Miksi lyhyille naisille ei ole kunnollisia takkeja?
Joka vuosi sama ongelma. Takkeja saa metsästää kaupasta toiseen, mistään ei löydä 160 cm pituinen nainen itselleen laadukasta takkia. Kaikki merkkitakit ihan valtavan kokoisia, joko pituudeltaan tai muuten. Siis en tarkoita sitä, että mallin on tarkoitus olla pitkä, vaan esimerkiksi vyötärö on jossain lantion kohdalla roikkumassa, tai reiteen ulottuva takki osuukin polviin jne. Vain halvemmat merkit tekevät lyhyille ihmisille takkeja ilmeisesti, ja ne ei ole ikinä riittävän lämpöisiä eivätkä kestän pitkään. Ovatkohan vaatteiden valmistajat tajunneet, että meillä pienikokoisillakin ihmisillä olisi rahaa, jota haluaisimme käyttää heidän tuotteisiinsa?
Ja ei, en todellakaan aio maksaa ylimääräisiä summia mistään muokkauksista jonkun ammattilaisen luona. Jos yritys ei osaa tehdä minulle sopivia vaatteita, niin eivät saa minun rahojanikaan.
Kommentit (43)
Lyhyen takissa olisi tärkeää, että vyötärönkavennus olisi suunnilleen oikeassa paikassa ja yleensäkin sen vyötärön pitäisi olla näkyvissä, suorassa takissa pieni näyttää pahvilaatikolta, jolla on jalat.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Höpö höpö. Lapseni on 160 ja löydän hänelle takkeja.
En ole lapsi. Ihan aikuisten takkeja ja vaatteita käytän ja aion käyttää jatkossakin. Lapsi ei ole aikuisen naisen muotoinen, ja on tosi huolestuttavaa jos lapsille tehdään aikuisten vaatteita. Siinä on jotain todella synkkää ja outoa. Eli tämä kommentti oli turha, kiitos.
Vasta 1900-luvulla lasten ja aikuisten vaatteet eroteltiin toisistaan. Sitä ennen lapset käyttivät samanlaisia vaatteita kuin aikuisetkin.
Ehkä meillä muilla 160 senttisillä ei ole tota ongelmaa, koska meillä pitempi selkä ja lyhyemmät jalat kuin aloittajalla tai sitten emme ole koskaan nähneet hyvin istuvaa takkia ja sen takia olemme ihan tyytyväisiä niihin mitä meillä on.
Vierailija wrote:
Lyhyen takissa olisi tärkeää, että vyötärönkavennus olisi suunnilleen oikeassa paikassa ja yleensäkin sen vyötärön pitäisi olla näkyvissä, suorassa takissa pieni näyttää pahvilaatikolta, jolla on jalat.
Nimenomaan! :D Pahvilaatikko ei ole se look, jota moni meistä hakee. Hyvin kuvailtu.
Olen 175cm ja en löydä takkeja joissa hihat olisivat tarpeeksi pitkiä. Ostan miestentakkeja
Kaupan vaatteet eivät sovi kenellekään 100%
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Huhhuh, todella paha ongelma. Ehdotus; tilaa/käy ostamassa takkisi jostain Aasiasta? Siellä asuu paljon sinua pienenpiä ihmisiä. Toinen vaihtoehto lasten/nuorten osastot kaupoissa.Kolmanneksi ; oletko ylipainoinen, et mahdu pienempään kokoon ?
Olen itse 182cm hoikka nainen, ongelmana joko liian isot tai liian leveät/ lyhyet takit.
Painan 52 kg, kiitos kysymästä. Treenaan aktiivisesti. Ylipainoa taitaa olla sinun egossasi, kun heittelet tuntemattomista ihmisistä noin ilkeitä kommentteja täällä. En käytä teinivaatteita, en ole teini. En tilaa Aasiasta, laadusta ei ole takeita, en edelleenkään etsi halpistakkeja.
AIkuisille ihmisille on oltava saatavilla samoista pakoista takkeja eri kokoisille ihmisille. Samaa laatua, samaa hintaa, samoja tyylejä ja värejä. Piste. Tasa-arvo.
Hate to tell you, mutta tulee ne Suomessakin myytävät vaatteet kiinasta. Jopa ne merkkivaatteet :D
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Höpö höpö. Lapseni on 160 ja löydän hänelle takkeja.
En ole lapsi. Ihan aikuisten takkeja ja vaatteita käytän ja aion käyttää jatkossakin. Lapsi ei ole aikuisen naisen muotoinen, ja on tosi huolestuttavaa jos lapsille tehdään aikuisten vaatteita. Siinä on jotain todella synkkää ja outoa. Eli tämä kommentti oli turha, kiitos.
Vasta 1900-luvulla lasten ja aikuisten vaatteet eroteltiin toisistaan. Sitä ennen lapset käyttivät samanlaisia vaatteita kuin aikuisetkin.
Kiitos tästä historiakatsauksesta, mutta vuosi on 2023 ja tämä asia on korjattu. Toki sinä saat käyttää niitä lastenvaatteitakin, jos haluat.
Vierailija wrote:
"https://us.boohoo.com/womens/tall-clothing Ihania kypsän aikuisen professional lookeja, eikö?"
Itse asiassa joo! Kyllä sieltä joukosta löytyi ihan aikuisellekin naisille sopivia vaatteita. Erona sinuun, en valittanut etten löytäisi itselleni sopivia vaatteita. Suomalaisten vaatekauppojen tarjonnasta on vaikea löytää, mutta juurikin nuo tall-mallistot pelastavat. Löydän kyllä sopivia vaatteita ja löydät sinäkin, jos vaihdat asennetta.
:D Okei. Onnittelut. Hienoa, minä olen siis hyvä etsimään sinulle vaatteita. Ole hyvä!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Nuorten osastot.
En ole teini, en käytä teinivaatteita. Lopeta inttäminen.
Itse täällä intät jokaista kommentoijaa vastaan
Voi ei, olenko miettinyt mielipiteeni niin perusteellisesti, että minulla on tästä vahva näkemys, joka eroaa teidän ajatuksistanne? :( Ihan kamalaa. Minun pitäisi hävetä :( Mutta...
Kunnon talvitakkini hajosi keväällä palveltuaan yli 12 vuotta joka talvista monen kuukauden kovaa päivittäistä käyttöä ja ei ollut kyllä helppoa löytää uutta. Kolusin keväällä vaikka mitkä aikuisten ja lasten takit ja luovutin, kun ei löytynyt sopivaa.
Pari viikkoa sitten lykästi ja löysin lasten takin, joka on sopiva ja kunnollinen. On parempi kestää ainakin seuraavat 10 vuotta. Sen verran työläs prosessi oli tämän kertainen prosessi, että en halua toistaa ihan hetkeen.
OT: Kengätkin ovat yksi murheenkryyni aina. Aikuisten koot ovat 99,9 prosenttia kerroista liian isoja.
Vierailija wrote:
Olen 157 cm 65 kg eikä ole mitään ongelmaa löytää kaiken pituisia takkeja. Mikä on sinun laadukas? Omat takkini kestää tuulta, pakkasta ja sadetta. Takkeja on myös joka lämpötilalle ja vuodenaikaan.
Että höpöhöpö sun jutuilles
Mutta tässä olikin toive siitä, että vyötärö ei ole lantiolla. Sinulle tämä on siis ok tai voi olla että jollain vartalomallilla lyhyellä se näyttää ihan ok:lta. Itse näytän valmisvaatteet päällä lähinnä mahakkaalta puutarhatontun tapaan, koska vaate kapenee lantion kohdalla eikä vyötäröllä ja pussittuu.
Vierailija wrote:
Pitkänä ihmisenä on vaikea ymmärtää aloittajan kiukuttelua. Oman kokemukseni mukaan kaupat on täynnä lyhyille suunniteltuja vaatteita. Kun vielä pituuden lisäksi omaa leveät hartiat ja pitkät kädet, ei siististä, naisellisesta takista kannata edes haaveilla.
Toki allekirjoitan sen, että laadukkaita vaatteita on vaikea löytää. Niitä ei ole tarjolla kivijalkaliikkeissä minkään kokoisena. Olen viimeiset 3 vuotta etsinyt laadukasta villakangastakkia. Jos materiaalista yli 70% on polyesteriä, vähän vielä elastaania lisäksi, niin miten ihmeessä kukaan kehtaa väittää sitä villakankaaksi. Ja hintalappu takilla oli yli 500€. En ymmärrä.
Onpa hassua, että et ymmärrä valmisvaatteiden sopivan keskimittaisille, jolloin ne ovat huonoja pitkille ja lyhyille.
Katsoin kaikki linkkien takit läpi. Siellä on lämpöistä ja linjakasta toppatakkia eri pituudessa, on villakangastakkia vyöllä ja ilman. Löytyy ruudullista ja yksiväristä. Vetskarilla ja napeilla. Todella kivoja ja tyylikkäitä takkeja!
Mikään ei Ap:lle kelvannut. Ap voisi linkata yhden takin, joka hänen mielestään on kiva, vaikkakin vääränkokoinen. Näin saisi kuvan, onko maailmassa ylipäätään takkia, joka hänelle kelpaisi. Veikkaan, että tuo petite-mallien puute on keksitty ongelma. Hän valittaisi huonoa valikoimaa myös 170 senttisenä ja 180 senttisenä.
Vierailija wrote:
Pitkänä ihmisenä on vaikea ymmärtää aloittajan kiukuttelua. Oman kokemukseni mukaan kaupat on täynnä lyhyille suunniteltuja vaatteita. Kun vielä pituuden lisäksi omaa leveät hartiat ja pitkät kädet, ei siististä, naisellisesta takista kannata edes haaveilla.
Toki allekirjoitan sen, että laadukkaita vaatteita on vaikea löytää. Niitä ei ole tarjolla kivijalkaliikkeissä minkään kokoisena. Olen viimeiset 3 vuotta etsinyt laadukasta villakangastakkia. Jos materiaalista yli 70% on polyesteriä, vähän vielä elastaania lisäksi, niin miten ihmeessä kukaan kehtaa väittää sitä villakankaaksi. Ja hintalappu takilla oli yli 500€. En ymmärrä.
Lyhyt ihminen siis vain kiukuttelee, kun kertoo, että kaupassa myytävät vaatteet eivät ole istuvia, koska ovat tarkoitettu keskipituisille eli noin 165-170 cm pitkille? Mutta pitkälle ihmisille tämä sama asia, vain käänteisesti, on ihan oikea aikuisen ihmisen ongelma?
Jep...
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen 157 cm 65 kg eikä ole mitään ongelmaa löytää kaiken pituisia takkeja. Mikä on sinun laadukas? Omat takkini kestää tuulta, pakkasta ja sadetta. Takkeja on myös joka lämpötilalle ja vuodenaikaan.
Että höpöhöpö sun jutuilles
Mutta tässä olikin toive siitä, että vyötärö ei ole lantiolla. Sinulle tämä on siis ok tai voi olla että jollain vartalomallilla lyhyellä se näyttää ihan ok:lta. Itse näytän valmisvaatteet päällä lähinnä mahakkaalta puutarhatontun tapaan, koska vaate kapenee lantion kohdalla eikä vyötäröllä ja pussittuu.
Minä olen 158 cm 55 kg ja mulla on sama ongelma, että takin vyötärö asettuu suunnilleen alavatsan kohdalle, eli jonkun 10 cm liian alas, ja pussittuu. Mulla on sen verran rintaa, että se vähän nostaa takkia ylös, mutta jos olisin vähänkin pienempi rintainen takin vyötärö olisi lantiolla. Jos jonkun on vaikea hahmottaa, niin googlettakaa 1920-luvun muotia, niin löydätte mekkoja, joiden on tarkoituskin näyttää tuolta. Noh, takki onkin sitten vähän eri...
Mulla on lantio 90 cm, rinnanymp. 92 cm, vaatekoko 36-38 ja mun on ihan turha mennä lasten/nuortenosastolle, vaikka pituuden puolesta voisikin.
Huh huh, tää keskustelun aihe on näköjään niin arka, että mun kommentti meni asiattoman sisällön vuoksi tarkistukseen. 😅 Noh, voin kertoa, että sisällössä ei ollut mitään asiatonta. 😂
Mut joo, antaa tämän nyt olla.
T. Toinen lyhyt vaateongelmainen, ei ap.
Olen huomannut saman, mutta minulla eivät edes petite-mallistot auta, koska olen lyhyt ja lihava. Petite-mallistot ovat kaikin puolin pienille ja plus-mallistot tehty keskimittaisille tai siitä hieman pidemmille ihmisille. Ja ylipäätään ovat kyllä kaavoitukseltaan monesti kummallisia. Onneksi osaan ommella, niin voin muokata vaatteita itse sopivammiksi.
Itse olen 149 cm pitkä nainen ja ostin juuri Barbourin vahakangastakin 350 eurolla.
Mitä ihmeen malleja olet sovittanut kun itse olen aina löytänyt sopivan takin??? Viime talvena mm ostin Superdryen untuvatakin itselleni ja istui hyvin
Vierailija wrote:
Olen huomannut saman, mutta minulla eivät edes petite-mallistot auta, koska olen lyhyt ja lihava. Petite-mallistot ovat kaikin puolin pienille ja plus-mallistot tehty keskimittaisille tai siitä hieman pidemmille ihmisille. Ja ylipäätään ovat kyllä kaavoitukseltaan monesti kummallisia. Onneksi osaan ommella, niin voin muokata vaatteita itse sopivammiksi.
Osalla valmistajista on myös petite plus -kokoja. Tietenkin valikoima supistuu. Esim. Lands End
https://www.landsend.com/shop/womens-petite-plus-clothing/S-xez-y5c-yop…
Ah, pääsen vastaamaan tänne taatulla av-mammatyylillä :D Kerrankin näin päin! Ihanaa.
Eli: Mutta onhan isoille mihille niitä omia kauppoja? Mr Big? Mikset osta sieltä? Kyllä ne miesten vaatteet menee naisillekin, asennekysymys. Varsinkin farkut. Ihan sama malli miehillä ja naisilla takamuksen kohdalla. Voin laittaa tänne tosi kivoja kuvia isojen miesten vaatteista. Ai ei kelpaa? Ihme nirso narsku siinä taas, mikään ei kelpaa. Väität ettei isoille ihmisille ole muka vaatteita, mutta sitten kun yritetään tosi hyvän laatuisia huippukivoja miestenvaatteita sinulle tarjota niin ei kelpaa. Olet varmaan ihan tosi negatiivinen ihminen, joka ei edes osaa miesten vaatteita arvostaa. Ehkä sinun pitää matkustaa jonnekin Norjaan tai Saksaan ostamaan vaatteita. Ei kauppojen kannata sinulle mitään vaatteita tarjolle pistää, parempi että tilaat kaiken netistä. Ja mitään et saa palauttaa, koskan minäkin olen joskus löytänyt netistä hyvin istuvia, nättejä vaatteita ekalla yrityksellä. Tähän sinulle alle vähän esimerkkejä niistä pitkien ihmisten vaatteista:
https://us.boohoo.com/womens/tall-clothing Ihania kypsän aikuisen professional lookeja, eikö?
https://www.2tall.com/eu/
Olet narsku jos et noita huoli.