Kaikki lukutaitoiset ihmiset, jotka tuntee numerot osaavat tehdä ruokaa
Helpointa on katsoa resepti pakkauksen selkäpuolelta.
Yleensä minä olen perheen kokki. Kipeänä ollessani muut saa tehdä ruokaa. Kerran pyysin miestäni tekemään makaronilaatikon, kun teki mieli.
Mies sanoi, ettei osaa.
Sanoin, että lue makaronipussista ohje. Mies luki ja teki. Tuli muuten hyvää.
Kommentit (43)
Itse tallennan parhaat reseptit Googlen muistiinpanosovellukseen.
Wou.... olet AP nero.
Ratkaisit juuri ravintola-alan massiivisen työvoimapulan. Nyt vaan kaikki lukutaitoiset työttömät kokeiksi ravintoloihin tai muihin ammattikeittiöihin. Niitä ammattkeittiön koneita ja laitteita oppii käyttämään kun ottaa ohjekirjan käteen ja lukee sen.
Eikä.... voisko sun mies tulla meille töihin kokiksi. Maksettas noin 2400 eur kk ja koeajan jälkeen +100 eur lisää, ma-pe duuni ja kivat työkaverit. Jo se että osaa lukea suomenkielistä tekstiä, tuntee numerot, osaa tehdä kotona makaronilaatikkoa ja puhuu Suomea lasketaan haastattelussa eduksi.
Vierailija wrote:
Wou.... olet AP nero.
Ratkaisit juuri ravintola-alan massiivisen työvoimapulan. Nyt vaan kaikki lukutaitoiset työttömät kokeiksi ravintoloihin tai muihin ammattikeittiöihin. Niitä ammattkeittiön koneita ja laitteita oppii käyttämään kun ottaa ohjekirjan käteen ja lukee sen.
Olen AP ja voin kertoa itsekin tehneeni työtä nuorena blokkarina yökerhossa. Minulle näytettiin kerran, kuinka astianpesukonetta käytetään. Ei ollut ydinfysiikkaa. Kerran kaadoin parit oluetkin ja laskutin. Asia ei edelleenkään ole ydinfysiikkaa.
Vierailija wrote:
Wou.... olet AP nero.
itseasiassa jopa minä olen hyvä kokki. Mitään koulutusta ei tietenkään ole.
uskoisin pystyväni tekemään ammattikeittiössä buffeelounaan.
Vierailija wrote:
Eikä.... voisko sun mies tulla meille töihin kokiksi. Maksettas noin 2400 eur kk ja koeajan jälkeen +100 eur lisää, ma-pe duuni ja kivat työkaverit. Jo se että osaa lukea suomenkielistä tekstiä, tuntee numerot, osaa tehdä kotona makaronilaatikkoa ja puhuu Suomea lasketaan haastattelussa eduksi.
Ei se voi tulla. Se on verolistoilla.
Kyllä sillä varmasti elossa pysyy, mutta jos tavoitteena on oikeasti hyvä ja monipuolinen ruoka, asia voi olla vähän toinen.
Olen kyllä todellinen nero, mutta ruokaa en juuri osaa tehdä. Vaikka olen huippulahjakas soveltavassa eli käytännön matematiikassa, tiedän ainoastaan teoriassa, kuinka ruokaa valmistetaan. Tämä teoreettinen ymmärrys ei ole siirtynyt käytännön kokkaustaidoiksi.
Elämä on suuri mysteeri.
Vierailija wrote:
Tuurilla onnistui. Ei lenkoneellakaan opi lentämään kirjoja lukemalla, vai?!
Jaa että makaronilaatikon valmistaminen on yhtä vaativaa kuin lentokoneella lentäminen? Ehkä, en tiedä kun en ole koskaan yrittänyt itse lentää lentokoneella.
Muuan ex oli aika toivoton kotitöissä, mutta olipa erään kerran leiponut pullaa. Kun ihmettelin sitä, niin tämä totesi sen olleen ihan helppoa, kun jauhopussissa oli ohje.
Ja onhan ainakin kaikilla Suomessa koulunsa käyneillä nuorempiin ikäluokkiin kuuluvilla ollut koulussa kotitaloutta, jossa oppii vähän alkeita.
Jokainen, jolla hiemankin pyörähtää päässä ja on onnistunut kahlaamaan Suomen peruskoulun, pystyy tekemään makaronilaatikon ohjetta lukemalla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jaa että makaronilaatikon valmistaminen on yhtä vaativaa kuin lentokoneella lentäminen? Ehkä, en tiedä kun en ole koskaan yrittänyt itse lentää lentokoneella.
Muuan ex oli aika toivoton kotitöissä, mutta olipa erään kerran leiponut pullaa. Kun ihmettelin sitä, niin tämä totesi sen olleen ihan helppoa, kun jauhopussissa oli ohje.
Ja onhan ainakin kaikilla Suomessa koulunsa käyneillä nuorempiin ikäluokkiin kuuluvilla ollut koulussa kotitaloutta, jossa oppii vähän alkeita.
Ei lentäminen kovin vaikeaa ole, jos on opetellut.
Tarvin joka kerta ohjeet veden keittämiseen
AP:n mies on ihannemateriaalia mihin tahansa. Asian lukenut ja omaksunut mies, joka vie asian käytäntöön on puolustusvoimien ykkösiä.
Siinä sinulle, ap, mahdollisuus mennä töihin!
"Mutta kun sä teet sen niin paremmin, kulta." Eikä taaskaan tarvitse vaivautua.
Näin on. Todelliset taidot punnitaan sitten, kun mitään reseptejä ei ole käytettävissä.
Vierailija wrote:
Näin on. Todelliset taidot punnitaan sitten, kun mitään reseptejä ei ole käytettävissä.
Tämä. En suostu seuraamaan reseptejä.
Vierailija wrote:
Tarvin joka kerta ohjeet veden keittämiseen
Minäkin melkein tarvitsen. En osaa tehdä oikein mitään ilman ohjetta, kun ei ole mitään havintoa kypsennysajoista tai raaka-aineiden määristä. Ruokaa kuitenkin olen tehnyt kohta 30 vuotta..
Taitaa olla yleensä kysymys vaan viitsimisestä. Ei makaroonilaatikon laittaminen kenellekään normaaliälyiselle, joka osaa vaikka keittää suodatinkahvia, vaikeata pitäisi olla. Joutuu vaan näkemään vähän vaivaa ja tulee tiskiäkin.
Vähän sama kuin että joku mies ei kuulemma osaa käyttää pesukonetta, mutta auton moottorin päälle kyllä ymmärtää