Ehdotuksianne, miten estäisit omaistesi haudoilta varkaitten viemästä kukkia, lyhtyjä ja enkelipatsaita?
Onko kukaan köyttänyt rautariimulla esim.kynttilälyhdyn hautakiveen kiinni tms. estääkseen varastamisen?
Sähköiskupaimen vartioimaan esim. kukkaruukkuja vai miten olette toimineet?
Riistakameraa valvomaan ei saa varmaan asentaa kiveen kiinni lakia noudattaen???
Kommentit (48)
Tuli mieleen, että yksi päivä hautausmaan läpi kävellessä näin variksen, joka nappasi haudalta hautakynttilän nokkaansa ja alkoi onnessaan nakella sitä pitkin hautausmaan nurmikkoa.
Itse olen kaivertanut omaiseni nimen ko. esineisiin eikä niitä ole viety. No kukkien kanssa tämä ei ehkä ihan toimi.
Vierailija wrote:
Itse olen kaivertanut omaiseni nimen ko. esineisiin eikä niitä ole viety. No kukkien kanssa tämä ei ehkä ihan toimi.
Tarkoitan siis sen omaisen nimeä, joka siihen hautaan on haudattu.
sama
Vierailija wrote:
Vien isäni haudalle siemeniä ja pähkinöitä linnuille. Kirkkopuiston naakat tunnistaa minut jo hyvin.
Eläinten ruokkiminen hautausmaalla on kiellettyä, koska se houkuttelee myös rottia.
Kirjoitan vainajan nimen hautalyhtyyn mustalla tussilla.
Kun viette hautausmaalle kynttilöitä, loppuun palaneet pois.
Hautausmaan eläimet syövät steariinia.
Valitettavasti on melko yleinen "ilmiö". Kaverini lapsen haudalta on pari kertaa varastettu lyhty tai koriste-esine. Minun lapseni haudalta ei ole ryöstetty, mutta hautausmaa sijaitsee metsän keskellä kaukana asutusalueesta.
Niin törkeitä ihmisiä löytyy, jotka pienen lapsen haudaltakin varastaa kaiken irtoavan. Ihme, etteivät hautakiviä varasta, kun nehän maksavat jopa tuhansia euroja.
Vierailija wrote:
Jos haluat olla ihan satavarma, ettei mitään ikinä haudalta varasteta, niin älä vie sinne mitään.
Itse olen kerran nähnyt, kun orava kähvelsi haudalta muovisen kynttilän, ihan piti jäädä seuraamaan, aikoiko se mennä itse sinne sisälle vai mitä, mutta kurre päättikin jättää saaliinsa keskelle hautausmaan hiekkakäytävää.
Just tätä samaa tulin tähän ketjuun kirjoittamaan. Oravat kyllä kähveltää (ja syö) esim kukkia ja olen minä myös nähnyt oravan pyörittävän hautakynttilää. Kiinnostaisiko niitä kynttilän tali tms.? Lisäksi esim orvokit maistuu hiirille. Olen myös nähnyt varisten katkovan kukkien varsia. Toki joskus joku ihmispitkäkyntinenkin saattaa olla asialla, mutta ihan ensimmäiseksi epäilisin luontokappaleita, jos kukkia tai kynttilöitä häviää. Jos kokonaisia lyhtyjä, niin sitten tietenkin on selvää ettei mikään eläin ole ollut asialla.
Ruusun varastamisesta? Joka on yleensä jo vähän nuupahtanutkin.
Poliisihan ottaakin asiakseen.