Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saksalainen ystäväni ihmetteli suomalaista raivoraittiutta ja tuomitsemista pieniä lapsia hoidettaessa

Vierailija
14.10.2023 |

Kuulemma on ihan ookoo ja hyväksyttyä juoda yksi tai max. pari lasia viiniä vaikka olisi pieni lapsi (alle 4v) hoidettavana, ei tietenkään imetysikäisen kohdalla. Sen perusteella kun olen hänet itse nähnyt toimivan, ei todellakaan muuta äidin käytöstä lapsen silmien edessä ja samalla äitikin voi vähän rentoutua. Suomessa kuitenkin tuntuu, että kaikki alkoholi on pannassa jos pitää katsoa pienen lapsen perään ja heti leimataan surkeaksi vanhemmaksi jos juo yhden oluen tai lasillisen viiniä. Johtuuko tämä jostain kollektiivisesta ongelmasuhtautumisesta alkoholiin?

Kommentit (243)

Vierailija
221/243 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasi tai pari viiniä estä autoilua. Ellei ole iisot lasit.

Vierailija
222/243 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran pitää ottaa, ettei pelota ajaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/243 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla menee usein puurot ja vellit sekaisin. Esimerkiksi se, jos joku juo joskus ulkona ollessaan kaksi tuoppia, ei vielä tee kenestäkään alkoholiongelmaista. 

Minä olen joskus ollut absurdissa tilanteessa terveydenhoitajan vastaanotolla, jossa suulliseen terveyskyselyyn vastatessani tulin maininneeksi nauttineeni edellisellä viikolla useamman annoksen alkoholia - olin tuolloin osallistunut eräisiin isoihin juhliin. Tämän seurauksena sain ripitystä juomistavoistani. Sain myös inforyöpyn siitä, mistä löytäisin apua alkoholiongelmaani, vaikka yritin selittää vain osallistuneeni syntymäpäiväjuhlille, ja että normiviikkoina en yleensä juo pisaraakaan.

Pitäisi kiinnittää huomio niihin jotka oikeasti juovat paljon, ja tulevat siinä tuhonneeksi oman ja läheistensä elämän, kuin kytätä jonkun satunnaisia kosteita juhlia. 

Vierailija
224/243 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Snadi määrä amfea antaa jaksamista lastenhoitoonkin. Se ei haittaa liikenteessäkään kun parantaa tarkkaavuutta.

Vierailija
225/243 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla menee usein puurot ja vellit sekaisin. Esimerkiksi se, jos joku juo joskus ulkona ollessaan kaksi tuoppia, ei vielä tee kenestäkään alkoholiongelmaista. 

Minä olen joskus ollut absurdissa tilanteessa terveydenhoitajan vastaanotolla, jossa suulliseen terveyskyselyyn vastatessani tulin maininneeksi nauttineeni edellisellä viikolla useamman annoksen alkoholia - olin tuolloin osallistunut eräisiin isoihin juhliin. Tämän seurauksena sain ripitystä juomistavoistani. Sain myös inforyöpyn siitä, mistä löytäisin apua alkoholiongelmaani, vaikka yritin selittää vain osallistuneeni syntymäpäiväjuhlille, ja että normiviikkoina en yleensä juo pisaraakaan.

Pitäisi kiinnittää huomio niihin jotka oikeasti juovat paljon, ja tulevat siinä tuhonneeksi oman ja läheistensä elämän, kuin kytätä jonkun satunnaisia kosteita juhlia. 

Ehkä sulla on jotain liuennut kun esitit just sen viikon kuvaamaan alkon käyttöäsi.

Vierailija
226/243 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on voimakas solumyrkkyhuume ja kallein isänmaamme tuhoaja.

Vierailija
227/243 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sulla on jotain li

No, kysymys esitettiin muodossa "montako annosta alkoholia olet nauttinut viimeisen kahden viikon aikana?" ja vastasin siihen tyyliin "viime viikolla nautin kyllä aika monta,  mutta se johtui siitä kun..." En ehtinyt edes lausetta lopettaa kun alkoi pajatus siitä, miten riskirajat ylittyvät.

Vierailija
228/243 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kyllä nyrjähtänyt suhtautuminen alkoholiin. Toistaalta runsaasti juominen esim viikonloppuisin on hyvin normalisoitua, toisaalta jotain yhtä viinilasillista illallisen kanssa kauhistellaan.

Pikemminkin niin, että jos et käytä alkoholia lainkaan, tivataan syytä siihen ja udellaan ja yritetään tyrkyttää

Vierailija
229/243 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
230/243 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paheksujilla on yleensä kokemusta jostakusta ongelmakäyttäjästä jolla ei jäänyt siihen yhteen lasilliseen, mutta ei heistäkään kaikki niin tarkkoja ole eikä varsinkaan muiden kuin itsensä/omien lastensa kohdalla. Alkoholismi on niin yleinen ongelma Suomessa, että sen varjossa kasvaneita on paljon. 

Valtaosan mielestä sen yhden lasillisen nauttiminen on silti ok, ravintoloissa tarjoillaan pikkulasten vanhemmille alkoholia ilman mitään kieroon katsomista eikä neuvolassa tule sanomista jos kertoo nauttivansa saunakaljan tai lasin viiniä ruualla. 

Vierailija
231/243 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen suoraan sanottuna törmännyt tähän "nyrjähtäneeseen alkoholisuhteeseen" vain vauvapalstalla. Tosielämässä tunnen esim useita joitten vanhempi on ollut alkoholisti, mutta ei heistä kukaan paheksu toisten juomia viinilasillisia. Ainakaan jos niitä ei lasten seurassa kulu kovin montaa, sellaisiakaan ei tuttavapiiriin kuulu jotka lasten nähden humaltuisi. Ainakaan tietääkseni. Voihan joku olla kaappijuoppo. 

Vierailija
232/243 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen ihmetellyt tätä. Mun lapsuudessa kasarilla oli ihan normaalia että vanhemmat saattoi ystävien kanssa illanistujaisissa juoda pullollisen tai pari viiniä. Siis neljään pekkaan, niiden ystävien kanssa. Kukaan ei ollut humalassa, ne 2-3 lasillista juotiin usean tunnin aikana eikä vedetty lomolla kitusiin. Ja se oli ihan normaalia. Paitsi sitten kun äiti tuli uskoon, ja alkoholi alkoi olla saatanasta. Sitten se suhde alkoholiin kieroutui, ja teininä lähestulkoon alkoholisoiduin kun kapina uskonnon diktatuuria vastaan oli kova ja järkeä ei ollut.

Nykyään juon lasillisen viiniä noin 4 kertaa vuodessa. Ja esimerkiksi joulupöydässä sen lasillisen viiniä juo kaikki muutkin (paitsi lapset) vaikka lapsia paikalla olisikin. Se on mun mielestä ihan normaalia. Kännääminen lasten paikalla ollessa taas ei.

Viini ei kuulu perinteiseen suomalaiseen joulupöytään.

Ei kuulu moni muukaan asia jota siellä useimmilla nykyään on tarjolla. 

Vierailija
233/243 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Suunitellaan mieheni kanssa lasta, ja nämä jyrkät toiset (yleensä äidit) tuomitsevat mielipiteet saavat minut harkitsemaan toiste jälleen kerran. En halua tulla kytätyksi tai, vielä pahempaa, yhtä hulluksi ja näköalattomaksi kuin nämä kyttääjät.

Saisinko vaan olla faija ei kukaan mieti isän yhtä viinilasillista ikinä. 

Alkoholin kohtuukäyttö tai sen käyttämättömyys, molemmat ihan normaali asia eikä kumpikaan toista parempi.

Vierailija
234/243 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sulla on jotain li

Mua huolestuttaa enemmän, että ihan normaalista alkoholinkäytöstä ei voi kertoa rehellisesti.

Vierailija
235/243 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin käyttäminen ei ole normaalia.

Vierailija
236/243 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Siis eihän Suomessa normaalisti pidetä mitenkään ihmeellisenä, jos joku juo lasin-pari viiniä tai ottaa saunakaljan lasten läsnä ollessa? Tai siis juu, tiedän joitain jotka ei ota edes sitä, jotkut on raivoraittiita aina, mut heillä on useimmiten taustalla vanhempien alkoholismia tms lapsuustraumaa. Eikä hekään tuomitse muita. Ei neuvolassa tai missään puututa siihen jos kertoo juovansa saunakaljan joskus ja ravintoloissa tarjoillaan ihan mitään sanomatta vanhemmille alkoholia vaikka ois lapset mukan. 

No onhan tässäkin ketjussa näitä, joiden mielestä yhdenkin annoksen juominen lasten läsnä ollessa tuhoaa lapsen perusturvallisuuden tunteen, sekä näitä joiden mielestä yksi annos tarkoittaa kymmentä annosta.

On juu, mutta ei tätä voi pitää mitenkään

Vaunuikäisen vauvan äiti oletettavasti imettää (vaikka tietysti ei kaikki), tästä johtuu paheksunta jos vauvan äiti menee terassille juomaan siideriä. Jos menee vaikka 7-vuotiaan kanssa niin ei kukaan sano mitään. Vielä vähemmän kukaan sanoo mitään jos vanhemmat menee ravintolaan ja tilaa sen viinilasin ruuan kanssa, se kun on osa sitä ateriaa silloin. 

Vierailija
237/243 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro mulle hyvä alkoholisti vanhempi.

Olet  lapsiesi kanssa kotona. Puoliso on töissä. Juot 4 lasia viiniä. Olet omasta mielestäsi selvinpäin.

Lapselle sattuu haaveri. Pitäisi lähteä ensiapuun. No, mitä teet? Lähdetkö nyt hiprakassa ajamaan autolla sinne ensiapuun? eli ajat kännissä lasten kanssa?

En lähtisi lasten kanssa edes selvinpäin ajamaan ensiapuun, koska minulla ei ole ajokorttia.

Vierailija
238/243 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh. Suunitellaan mieheni kanssa lasta, ja nämä jyrkät toiset (yleensä äidit) tuomitsevat mielipiteet saavat minut harkitsemaan toiste jälleen kerran. En halua tulla kytätyksi tai, vielä pahempaa, yhtä hulluksi ja näköalattomaksi kuin nämä kyttääjät.

Saisinko vaan olla faija ei kukaan mieti isän yhtä viinilasillista ikinä. 

Alkoholin kohtuukäyttö tai sen käyttämättömyys, molemmat ihan normaali asia eikä kumpikaan toista parempi.

Kannattaa lakata välittämästä vauvapalstamammoista, täällä on kaikkien sekopäiden sekä aina täydellisten besserwissereiden kokoontumisajot.

Vierailija
239/243 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin käyttäminen ei ole normaalia

taitaa ihan historiallisestikin olla varsin normaalia, enemmän tuollainen hurjistuminen muiden puolesta kummeksuttaa

Vierailija
240/243 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vain raittiita ja juoppoja sekä narkkareita. Näinhän se jaottelu menee jos koskaan ottaa mitään. Voi jestas sentään kun suurin osa hallitsee käyttönsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi