Paljonko siinä säästää rahaa, että tekee ison satsin ruokaa kerralla?
Aikaa ja vaivaa toki säästyy, mutta jos puhutaan ihan vaan rahasta.
Sähköä menee ehkä vähän vähemmän tehdessä, mutta ei kai lämmittäminen tai jääkaapissa säilyttäminenkään ilman sähköä tapahdu.
Isommat pakkauskootkaan ei selitä paljon yhtään. Mitä isoja pakkauskokoja ostatte muuta kuin jotain jauhelihaa?
Kommentit (64)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Iso satsi kerralla tarkoittaa yleensä myös vähemmän kauppareissuja = vähemmän heräteostoksia, bensakuluja jne.
Selvää säästöä siis tuostakin.
Ruuan ostaminen ja tekeminen on kuitenkin eri asioita.
Mutta molemmat on pois vapaa-ajasta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Iso satsi kerralla tarkoittaa yleensä myös vähemmän kauppareissuja = vähemmän heräteostoksia, bensakuluja jne.
Selvää säästöä siis tuostakin.
Ruuan ostaminen ja tekeminen on kuitenkin eri asioita.
Ruoan tekeminen edellyttää kuitenkin niiden tarvikkeiden ostamista. Harvalle ne ilmestyy ilmaiseksi sinne keittiöön. Kyseessä siis kokonaisuus, jos säästöjä ajattelee.
Kaupassa voi silti käydä vaikka kerran viikossa, vaikka ruokaa tekisi joka päivä.
Meille tosin ei voi ostaa viikon ruokia kerralla, koska mies ja teinit napsii jääkaapista heti jos siellä on jotain enemmän. Loppuviikosta olis enää valo
Teille selvää säästöä toisi siis lukko jääkaapin oveen. Jos järjestys ja itsehillintä puuttuu, on menot sitten tietty sen mukaiset.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Sähkön säästö ykkönen. Ja jos on sellainen tilanne ettei ehdi ja jaksa aina kokata, niin pakastamalla saa prepattua itse hetkeen kun ostaisi muuten einestä, saa terveellisempää ja halvempaa.
No kerropa esimerkki, paljonko maksaa soppakattilallisen tekemiseen menevä sähkö?
Katso hellan takaa, mikä on hellasi teho. Minulla se on 3,1 kw, mutta tämä on mini. Eli 40 cm leveä.
Sitten kerro kilowatit tunneilla ja saat kilowattitunnit. Katso, paljonko sulla on sähkön hinta. Sitten voit suoraan laskea, paljonko maksaa maksimissaan, jos käytät hellassasi kaikkia levyjä ja uunia samaan aikaan. Mun minihellassa voi käyttää vain tosita levyä, jos uuni on päällä.
Vierailija wrote:
Minulle iso satsi tarkoittaa toisinaan myös isoa hävikkiä, kun tuleekin aikataulumuutoksia tai perhe ei haluakaan syödä samaa soppaa toisena päivänä tai jos mies unohtaa kattilan yöksi pöydälle
Niitä ylijäämiä voi heittää pakastimeen sen sijaan, että heittäisi ne roskiin. Siis toki heti siinä vaiheessa, kun hoksaa, että ei nyt tänään syötykään tätä samaa ruokaa kuin eilen eikä vasta siinä vaiheessa kun se ruoka jo vanheni. Ja tuo kattilan unohtaminen pöydälle nyt on vaan typeryyttä.
No osittain se perustuu varmaan siihen, että nämä perinteiset suomalaiset laatikkoruoat ja miksei keitotkin, joita voi tehdä kerralla enemmän, ovat halpoja ruokia. Kaalilaatikko, makaronilaatikko, lihaperunasoselaatikko, hernekeitto, jauhelihakeitto jne. Kyllähän nuo edullisemmaksi tulevat kuin joku pihvi ja pariisinperunat sooseineen tai joku kuha-annos.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minulle iso satsi tarkoittaa toisinaan myös isoa hävikkiä, kun tuleekin aikataulumuutoksia tai perhe ei haluakaan syödä samaa soppaa toisena päivänä tai jos mies unohtaa kattilan yöksi pöydälle
Etkö sä voi nostaa sitä kattilaa jääkaappiin?
Vaikeaa esim yövuorossa töistä käsin..
Vierailija wrote:
Tätä minäkin ihmettelen kun rahansäästövikkejä kysyttäessä aina mainitaan tämä isojen ruoksatsien tekeminen.
Halvempaa olisi tehdä ruuat mahdollisimman paljon mikrossa, hellan ja uunin sijaan.
Meillä käytetään leivinuunia ja puilla lämmitettävää hellaa ruoanvalmistukseen lämmityskautena. Ei siis kulu yhtään sähköä.
No, ajattelin nyt ostaa tarjouksesta kilon porkkanoita, mikä on paljon yhdelle ihmiselle. Olen myös ostanut useita purkkeja kerrallaan tomaattimurskaa, ruokakermaa, papuja ja mitä nyt tarjouksessa sattuu olemaan ja mitä käytän. Tästäkin sitä säästöä tulee.
Teen ruokaa yleensä neljä annosta, joista syön kahtena peräkkäisenä päivänä ja pakastan kaksi annosta. Näin minulla on aina ottaa pakkasesta ruokaa eikä tarvitse kokata joka päivä
Säästöä tulee, kun jääkaapissa on valmista ruokaa, eikä tarvitse ostaa nälissään eineksiä tai tilata ruokaa kotiin.
"Isommat pakkauskootkaan ei selitä paljon yhtään. Mitä isoja pakkauskokoja ostatte muuta kuin jotain jauhelihaa? "
Mä ostan esimerkiksi spelttipastaa 2kg pusseissa....
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tätä minäkin ihmettelen kun rahansäästövikkejä kysyttäessä aina mainitaan tämä isojen ruoksatsien tekeminen.
Halvempaa olisi tehdä ruuat mahdollisimman paljon mikrossa, hellan ja uunin sijaan.
Juju piileekin siinä ettei ne isommat kertakokkaukset saa samalla kasvattaa annoskokoja. Noinhan siinä helposti voi käydä kun sitä ruokaa nyt kerta on niin syömpä sitten vielä vähän. Tulee osata jakaa se isompi kokattu määrä myös isompaan määrään annoksia.
Tää on vauva palsta. Nää syö kaiken minkä näkee jääkaapissa ei ne muuten painaisi niin paljon. Sit niiden miehet syö lasten vanukkaat kun se keijukainen on syöny kaapit tyhjäksi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Etkö sä voi nostaa sitä kattilaa jääkaappiin?
Olen eri, ja meillä mies tekee keittiöhommia myös. Kun hän täyttää ruokailun jälkeen tiskikoneen, on itsestään selvää, että korjaa myös mausteet yms. oikeille paikoilleen, pyyhkii pinnat ja laittaa ruokatarvikkeet jääkaappiin, myös sen keittokattilan siitä liedeltä.
Joskus se unohtuu, tai mies ajattelee että laittaa myöhemmin, kun se on jäähtynyt. Vaan eipä olekaan laittanut, kun menen tarkastamaan.
Ruokahävikki.
Eilen laitoin leivinuunissa ahvenfilettä 2heng. ja käytettävissä oli vain 3 isoa ahvenfilettä, joka meni yhdellä aterialla.
Ruokahävikki: puolet sitruunasta, 3/4 tillinipusta, puolet purjosta ja 1dl ruokakermaa.
Jos ahvenia olisi ollut enemmän, olisin tehnyt 2-3 aterian ja hävikiksi olisi jäänyt vain tilliä.
Meillä tehdään isoja annoksia, ajan säästämiseksi ja ruokahävikin ja näin saadaan edullisempaa ruokaa.
Vierailija wrote:
Ruokahävikki.
Eilen laitoin leivinuunissa ahvenfilettä 2heng. ja käytettävissä oli vain 3 isoa ahvenfilettä, joka meni yhdellä aterialla.
Ruokahävikki: puolet sitruunasta, 3/4 tillinipusta, puolet purjosta ja 1dl ruokakermaa.
Jos ahvenia olisi ollut enemmän, olisin tehnyt 2-3 aterian ja hävikiksi olisi jäänyt vain tilliä.
Meillä tehdään isoja annoksia, ajan säästämiseksi ja ruokahävikin ja näin saadaan edullisempaa ruokaa.
Huonoa suunnittelu, ellei keksi ylijäämille mitään muuta käyttökohdetta. Yhtälailla suursatseista voi osa mennä biojätteeseen, kun ketään. ei kiinnosta syödä samaa safkaa kolmatta kertaa putkeen. Pakastaminen puolestaan tuhoaa monien ruokien tekstuurin.
Suurin säästö on siinä, ettei sorru tilaamaan ruokaa.
Mutta sitäkin varten ruoan tulee olla sellaista, että sitä jaksaa syödä.
Ruokia voi muunnella en ole havainnut pakastamisen olevan haitaksi. Laitetaanhan näihin päivämäärät. Vaikea sanoa paljonko säästöä, uskon on monin verroin edullisempaa kun suunnittelee. Päivä kerrallaan -ajattelu ei sovellu köyhälle.
Joskus voi käyttää puolivalmisteita, kun on jokin perusruoka pakkasessa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Sähkön säästö ykkönen. Ja jos on sellainen tilanne ettei ehdi ja jaksa aina kokata, niin pakastamalla saa prepattua itse hetkeen kun ostaisi muuten einestä, saa terveellisempää ja halvempaa.
No kerropa esimerkki, paljonko maksaa soppakattilallisen tekemiseen menevä sähkö?
Eihän siihen sähköä paljon tarvita yhteen soppakattilaan, vaan suurempi menoerä sähkössä, energiassa ja vedessä, jos joka ateria valmistetaan erikseen ja silloin joudutaan joka kerta pesemään ruuan valmistuksessa käytettävät astiat, jotka ovat usein rasvaisia ja niiden pesemiseen tarvitaan kuumaa vettä, joka on kallista.
Useamman päivän aterioiden valmistaminen kerralla säästää energiaa, vettä, aikaa, pienentää ruokahävikkiä ja saadaan parempi hyötysuhde ruoka-aineista ja kotona on aina jääkaapissa tarvittaessa ruokaa ja vapauttaa aikaa ruuan valmistuksesta ja siivouksesta muuhun esim. ulkoiluun.
Aina isompi pakkaus ei ole halvempi. Kannattaa olla tarkkana kaikkien tuotteiden kanssa siinä asiassa.
Vierailija wrote:
"Isommat pakkauskootkaan ei selitä paljon yhtään. Mitä isoja pakkauskokoja ostatte muuta kuin jotain jauhelihaa? "
Mä ostan esimerkiksi spelttipastaa 2kg pusseissa....
Ihan sama vaikka ostaisit 10kg pusseissa. Ei sitä kerralla tarvitse käyttää.
Joskus tuota ilmaisua käytetään, kun ruokaa tehdään yhdelle tai kahdelle. Säännöllisesti on valitusta ylisuurista pakkauksista.
Minä teen itselleni ruokaa 4-6 annosta kerralla, eli sellaisen normaalikokoisen perheaterian. Ei siinä mitään säästä, mutta kun ruokaa on valmiina reilusti, jää juuri kaupassa ramppaaminen, einekset, puolivalmisteet ja kalliimpien välipalojen syöminen pois. Yleisestikin ruoan oston ja laiton suunnitelmallisuus tuo säästöjä. Yksi isoin on tietysti siinä, jos aikuiset saavat työpäivän lounaan ylimääräisestä ruoasta.