Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos on uupunut, miksi ei hoida itseä lääkärillä?

Vierailija
16.10.2023 |

Mielestäni täysin uupuneen ihmisen ei kannattaisi käydä väkisin töissä

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai siinä uupuu kun esittää osaavansa työtä jota ei oikeasti osaa. Eli kannattiko valehdella työhaastattelussa???

Vierailija
42/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kävin lääkärillä, joka sujuvasti totesi kaikki uupumuksen oireet, ja määräsi kasan lääkkeitä – joista mikään ei auta siihen syyhyn jonka vuoksi olen uupunut. Saikkua nolla päivää. Olen nyt sitten omatoimisesti jäänyt osa-aikaiseksi ja käyttänyt säästöjäni kattamaan sen osa menoista, joihin palkka ei riitä. Onneksi on säästöjä. Toistaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisin suostunut? Emme todellakaan tarvinneet sellaista, minä olin elämäni kunnossa ja jaksoin touhuta ja tehdä, nautin arjestamme.

Hoitovapaani loppui viime vuoden alussa ja palasin töihin, uupumus tuli vasta tänä kesänä, kun työpaikalle tuli uusi työntekijä, joka on ottanut minut silmätikukseen. Eli siis työpaikkakiusaaja, jolle ei ole tehty mitään, vaikka olen ilmoittanut asiasta esimiehelle. Tämä kiusaaja kun sattuu olemaan hänen sukulaisensa.

Vierailija
44/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylikiltti ja ylitunnollinen tekee näin.

Ei osaa ottaa mitenkään rennommin. Vapaa-ajalla suorittaa liikuntaa että jaksaa tehdä töitä. 

😀

Vierailija
45/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Joo, kävin lääkärillä, joka sujuvasti totesi kaikki uupumuksen oireet, ja määräsi kasan lääkkeitä – joista mikään ei auta siihen syyhyn jonka vuoksi olen uupunut. Saikkua nolla päivää. Olen nyt sitten omatoimisesti jäänyt osa-aikaiseksi ja käyttänyt säästöjäni kattamaan sen osa menoista, joihin palkka ei riitä. Onneksi on säästöjä. Toistaiseksi.

Tuo on oikein tehty. 

Vierailija
46/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi olisin suostunut? Emme todellakaan tarvinneet sellaista, minä olin elämäni kunnossa ja jaksoin touhuta ja tehdä, nautin arjestamme.

Hoitovapaani loppui viime vuoden alussa ja palasin töihin, uupumus tuli vasta tänä kesänä, kun työpaikalle tuli uusi työntekijä, joka on ottanut minut silmätikukseen. Eli siis työpaikkakiusaaja, jolle ei ole tehty mitään, vaikka olen ilmoittanut asiasta esimiehelle. Tämä kiusaaja kun sattuu olemaan hänen sukulaisensa.

Jus joo, aina syy on jossain muussa kuin itsessä 🤦🏻🤦🏻🤦🏻

Vierailija
47/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se kiltin tytön näytteleminen ja sano töissä että TÄMÄ EI KÄY!

Vierailija
48/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ns uupumusta ei aiheuta kukaan eikä mikään muu kuin henkilö (nainen) itse. 

Kun ei osata sanoa milloin liika on liikaa vaan juurikin suoritetaan kilttinä tyttönä. 

Yritätkö nyt vihjailla, että uupuminen olisi joku sukupuolikysymys? Tai että miehet eivät uuvu? Täysin vähä-älyinen kommentti.

Vierailija
49/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuttu uupunut hokee että työ ei ole syy hänen uupumiseen. No mikä ihme sitten jos mitään muuta ei jaksa tehdä?

Vierailija
50/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote: Uupumus ei ole sairaus.

Uupumus ei ole itsessään erillinen sairaus, vaan se on oire monien eri sairauksien ja tilojen seurauksena. Uupumus voi olla merkki siitä, että jokin vakavampi terveysongelma on läsnä, kuten masennus, ahdistuneisuushäiriö, krooninen stressi, uniapnea tai fyysinen sairaus. Siksi on tärkeää ottaa uupumus vakavasti ja hakea apua lääkäriltä, joka voi auttaa tunnistamaan sen perimmäisen syyn ja tarvittaessa diagnosoimaan liittyvän sairauden.

Vierailija
51/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveydestä sain apua uupumukseen,masennukseen ym. Pitkä sairausloma, nyt kuntoutustuella. Eli kyllä osaava lääkäri osaa auttaa ja se kuuluukin juuri työterveys lääkärille.

Vierailija
52/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ja millainen on kuntoutustuki?

Itselläni olisi esteenä tunnollisuuden lisäksi ihan talouden realiteetit.

Vierailija
53/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uupumus voi johtua usein siitäkin, että organisaation johto asettaa työntekijöille epäinhimilliset tehokkuusvaatimukset. 

Työntekijä haluaisi tehdä työnsä hyvin, mutta ei voi, koska johto ei myönnä siihen riittävästi aikaa. On siis pakko tehdä sutta ja sekundaa, jotta johto olisi tyytyväinen toteutuneisiin tehokkuustilastoihin.

Työntekijöitä sitten potuttaa joka aamu kun on joka päivä pakko päästää käsistä huonoa laatua.

Vierailija
54/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Uupumus ei ole itsessään erillinen sairaus, vaan se on oire monien eri sairauksien ja tilojen seurauksena. Uupumus voi olla merkki siitä, että jokin vakavampi terveysongelma on läsnä, kuten masennus, ahdistuneisuushäiriö, krooninen stressi, uniapnea tai fyysinen sairaus. Siksi on tärkeää ottaa uupumus vakavasti ja hakea apua lääkäriltä, joka voi auttaa tunnistamaan sen perimmäisen syyn ja tarvittaessa diagnosoimaan liittyvän sairauden.

Eli siis ihminen ei voi uupua, ellei ole jotain sairautta? Kohtuuton työtaakka, liian kovat odotukset itsellä ja muilla ja tämä yhdistettynä vaikka yksinhuoltajuuteen ei voi johtaa uupumukseen, koska ei ole jotain sairautta?

Vierailija
55/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta tekee hyvää ja saa mielen positiiviseksi. Se auttaa jaksamaan. Huonokuntoinen ihminen on henkisestikin huonossa kunnossa. Mieli on täynnä kaunaisia ajatuksia, ja pienikin ponnistus tuntuu ylivoimaiselta. Valitus, itku ja hammasten kiristys ovat ainaisia seuralaisia.

Vierailija
56/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

uupumukseen ei ole lääketehtaat vielä toimittaneet lääkettä, lääkärillä ei ole sairauskoodia tuolle.

Vierailija
57/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lääkäri pysty sille uupumukselle mitään. Voi määrätä masennusläääkettä ja sen jälkeen kun niitä popsii, voi olla vielä uupuneempi... Saikkua voi tietysti jonkinmatkaa kirjoittaa, että saa levättyä. Sitten ihmisen pitää itse alkaa harrastaa liikuntaa ja syödäterveellisesti, että pysyy virkkuna. Rentoutumisharjoituksiakin voi opetella, tapoja palautua työstä...

Vierailija
58/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli voi mäkättää uupumatta kilttityttömantraansa ja syyttää ammattitaidottomuudesta, mutta eiköhän aika monen uupumuksen takana ole nimenomaan turhan hyvä suoriutuminen, jota palkitaan nakittamalla tehokkaalle muidenkin hommia ja työvuoroja jne. 

Yleisesti ottaen ihminen uupuu kun vastuuta on enemmän kuin valtaa. Työssä on ratkaisematon ristiriita. Ja tietysti monen uupumus olisi siedettävää jos vapaa-aika kompensoisi sen, mutta kun vastuuta on silloinkin liikaa, ollaan vaikeuksissa. Itse uuvuin kun vanhempien terveys petti juuri kun minulla oli taapero kotona, firma ja opinnot kesken, ja vaikeuksia parisuhteessa. Tilanne alkoi hiljakseen korjaantua, mutta sitten yleinen väsymys muuttui työuupumukseksi, kun työpaikan ongelmat tämän kaiken päälle olivat liikaa. 

Vierailija
59/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hoitaa lääkärini uupumustani. 

Vierailija
60/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Niin, lääkärit, varsinkin yleislääkäriplantut tuijottavat sokeasti vain fyysisiä oireita ja antavat pillereitä ja tabletteja joka ikiseen vaivaan. Heillä ei riitä koulutus eikä älli ymmärtämään sitä kuinka moni fyysinen vaiva voikin johtua psyykkisestä vaivasta.

Pilleriä poskeen pilleriä poskeen, siitä se auvo ja onni aukeaa.

Ihminenhän ei ole psykofyysissosiaalinen kokonaisuus ehei.

Kuvottavaa! Mutta sen siitä saa, kun lääkärien koulutuksessa on vähemmän psykologiaa kuin vaikkapa mielenterveys- ja kriisityöhön suuntautuvilla lähihoitajilla.

Kauhistelkaas sitten sitä.

Itseasiassa alkaa tässäkin tuuli kääntymään. Kävin kesällä uupumuksen vuoksi lääkärissä ja hän sanoi, että voisi määrätä joka oireeseen lääkkeet, mutta loppujen lopuksi niistä ei ole mitään hyötyä. Pitää levätä ja opetella tasapainottamaan arkea ja palautumista. Joogaa, rauhallisia kävelyjä ja mindfullnessia.