Sulkeeko uran tekeminen sen pois, että pitää osuutensa vanhempainvapaista?

Vierailija
134/148 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No shit sherlock. Kyllä vika on ihan elämänarvoissa. Naiset haluaa kouluttautua ja luoda menestyneen uran ennenkuin tekee lapsia. Raha 1 lapset 3.

Laman lapset on nyt 30 vuotiaita ja heillä on realiteetit hukassa ja naiivi käsitys että lapselle pitää saada kultalusikka suuhun eikä tajua että sitä on halunnut kautta historian kaikki vanhemmat lapsilleen.

M35

Tuskin monikaan mitään kultalusikkaa sentään kaipaa, vaan vakaata ja ennustettavaa taloudellista tilannetta. Esimerkiksi pätkätyökierteeseen ajautuneelle se ei ole mahdollista, ja kuka haluaa tehdä lapsia tilanteeseen jossa rahasta saa stressata kokoajan?

Uskon kyllä itse että lapsikato johtuu siitä, ettei lapsia enää haluta. Tai jos on haluttu ennenkään, niin nykyään ehkäisy on tehokasta ja kaikkien sa

Ja valistusta tuli teeveestä non-stoppina, että nyt kaikki joukolla ehkäisemään.

Vierailija
135/148 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin tykkään susta, kahvipulla! Ajatukset ja jopa sanavalinnat osuu ihan yksiin omieni kanssa ja aina saa hihitellä ja nyökytellä kirjoituksillesi 😁 

Vierailija
136/148 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi nykyajan parisuhteet eivät onnistu? Asia on minulle viisikymppiselle epäselvä. Oman ikäiset ovat ehkä toisella kierroksella, mutta silti parisuhteiden pituus useimmilla on ollut pari vuosikymmentä. Siihen ehtii kyllä lapsiakin tekemään. Nytkö pyöritetään jotain pyöröovia ja uusi tulee aina parin vuoden välein? Itse olen elämäni toisessa parisuhteessa. Ensimmäisestä jäin leskeksi.

Koska kännissä ja kihloissa on kivaa. Muulloin ei.

Vierailija
137/148 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Itse näkisin, että naisten pinnallinen nirsous/hypergamia on kasvanut.

Nykyään kelpaa enää huippupanomiehet, mutta näitä miehiä ei saa perhettä perustamaan vaan pelkästään irtoseksiin.

Deittisovelluksissakin naisia kiinnostaa miehessä vain status/raha/alfa-ominaisuudet.

Naiset saattaa oikeasti kysyä ensimmäisenä, että mikä olitkaan ammatiltasi. Se ei ole small talkia vaan yritys selvittää status ja rahatilanne.

Ei se ole yritys selvittää statusta, vaan ihan suora kysymys. Jos et pysty siihen tyydyttävästi vastaamaan, sinä et pääse jatkoon.

"Tyydyttävästi" eli jos vastaat lääkärijuristilentäjä niin pääset jatkoon. Jos vastaat jonkun perusammatin niin keskustelu loppuu.

En ole se jolle vastaat, mutta älä jaksa. Ammatti kertoo ihmisestä paljon. Ei kellekään anneta sitä työtä millään arvalla, vaan hakeudutaan alalle joka kiinnostaa ja on omien arvojen mukainen. Arvaa kumman minä swaippaisin vasemmalle suurena eläinten ystävänä; turkistarhaajan vai virastotyöntekijän?

Vierailija
138/148 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

M35

Hyvä vain jos köyhät jättävät lapset tekemättä. Miksi kukaan haluaisi tänne lapsia tehdä markkinoiden hyväksikäytettäväksi?

Vierailija
139/148 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä meillä viisikymppisilläkin on naiset aina olleet töissä. Me olemme koulutetuin ikäluokka Suomessa ja naiset käyvät töissä lähes kaikki. Lapset on kasvatettu kahden työssäkäyvän aikuisen perheissä.

Tämän päivän naiset ei hyväksy henkistä tai fyysistä väkivaltaa. Ellei löydetä varmasti hyvää jäädään ilman.

Luuletko, että me viisikymppiset olemme sietäneet väkivaltaa? Ne parisuhteet, joissa ei erottu vaikka oli huono olla, olivat sotaakäyneiden sukupolvien ihmisillä, meidän isovanhemmillamme. Mutta palataan statistiikkaan. Heikosti kouluteut miehet jäävät ilman parisuhdetta. Vain puolet onnistuu pääsemään edes sen verran parisuhteeseen, että ehtii saamaan lapsen. Meidän viisikymppisenten heikosti koulutetutkin ovat todennäköisesti isiä. Duunareillakin pysyi parisuhteet vielä aikaisemmin. Nyt ei onnistu. Mikä duunariluokan miehiä vaivaa? Miksi eivät kykene parisuhteisiin? Mikä tekee duunari

Olisiko duunarien olosuhteet muuttuneet. Ennen maksettiin palkkaa, nykyään ei. 

Vierailija
140/148 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ja riittävän elintason saavuttamiseen menee niin paljon aikaa. Viisi vuotta sitten juuri valmistuneena bruttopalkkani oli 2000 euroa ja asuin huonossa lähiössä narkkikämpän alla. Ei tullut mieleen ruveta vääntämään lasta tuommoiseen lähiöön, kuuden vuoden opintojen päätteeksi, ja katkaisemaan nupullaan oleva alkava ura. Lapsia hankkineiden kollegoiden määräaikaiset sopimukset ei "jostain syystä" ikinä jatkunut.

Vasta nyt viiden vuoden jälkeen olisin jotenkin järkevässä elämäntilanteessa hankkimaan perhettä, mutta olen sinkku. Jos minusta on joskus tullakseen äiti, niin olen automaattisesti jo se parjattu 32-40 vuotias mummoäiti. Oma mielenkiinto perheellistymiseen on sammunut ennen kuin se ehti edes alkaa.

Eli raha on tärkeämpi.

No tuillako pitäisi elää. Luultavasti sinäkin täällä muualla kiljut kurkku suorana sosiaalipummeista, miksi jos raha ei ole tärkeää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän