Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos on uupunut, miksi ei hoida itseä lääkärillä?

Vierailija
16.10.2023 |

Mielestäni täysin uupuneen ihmisen ei kannattaisi käydä väkisin töissä

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akat suorittaa työtä ja sitten valittaa suureen ääneen kaikkialla mit. UUpuNeitA ovat. Huoh!

Mitä jos lopettaisitte sen suorittamisen. 

Vierailija
22/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Koska uupumuksesta ruikuttaminen on TRENDI. Tärkeintä on valittaa ja uhriutua somessa ja päästä Kelan rahoilla terapiaan jonka ihanuudesta voi jälleen somessa avautua. 

Tällaiseen trendiin en ole omalla alalla (it) ainakaan törmännyt. Päinvastoin, kaikki haluaisivat olla menestyjiä ja kovia osaajia, ja uupuminen hävettää ihmisiä. Silti jotkut aina siihen ajautuu. Somessa avautuvia en omista uupumuslomilla olleista kollegoista kyllä tiedä.

Tottakai uupujat haluavat olla menestyjiä hampaat irvessä koska ovat suorittajia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lääkärit ei hoida uupumusta koska UUPUMUS EI OLE SAIRAUS luokituksen mukaan. SITÄ EI HOIDA KUKAAN.

Lääkärit voivat jos sattuu huvittamaan diagnosoida masennuksen ja sen jälkeen henkilöä kohdellaan ja hoidetaan loppu ikä masennuspotilaana. Uupumus ei kuitenkaan ole sama asia kuin masennus ja siksi uupumuksesta selviäminen hidastuu jos sitä tapahtuu koskaan.

Ei sitä välttämättä hoideta masennuksena, vaikka sairaslomatodistukseen laitettaisiin masennus, koska uupumusdiagnoosilla ei voi saada palkallista sairauslomaa. Itse olen alalla, missä ihmisiä säännöllisest uupuu, ja 10 vuotta sitten kävi itsellenikin näin. Työterveyslääkäri lähetti psykiatrille, joka sanoi että tapaukseni on klassinen työuupumus, ja että tarvitsen sairaslomaa ja terapiaa. Hän kuitenkin sanoi myös tämän, että sillä diagnoosilla ei saa palkallista sairaslomaa, ja hän voi laittaa toisen diagnoosin, jos niin haluan. Niin tehtiin, ja silti sain hoitoa ja lomaa siihen uupumukseen, ei esim. tuputettu mitään masennuslääkkeitä.

Vierailija
24/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns uupumusta ei aiheuta kukaan eikä mikään muu kuin henkilö (nainen) itse. 

Kun ei osata sanoa milloin liika on liikaa vaan juurikin suoritetaan kilttinä tyttönä. 

Vierailija
25/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Lääkärit ei hoida uupumusta koska UUPUMUS EI OLE SAIRAUS luokituksen mukaan. SITÄ EI HOIDA KUKAAN.

Lääkärit voivat jos sattuu huvittamaan diagnosoida masennuksen ja sen jälkeen henkilöä kohdellaan ja hoidetaan loppu ikä masennuspotilaana. Uupumus ei kuitenkaan ole sama asia kuin masennus ja siksi uupumuksesta selviäminen hidastuu jos sitä tapahtuu koskaan.

Ei sitä välttämättä hoideta masennuksena, vaikka sairaslomatodistukseen laitettaisiin masennus, koska uupumusdiagnoosilla ei voi saada palkallista sairauslomaa. Itse olen alalla, missä ihmisiä säännöllisest uupuu, ja 10 vuotta sitten kävi itsellenikin näin. Työterveyslääkäri lähetti psykiatrille, joka sanoi että tapaukseni on klassinen työuupumus, ja että tarvitsen sairaslomaa ja terapiaa. Hän kuitenkin sanoi myös tämän, että sillä diagnoosilla ei saa palkallista sairaslomaa, j

Just joo. Palkallista sairaslomaa ja ilmaista terapiaa. SiisVITTUteitä💪🏻

Vierailija
26/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kun ei osata sanoa milloin liika on liikaa vaan juurikin suoritetaan kilttinä tyttönä. 

Miksi haluat yhdistää tämän erityisest naissukupuoleen? Esim. itse olen it-alalla ja kovin vähän täällä naisia on. Miehet täällä pääosin uupuu ja sen takia lomille päätyy.

Vierailija
27/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo. Palkallista sairaslomaa ja ilmaista terapiaa. SiisVITTUteitä💪🏻

Yhteiskunnalle se oli varmaan ihan hyödyllistä, että varsin hyväpalkkainen asiantuntija saatiin sillä työkuntoon ja vielä 10 vuotta myöhemminkin nautin hyvää palkkaa ja maksan siitä veroja, sen sijaan että olisin romahtanut ja päätynyt johonkin helppoon suorittavaan työtä mistä olisin tienannut puolet vähemmän.

Vierailija
28/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Hymyile leveästi, vilauta säärtä ja valehtele työhaastattelussa

2. Ruikuta kun kukaan ei perehdytä työhön jota et siis osaakaan. 

3. Pakkosuorita

4. Uuvu

5. Uhriudu ja itke

Vierailija
29/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa varhaiskasvatusalalle, meillä mielenterveyden syyt olleet poissaolojen syy nro1 jo vuodesta 2019 alkaen, hyvänä kakkosena tuki-ja liikuntaelinongelmat. Ennen v.2019 nuo olivat toisinpäin.

Vierailija
30/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, kun en uskalla. Miehelläni oli burnout useampi vuosi sitten ja koska meillä oli pieniä lapsia, lääkäri teki lastensuojeluilmoituksen, koska papereihin tuli diagnoosiksi masennus, työuupumuksesta kuulemma työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa loman ajalta. 

Meille tuli joku perhetyöntekijä, joka istuskeli monta tuntia meillä useamman kerran viikossa ja niin kovin oltiin huolissaan lapsista, vaikka minä olin vielä hoitovapaalla silloin ja ihan kunnossa. Tilanteemme ei muuttunut miehen loman aikana oikein mitenkään muuten, paitsi että hän jaksoi paremmin osallistua kotona ja puuhasi lasten kanssa paljon, mitä ei jaksanut aiemmin, vaan pyöritin käytännössä yksin arkeamme. Koko ajan puhuttiin tukiperheestä, johon lapset voisivat mennä vaikka viikonlopuiksi tai useampana päivänä viikossa, jotta saa rauhassa käydä kaupassa ja lenkillä jne. Koin todella kovaa painostusta tähän työntekijältä, mutta en suostunut. Lopulta käynnit loppuivat ja mieskin jaksoi palata töihin, kun sai levättyä kunnolla.

Nyt olen huomannut olevani itse aivan uuvuksissa, menen todellakin sieltä mistä aita on matalin kaikessa, missä vain pystyn, olen vain haamu entisestäni. Mutta en vain uskalla lääkäriin, koska tiedän, etten tässä tilanteessa jaksaisi tuota samaa mankelia enää uudelleen. Tunnen itseni ja tiedän, että kun saisin olla pari viikkoa rauhassa työpaineilta, jaksaisin taas.

Vierailija
31/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miksi haluat yhdistää tämän erityisest naissukupuoleen? Esim. itse olen it-alalla ja kovin vähän täällä naisia on. Miehet täällä pääosin uupuu ja sen takia lomille päätyy.

Miksi tyrkytät autisteja esimerkkinä joka välissä. Ne eivät ole normaaleja mukavia ihmisiä!

Vierailija
32/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tervetuloa varhaiskasvatusalalle, meillä mielenterveyden syyt olleet poissaolojen syy nro1 jo vuodesta 2019 alkaen, hyvänä kakkosena tuki-ja liikuntaelinongelmat. Ennen v.2019 nuo olivat toisinpäin.

No tottakai koska se on yksinkertaisten naisten ala!

Vierailija
33/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ymmärrä, on kai sitten ihan kivaa maata kaikki vapaa-aika ja pysyä väkisin töissä vaikka taloustilanne olisi hyvä. Olen ihmetellyt ettei ihminen hae apua vaan odottaa kuukausia että menee ohi mutta ei toki muuta elämäänsä. Mutta näemmä moni tekisi samoin.

Vierailija
34/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette anna palautetta työn määrästä?????

Pelkäätte???

Miksi teet työtä jossa pelkäät???

Vierailija
35/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Just yksi mieheni miespuolinen työkaveri palaili pitkiltä työuupumus-saikuilta työelämään, osa-aikaisena. Naisvaltainen ala kyllä, mutta näyttääpä tuolla miehetkin uupuvan työtaakkansa alle. 

Naisilla toki uupumuksen riskiä lisää se, että usein naiset hoitaa ja suorittaa työn lisäksi ne lapset ja kodinkin. Ja sellaisiksi tosi monet naiset on kasvatettu, kilteiksi tytöiksi jotka laittaa omat tarpeet sivuun. 

Vierailija
36/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Siksi, kun en uskalla. Miehelläni oli burnout useampi vuosi sitten ja koska meillä oli pieniä lapsia, lääkäri teki lastensuojeluilmoituksen, koska papereihin tuli diagnoosiksi masennus, työuupumuksesta kuulemma työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa loman ajalta. 

Meille tuli joku perhetyöntekijä, joka istuskeli monta tuntia meillä useamman kerran viikossa ja niin kovin oltiin huolissaan lapsista, vaikka minä olin vielä hoitovapaalla silloin ja ihan kunnossa. Tilanteemme ei muuttunut miehen loman aikana oikein mitenkään muuten, paitsi että hän jaksoi paremmin osallistua kotona ja puuhasi lasten kanssa paljon, mitä ei jaksanut aiemmin, vaan pyöritin käytännössä yksin arkeamme. Koko ajan puhuttiin tukiperheestä, johon lapset voisivat mennä vaikka viikonlopuiksi tai useampana päivänä viikossa, jotta saa rauhassa käydä kaupassa ja lenkillä jne. Koin todella kovaa painostusta tähän työntekijältä, mutta en suostunut. Lopu

Miksi et suostunut siihen tukiperheeseen, olisit saanut itsekin levätä etkä olisi ehkä uupunutkaan? Tää on kyllä yleistä, ettei apua suostuta ottamaan vastaan vaan hampaat irvessä suoritetaan kunnes terveys pettää ihan totaalisesti. 

Vierailija
37/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Just yksi mieheni miespuolinen työkaveri palaili pitkiltä työuupumus-saikuilta työelämään, osa-aikaisena. Naisvaltainen ala kyllä, mutta näyttääpä tuolla miehetkin uupuvan työtaakkansa alle. 

Naisilla toki uupumuksen riskiä lisää se, että usein naiset hoitaa ja suorittaa työn lisäksi ne lapset ja kodinkin. Ja sellaisiksi tosi monet naiset on kasvatettu, kilteiksi tytöiksi jotka laittaa omat tarpeet sivu

Mitä lyödään vetoa että oli ho mo?

Vierailija
38/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uupumusta ei pysty hoitamaan kukaan muu kuin uupunut itse. Tule hän toki tarvitsee. Painin tämän kanssa itsekin parhaillaan. Jatkuva venyminen töissä, illat ja viikonloput töitä vääntäen, että kaikki tulee hoidetuksi, on johtanut harrastuksista ja ihmissuhteista luopumiseen ja elämän merkityksen katoamiseen. Voin käydä lääkärissä ja haukkua pomot, mutta itse olen luonut pääni sisälle ajatuksen että ”mun pitää hoitaa, selvitä ja jaksaa”.

Vaihdoin työpaikkakin vuosi sitten, mutta tässä uudessa tajua että toimin ihan samoin kun edellisessä. Olisi opeteltava rakentamaan rajoja itsensä suojelemiseksi, mutta yksityiselämän ikävät käänteet ovat ruokkineet ajatusta että en ole riittävän hyvä jos en tee kaiken mikä pyydetään ja enemmän. Sitä ei lääkärit ja sanonut paranna. Oma pää on selvitettävä.

Vierailija
39/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa uupumus on diagnosoitu sairaus.

Suomessa diagnoosi yleensä masennus.

Vierailija
40/69 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uupumusta ei aiheuta virus eikä bakteeri. 

Uupumusta ei aiheuta perinnöllinen sairaus. 

Uupumusta ei sijaita työn määrä, sillä muutoin kaikilla samaa työtä tekevillä olisi uupumus. 

Uupumusta aiheuttaa se että et ole sopiva henkilö työhösi! Et osaa antaa palautetta esimiehille tai olet valtavan hidas tai et vaan osaa. 

”Mikä on kun ei taidot riitä?”