Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitus lopettaa suojellut ilvekset

Vierailija
13.10.2023 |

"Syyt tappaa ilveksiä ovat herättäneet kysymyksiä sen jälkeen, kun Suomen riistakeskus lokakuun alussa myönsi poikkeusluvat 300 ilveksen metsästykselle. Määrä on yli 12 prosenttia Suomen ilveskannasta.

Poikkeusluvat on annettu kannanhoidollisesta syystä. Kannanhoidollista perustetta ei kuitenkaan löydä suomalaisesta lainsäädännöstä. Tällaista poikkeusperustetta ei löydy myöskään EU:n luontodirektiivistä.

Ilves on Suomen lain mukaan rauhoitettu ja EU:n luontodirektiivin mukaan tiukasti suojeltu.

Tiukasti suojeltujen eläinten tappaminen on direktiivissä kielletty. Myös Suomen oman metsästyslain mukaan ilves on aina rauhoitettu."

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009912977.html

Onko ympäristöministeri tehtäviensä tasalla? Kaatolupia on perusteltu erittäin perusteellisesti ja luonnonsuojelun näkökulmasta perustellen:

”Luvan tavoitteena on päästä metsästämään ilvestä, joten muita vaihtoehtoja ei ole.”

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä näitä tappamisia. Ei vaan mene millään järkeen. Ihminen pedoista pahin ja toivottavasti meistäkin lähtee ainakin se 12 %. 85 % voisi olla sopiva ihmiskunnan osalta.

Vierailija
2/23 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikki tuo on tappamista! Metsästys on tappamista ja tällöin henkilö on tappaja. Ei sitä mitenkään kauniimmin voi muotoilla. Tappajien kanssa en ole missään tekemisissä oli herra tai hidalgo!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näitä EU-direktiivejä voi siis kiertää! Muuten niin herkästi nostetaan esiin ne kansainväliset sopimukset, joka kieltävät yhden ja toisen asian, kuten Venäjän häätämisen Ahvenanmaalta.

Vierailija
4/23 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi siis kääk, lupaa hakevien perusteluissa petoeläin voi tappaa muita eläimiä, kuten kauriita, kissoja ja lintuja laudalta. Metsästäjät kilpailevat siis petojen kanssa kuka pääsee tappamaan; ilves tarvii lihaa elääkseen, metsästäjä huvikseen.

Vierailija
5/23 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan nähnyt ilvestä Suomen luonnossa. Perheellä on ollut kesämökki Etelä-Savossa jo yli 50 vuotta ja siellä olen viettänyt eräänkin tovin ja käynyt metsällä vuosikausia. Etelä-Savossa on haettu ja saatu toiseksi eniten poikkeuslupia ilvekselle koko maassa, joten ilveksiä pitäisi olla riesaksi asti. En ymmärrä, missä ne ammuttavat ilvekset siellä on. Taitaa olla niin, että lupia on taas kerran myönnetty ns. paremmalle väelle eli poliitikoille ja näiden kavereille.  

Vierailija
6/23 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huolettaa supikoirat. Kantoja hoidetaan ja poistetaan, mutta jääkö jäljelle mitään. Ne ovat sympaattisia ja pelkään että joku hoiteli ne kaikki.

Vierailija
7/23 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesukarhut ja mesimäyrät ei kuulu Suomen luontoon, ne voisi kaataa pois täältä kuleksimasta.

Vierailija
8/23 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En ole koskaan nähnyt ilvestä Suomen luonnossa. Perheellä on ollut kesämökki Etelä-Savossa jo yli 50 vuotta ja siellä olen viettänyt eräänkin tovin ja käynyt metsällä vuosikausia. Etelä-Savossa on haettu ja saatu toiseksi eniten poikkeuslupia ilvekselle koko maassa, joten ilveksiä pitäisi olla riesaksi asti. En ymmärrä, missä ne ammuttavat ilvekset siellä on. Taitaa olla niin, että lupia on taas kerran myönnetty ns. paremmalle väelle eli poliitikoille ja näiden kavereille.  

MInä asun Varsinais-Suomessa ja olen nähnyt ilveksiä keskimäärin joka toinen vuosi viimeisen 25 vuoden ajan. Lisäksi olen nähnyt runsaasti ilveksen napostelemia kauriita ja peuroja.

Ilvekset levittävät tällä hetkellä lintuinfluenssaa - asia, josta ei puhuta, koska sillähän me tyrmäisimme halun ajaa turkistarhauksen alas - joten ilvesten metsästäminen on "kannanhoidollista" sikäli, että sillä estetään vaarallisen taudin leviäminen.

Vierailija
9/23 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minua huolettaa supikoirat. Kantoja hoidetaan ja poistetaan, mutta jääkö jäljelle mitään. Ne ovat sympaattisia ja pelkään että joku hoiteli ne kaikki.

Supikoira roi on määritelty haitalliseksi vieraslajiksi

Vierailija
10/23 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Supikoira on vieraslaji siinä kuin lupiinikin.

Vierailija
11/23 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen mökilläni Hämeessä nähnyt ilveksen neljä kertaa. Kolmesti istui takapihallamme (vierestä alkaa metsä) ja kerran törmäsimme ilvekseen. Vauhti oli onneksi vaan 20 km tunnissa kun olimme lähdössä pois, ja muutaman metrin päästä sivutieltä auton eteen juoksi ilves, jäniksen perässä. Se lensi ilmassa ja mätkähti tienpientareelle. Istuimme hyvän tovin ja tähyilimme. Kyseessä kuitenkin petoeläin, joka loukkaantuneena voi hyökätä. Mutta kun mitään ei näkynyt, oli pakko lopulta nousta ja katsoa miten autolle kävi. Itse kissaa ei näkynyt missään, se oli paennut metsään. Mietimme ilmoituksen tekemistä mutta totesimme että aika turhaa, kun ihmiset on hengissä, autosta vain puskuri ja rekisterikilpi repsottaa ja petokissakin lähti ilmeisesti metsään. Puskurin laittoi naapuri kuntoon ja rekisterikilpi laitettiin itse. Panssarilevy repsotti myös, mutta se laitettiin sitten kuntoon kaupungissa. Ilveksen karvaa löytyi. 

On se iso kissa kun läheltä näkee. Todellakin isompi kuin kotikissa...

Senkin jälkeen ilmestyi pihallemme kerran myöhään syksyllä ilves, joten ei varmaan ollut sama kissa. Alueella on paljon metsäkauriita ja rusakoita, tontilla on pitänyt niiden vuoksi aidata osa kasvialueista. Ainakin syötävää riittää. Ja ihmisen kimppuun se ei käy. 

Minun mielestäni tuollainen määrä lupia rauhoitetun eläimen metsästämiseen "kannanhoidollisesti" on aika törkeä. Luonnonsuojeluliitot voisi tehdä asiasta jonkunlaisen valituksen hallinto-oikeuteen. 

Vierailija
12/23 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi ekoapinoilla ja luonnonsuojelujärjestöillä näytön paikka estää tuo mielettömyys.

Vierailija
13/23 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Pesukarhut ja mesimäyrät ei kuulu Suomen luontoon, ne voisi kaataa pois täältä kuleksimasta.

ja ehdottomasti ainakin eduskunnasta. 

Vierailija
14/23 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran nähnyt ilveksen jäällä, senkin kiikarilla. Hyvin vähän haittaavat, eivät uhkaa ihmistä jos ei ole tapana lähettää taaperoikäisiä yksin metsään. 

Toisaalta kauriita ja peuroja on tosi paljon, niissä sitä olisi luonnollista ravintoa eikä itse asiassa haittaisi vaikka niiden kanta harvenisi. Jos sekä sudet että ilvekset metsästetään pois niin millä noi punkkibussit saadaan vähenemään...niitä näkyy jopa pääkaupunkiseudun metsissä aika paljon. Näin yhden Laakson metsissä, kahden vilkkkaan tien välissä, mutustelemassa puun oksaa, neljän kilometrin päässä ydinkeskustasta. Siellä ei oikein voi ammuskellakkaan .

Vierailija
15/23 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän pointti on tyydyttää metsästäjien trofee metsästyshimoja. Ja palkita metsästysseuroja. Ei ole "kannanhoidon" kanssa mitään tekemistä. 

Vierailija
16/23 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihervassareita ei kiinnosta hittojaan ilvekset kun ovat tällä hetkellä kiireisiä puolustaessaan hamat er ro risteja

Vierailija
17/23 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kerran nähnyt ilveksen jäällä, senkin kiikarilla. Hyvin vähän haittaavat, eivät uhkaa ihmistä jos ei ole tapana lähettää taaperoikäisiä yksin metsään. 

Toisaalta kauriita ja peuroja on tosi paljon, niissä sitä olisi luonnollista ravintoa eikä itse asiassa haittaisi vaikka niiden kanta harvenisi. Jos sekä sudet että ilvekset metsästetään pois niin millä noi punkkibussit saadaan vähenemään...niitä näkyy jopa pääkaupunkiseudun metsissä aika paljon. Näin yhden Laakson metsissä, kahden vilkkkaan tien välissä, mutustelemassa puun oksaa, neljän kilometrin päässä ydinkeskustasta. Siellä ei oikein voi ammuskellakkaan .

Valkohäntäpeurat pitäisi kaikki hävittää Suomesta. Metsästäjät vielä ruokkivat niitä jostain sairaasta syystä. Tottakai petoeläimet lisääntyvät, kun ruokaa on tarjolla enemmän kuin riittävästi.

https://vieraslajit.fi/lajit/MX.47629

Vierailija
18/23 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ns cityvihreä, joka kannattaa  metsästystä ja ydinenergiaa. En metsästä itse ja riistaruoka maistuu, silloin harvoin kun sitä saa.

Miksi ilvestä halutaan metsästää, turkinko takia? Syyksi siis ilmoitetaan kannan hoidon syyt, oikeasti kai vain metsästyksen ilosta? Liha on kyllä syömäkelpoista, mutta ei hyvään. Voi olla myös trikiinejä.

Vierailija
19/23 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilves on kaunis eläin, eikä tapa tappamisen ilosta kuten susi, vaan syödäkseen.

Ainakin tähän asti ollut arka, eikä käynyt esimerkiksi lampaiden kimppuun.

Vierailija
20/23 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsästäjäkämppien seinille kaivataan trofeeta näytille. Siinä syy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän