Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vasta 2800€ säästössä omakotitalon omarahoitusta varten

Vierailija
13.10.2023 |

N. 15 000€ pitäisi saada säästettyä, että on säästöjä n.10 000€ ja saa lainan sekä sitten saa maksettua varainsiirtoveron ja kaupanvahvistuksen.

No pakkohan se on jostakin aloitettava. Olen tällä hetkellä opintovapaalla ja tulot normaalia pienemmät, niin ei kauheasti vielä kerry säästöön. Ja kyllä, vanha omakotitalo muuttotappiokunnasta. Ei ole home tms. talo vaan hyvässä kunnossa pidetty talo jossa lapsen kanssa asun vuokralla. On sukulaisen omistama talo. 

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitää säästää 15 000 että on säästöjä 10 000?

Jos säästää 15 000 niin eikö sitten ole se 15 000 vai minne se 5000 maagisesti katoaa? 

Vierailija
42/51 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Hauska sattuma! Aloitin juuri tänään säästämisen omaan talon. Haaveissa nimenomaan sopiva omakotitalo muuttotappiokunnasta. Haavetta kohti pienin askelin! Minä myös olen pienituloisessa osa-aikatyössä vielä tällä hetkellä, toivottavasti saan paremman työn ja pääsen vauhtiin säästämisessä. Unelmoin niin ikiomasta kodista meidän pienelle perheelle, eli minulle, tytölle ja kissoille :) 

Taitaa "tyttö" olla jo muuttanut omaan kämppäänsä ja kissat kuolleet jos ihan nollasta rupeat vasta nyt säästämään O_O.

Mikä teitä joitakin vaivaa? Ethän sä edes tiedä minkä ikäinen tuon kirjoittajan tyttö on. Lisäksi hänkin on ostamassa taloa muuttotappiokunnasta eli talo ei ole mikään älyttömän kallis.

Kyllä te jotkut jaksatte olla

Missä mä ketjun ap olen kirjoittanut mistään parin vuoden aikatauluista? En yhtään missään. Mä kommentoin tuohon toisen viisasteluun ja mä olen ketjun ap, en tuo jolle kommentoitiin. Eikä hänenkään viestissä mistään parista vuodesta kirjoitettu.

Mä olen opintovapaalla tehden keikkatyötä. Kokopäiväisenä mun vuosiansio on n. 34 000€ vanhassa ammatissa. Tulevassa ammatissa vuosiansio on enemmän. On se kummallista kun ihminen ei saisi säästää rahaa haavettaan varten.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miten pitää säästää 15 000 että on säästöjä 10 000?

Jos säästää 15 000 niin eikö sitten ole se 15 000 vai minne se 5000 maagisesti katoaa? 

Ettekö te jotkut osaa lukea? Hyvin selkeästi lukee aloituksessa, että omarahoitus 10 000€ ja loput sitten varainsiirtoveroon ja kaupan vahvistamiseeen. 

Ap

Vierailija
44/51 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Paljonko haet lainaa? 

Se riippuu siitä koska saan säästöt kasaan. Talon myyntihinta tulee olemaan se mitä omistajalla on tuolloin lainaa jäljellä. Nyt sitä on n. 70 000€. 

Ap

Sinähän saat talon sitä halvemmalla mitä pidempään odotat. Eikö kannata vain säästää niin kauan että et joudu enää edes ottamaan lainaa?

No en ala odottamaan niin pitkään, että saan talon ostettua. Ja milläs tuon talon mun nimiin voisi siirtää noin vain ilman veroseuraamuksia? 

Ap

Vierailija
45/51 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hyvä alku! Tavoittelemasi säästösumma on sen verran maltillinen että onhan tuo jo huomattava osuus siitä.

No ei palstan besserwissereiden mielestä ja parempi olisi ilmeisesti olla säästämättä. :D

Ap

Vierailija
46/51 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Paljonko haet lainaa? 

Se riippuu siitä koska saan säästöt kasaan. Talon myyntihinta tulee olemaan se mitä omistajalla on tuolloin lainaa jäljellä. Nyt sitä on n. 70 000€. 

Ap

Sinähän saat talon sitä halvemmalla mitä pidempään odotat. Eikö kannata vain säästää niin kauan että et joudu enää edes ottamaan lainaa?

No en ala odottamaan niin pitkään, että saan talon ostettua. Ja milläs tuon talon mun nimiin voisi siirtää noin vain ilman veroseuraamuksia? 

Ap

Ihan rehellisesti sanottuna myyjääkin kohden reilua jos maksat siitä kunnollisen summan etkä odota saavasi ilmaiseksi. Onko tuo 70 000 euroa lähellä talon nykyarvoa lähtökohtaisesti? Muuten voitte joutua miettimään ettei kunta esim. halua ostaa samalla hinnalla, tai lasketaanko osa kuitenkin lahjoituksena.

Vierailija
47/51 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Paljonko haet lainaa? 

Ap

Ap

Ihan rehellisesti sanottuna myyjääkin kohden reilua jos maksat siitä kunnollisen summan etkä odota saavasi ilmaiseksi. Onko tuo 70 000 euroa lähel

On joo talon nykyarvo tuon verran. Siis kyllä hinta tulee olemaan alhaisempi kuin tuo jos esim. kolmen vuoden päästä ostaisin talon. Näin on omistaja sanonut. Vuokrasoppariin kirjattiin, että mulla on etuosto-oikeus jos omistaja päättää yhtäkkiä myydä talon. Jos mulla ei silloin ole mahdollisuutta ostaa taloa, niin se on voi voi ja sitten pitää muuttaa pois. Täällä kuitenkin vaikea saada taloa myytyä, joten ei omistaja kovin helposti lähde myyntiä yrittämään. Näin hän saa kuitattua lainan ja mä maksan veden yms. Toki hänellä on kiinteistövero maksettavana ja vuokratuloista tulee kai jotakin veroa. 

Vierailija
48/51 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kannattaa huomioida että vanhan talon omistajalle voi koska tahansa tulla joku yllättävä ongelma joka saatttaa maksaa 2000-10000 euroa ja on pakko korjata nopeasti. Erityisen hankalaa on jos omistajalla on peukalo keskellä kämmentä ja joutuu maksamaan remonttimiehille.

Mikähän mahtaisi olla noin kallis yllätysmeno jota ei kotivakuutus korvaa?

Vierailija
49/51 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Paljonko haet lainaa? 

Ap

Ap

Ihan rehellisesti sanottuna myyjääkin kohden reilua jos maksat siitä kunnollisen summan etkä odota saavasi ilmaiseksi. Onko tuo 70 000 euroa lähel

Siis miten kunta tätä haluaisi ostaa? En nyt ymmärrä mitä tarkoitit. 

Ap

Vierailija
50/51 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos säästäminen on jokin ongelma, asuminenkin tulee olemaan.

Vierailija
51/51 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

jos säästäminen on jokin ongelma, asuminenkin tulee olemaan.

Missä mä kirjoitin, että säästäminen on ongelma? En missään. Ei vain ole vielä kertynyt paljon säästöjä ja edelleen: jostakin se on aloitettava.

Ap