Miten rahoitatte joulun?
Laitoin meidän molempien (omat ja puolison) veronpalautukset syyskuussa säästötilille sekä miehen palkankorotuksen syys- ja lokakuulta. Vielä muutama satku ja joulurahat on kasassa. Alan säästää kesäloman jälkeen jouluun, tammi- tai helmikuussa aloitan kesälomasäästämisen. Olen freelanceri, enkä saa tuloja kesälomalta.
Kommentit (123)
Vietetään sellainen joulu johon on varaa. Mies jäi työttömäksi rakennusalalta kesällä joten hiljainen joulu tulee olemaan.
Sinä joka kehoitat menemään häntä töihin, kerro osoite ja hän tulee paikalle.
Lapselle ostetaan muutama lahja ihan palkasta. Jouluruoat ei maksa sen enempää kuin tavallinenkaan ruoka. Ei siihen kovin paljon rahaa mene, tosiaan vaan nuo lahjat.
Palkalla. Tosin ei jouluun mene läheskään yhtä paljon rahaa kuin uudenvuoden illanistujaisiin. Kalakauppaan menee ehkä eniten joulubudjetista.
t. akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä
Vierailija wrote:
Palkalla. Tosin ei jouluun mene läheskään yhtä paljon rahaa kuin uudenvuoden illanistujaisiin. Kalakauppaan menee ehkä eniten joulubudjetista.
t. akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä
Ihanaa, että muistit muistuttaa, että olette akateemisia veloja ja vielä erityisasiantuntijoita.
Ihan normaalilla kuukausipalkallani rahoitan.
Onko siihen joku pakko pistää hirveästi rahaa? Mikäs siinä, jos on varaa, mutta jos ei ole ylimääräistä, niin miksi pitäisi törsätä?
Ollaan Espanjassa. Todella runsas "ei perinteinen" joulupöytä juominen kymmenelle maksaa noin 200€.
Tänä vuonna ei vietetä meillä joulua. Ei tule koristuksia tai kuusta. Jotain sesonki ruokaa ostetaan mutta ei vietetä joulua. Johan tuota on tullut vietettyä vuosikausia. Ollaan erilaisia ja radikaaleja. Joulu ei ole pakollinen
Ei mulla jouluna mene yhtään sen enempää rahaa kuin muutenkaan. Peruspalkalla pärjää kuten muutenkin.
Mulla ei mene jouluun sen enempää kuin tavalliseen viikonloppuun. Syödään hyvin, ei ostella lahjoja. Lähipiirin lastenkin vanhemmat ovat kieltäneet ostamasta lapsille tavaraa, eikä se olisi minunkaan mielestä järkevää, koska kaikilla on jo ihan liikaa kaikkea. Vai miksi jokaisen perheen suurin tarve kotona on lisää varastotilaa?
Vierailija wrote:
Mulla ei mene jouluun sen enempää kuin tavalliseen viikonloppuun. Syödään hyvin, ei ostella lahjoja. Lähipiirin lastenkin vanhemmat ovat kieltäneet ostamasta lapsille tavaraa, eikä se olisi minunkaan mielestä järkevää, koska kaikilla on jo ihan liikaa kaikkea. Vai miksi jokaisen perheen suurin tarve kotona on lisää varastotilaa?
No varmasti lapsille olisi kiva saada joululahjoja. Ostaa sitten muuten vähemmän sitä tavaraa. Aika ikävää ellei jouluna saa lahjoja.
Vierailija wrote:
Onko siihen joku pakko pistää hirveästi rahaa? Mikäs siinä, jos on varaa, mutta jos ei ole ylimääräistä, niin miksi pitäisi törsätä?
Ei tarvitse törsätä. Tykkään hirveästi joulusta ja käytän siihen extrarahaa: kukkiin, kuuseen, kynttilöihin, ruokiin, juomiin, lahjoihin jne. Meillä on jouluna aikuiset lapset perheineen - osa 4 pv, joten ruokaan menee normaalia enemmän rahaa. Siksi ennakoin. Joka joulukuussa täällä keskustellaan rahasta, ajattelin aloittaa ajoissa :)
Ap
Ihan palkalla rahoitan. Lahjoihin laitan jotain 200-500 euron väliltä, ruuat ostan valmiina ja juomiin menee muutama satanen. Voi olla, että vuokrataan ex tempore joku mökki pohjoisesta, mutta saa nyt nähdä, jaksaako ja salliiko työtilanne tänä vuonna pidemmän joululoma pitämisen.
Kaksi aikuista.
Vähän aiheen vierestä, mutta minä en haluaisi enää ikinä viettää joulua, mutta läheisten takia vietän sitä. Jotkut jouluun luittyvät tavat, kuten sukulaisvierailut olen lopettanut jo aikoja sitten.
Olen pitkällä sairaslomalla, joten paljoa ei voi jouluun käyttää. Torttu ja piparitaikinat ei paljoa maksa. Osallistun kinkkuarvontoihin jos lykästäisi, muuten ei kinkkuun ole varaa. Lapsille pienet lahjat. Surettaa jo etukäteen ne kohta ilmestyvät joululahjakuvastot joita posti tuo ja kaikkia ei ehdi heti piilottaa. Nytkin kaupat pullistelee kalliita joulukalentereita ja hyvä jos jotkut euron kalenterit voi itse ostaa.
Täh!?!? Miten rahoitan joulun?!??? Maksan kaiken pankkitililtä normaalisti. Joku 4000-6000€ menee lahjoihin ja ruokiin 2000€.
No ei kai sitä erityisemmin tarvitse miettiä, miten se rahoitetaan. Vähän enemmän menee rahaa ruokiin, kuin normaalisti, mutta ei mitään älyttömiä summia. Lahjoja en osta ja koristeita on vuosien varrella kertynyt, niitäkään en hanki uusia joka vuosi, niinku näyttää trendinä kyllä joillakin olevan.
Palkalla.