Mikä masennuslääke auttaa väsymiseen ja aikaansaamattomuuteen parhaiten?
Mikä on sellainen masennuslääke joka auttaisi parhaiten jaksamattomuuteen, aloitekyvyttömyyteen, uupumukseen ja sellaiseen yleiseen hitauteen? Nostaisi ylös sängynpohjalta ja saisi toimeliaaksi? Sertralin on aika tehokas mutta olisiko joku muu vielä parempi? Kokemuksia?
Kommentit (69)
"Rutiinit kuntoon (ateriarytmi, unirytmi, siivousrutiini yms) ja paljon säännöllistä liikuntaa. Ja sanomattakin selvää että ei alkoholia eikä tupakkaa."
Yritä hankkia itsellesi jokin "huollettava" jonka auttaminen nostaa tarpeen olla itse kunnossa. Jollekulle se voi olla vapaaehtoistyö, jollekin vaikka koira tai vaikka ulkoilutettava tai avustettava toinen ihminen.
Olla hyödyksi toiselle ainakin minulla auttaa tuntemaan olevansa tarpeellinen ja se ajatus jo pistää huolehtimaan itsestäkin hyvin.
Olen syönyt voxraa vuoden. Alussa pari kuukautta auttoi mutta nyt ei huomaa enää mitään eroa entiseen. Maksimiannos käytössä.
Kaljaa, kaljaa🍻🍻🍻🍻🍻
Ei muuta tarvii ja muutama rööki
Minulla Voxra auttaa vielä puolen vuoden jälkeen. Se känni meni ohi parissa päivässä.
Bentsot taas rauhoittavina vetävät uupuneena tajun kankaalle, täysi horros.
Väsymiseen ja aikaasaamattomuuteen auttaa perinteinen saksalainen marssipulveri. Toki sillä on omat haittavaikutuksensakin sitten.
Eikös ne masennuslääkkkeet yleensä aiheuta vaan lisää uupumista sivuvaikutuksena?
Millä määrällä syötte Voxraa? Minulla on 150 mg mutta voin nostaa 300 mg. Olen kokenut että ei hirveästi ole vaikuttanut masennukseen ja uupumiseen niin mietin nostoa että olisiko parempi vaikutus…
Voxra (Bupropioni) auttaa joitakin mutta parempia vaihtoehtoja löytyy kuten metyylifenidaatti tai dekstroamfetamiini. Rikkaat voivat käyttää kokaiinia parantamaan jaksamista.
Vierailija wrote:
Minulla Voxra auttaa vielä puolen vuoden jälkeen. Se känni meni ohi parissa päivässä.
Tämä on tosi yksilöllistä. Harmillista, että kaikki lääkäritkään ei sitä muista.
Mulla bentsodiatsepiinit (kuten diatsepaami) ei ole ikinä vetänyt tajua kankaalle. Ei vähääkään.
Diatsepaami ei väsytä, ei tee minkäänlaista "päihtynyttä" oloa, ei hidastuta ajattelua, ei hidastuta reaktiokykyä. Helpottaa sosiaalisten tilanteiden jännittämistä hieman jos annos tarpeeksi iso, yli 10mg. Pienempi annos rauhoittaa lievästi yliaktiivista hermostoa, hidastaa sydämen nopealyöntisyyttä, 5mg annos. Itseasiassa parantaa tarkkaavaisuutta, kun rauhoittaa ylivilkasta havainnointia. Isompikaan annos, 20-30mg, ei väsytä.
Anaboliset steroidit auttavat parhaiten tuollaiseen ongelmaan, mutta naisten ei kannata niitä käyttää.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tämä on tosi yksilöllistä. Harmillista, että kaikki lääkäritkään ei sitä muista.
Mulla bentsodiatsepiinit (kuten diatsepaami) ei ole ikinä vetänyt tajua kankaalle. Ei vähääkään.
Diatsepaami ei väsytä, ei tee minkäänlaista "päihtynyttä" oloa, ei hidastuta ajattelua, ei hidastuta reaktiokykyä. Helpottaa sosiaalisten tilanteiden jännittämistä hieman jos annos tarpeeksi iso, yli 10mg. Pienempi annos rauhoittaa lievästi yliaktiivista hermostoa, hidastaa sydämen nopealyöntisyyttä, 5mg annos. Itseasiassa parantaa tarkkaavaisuutta, kun rauhoittaa ylivilkasta havainnointia. Isompikaan annos, 20-30mg, ei väsytä.
Diapamin voi ottaa sillon kun on tarvetta, masennuslääkkettä käytetään säännöllisesti ja sillä on haittavaikutuksia.
Vierailija wrote:
Christiiina wrote:
B12-vitamiini, rauta ja C-vitamiini, D-vitamiini sekä ubikononi Q10
Millaiset tasot pitää olla b:sta, raudasta ja deestä?
B12 ja D vitamiinille on osoitettu raja-arvot. Ainoastaan varastoraudan vähimmäisarvoja ei ymmärretä, tutkimuksia tästä ei ole riittävästi. Ohjeistuksissa 5-150 on raja-arvot, mutta kirjallisuudessa arvioidaan, että 30 on jo täysin tyhjä varasto ja että tavoitteellinen ferritiini naisella olisi jossain 75-100 paikkeilla ja ihanteellisin arvo 100-150.
Voxra 300 mg. Serotoniinikokeilu vei olon pahemmaksi.
Bentsot eivät tunnu missään. Eivät rauhoita, kun ahdistus tai paniikki eivätkä virkistä, kun uuvuttaa.
Olisi tärkeää, että lääkäriä kiinnostaisi oikean lääkityksen hakeminen.
Mielialalääkkeistä monia määrätään pienemmällä annostuksella myös unilääkkeiksi, koska niistä monella on tutkitusti väsyttävää vaikutusta. Isommalla annostuksella väsyttävää vaikutusta voi tulla enemmän. Monella masennus liittyy jollain tavoin myös liian vähään unensaantiin ja enempi nukkuminen voi auttaa masennukseen. Varjopuolena väsyttävästä lääkkeestä voi olla jatkuva sumuinen olo. Väsymysvaikutus lukee purkeissa yleensä sivuvaikutuslistalla.
Vierailija wrote:
Eikös ne masennuslääkkkeet yleensä aiheuta vaan lisää uupumista sivuvaikutuksena?
Väsymys on yksi yleisistä sivuvaikutuksista tutkimusten mukaan siinä, missä mm. hikoilukin. Tutkimusperäistä tietoa sivuvaikutuksista voi lukea suomeksi esim. tästä:
Voxra pitäisi olla tällainen mutta aiheuttaa niin pahat sivuoireet etten 3. yrityksestä huolimatta ole viikkoa kauemmin pystynyt käyttämään. Päätä puristaa, pahoinvointia, valoherkyyttä silmissä, tekisi vain mieli maata pimeässä. Eikä viikossakaan helpota.
Agomelatiini on paras kokeilemani, ei sivuoireita ja ainoa 6-7 kokelemastani masennuslääkkeestä joka selkeästi auttoi. Haittapuolena lähinnä ne maksakokeet joissa joutuu ravaamaan.
Parhaiten auttaa ruokavalio ja pois puhelimelta ja tietokoneelta oleminen.
Ihmiset ei välttämättä ymmärrä, mutta netissä/puhelimella/telkkaria kattomalla väsytät aivojasi ihan hirveästi mikä johtaa uupumukseen.
Kokeile olla ihan kokonaan ilman tietokonetta, puhelinta, läppäriä, TV:tä ja kaikkea elektroniikkaa ilman 2 viikkoa. Huomaat eron voinnissasi.
Miten ennen selvittiin kun onnellisuutta ei saanut purkin tai TV:n avaamalla?
Millaiset tasot pitää olla b:sta, raudasta ja deestä?