Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ongelmia omien iäkkäiden vanhempien kanssa

Vierailija
16.10.2023 |

Asumme isäni lapsuudenkodissa. Sen jälkeen kun aikanaan isän isä tästä muutti pois, talo on ollut isäni omistuksessa mutta joitain vuosia sitten teimme kaupat, talo on minun ja muutimme tänne asumaan.

Silloin kun talo oli isällä, hän on tuonut tänne tavaraa järjettömät määrät. Remonttitarvikkeita, hamstrattavaa turhuutta (hillopurkkeja, voirasioita ym) "joita voi aina tarvita". Kodinkoneita jostain 60-luvulta saakka jotka edelleen "toimii". Kaikki rikkinäinenkin on säästetty koska sitä voi tarvita. Siis 200 varastoneliötä ihan täynnä tavaraa. No, vanhat kodinkoneet vietiin hävitykseen, samoin roskista on täytetty viikoittain. Heitetty pois patjoja, purkkeja, vaikka mitä. Ja kun isä on käynyt niin tulee ihmetystä missä kaikki tarpeelliset tavarat on. Jostain tavarasta ollaan sanottu suoraan että on siivottu ja hävitetty. Piti täysin hulluutena vaikka 70-luvun uunin hävittämistä, vaikka uuni oli ollut 50 vuotta ulkolämpötilassa.

Nyt sitten kun heitimme pois eristelevyjä, jotka isä on tuonut n.20 vuotta sitten ulos pressun alle ja jotka olivat homeessa ja märkänä muhjuuntuneet, oli isä loukkaantunut ihan kunnolla. Kun niistä olisi voinut hyvin tehdä jotain, käyttää remontissa. Seuraavaksi pitäisi hävittää kymmeniä metrejä vanhoja kyllästettyjä sähköpylväitä. Äiti jo varoitti että älkää kertoko isälle, mutta jos isä tulee käymään niin näkee.

Että voi apua. Isä on yli 80 ja sota-ajan lapsi, kaikki täytyy säästää. Ymmärrän häntä toisaalta ja en halua tarkoituksella mieltään pahoittaa. Mutta voi arrgghh, miten kestän? Löytyisiköhän täältä samaa kokeneita. En ole sellainen ihminen joka toteaisi että siinäpähän itket. Miten siis tekisit? Jättäisitkö minuna nyt loput hävittämättä, kunnes hänestä aika jättää?

Monet isän tekemät remontit odottaa jo sitä hetkeä. Sitten kun hän ei tänne enää tule, hänen tekemänsä revitään pois ja tehdään uusiksi, valitettavasti.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Itse olen alkanut noudattamaan kon maria: kun ostan jonkun tuotteen, heitän vanhan roskiin. En varastoi mitään myöhempää mahdollista käyttöä varten.  Minulla ei ole paljon varastotilaa, vain pieni keittiö jossa muutama pieni kaappi.  Olen tyhjentänyt kolme vanhuksen omakotitaloa, joten tiedän mitä se on kun tavaraa on.  

Tuntuu huonolta, kun olet hävittänyt lähes kaikki muistot kolmen omakotitalon asukkailta. 

Konmari itse on luopunut konmarituksesta.

Jos olet ollut perillisenä kolmessa ok-talossa, mikset itse asu leveämmin. 

Konmaritus on turhan raakaa. 

Vierailija
22/55 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teet niille sähköpylväille?

Meilläkin pari sellaista riesana. Ei ihan halpaa se hävittäminen... Ongelmajätettä kun on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Itse olen alkanut noudattamaan kon maria: kun ostan jonkun tuotteen, heitän vanhan roskiin. En varastoi mitään myöhempää mahdollista käyttöä varten.  Minulla ei ole paljon varastotilaa, vain pieni keittiö jossa muutama pieni kaappi.  Olen tyhjentänyt kolme vanhuksen omakotitaloa, joten tiedän mitä se on kun tavaraa on.  

Tuntuu huonolta, kun olet hävittänyt lähes kaikki muistot kolmen omakotitalon asukkailta. 

Konmari itse on luopunut konmarituksesta.

Jos olet ollut perillisenä kolmessa ok-talossa, mikset itse asu leveämmin. 

Konmaritus on turhan raakaa. 

Minne ne kolmen omakotitalon tavarat olisi sitten pitänyt laittaa? Jättää paikoilleen vai vuokrata niitä varten varasto?

eri

Vierailija
24/55 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Meilläkin pari sellaista riesana. Ei ihan halpaa se hävittäminen... Ongelmajätettä kun on. 

Kaatopaikalle, kallistahan se on mutta ei voi mitään. Hävitetään niin kun kuuluu. ap

Vierailija
25/55 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaah, minulla aikuiset lapset kantaa pieneksi jääneitä vaatteita ja kaikenlaista tavaraa mitä joskus arvelevat tarvitsevansa. En oikein voi niitä poiskaan heittää, itsepähän perkaavat kun minusta aika jättää.  Onneksi en itse ole keräilijäluonne, lapsille ja lastenlapsille olen sanonut että ottakaa täältä mitä haluatte mutta eivät ne yleensä mitään halua.

Vierailija
26/55 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

AP hei.

Luulen, että isäsi kokee teidän tekemät muutokset syyllistämisenä itseään kohtaan. Että muutoksen tarpeet johtuvat siitä, että hän on huonosti hoitanut taloa: että puut olisi pitänyt kaataa aikaisemmin, että tavarat olisi pitänyt säilyttää toisin tai että niitä ei olisi pitänyt olla ollenkaan, että remontit on tehty väärin. Sillä ei ole mitään väliä, onko näin oikeasti, koska hän KOKEE sen näin, eikä kukaan tykkää tulla syytetyksi siitä, että on ollut huono isäntä.

Jos näin on, sinun ei kannata puolustella tekemisiäsi sillä, että "järjkevästi ajatellen näin on pakko tehdä" tai että "ne oli jo huonot, pakko hävittää". Se vain lisää tuota tunnettä siitä, että hän on tehnyt väärin (koska järjkevästi ajatellen kenen tahansa on pakko tehdä toisin) ja häntä syytetään siitä.

Tällöin parempi selitys muutoksille olisi se, että teet muutoksia, koska SINÄ haluat. Ota m

Ei koe syyllistämisenä. Hänen mielestään vaan mitään ei saisi muuttaa. Vanhat (homeelta ja hiirenkuselta haisevat, hiirten rikki syömät) sohvat olisi pitänyt ottaa käyttöön ja niin edelleen. Ja sitten jos jotain on ihan pakko muuttaa eli esimerkiksi saunan ikkuna, niin käytetään sitä mitä on. Eli 100-vuotiaaseen pihasaunaan laittoi 70-luvun tuuletusräppänällä olevat isot ikkunat. Mutta EMME ole näitä remonttejaan moittineet vaan ne on asioita jotka korjataan sitten, kun hän ei enää täällä käy. 

Se että vetoaisin siihen mitä minä haluan, ei toimi. Koska hän haluaa jyrätä sen yli, koska on järkevää säästää ja käyttää säästettyjä ja olen lähinnä tyhmä kun ostan uudet seinälevyt kun ne vanhat kostuneet lastulevyt olisi voinut laittaa takaisin. ap

Vierailija
27/55 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hamstraus voi olla myös muistisairauden yksi oire.

Joo, mutta nämä 8-kymppiset on hamstranneet 50-luvulta lähtien. Tuskin heillä silloinn o oli dementiaa.

Vierailija
28/55 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, ne painekyllästetyt tolpat on rahan arvoista tavaraa. Myykää.

Vierailija
29/55 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hei ap, ne painekyllästetyt tolpat on rahan arvoista tavaraa. Myykää.

Ei ne lahona muhjuna ole rahan arvoisia. Ja lahoa muhjua ne tosiaan on kun ovat olleet ulkona maassa noin 20-25 vuotta ja olivat silloin jo vanhoja kun isällä "kävi tuuri" ja sai ne. ap

Vierailija
30/55 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkötolpat kelpaa hyvin rakentamiseen. 

Vierailija
31/55 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo on teidän. Miksi pitäisi miettiä mitä isä ajattelee jos tehdän muutoksia?

Vierailija
32/55 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ja niitä tavaroita pitäisi siis hänen mielestään myös käyttää. Homeisia eristeitä ja 30 cm laudanpätkiä remontointiin, ja vaikka mitä. Ja kodinkoneet ehdottomasti käyttöön. Mutta kun ei. Huokaus. "Kiva" tietää että kokemusta muillakin, heh. ap

Kerrotko että te ette niitä käytä vaan hävitätte ne ellei hänellä siten ole niille itselläni tarvetta.

Vierailija
33/55 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin kommentistasi!  Olen aina ollut sitä mieltä, että puut kaadetaan talon läheltä vain , jos ne ovat lahoja - ja senkin tarkistaa arboristi. 

Lisään listaasi vielä sen, että kodin lähellä oleva puusto tekee ympöristöösi terveemmän mikroilmaston, mistä asujat saavat terveyshyötyä.

AP:lle : niin ymmärrän tuskaasi ja otan osaa. Hankala tilanne,kun ei halua loukata vanhempaansakaan. Tuo vastaus no 17 oli hyvä; kunkerrot,mistä itse tykkäät, ei isäsi oikein voi loukkaantua siitä, että teillä on erilainen maku.Tsemppiä!

Lempeästi, mutta lujasti.

Vierailija
34/55 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuiko joku lyhtypylväistä🧐

Vierailija
35/55 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Meidän kylällä yksi asukas poltti ne ulkosaunansa uunissa. Ihan kauhea katku ja savu.

Vierailija
36/55 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puut olivat alle 5 metrin päässä talon seinästä. Oksia katkottu etteivät riko ikkunoita, juuret meni talon alle ja kun niitä yritettiin sieltä katkoa, tarvittiin moottorisahaa. Ja koska puut olivat rungoltaan 80cm paksuja valtavia puita voi jokainen lehtikuusia tunteva päätellä mikä määrä roskaa niistä tuli. Talon katto on täynnä sammalta edelleen ja koko talo oli kylmä ja kostea niiden kuusien kainalossa. Että ei nyt puhuta siitä, että puut olisi pitänyt säästää ja ne tekisivät hyvää talolle. Yksikään rakennusmestari ei sanoisi niin 😄 ap

Vierailija
37/55 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioita isääsi ja hävitä tavarat vasta hänen menehdettyä. Vanhat ihmiset ajattelee asioista eri tavalla ja loukkaat häntä. Häpeä!

Vierailija
38/55 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhulla ajattelen kun oma äitini joutuu palvelutaloon ja kuolee. Kodissa on sekä isän tavaroita että äidin. Menee varmasti vuosia raivata sitä. Tai sitten kaikki menee kaatopaikalle, koska epäilen että talossa on hometta. Äitini asuu siellä, mutta ei ole ainakaan vielä valittanut oireita. Itselläni pusero haisee aina kun käyn siellä. Olenkin oppinut laittamaan kurjimmat vaatteet päälle vierailulla. Olen suunnilleen kuin variksenpelätin vieraillessani, koska tiedän että kaikki vaatteet joutuu välittömästi pyykkikoneeseen kotiin tullessa. Mihinkään äiti ei suostu sieltä lähtemään, vaikka kerrostaloasuminen voisi tulla jopa halvemmaksi ja turvallisemmaksi.

Vierailija
39/55 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kunnioita isääsi ja hävitä tavarat vasta hänen menehdettyä. Vanhat ihmiset ajattelee asioista eri tavalla ja loukkaat häntä. Häpeä!

Missä tai kuka on luvannut että isä kuolee ensin? Tietääkseni täältä ei aina lähdetä vanhemmuusjärjestyksessä.

Vierailija
40/55 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on suuri ja kasvava ongelma koska väestömme ikääntyy. Siksi, jos yhtään säälit/kunnioitat tulevaa sukupolvea, aloita nämä kuolinsiivoustoimet esim vaikka heti eläkkeelle päästyäsi tai kun aikaa on. Kuten yhdessä kommentissa kerroin, olen nyt jo aloittanut tämä  eläkkeelle juurikin  päästyäni koska näitä kauhuesimierkkejä on lähipiirissä runsaasti. Itse en ole pätkääkään keräilijäluonne enkä tavaroiden palvoja , mutta silti tavaraa on edelleen liikaa. itse olen aloittanut kirjojen ja kaikenlaisen kiinanroinan hävittämiselle. Ja  jo kauan sitten olen esittänyt ystäville/lähipiirille toivomuksen, että jos joku joskus kokee välttämättömäksi jotain merkkipäiviä muistta, niin jotain syötävää tai jollekin hyväntekeväisyys lahjoitustilille kiitos.