Mukavasti yöllä taas latautui sähköauto täyteen pelkillä siirtokustannuksilla
Suosittelen sähköautoiluun siirtymistä kaikille.
Kommentit (106)
Vierailija wrote:
Tuu sit kertomaan ku se sähkövatkain syttyy tuleen ja polttaa kämpänkin siinä samalla.
No minäpä tulen. Polttis palaa 60 kertaa herkemmin kuin sähköauto.
Vierailija wrote:
Itsellä tuli valinta eteen ,ostaako puutalolämmitteisen omakotitalon vai täys sähkötalon helsingistä....jätin sen 50 000e käämipulkan sinne myymälään ja jatkan mukavalla turbo volvolla , sähkötalon hinta 680 000e olis ollu vielä toi 50 000e laittaa tuohon sähköautoon mutta ajattelin pitää tuon omakotitalon sähkömittarin lukumat pieninä ettei vielä talonkin arvo putoa juurikin tuon sähkömittarin lukeman vuoksi jota tuo sähköpulkka rouskuttaisi.
Muutenkin tulee tankattua vaan kerran kuussa , ei viitsi alkaa appien kanssa pelaa tuola tuiskuissa ja istua kylmässä autossa kauppareissuilla
Taidat olla hiukan vajaaälyinen. Niitä appeja käytetään tietenkin autossa, lämpimässä sellaisessa ja kauppareissulla olen kaupassa, en autossa.
Vierailija wrote:
Pelkät siirtokulut kun hankit ensin ,lataustolpan lupineen , parkkiruudun , laitat äpit ja tökit töpseliin 247.....maksat vielä sähköveron ,.kk maksun ,huipputehomaksun , laskunlähettämismaksun...ja itse sähkömaksun provikkoineen...ja mietit arvonalenemaa ,.pääoman kuluja , säästät samalla jo välirahaa seuraavaan käämiautoon.......loppuajan seuraat sähköyhtiösi vastuullisuustavoitteita että sähkösi on aina markkinoiden puhtainta, muista rasvata töpselin liitin kerran viikossa , ei fossiilisella rasvalla.
Hieman päälle tonnin maksa se latauslaite. Parkkiruutu on valmiina, applikaatioiden asennus on pikkuhomma. Tökin töpseliin ihan kuten sinäkin tökit lämmittimen tai bensaletkun tankkiin. Minun ei tarvitse seurata yhtään mitään, älykäs lataus hoitaa sen. Ääliö.
Vierailija wrote:
V*ttu miten vammanen avaus. Ketä kiinnostaa?
Esimerkiksi sinua, kun näin pitkälle olet lukenut. Älykääpiö.
Vierailija wrote:
Lämmität taloa 4 kw ,.peset pyykkiä 5 kw , laitat ruokaa 3 kw., saunot 5 kw lataat sähköautoa 22 kw.....niin kuukauden huipputehomaksu on jo tämän 2 tunnin aikana
N.60e. Kk / vaikka saisit sähköt ilmatteeksi ....huipputehomaksu on 1.5e / 1 kw.
Sitä maksua ei maksa käyttäjä vaan taloyhtiö.
Vierailija wrote:
Kerrotko vielä missä mä lataan sähköautoa yön yli kun en asu omakotitalossa?
Mun vuositulot on 36000€ eikä mulla riitä rahat ostamaan sähköautoa, joten 16 vuotta vanhalla bensavolvolla mennään. Ostan auton aina kertamaksuna. Mulla ei ole varaa ostaa >4000€ hintaista autoa. Milloin saan tuohon hintaan sähköauton, jonka akkukapasiteetti on vielä vähintään 80%
Sinä tulet ajamaan hautaan asti vanhoilla polttisromuilla.
Hah! Minä en huolisi rumaa sähköautoa vaikka se olisi ilmainen. Nykyautot on rumia läsk ejä kotteroita.
Ollaanko me sähköautoilijat maailman pelastajia? Fossiilit yrittää saastuttaa maapalloa ja lämpötila vaan nousee ja myrskyt lisääntyy.
Vierailija wrote:
Kerrotko vielä missä mä lataan sähköautoa yön yli kun en asu omakotitalossa?
Mun vuositulot on 36000€ eikä mulla riitä rahat ostamaan sähköautoa, joten 16 vuotta vanhalla bensavolvolla mennään. Ostan auton aina kertamaksuna. Mulla ei ole varaa ostaa >4000€ hintaista autoa. Milloin saan tuohon hintaan sähköauton, jonka akkukapasiteetti on vielä vähintään 80%
Tässä oli yksi typerimpiä kommentteja tähän ketjuun. Onko sinulla bensapumppu taloyhtiössäsi? Taloyhtiöihin rakennetaan kiihtyvällä tahdilla sähköautojen latausmahdollisuutta, siihen asti sähköauton voi ladata vaikka kaupan pihassa ostosreissulla.
Vierailija wrote:
Tuletko mun kanssa to-su mukaan, käydään katsomassa lokakuista jäämeren rantaa? Valitettavasti minulla töiden puolesta ei ole enempää aikaa, mutta kolmessa ja puolessa päivässä kivasti siellä käy.
Asun nordkapissa.
Ostin Teslan mutta ei ole varaa ajaa sillä kuin silloin kun sähkö on ilmaista.
Vierailija wrote:
Ostin Teslan mutta ei ole varaa ajaa sillä kuin silloin kun sähkö on ilmaista.
Eli aina😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂😂🤣😂😂
Sähköauto on niin ihana.
Ajan työmatkaa, joka noin 10 km/suunta. Omalla autolla pääsee noin 350 km yhdellä latauksella ja se on ihan riittävä minulle.
Tykkään niin kovasti!
Vierailija wrote:
Tuletko mun kanssa to-su mukaan, käydään katsomassa lokakuista jäämeren rantaa? Valitettavasti minulla töiden puolesta ei ole enempää aikaa, mutta kolmessa ja puolessa päivässä kivasti siellä käy.
Vuorokaudessa sinne stadistakin pudottelee sähköautolla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Niin no. Mukavaa ku nyt voi maksaa sähköstä saman kuin joskus vuosikymmeniä sitten kun ei ollut siirtomaksuja? Ja nyt ne siirrot vaan nousee ja nousee...
Meillä siirto vain 2.75c/kWh. Sähköenergia tosi usein ilmaista.
Meillä taas lähentelee 6 senttiä siirtomaksu eli ihan toisen sähkölaskun verran saa siitäkin jo maksaa. Ja joka vuosi tulee ne "ollaan investoitu"-korotukset sekä kiinteään että kilowatin mukaan juoksevaan siirtomaksuun.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Niin no. Mukavaa ku nyt voi maksaa sähköstä saman kuin joskus vuosikymmeniä sitten kun ei ollut siirtomaksuja? Ja nyt ne siirrot vaan nousee ja nousee...
Meillä siirto vain 2.75c/kWh. Sähköenergia tosi usein ilmaista.
Taisi energiaverot unohtua mikä lukee laskussa heti siirron alla? Eli voit laittaa toisen mokoman tuohon senttiesi päälle ja siirto onkin oikeasti yli 5 senttiä.
1 rarehanu wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ja sähköyhtiön marginaaleilla tietty. Itse säästin maksamatta 30.000 euroa ylimääräistä sähköautosta ja siirrän tuon osuuden polttoaineisiin, tuolla ajeleekin muutaman vuoden.
Meillä oli ostopäätös joko polttis tai sähköauto, valittiin sähköauto koska niin törkeän halpaa ajaa.
Hintaerotus polttikseen oli 3000€ joka säästetään alle kahdessa vuodessa.
Tää sun matikka on sitä huuhaamatikkaa, kun säästö riippuu ajetuista kilometreistä ja käytetyn energialähteen senhetkisestä hinnasta ja monesta muusta asiasta, kuten esim. korjaus/huoltokuluista, vakuutuksesta ym....
Se, että säästö riippuu monista tekijöistä ei tee laskelmista huuhaamatematiikkaa. Ihan samalla tavalla polttisauton kustannukset riippuvat monista tekijöistä, onko niiden käyttökulujen laskeminen sitten huuhaamatematiikkaa?
Vierailija wrote:
Millainen pelle elvistelee sähkön hinnalla kun alla on kymppitonnien auto? :D
Et ole ikinä nähnyt kymppitonnien polttista?
Millainen pelle elvistelee sähkön hinnalla kun alla on kymppitonnien auto? :D
Ensinnäkin akkutakuu on tyypillisesti 8 vuotta, toisekseen aika vähän akkuremontteja tarvitaan ja kolmanneksi: akut maksavat nykyään enimmillään kymppitonnin.