Onks meillä jotenkin oudot tavat?
Meillä oli eilen vieraana tuttavaperhe ja en ollut laittanut paikkoja mitenkään erikseen vieraskuntoon (meillä aina suht siistiä). Niinpä en tajunnut, että namupöytä olisi pitänyt kai tyhjentää. Meillä kun on aina joulun aikaan tapana pitää n. viikon verran pöytää, jossa suklaita, marmelaadeja, pähkinöitä, rusinoita jne. Aikuiset napostelee enimmäkseen ilta-aikaan kun lapset jo nukkumassa, mutta toki päivälläkin saatetaan ottaa koko perhe esim. marmelaadit jälkiruuaksi (vaikka lapsilla muuten onkin vain lauantaisin karkkipvä).
Nämä vieraat lapset kuitenkin häsläsivät koko ajan pöydän ympärillä ja kinusivat suklaata. Niinpä sitten tyttömme tarjosi kaikille yhdet ja lapset menivät leikkimään. Kohta alkoi taas kinuaminen ja karkkien näpelöinti näiden vieraiden lasten toimesta! Ihan hulinaksi meni, että piti nostaa lasipurkit pois, ettei mene rikki.
Onko kellään muulla tälläistä joulutapaa ja miten minun olisi pitänyt tomia? Nostaa etukäteen namut pois? Heillä ja meillä on samanikäiset lapset , eli 5v ja 6.5v.
Kommentit (34)
aika outoa. Ja meilläkin olisi voinut käydä niin, että minä olisin pistellyt niitä kasakaupalla poskeeni, koska olen perso herkuille ja oletan, että jos jotain on esillä, niitä saa myös napostella enemmän kuin yhden. Aika kohtuutonta olettaa, että lapset eivät niitä hinkuisi. Lapset sentään luultavasti pyytäisivät lupaa, mutta minä hävytön pistelisin ne napaani lupaa kysymättä. Kun olettaisin, että tarjottavat on laitettu esille. Sanoisitko aikuisille vieraillennekin, että ottakaa yhdet, mutta sitten saa riittää?
Jos saa ottaa vaan kolme, niin sitten sanot, että nyt laitetaan loput pois nenän edestä kiusaamasta.
Tai laita lappu, että mikä SUN mielestä on sopiva määrä per henkilö!
Meillä ainakin kaikki esillä olevat herkut on tarkoitettu syötäväksi! Ja tuo, ettei voisi koko pöytää syödä tyhjäksi - jos on vaikka 10 vierasta yhteensä, ei siitä välttämättä kovin montaa konvehtia per nuppi riitä. Ja minusta on hyvä, jos vieraat syövät reippaasti - meillä laitetaan aina reilusti kaikkea tarjolle, ja on ikävää, jos turhaan jää jotakin pilaantumaan. Karjalasta sukuni on toiselta puolen, ja Hämeestä toiselta puolen, ja kummallakin suunnalla on näin toimittu.
Ja kyllä meidän lapset syö vieraisillakin ihan reippaasti; joskus vähemmän ja joskus enemmän, eivät kuitenkaan mielestäni mitenkään ahmi, eivätkä ole koskaan kinunneet tai vaatineet mitään, pyytävät kauniisti.
Omatkin lapset pyytävät, saavatko ottaa. Enpä siis panisi pahakseni, jos vieraidenkin lapset osaisivat pyytää niitä eivätkä rohmuaisi kaikkia. Toisaalta vieraisilla yleensä saa herkkuja ja totta kai lapset odottivat niiden olevan heitä varten. Saiko niitä siis ottaa vai ei? Olisitko katsonut pitkillä, jos aikuiset olivat uskaltaneet ottaa suklaata?
Minusta minulla on oikeus pitää kotonani em. pöytää ja pari-kolme karkkia pitäisi riittää ja kyllä olisi ihan kiva, jos vieraat lapset myös tottelisivat kotonamme olevia sääntöjä. Eläkööt kotonaan kuin pellossa!
t ap
kannattaisi myos harkita jos rahatilanne on niin tiukka että vieraiden suupalat pitää laskea, että tarjoisit pelkät kahvit ja piparin. laita lautaselle vain yksi per nenä
Se ei silti tarkoita, että muut eläisivät, kuin pellossa.
Miltä pellolta mahdat itse olla kotoisin, sillä en ole ikimaailmassa moisesta herkkupöydästä kuullutkaan.
Jos jotain ei ole tarkoitus syödä, niin sitten pistetään vain se määrä esille, mitä sallitaan vieraille syötäväksi. That' s it!
Juhlat on juhlia ja niissä syödään eri tavalla (herkutellen/enemmän), kuin normaalitilanteessa kotona.
Vierailija:
Minusta minulla on oikeus pitää kotonani em. pöytää ja pari-kolme karkkia pitäisi riittää ja kyllä olisi ihan kiva, jos vieraat lapset myös tottelisivat kotonamme olevia sääntöjä. Eläkööt kotonaan kuin pellossa!t ap
Meillä on samanlainen käytäntö ja täytyy sanoa, että vadeilla on käärekarkkeja lähes ympäri vuoden. Meidän omat lapset ovat oppineet käytäntöön ja siihen, että niistä otetaan vain silloin tällöin.
Kun meillä on vieraita lapsia/aikuisia kylässä, laitan herkkuvadit kahvipöytään, jolloin kaikki voivat herkutella niiden sisällöllä. Meillä ei ole tullut ongelmia kinuamisten ym. vuoksi. Kun kyläilevät lapset pyytävät lupaa syödä karkkia, sanon, että kohta saavat kahvipöydässä. Ja aina ovat tähän tyytyneet. Minusta on mukavaa kun herkkua on tarjolla ja namusen voi ottaa, kun oikein herkkupersettä kolottaa.
huomautanpa, että lisää ei saa ottaa!
YLEINEN käytäntö on, että JOS kutsuu vieraita ja jotain on laitettu esille, niin ne on myös tarkoitettu vapaasti syötäviksi!
outoa, että pidetään tarjolla herkkuja, joita ei sitten kuitenkaan saa ottaa.
Jos minä pistän silloin tällöin johonkin kuppiin tarjolle esim. keksejä tai suklaata, kyllä ne ovat siinä ihan sitä varten, että niitä saa kuka vain ottaa. Jos taas en halua tarjota omia herkkujani muille, pidän ne visusti kaapissa piilossa. Kyllä ainakin minun ystävä- ja sukulaispiireissä on tapana kysyä lupaa (" voinko ottaa?" ), vaikka herkut olisivat esilläkin, mutta jos en halua heille tarjoilla herkkuja, niin en edes pistä niitä esille.
eikä moni muukaan selviää vastauksista, joten ensi vuonna syökää keskenänne.
" Aikuiset napostelee enimmäkseen ilta-aikaan kun lapset jo nukkumassa" Miksi karkit pitää olla lasten kiusana näkyvillä kun ovatkin tarkoitettu vain vanhemmille.
Onneksi emme ole käyneet teillä kylässä. Nimittäin meidän perheestä saattaisi sieltä namupöydästä napsia herkkuja LUPAA KYSYMÄTTÄ 33-vuotias äiti ja 36-vuotias isä. Nelivuotias tyttö kysyisi kyllä luvan. Minulle ei tulisi mieleenkään, etteikö sieltä saisi jokainen ottaa sen kummemmin lupaa kysymättä, jos kerran ovat avoimesti tarjolla. Hui, täytyykin alkaa olla tarkempi vieraisilla.