Sain työpaikan ja piti käydä työterveystarkastuksessa
Terkkari kysyi, olenko naimisissa. Mitä se hänelle/työpaikalle kuuluu??
Häkellyin niin, että paljastin totuuden, mutta nyt jälkeenpäin voittaa.
Kommentit (66)
Itsellä oli kyllä ehtona terveystarkastus työn saamiseksi. Myöhemmin kävi ilmi, ettei työterveystiedot siirtyneet lainkaan terveyskeskukseen. Heidän tiedoissa oli 10v:n aukko. Reseptien uusinta vaati sitten tarkat tutkimukset.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itse en käynyt koko tarkastuksessa.
Kyylät
Jos kyse on lakisääteisestä tarkastuksesta, niin kyllä siellä on pakko käydä tai saat fudut.
Siis soittaako työterveys esimiehelle ja esimies käskee piiskan uhalla tonne?
En ole työelämässä niin en tiedä näitä asioita.
Vierailija wrote:
Itse en käynyt, töissä ollut nyt kolme vuotta. Olin ennen töihin pääsyä käynyt työttömien terveystarkastuksessa, en kokenut tarpeelliseksi
Mutta eikös tarkastus se ole pakollinen, ennen kuin työpaikan saaminen vahvistetaan lopullisesti?
Vastaukseni vaihtuivat aika pian lue sieltä tiedoista, kun tajusin, että oli kaivellut tietojani ennen käyntiä. Jos tonkii jotain, tonkikoon sitten kaiken muunkin sieltä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itse en käynyt, töissä ollut nyt kolme vuotta. Olin ennen töihin pääsyä käynyt työttömien terveystarkastuksessa, en kokenut tarpeelliseksi
Mutta eikös tarkastus se ole pakollinen, ennen kuin työpaikan saaminen vahvistetaan lopullisesti?
Ei minulla ainakaan, hommat aloitin ilman mitään "lopullista vahvistusta"
-Se joka ollut töissä kolme vuotta
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kyylät
Jos kyse on lakisääteisestä tarkastuksesta, niin kyllä siellä on pakko käydä tai saat fudut.
Siis soittaako työterveys esimiehelle ja esimies käskee piiskan uhalla tonne?
En ole työelämässä niin en tiedä näitä asioita.
Työntekijän velvollisuus on kiikuttaa työnantajalle sieltä tarkastuksesta saatu lausunto. Jos ei kiikuta, niin työnantaja kysyy työntekijältä missä lappu viipyy. Kyllä työnantaja saa työntekijän käskeä lain edellyttämään tarkastukseen, ja vaikka antaa varoituksen muodossa uhkauksen irtisanomisesta jos ei mene tarkastuksessa käymään. Tajuatko että laki vaatii tietynlaisissa töissä työnantajaa käskemään työntekijät tarkastukseen ja tarkistamaan ne lausunnot.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lain mukaan kuukauden sisään työssä aloittamisesta jos ei onnistu ennen aloitusta.
Vierailija wrote:
Kertooko ne työnantajalle jos on hiivatulehdus
Tai mun peräpukamat.
Ei työnantaja saa mitään tietoja työterveydestä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lain mukaan kuukauden sisään työssä aloittamisesta jos ei onnistu ennen aloitusta.
Just näin. Kävin työhaastattelussa ja sain sähköpostitse tiedon, että minut on valittu työhön. Viestissä luki myös, että "tehtävään valitun on toimitettava terveystodistus kuukauden kuluessa valinnan tiedoksisaamisesta, muutoin valinta raukeaa." Ja tämä sama viesti oli lähetetty tiedoksi myös niille muille hakijoille, joita ei valittu. En tiedä, soitteleeko joku ei-valittu kuukauden päästä työnantajalle, että onko se X toimittanut terveystodistuksen eli voisinksmää kuitenkin saada sen työn.
Vierailija wrote:
Kyllä vaan saa ja esimiehen esimies vasta saakin. Noita tietoja on helppo käyttää vastaan..Esimerkki: sua kiusataan töissä, olet vähän saikulla. Esimies tai työterveyshuollon terveydenhoitaja kirjaakin sinne jotain todella tarkkaan auki, ja pian joku ( esimies tai esimiehen esimies) pyytää työkyvyn arviointia. Kunnon perinteistä savustamista. Oikein? Ei.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kertooko ne työnantajalle jos on hiivatulehdus
Tai mun peräpukamat.
Tai klamydia.
Vierailija wrote:
Kyylät
Meillä ei työsopimusta allekirjoiteta ennen kuin vasta terveystarkastuksen jälkeen.
Vierailija wrote:
Älä valehtele.
Etenkään julkisella puolella ei voi vastaanottaa vakituista toimea, puhumuttakasn virasta, ellei ole esittää työnantajalle HYVÄKSYTTÄVÄÄ LÄÄKÄRINTODISTUSTA.
Lääkärintodistus menee myös pallankadkentaan, jossa uusi työntekijä muineen koulutus-ja työtodistuksineen ( HR:n kautta ) merkitään uudeksi työntekijäksi ja ja palkansaajaksaksi.
Julkisella puolella työntekijän työhakemus, ja oikeaksi todistetut jäljennökset koulutus, opinto ja työkokemus todistuksista, talletetaan sen organisaatioon arkistoon, mille aleueelke työntekijä on palkattu.
Vierailija wrote:
Paitsi jos ei sovellu aiottuun työtehtävään.
Esim. astmaatikko pölyäviin olosuhteisiin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kyllä vaan saa ja esimiehen esimies vasta saakin. Noita tietoja on helppo käyttää vastaan..Esimerkki: sua kiusataan töissä, olet vähän saikulla. Esimies tai työterveyshuollon terveydenhoitaja kirjaakin sinne jotain todella tarkkaan auki, ja pian joku ( esimies tai esimiehen esimies) pyytää työkyvyn arviointia. Kunnon perinteistä savustamista. Oikein? Ei.
Jatkuvia poissaoloja tietyn ajan sisällä, niin päädytään lopulta työterveyteen työkykyselvityksiin. Ns. varhaisen puuttumisen malli.
Vierailija wrote:
Ne keskustelut jäävät ihan sun ja työterveyden välisiksi.
:D
Ei välttämättä kannata mennä firmaan, joka vaatii tuollaista.
Vierailija wrote:
Miksi luulet, että se hoitaja/lääkäri kertoi tietojasi työpaikalle? Tarkastuksesta he tekevät lausunnon, muuta tietoa ei työnantajalle välitetä.
Ainakin mun työpaikalta tuli ilmoitus kaikille, että työnantajalla on oikeus saada tarvittaessa terveystietoja työterveydestä.