Enää ei voi vanhemmat käydä edes lääkärille valittamassa kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita, kun siitä tulee LASU
Eli lääkitys on, mutta oireet jatkuu. Hoitokeinona tähän on lastensuojelu. Kiitos ja näkemiin!
Kommentit (87)
Kumpikin kilpirauhaseen vaikuttava asia tutkitaan. Aina katsotaan kaksi arvoa. Minulla vain toisessa näkyy se, että on vaikea hypotyreoosi.
Minä tiedän kun monta kymmentä vuotta on tämä sairaus ollut. Vähintään kerran vuodessa otetaan verikoe ja katsotaan nuo kaksi arvoa. Lääkitystä säädetään tarpeen mukaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tässäkin avauksessa ap päätti tulla valehtelemaan vauvapalstalle syistä, miksi hänestä on tehty lasu. Tämä on ainakin minun silmissäni aika huolestuttava merkki vanhemmassa. Ap väitti, että lasu johtui kilpirauhasvaivoista, mutta joutui myöhemmin myöntämään, että se johtui uupumuksesta ja asioiden unohtelusta.
Uupumus ja unohtelu ovat aivan päteviä syitä tehdä lasu, koska ne aiheuttavat vaaraa lapselle ihan riippumatta siitä, mistä ne johtuvat. Lasu sitten selvittää, voiko vanhemuutta tukea jotenkin ja esim. selvittää, voiko äidille järjestää lepoaikaa jollain hoitojärjestelyllä.
Ongelmahan on se että se lääkäri ei hoida potilastaan. Jos potilas saisi hoitoa, nuo oireet poistuisivat.
vähän kuin lääkäri jättäisi syövän hoitamatta ja sitten yhteidlunnan varoilla huostattaisiin lapset koska vanhempi on kuolem
Ensinnäkin, missä sanottiin, että lääkäri ei hoida potilasta? Ap:lla oli lääkitys, mutta se ei ole toiminut tai ainakaan poistanut kaikkia hänen oireitaan. Lääkärit varmaan pyrkivät hoitamaan hänen tilansa, mutta se ei aina ole niin yksinkertaista. Lisäksi kilpirauhasvaivat eivät tee ap:ta mitenkään immuuniksi muille ongelmille. Uupumus voi myös johtua muista syistä kuin kilpirauhasesta ja siksi lääkitys ei vaikuta siihen.
Toisekseen, luuletko, että lastensuojelu ei tee mitään muuta kuin ottaa lapsia huostaan? Se on aivan viimeinen keino, kun kaikkia muita keinoja on jo käytetty.
Kolmannekseen, oletko tosiaan sitä mieltä, että lastensuojelun ei pitäisi olla mukana kuvassa, jos esimerkiksi täysin turvaverkottomalla yksinhuoltajalla todetaan terminaalivaiheen syöpä? Varmasti lastensuojelu haluaa varmistaa, että joku huolehtii lapsesta, kun tämän vanhempi makaa sairaalassa.
En nyt muista, että onko ap kertonut olevansa yksinhuoltaja, mutta sellaisen oletuksen voi varmaan aika turvallisesti tehdä. Jos lapsella olisi toinen täysissä sielun ja ruumiin voimissa oleva vanhempi, ei yhden vanhemman sairaus olisi läheskään niin helposti lastensuojelua kiinnostava asia.
Vierailija wrote:
Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, verenpainetauti, diabetes, astma, paniikkihäiriö ja masennus. On ollut käyntejä monella lääkärillä. Olen saanut terapiaa. Kukaan ei ole lasuja tehnyt. Eikä kukaan tee kenenkään kilpparin vajaatoiminnan takia.
Ilmeisesti sinä pystyt hoitamaan lapsesi? Ap on selvästi kertonut lääkärilleen jotain sellaista, mikä on riittänyt herättämään huolen. Hän mainitsi, että lasuilmoituksessa oli mainittuna uupumus ja unohtelu. On aika eri asia, ilmeneekö tuo unohtelu niin, että kännykkä jää välillä kotiin vai että lapsi unohtuu kauppaan. Veikkaisin, että ollaan lähempänä jälkimmäistä, jos kerran lasu on tehty.
Kilpirauhaspotilas tarvitsee asiallista hoitoa. Ei mitään lisäkuormitusta.
Lääkärin kannattaisi huolestua oman asiaosaamisensa ja kommunikointitaitojensa puolesta. Ja hakea niihin apua.
voi voi vielä -90 luvulla kilpi rauhasella pääsi eläkkeelle olet ajastasi jäljessä. menikö vali vali överiksi nyt syyttelet lääkäreitä.
Ketä tämä voi enää yllättää?
Vuosikausia tässä maassa on yritetty parantaa terveysongelmia työllisyystoimilla, opiskelulla, lastensuojelulla yms. huonolla menestyksellä.
Jos saisin valita, siirtäisin vaikka yhdeksi hallituskaudeksi kaiken mahdollisen rahan terveyspalveluihin. Jos perimmäisiä terveysongelmia ei hoideta, rahan laitto moneen muuhun palveluun menee täysin hukkaan ja väittäisin jopa, ettei osaa palveluista tarvittaisi, jos ihmiset olisivat terveydeltään paremmassa kunnossa.
Kaikesta valittava ja nalkuttava vaativa ankeuttaja ansaitsee sen LASUn.
Kannattaisi pikkuhiljaa naistenkin alkaa miettimään sitä omaa käytöstä muita kohtaan kun se alkaa aiheuttamaan ongelmia
Vierailija wrote:
Kannattaisi pikkuhiljaa naistenkin alkaa miettimään sitä omaa käytöstä muita kohtaan kun se alkaa aiheuttamaan ongelmia
Potilaalla on oikeus saada sairauteensa hoitoa.
Vierailija wrote:
Minä tiedän kun monta kymmentä vuotta on tämä sairaus ollut. Vähintään kerran vuodessa otetaan verikoe ja katsotaan nuo kaksi arvoa. Lääkitystä säädetään tarpeen mukaan.
Ei ainakaan Helsingissä julkisessa terveydenhuollossa. Ole 15 vuoteen otettu.
eikä todellakaan pääse kerran vuodessa kontrolliin
Eikö kilpirauhasen hoito ole pitkäjännitteistä hoitoa, eikä oireet välttämättä poistu lääkityksellä, vaan lääkityksellä yritetään saada kilpirauhanen normalisoitua. Ja ap.llä on lääkitys.
Itselläni kilpirauhasen liikatoimintaan ja olen syönyt lääkkeitä lähes vuoden ja käynyt verikokeissa. Ainakin minulle on ollut vaikeuksia löytää oikea annoskoko. Ja on kerrottu, joskus kilpirauhasen liika/vajaatoiminta menee lääkityksellä itsestään ohi ja joskus ryhdytään muihin toimenpiteisiin tai lääkitystä voi joutua syömään läpielämän. Itse en ole edes odottanut oireiden poistuvan, ennen kuin kilpirauhanen saadaan normaaliin toimintaan.
Vierailija wrote:
Eikö kilpirauhasen hoito ole pitkäjännitteistä hoitoa, eikä oireet välttämättä poistu lääkityksellä, vaan lääkityksellä yritetään saada kilpirauhanen normalisoitua. Ja ap.llä on lääkitys.
Itselläni kilpirauhasen liikatoimintaan ja olen syönyt lääkkeitä lähes vuoden ja käynyt verikokeissa. Ainakin minulle on ollut vaikeuksia löytää oikea annoskoko. Ja on kerrottu, joskus kilpirauhasen liika/vajaatoiminta menee lääkityksellä itsestään ohi ja joskus ryhdytään muihin toimenpiteisiin tai lääkitystä voi joutua syömään läpielämän. Itse en ole edes odottanut oireiden poistuvan, ennen kuin kilpirauhanen saadaan normaaliin toimintaan.
Ei se että sulla on lääkitys tarkoita että sairaus olisi tasapainossa, uuno.
lääkärin nimenomaan pitäisi seurata oireita pitkäjänteisesti. Sen sijaan että kirjaa oireet mutta vain kuormittaa potilasta itse ja jättää heitteille.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ap.llä on lääkitys, jolla hoidetaan kilpirauhasen toimintaa. Eli hän on hoidossa.
Onko myös rauta-arvo mitattu? Alhainen varastorauta aiheuttaa samoja oireita ja tällöin kilpirauhaslääkitys ei yksin vie oireita pois. Rauta-arvo pitäisi tarkistaa mielestäni kaikilta sunnyttäneiltä tai verta luovuttaneilta, joilla on uupumusoireita.
Vierailija wrote:
Ennen kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidettiin hullujenhuoneella sähköllä.
En tuohon osaa sanoa, mutta ennen leikattiin viipale sian kilpirauhasesta leivänpäälle, syötiin ja taas mentiin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ap.llä on lääkitys, jolla hoidetaan kilpirauhasen toimintaa. Eli hän on hoidossa.
jos se lääkitys ei ole oikea ja potilaalla on rajuja oireita, hän ei saa asianmukaista hoitoa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vajaatoiminta aiheuttaa uupumusta, vetämättömyyttä ja erillaisia muita oireita.. Aina se lääkitys ei auta. Sairastavat tietää, mutta onneksi meillä Suomessa on lastensuojelu!
Suomessa kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidetaan masennuslääkityksellä.
Joo, ja liikalihavuutta diabeteslääkkeellä. Katsohan ne lääkkeet auttavat yleensä moniin eri vaivoihin.
Vierailija wrote:
Onko myös rauta-arvo mitattu? Alhainen varastorauta aiheuttaa samoja oireita ja tällöin kilpirauhaslääkitys ei yksin vie oireita pois. Rauta-arvo pitäisi tarkistaa mielestäni kaikilta sunnyttäneiltä tai verta luovuttaneilta, joilla on uupumusoireita.
Julkinen teeveydenhuolto ei mittaa rauta-arvoja koskaan.
Vierailija wrote:
Suomesta on tullut ilmiantoyhteiskunta. En yhtään ihmettele, että yhä useampi jättää lapset tekemättä, kun lasten teosta seuraa lasupyöritys.
Suomessa tehdään lähes 200 000 lastensuojeluilmoitusta vuodessa ja määrä on aina nousussa. Saman kokoisessa Norjassa niitä tehdään reilu 50 000 ja määrä on laskussa.
Ehdottomasti olen sitä mieltä, että lastensuojelun käyttäminen uhkailuun ja kiusantekoon kannattaa ottaa huomioon lapsihaaveissa. Joka vuosi ilmoitukset koskevat noin 100 000 lasta (osasta lapsia tehdään useampi ilmoitus) ja kun yhden ikäluokan koko on noin 50 000 ja alle 18-vuotiaita on alle 900 000 niin aika iso riski on jossakin vaiheessa joutua palvelutarpeen arvioon vaikka kuinka olisi parhaansa yrittänyt.
Voi luoja.