Onks meillä jotenkin oudot tavat?
Meillä oli eilen vieraana tuttavaperhe ja en ollut laittanut paikkoja mitenkään erikseen vieraskuntoon (meillä aina suht siistiä). Niinpä en tajunnut, että namupöytä olisi pitänyt kai tyhjentää. Meillä kun on aina joulun aikaan tapana pitää n. viikon verran pöytää, jossa suklaita, marmelaadeja, pähkinöitä, rusinoita jne. Aikuiset napostelee enimmäkseen ilta-aikaan kun lapset jo nukkumassa, mutta toki päivälläkin saatetaan ottaa koko perhe esim. marmelaadit jälkiruuaksi (vaikka lapsilla muuten onkin vain lauantaisin karkkipvä).
Nämä vieraat lapset kuitenkin häsläsivät koko ajan pöydän ympärillä ja kinusivat suklaata. Niinpä sitten tyttömme tarjosi kaikille yhdet ja lapset menivät leikkimään. Kohta alkoi taas kinuaminen ja karkkien näpelöinti näiden vieraiden lasten toimesta! Ihan hulinaksi meni, että piti nostaa lasipurkit pois, ettei mene rikki.
Onko kellään muulla tälläistä joulutapaa ja miten minun olisi pitänyt tomia? Nostaa etukäteen namut pois? Heillä ja meillä on samanikäiset lapset , eli 5v ja 6.5v.
Kommentit (34)
että jos olisin emäntänä ja vieraideni täytyisi PYYTÄÄ selkeästi näkyvillä olevaa herkkua itselleen. Totta kai tulisi saada ottaa! Ei voi olettaa, että toiset tietävät teidän aikuisten iltaherkkupöydästä, jos se kerran on selkeästi esillä, aivan kuin tarjoilupöytä! On sitten näiden lasten vanhempien asia kontrolloida, paljonko nameja lapsensa saavat syödä.
Nyt on kyllä sulla suuri ongelma.
Hävyttömiä lapasia :D
kiipee keittiönpöydälle et ylttäis hakee kaapista keksejä :(
Kysyisi kyllä varmaan minulta, saako ottaa, ja jos kieltäisin, niin unohtaisi pöydän. Mutta lapseni ei ole kovin herkun kipeä ylipäätään ainakaan kylässä, jossa yleensä kyläpaikan lelut kiinnostavat enemmän. Sen sijaan tiedän about 10 lasta, jotka varmasti eivät jättäisi herkkupöytää rauhaan :) Itse en kyllä laittaisi tuollaista pöytää esille, jos ei ole tarkotus, että siitä vapaasti napsitaan.
Itse pidän enemmänkin huonotapaisena kuin reippaana.
Laitatte ovet säppiin ja pysyttelette omien seinien sisäpuolella jottei muiden perheiden lapset pääse opettamaan teidän pilteille pahoja tapoja.
naposteltavat teillä on, ihmetouhua
ja jos olisin kieltänyt, niin hän ihan satavarmasti olisi käynyt jossain välissä salaa ottaa lisää.
himoitsevat herkkuja, varsinkin jos ne ovat käden ulottuvilla.
Meillä on jopa käynyt sellainen lapanen kylässä, joka näki vitriinin ylimmälle hyllylle (ja meillä on vielä paljon roinaa keittiössä) kaikkien tavaroiden keskellä trip-mehutetran ja kerjäsi sitä, ajatteles nyt?
mutta sitten olen sanonut stop. Kyllä lasten täytyy oppia käyttäytymään ja ymmärtämään, että kaikkea ei tarvitse ahmia kerralla.
t. äiti ja lapset 2v, 3,5v ja 8v
vetää kännit joka vkonloppu ja polttaa tupakkaa sisällä. Se jos joku jalostaa lapsia!!
taa. Minä tarjoan esim konvehtirasista ja panen sen sitten pois jos on tarkoitus että vain yhden saa syödä. Tästä lähtien en kyllä napostele, hyvä tietää tuokin että toiset pitävät karkkeja vain koristeena
ethän sä kysy onko teillä oudot tavat vaan onko muut outoja
Esimerkiksi jos olohuoneeseen on katettu herkkupöytä, jossa jouluisia naposteltavia, niin kyllä oletan, että ne ovat vieraita(kin) varten siinä! eikös se mene työpaikoillakin niin, että mitä on pöydässä, on yhteistä.
... en halua lapseni syövän karkkeja kuin karkkipäivinä, mutta en oleta, että lapsi osaa vastusta KARKKIpöytää! Miksi työntää karkkia kersan eteen ja odottaa, että osaa OLLA OTTAMATTA.
Eri perheissä on eri tavat. Meillä annetaan karkkia kun sitä saa, ja pistetään piiloon kun sitä ei saa. Minusta lapsen ei tarvitse itse miettiä saako vai eikö kun herkut on nenän edessä.
Omani ainakaan osaisi olla kinuamatta, enkä todellakaan odota sitä.
Jos keksit ovat pöydällä kylässä, kysytkö itse lupaa? Minä en. Ei kai siitä mitään tulisi jos jokainen vieras kävisi erikseen kysymässä saanko ottaa?
Miksi ihmeessä et sanonut, että yhdet vielä ja viedään loput pois nenän edestä kiusaamasta!?
Siis, että ovat näytillä eivät syötäväksi. Mistä lapset sen voisivat tietää elleivät aikuisetkaan tiedä. Minusta on ihan normaalia, että lasten tekee herkkuja mieli, miksi tehdä siitä niin suurta numeroa. Teidän lapsenne eivät ole herkkujen perään, ok, mutta ei se muista lapsista mitenkään huonompia tee jos haluavat herkkuja.
Jo olet ongelman itselles ottanut asiasta. Oliko tuo nyt suuri vaiva nostaa kupit syrjään :D