Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuormittuminen kokopäivätyöstä

Vierailija
12.10.2023 |

Onko mahdollista saada jonkinlainen lääkärintodistus, jolla saisi hakea vain maksimissaan 6h työpaikkoja? En kykene kokopäiväisiin töihin, syynä liika sosiaalinen kuormittuminen. Tähän riittää jo työyhteisö että kuormitun.

Olen etsinyt töitä joissa mahdollisimman vähän sosiaalisuutta mutta ei ole tärpännyt.

Ei uskalla lähteä enää 8h tunnin työpäiviä tekemään, kaikki tämmöiset työt on päätynyt sairaslomaan ja sitä myöten irtisanoutumiseen

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ainakin meilläpäin haetaan postinjakajaa yövuoroon ja koulusiivoojia alkaen kello 14 kun koulut menee kiinni. Saa työskennellä rauhassa. 

Tämä sopisi mulle. Meilläpäin siivous tehdään kouluissa 7 alkaen

Ap

Vierailija
42/62 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se osa-aikaiseksi siirtyminen (siten, että saa sen osa-aikaisen palkan lisäksi jotain hyvitystä siitä, ettei ole 100% työkykyinen) tapahtuu yleensä yhteistyössä työnantajan ja työterveyden kanssa. Ja nimenomaan siten, että ensin yritetään tehdä 100% työaikaa, sitten tulee saikku, sitten yritetään taas 100% työajalla ja jossain kohtaa työterveys ehdottaa osa-aikaista sairauspäivärahaa vai mitä se nyt onkaan. Jos toistuvasti tulee pitkä sairausloma 100% työajasta, niin ennen pitkää (toivottavasti) saa osatyökykyisen leiman ja myönnetään joku osa-aikainen kuntoutustuki, joka voi jatkua osa-aikaisena työkyvyttömyyseläkkeenä.

Niin kauan kun olet työtön, niin ketään ei kiinnosta sinun työkykysi. Kun olet töissä, niin työnantajaa kiinnostaa. Sen työnantajan kanssa voi hyvinkin olla mahdollista sopia lyhyemmästä työajasta ilman mitään näitä muita byrokraattisia kuvioita, jos lompakko vaan kestää sen, ettei sitten saa muita tukia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ainakin meilläpäin haetaan postinjakajaa yövuoroon ja koulusiivoojia alkaen kello 14 kun koulut menee kiinni. Saa työskennellä rauhassa. 

Tämä sopisi mulle. Meilläpäin siivous tehdään kouluissa 7 alkaen

Ap

En tajua miksi siivoojat pitää työskennellä keskellä päivää kun toiminta käynnissä. Kaikki edessä koko ajan, helpompaa siivota kun tila tyhjä. Monet tilat voisi siivota yöllä ja tekisin itse mielelläni näin. Esimerkiksi toimistosiivous. Olisi ihana vaikka iltapäivällä aloittaa työt kun rakennus menee kiinni ja rauhassa tehä

Vierailija
44/62 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen siivoojana osa-aikatyötä ja saan soviteltua työttömyysrahaa. Kolmen kuukauden välein laitan rastin ruutuun , että olen hakenut kokoaikatyötä ja sillä sipuli. 

Vierailija
45/62 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietitte liikaa. Töihin vaan vaikka osa-aikaisesti. Kyllä ne asiat siitä lutviutuu. 

Vierailija
46/62 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoustyö ei kuitenkaan ole mitään tiimityötä, joten sopii työajoista huolimatta myös vähemmän sosiaalisuutta kaipaaville.

Hae vaan AP rohkeasti, käytännössä sitä näkee mitä työn luonne on. 

Vierailija
47/62 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitempään jahkailee ja on työttömänä, pyörittelee yksin päässään skenaarioita, niin sitä vaikeampaa on lähteä töihin. Luulen että monilla tää on se ongelma. Just tuo että murehditaan etukäteen ja mietitään kaikki kauhuskenaariot jotka tuskin edes ikinä toteutuu. Reippaasti vaan töihin ja jos ei työkyky riitä tehdä täyttä päivää niin sitten hakee vain osa-aikatöitä.

Mutta kun työkkäri pommittaa jossain kohtaa puheluilla niin lupaa vaan kiltisti hakea kokopäivätyötä. Tää on tärkeä!  Vaikka niin ei tekisikään. Se on vaan typerä käytäntö.

Vierailija
48/62 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minä teen siivoojana osa-aikatyötä ja saan soviteltua työttömyysrahaa. Kolmen kuukauden välein laitan rastin ruutuun , että olen hakenut kokoaikatyötä ja sillä sipuli. 

Pitääkö sinun kirjata lomakkeelle, minne olet hakenut kokoaikatyöhön?

Vierailija
49/62 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä paperi siihen tarvitaan? Sen kun haet vaan, vaikka ethän sinä kuitenkaan hae.

Vierailija
50/62 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikatyöntekijä on muuten usein oikeutettu asumistukeen. Varsinkin yksinhuoltajat ja yksinasuvat! Silloin ei tarvitse työkkärin kanssa edes asioida, jos eii aio mitään työttömyyskorvauksia hakea.

Vierailija
51/62 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Pitääkö sinun kirjata lomakkeelle, minne olet hakenut kokoaikatyöhön?

Ei pidä. Aina voi myös vähän juksata.  "Hain huoltoasemalle,  kauppaan, postiin".. ym.. myös omasta työnantajalta voi kysyä lisätunteja. Sanoo vaan että joo, kysytty on. Ei niitä kukaan pysty mistään tarkistaa. 

Vierailija
52/62 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te ikinä olleet missään töissä? Kun tuntuu noin hankalalta. Tekemällä oppii ja ottamalla selvää asioista. Ei se työelämä mitään ydinfysiikkaa ole! Siellä on vaikka minkälaista hiihtäjää.

Vierailija
53/62 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

44, päivätyö on halvempaa teettää, ei tarvitse maksaa lisiä.

Vierailija
54/62 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mitä se auttaa, vaikka sinulla sellainen todistus olisi, jos et kuitenkaan löydä haluamaasi työtä? 

Voithan nytkin hakea kuuden tunnin töitä ilman mitään papereita. 

"Työttömän työnhakijan velvollisuudet

Jos haet tai saat työttömyysturvaa, sinun pitää hakea kokoaikatyötä."

Kokoaikatyötä tekevä työntekijä tekee työtään koko päivän. Suomessa kokoaikainen työaika on lain mukaan 8 tuntia päivässä ja 40 tuntia viikossa. 

Niin, miten tämä liittyy ap:n tilanteeseen jossa hän ei ole työtön työnhakija, vaan osa-aikatöissä? Työkkäriä ei kiinnosta muut kuin työttömyyskorvausta nostavat. Muut saa tehdä mitä lystää. 

Missä lukee että ap on edes töissä

Jos ap alkaa tehdä 6 h työpäiviä, on hän silloin töissä.

Vierailija
55/62 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että ihmisillä on vaan tietämättömyyttä. Luuliaan oikeasti että töihin meneminen ei kannata? Älkää uskoko kuulopuheita.  Työnteko kannattaa aina ja osa-aikatyötä tekee tälläkin hetkellä valtava joukko ihmisiä. Ja moni saa palkan päälle erilaisia tukia. Tsemppiä 😊

Kannattaa myös liittyä liittoon. Puoli vuotta töitä vähintään 18tuntia/viikko kerryttää työssäoloehtoa. Eli puolen vuoden työssäolon jälkeen olet oikeutettu liiton päivärahaan, joka on parempi kuin kelan päiväraha. Tätä maksetaan max. 400 vai oliko nykyään jopa 500 päivältä.

Vierailija
56/62 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata uskoa kaikkia noita huijausvinkkejä työkkärin suuntaan.

Minua on työkkäri uhannut karenssilla, kun olin hakenut TE-keskuksen osoitettamaan työpaikkaan, mutta hakemukseni ei ollut "tarpeeksi hyvä" (en muista millä sanamuodolla ilmoittivat. Asun Uudellamaalla). Työpaikkahakemukseni sisältö oli siis arvioitu!  Sain onneksi seuraavana päivänä tuosta karenssi-ilmoituksesta toisen työpaikan (johon olin omatoimisesti hakenut) , niin ei tarvinnut setviä tuota  hakemukseni "huonoutta" työkkärin kanssa. 

Vierailija
57/62 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei kannata uskoa kaikkia noita huijausvinkkejä työkkärin suuntaan.

Minua on työkkäri uhannut karenssilla, kun olin hakenut TE-keskuksen osoitettamaan työpaikkaan, mutta hakemukseni ei ollut "tarpeeksi hyvä" (en muista millä sanamuodolla ilmoittivat. Asun Uudellamaalla). Työpaikkahakemukseni sisältö oli siis arvioitu!  Sain onneksi seuraavana päivänä tuosta karenssi-ilmoituksesta toisen työpaikan (johon olin omatoimisesti hakenut) , niin ei tarvinnut setviä tuota  hakemukseni "huonoutta" työkkärin kanssa. 

Niin. " Työkkärin osoittamaan". Ei he voi vahtia mitenkään millaisia hakemuksia laitat yksityisesti itse valitsemiisi paikkoihin. Tottakai on eri asia, jos työkkäri on ottanut erityiseen seurantaan ja  esimerkiksi osoittavat työpaikan johon sinun tulee hakea. Tästä kyllä sovitaan erikseen niin että sinä myös siitä olet tietoinen.

Ei työkkärillä ole minkäänlaisia resursseja valvoa jokaisen työnhakijan toimintaa.

Vierailija
58/62 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Oletteko te ikinä olleet missään töissä? Kun tuntuu noin hankalalta. Tekemällä oppii ja ottamalla selvää asioista. Ei se työelämä mitään ydinfysiikkaa ole! Siellä on vaikka minkälaista hiihtäjää.

Mitä ihmettä selität

Juuri sen takia lyhyempi työaika kun ei kestä niitä hiihtäjiä. Kukaan ei ole puhunut siitä ettei osaa käydä töissä ja sosiaalisesta kuormituksesta ei opi pois. Se on ihmisen ominaisuus

Vierailija
59/62 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote-ala on sosiaalisesti pahimmillaan aivan perseestä. Menin töihin isoon laitokseen ja sain vielä neuvoteltua pienennetyn työajan ajatellen että ja voi jeesus, kun sen normaalin asiakastyön lisäksi kuuntelin koko työpäivän työkaverien lärpätystä, ongelmia ja kuulumisia koko vuoron ajan. Se oli henkisesti niin väsyttävää että tuntui kuin olisi huvipuistossa ja sotatantereella ja laskuvarjohyppäämässä samaan aikaan. En jaksanut tehdä mitään muuta kuin käydä töissä. Sinun pitää yksinkertaisesti etsiä paikka missä on riittävän pieni tiimi ja ylipäänsä riittävän vähän sosiaalista vuorovaikutusta, tai sitten hankkiudut työhön jossa ei tarvitse kuunnella ihmisiä. 

Vierailija
60/62 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kannattaa myös liittyä liittoon. Puoli vuotta töitä vähintään 18tuntia/viikko kerryttää työssäoloehtoa. Eli puolen vuoden työssäolon jälkeen olet oikeutettu liiton päivärahaan, joka on parempi kuin kelan päiväraha. Tätä maksetaan max. 400 vai oliko nykyään jopa 500 päivältä.

Riippuu palkasta. Olen kertonut oman esimerkkini monta kertaa tällä palstalla. Tein vuosikausia töitä 18 tuntia viikossa. En saanut yhtään ansiosidonnaista työttömyyden kohdatessa, koska tuntipalkkani oli niin pieni. En edes viittä senttiä, vaan pelkän peruspäivärahan verran. Kylläpä tuntui turhalta, että olin maksanut liiton maksuja.