Vasta 2800€ säästössä omakotitalon omarahoitusta varten
N. 15 000€ pitäisi saada säästettyä, että on säästöjä n.10 000€ ja saa lainan sekä sitten saa maksettua varainsiirtoveron ja kaupanvahvistuksen.
No pakkohan se on jostakin aloitettava. Olen tällä hetkellä opintovapaalla ja tulot normaalia pienemmät, niin ei kauheasti vielä kerry säästöön. Ja kyllä, vanha omakotitalo muuttotappiokunnasta. Ei ole home tms. talo vaan hyvässä kunnossa pidetty talo jossa lapsen kanssa asun vuokralla. On sukulaisen omistama talo.
Kommentit (51)
Mun molemmat lapset on rakentaneet ison talon, ei niillä ollut mitään säästöjä, kavelivät pankkiin ja saivat lainan. Esikoinen on asunut kohta 20 v ja kuopus kohta vuoden uudessa talossaan. Esikoinen oli juuri valmistunut ja aloittanut työssään, kuopus on ollut työpaikassaan jo muutaman vuoden. Meillä riittää kun suvut on saman pankin asiakkaista olleet ikiajat. Minä takasin kuopuksen lainaa siihen kunnes talo nyt itse riittää takuuksi.
Ap ei tule tällä tyylillä koskaan ostamaan taloa, rahat ei riitä.
Vierailija wrote:
Lapseni säästi 15 000 euroa vuodessa tekemällä osa-aikaisia keikkatöitä. Avustimme ilmaisella asumisella kotona.
Niin? Mikä pointti tuolla sun elvistelyllä oli?
Mä olen opiskelija joka asuu lapsensa kanssa joten mistä hitosta mä säästäisin tuollaisen summan vuodessa.
Ap
Vierailija wrote:
Kannattaa huomioida että vanhan talon omistajalle voi koska tahansa tulla joku yllättävä ongelma joka saatttaa maksaa 2000-10000 euroa ja on pakko korjata nopeasti. Erityisen hankalaa on jos omistajalla on peukalo keskellä kämmentä ja joutuu maksamaan remonttimiehille.
päinvastoin. Vanhassa talossa on tiedossa jo isommat yllätykset. Jos talossa ei ole ollut mitään isompaa remppaa niin se todennäköisesti kestää hyvin myös jatkossa, Uudesta talosta ei voi tietää ja nykyrakentamisen perusteella voi olla vaikka mitä vikoja.
Vierailija wrote:
Mun molemmat lapset on rakentaneet ison talon, ei niillä ollut mitään säästöjä, kavelivät pankkiin ja saivat lainan. Esikoinen on asunut kohta 20 v ja kuopus kohta vuoden uudessa talossaan. Esikoinen oli juuri valmistunut ja aloittanut työssään, kuopus on ollut työpaikassaan jo muutaman vuoden. Meillä riittää kun suvut on saman pankin asiakkaista olleet ikiajat. Minä takasin kuopuksen lainaa siihen kunnes talo nyt itse riittää takuuksi.
No voi kun kiva. Ei saa pankista lainaa jos ei ole säästöjä tai talon lisäksi muuta kiinteää vakuutta. Isäni ei suostunut laittamaan omasta talostaan osaa vakuudeksi, joten ainoa keino on säästää omarahoitusosuus. Saman pankin jäsen olen ollut koko ikäni ja isänikin vuosikymmeniä. Henkilötakaus ei enää käy.
Ap
Vierailija wrote:
Ap ei tule tällä tyylillä koskaan ostamaan taloa, rahat ei riitä.
Mitä ihmettä sä selität? Sä et voi tuollaista väittää kun et edes tunne mua! Jostakin se säästäminen on aloitettava!
Olet kyllä typerä ihminen.
Ap
Vierailija wrote:
Hauska sattuma! Aloitin juuri tänään säästämisen omaan talon. Haaveissa nimenomaan sopiva omakotitalo muuttotappiokunnasta. Haavetta kohti pienin askelin! Minä myös olen pienituloisessa osa-aikatyössä vielä tällä hetkellä, toivottavasti saan paremman työn ja pääsen vauhtiin säästämisessä. Unelmoin niin ikiomasta kodista meidän pienelle perheelle, eli minulle, tytölle ja kissoille :)
Taitaa "tyttö" olla jo muuttanut omaan kämppäänsä ja kissat kuolleet jos ihan nollasta rupeat vasta nyt säästämään O_O.
Olet varmaan huomioinut, että nykyisellä omistajalla voi olla matalamman koron laina kuin mitä tulet itse saamaan? Oma lyhennyksesi + korko voi siten olla suurempi kuin nyt maksamasi vuokra. Lisäksi varainsiirtovero pitää joka tapauksessa maksaa ennen kuin haet lainhuutoa, joten on ihan se ja sama, maksaako sen asuntolainalla vai käteisellä.
Lyttääjä tässä. En minä ilkeyttäni vaan sanon vaan että kaikenlaiseen kannattaa varautua. Laina kannattaa mitoittaa niin että selviää myös yllätyksistä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hauska sattuma! Aloitin juuri tänään säästämisen omaan talon. Haaveissa nimenomaan sopiva omakotitalo muuttotappiokunnasta. Haavetta kohti pienin askelin! Minä myös olen pienituloisessa osa-aikatyössä vielä tällä hetkellä, toivottavasti saan paremman työn ja pääsen vauhtiin säästämisessä. Unelmoin niin ikiomasta kodista meidän pienelle perheelle, eli minulle, tytölle ja kissoille :)
Taitaa "tyttö" olla jo muuttanut omaan kämppäänsä ja kissat kuolleet jos ihan nollasta rupeat vasta nyt säästämään O_O.
Tuskin, eiköhän me asuta omassa talossa ennen kuin hän aloittaa koulun. Kissatkin on vasta pentuja :D
Missään nimessä ap:n ei kannata säästää mitää eikä todellakaan saa haaveilla talon ostamisesta! Vain paremmat palstalaiset saa säästää rahaa ja ostaa taloja! Nih!
Vierailija wrote:
Lyttääjä tässä. En minä ilkeyttäni vaan sanon vaan että kaikenlaiseen kannattaa varautua. Laina kannattaa mitoittaa niin että selviää myös yllätyksistä.
Huoh. Mä olen aikuinen ihminen joka osaa itse ajatella. Jostakin mun on kuitenkin aloitettava enkä ole kultalusikka perseessä syntynyt, että jo lapsena tilillä paljon rahaa. Nyt säästöjä tämän verran ja koko ajan lisää. En ymmärrä miksi ette tajua, että jostakin oli aloitettava.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mikä teitä joitakin vaivaa? Ethän sä edes tiedä minkä ikäinen tuon kirjoittajan tyttö on. Lisäksi hänkin on ostamassa taloa muuttotappiokunnasta eli talo ei ole mikään älyttömän kallis.
Kyllä te jotkut jaksatte olla ilkeitä, negatiivisia ja ihmisten lyttääjiä. Mistään ei saisi kukaan haaveilla ja säästäminenkin on nyt sitten väärin. Ei mene teille jakeluun, että jostakin se säästäminen on aloitettava.
Ap
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tuskin, eiköhän me asuta omassa talossa ennen kuin hän aloittaa koulun. Kissatkin on vasta pentuja :D
Pienituloisella osa-aikatyöllä? OK, onnea valitsemallasi tiellä, mutta älä sitten kauheasti pety jos todellisuus tuleekin vastaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Pienituloisella osa-aikatyöllä? OK, onnea valitsemallasi tiellä, mutta älä sitten kauheasti pety jos todellisuus tule
Hän on TÄLLÄ HETKELLÄ osa-aikatyössä. Opettele lukemaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mikä teitä joitakin vaivaa? Ethän sä edes tiedä minkä ikäinen tuon kirjoittajan tyttö on. Lisäksi hänkin on ostamassa taloa muuttotappiokunnasta eli talo ei ole mikään älyttömän kallis.
Kyllä te jotkut jaksatte olla ilkeitä, negatiivisia ja ihmisten lyttääjiä
Etkö nyt ymmärrä että ihmiset toppuuttelevat sinua täällä koska unelmasi/tavoitteesi on noh.. aika epärealistinen, ainakin tällä "parin" vuoden aikataululla. Ihan maanpinnalle vaan :) Matalapalkka-alalla osa-aikaista tekemällä rahoitetaan lapsi, parit kissat, ja pikkukartano ihan muutaman vuoden sisään juujuu...
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Pienituloisella osa-aikatyöllä? OK, onnea valitsemallasi tiellä, mutta
Miten olis ihan OIKEAN TYÖN etsiminen ensiksi sitten? :D Jestas mitä jengiä tällä pyörii, ollaan YH, ostetaan kissoja ja huollettavia, mutta sitten kuvitellaan että paskaduuni muuttuu hyväpalkkoiseksi "sitten joskus". Kivat haaveet teillä, mutta taitaa haaveiksi jäädä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Paljonko haet lainaa?
Se riippuu siitä koska saan säästöt kasaan. Talon myyntihinta tulee olemaan se mitä omistajalla on tuolloin lainaa jäljellä. Nyt sitä on n. 70 000€.
Ap
Sinähän saat talon sitä halvemmalla mitä pidempään odotat. Eikö kannata vain säästää niin kauan että et joudu enää edes ottamaan lainaa?
Hyvä alku! Tavoittelemasi säästösumma on sen verran maltillinen että onhan tuo jo huomattava osuus siitä.
Mistä ihmeestä sä keksit, että saan asumistukea? En saa sitä kuule senttiäkään. Mun lainanlyhennys tulee olemaan pienempi kuin mitä tässä on nyt vuokra koska vuokra on talon omistajan lyhennyksen+koron mukaan.
Mä haluan maksaa varainsiirtoveron heti pois ja sillä selvä. Siksi säästän siihenkin rahat.
Ap