Miltä aloilta niitä työntekijöitä puuttuu? Lääkäri ja sh:t tiedän, mutta avatkaapa vähän lisää.
Koko ajan valitetaan työvoimapulaa ja samaan aikaan on työttömiä. Joku tässä ei täsmää.
Kun lukee tuota varhaiskasvatuksen ongelmia -ketjua, siitä saa sen käsityksen, että alalla teetetään liian vähällä työvoimalla liikaa töitä, liian pienellä palkalla. Sekö se on se ongelma, vai eikö suomalaiset halua enää tehdä töitä?
Ei tämäkään juttu asiaa oikein avannut:
Kommentit (58)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Riippuu myös alueesta, juuri tänään oli lehdessä juttu että 75% Pohjois-Karjalan yrityksistä on kärsinyt työvoimapulasta. siihen luulisi mahtuvan alan jos toisenkin.
Täyttä puppua. Hakualueeni on koko Suomi ja joka kuukausi olen lähetellyt hakemuksia myös Pohjois-Karjalaan. Heillä on pulaa SOPIVISTA hakijoista, eli 800 eurolla töihin tulevista huippukoulutetuista hakijoista. Ainoat, joilla voi olla pulaa ovat matalapalkka-alat siellä jorpakossa, minne ei pääse bussilla. Palkka niin huono, ettei autoon ole varaa.
Kai ymmärrät että sieltä jorpakosta saa myös vuokra-asunnon alle 300€:lla kuukaudessa, jolloin siihen autoon jää varaa pienemmästäkin palkasta?
Itse asiassa en täysin ymmärrä. - Ei vuokrat siellä, jossain Jorpakossa ole Helsing
Niin, erään jorpakossa sijaitsevan tuppukylän hintatasoa täältä pk-seudulta seuranneena olen yllättynyt hintatasosta. Suht uusi, hyväkuntoinen yksiökin maksaa noin 400 euroa. Vähän rähjäisempi 350 euroa. Ei nyt ihan poskettoman halpaa minusta.
Tuet pois pummeilta niin alkaa työnteko noita laiskureita kiinnostaa. Jos rahaa saa tekemättä mitään niin kuka viitsisi eväänsä lotkauttaa. Työtöntä pitää vähän kannustaa vaikka päähän hakkaamalla.
Huutava pula kaasuputkihankesihteereistä, puolueiden assistenteista, Valtioneuvoston kanslian sihteereistä, Ympäristöministeriön sihteereistä… Tulevista tähtikansanedustajista, pääministereistä jne. Sihteereistä on muutenkin niin kova huutava työvoimapula. Ei taida kortistossa olla ainuttakaan koulutukseltaan sihteereeriä, kaikki heti viedään käsistä.
Vierailija wrote:
ravintola työntekijöitä
Lähinnä Helsingissä ja mahdollisesti Levillä. Omalla paikkakunnallani tarjolla vain osa-aikaisia ja keikkahommia. Palkkaa ei vain keikkahommissa voi neuvotella yhtä hyvin kuin hoitajat koska tarjolla on paljon väkeä. Toisin kuin hoitajilla ravintola-alalla ei tarvitse välttämättä edes alan koulutusta nykyään.
Matematiikan, fysiikan ja kemian opettajista on pulaa. Varsinkin sellaisista, jotka kykenevät opettajan työhön ja olisivat vielä kohtuu hyviäkin siinä. Huonon open voi vielä suurella vaivalla löytää, mutta hyvän saaminen on lähes mahdotonta.
Vierailija wrote:
Siivoojista. Mutta nimenomaan ammattitaitoisista. Jostain syystä alan koulutuksiin ei ole tunkua. Tiedän monta ihmistä jotka työttömiä ja fyysisesti kykeneviä eivätkä töitä saa. Olen tuota ehdottanut koska ala työllistää, mutta ei
Pulaa on siis siivoojista, jotka ovat valmiita tekemään muutaman tunnin aamulla ja muutaman tunnin illalla, ja valmiita sijaistamaan muita siivoojia ilman mitään varoaikaa. Työsopimuksen tunnit tehdään aina niin alhaisiksi, että ei ole oikeutta työterveyspalveluihin, mutta lisätunteja lapataan päälle, eikä niitä huomioida työntekijän etuuksissa (juuri työterveyshuolto) mitenkään. Lisäksi jos tehdään kysely työntekijöille, aiheena tyytyväisyys työnantajaan, ja niin kyselyn tulokset väärennetään yritykselle edulliseksi.
Näissä siivousalan suuryrityksissä olisi tosiaan sisäisten toimintatapojen suursiivouksen paikka!
Työvoimapula taitaa olla aloilla joihin ei ole järkeä lähteä jos koskaan haluaa vakaan elintason. Harva tykkää myyjän, hoitajan tai siivoojan työstä. Itselleni myös työn mielekkyys merkitsee.
Olen alalla jota rakastan. Palkka ei ole mikään hyvä mutta tulen hyvin toimeen. Oman alan töitä joutuu tosissaan etsimään. Rakastan työtäni ja jonain päivänä kun kokemusta karttuu voisin myös itse työllistää itseni yrittäjänä. Niinä aikoina kun en saa oman alan töitä voisin hyvin tehdä keikkaa vaikka siivoojana(on kokemusta), jos olisi sellainen systeemi että voisi valita jostain listasta töitä ja lopettaa heti jos saa oman alan töitä. Eli sen keikkailun pitäisi olla helppoa ja joustavaa.
Kokemusta lasten päivähoitoalalta. Päteviä työntekijöitä ei hakeudu töihin, ala on kaikin puolin surkea, palkka, työolot jne. Nuorille en edes suosittele tätä alaa.
Puheterapeutit, psykologit. Esimerkiksi kouluissa molempien palvelut aivan kuralla koska tekijöitä ei löydy.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Siivoojista. Mutta nimenomaan ammattitaitoisista. Jostain syystä alan koulutuksiin ei ole tunkua. Tiedän monta ihmistä jotka työttömiä ja fyysisesti kykeneviä eivätkä töitä saa. Olen tuota ehdottanut koska ala työllistää, mutta ei
Pulaa on siis siivoojista, jotka ovat valmiita tekemään muutaman tunnin aamulla ja muutaman tunnin illalla, ja valmiita sijaistamaan muita siivoojia ilman mitään varoaikaa. Työsopimuksen tunnit tehdään aina niin alhaisiksi, että ei ole oikeutta työterveyspalveluihin, mutta lisätunteja lapataan päälle, eikä niitä huomioida työntekijän etuuksissa (juuri työterveyshuolto) mitenkään. Lisäksi jos tehdään kysely työntekijöille, aiheena tyytyväisyys työnantajaan, ja niin kyselyn tulokset väärennetään yritykselle edulliseksi.
Näissä siivousalan suuryrityksissä olisi tosiaan sisäisten toimintatapojen suursiivouksen paikka!&nb
Myös ulkoapäin tulevan arvostuksen.
Olen yrittänyt saada lääkäriltä apua lääkkeen vaihtoon vetoamalla mm. työhön. Heitti lopulta ulos pitkitettyään käyntiä mm. puhumalla, miten plasebo tutkitusti toimii. Vaikka vaivani tarvitsee lääkitystä tai olen työkyvytö ilman sitä.
Minulta on myös rikottu työvaatteita. Töissä laukkua on kaiveltu ja varastettu rahaa.
Terveydenhuolto laittaa nuo kiusaamiset psykoosin piikkiin eli huoli pois, ei sillä työterveydellä oikeasti tee yhtään mitään, vaikka sellainen olisi.
Vierailija
Niinä aikoina kun en saa oman alan töitä voisin hyvin tehdä keikkaa vaikka siivoojana(on kokemusta), jos olisi sellainen systeemi että voisi valita jostain listasta töitä ja lopettaa heti jos saa oman alan töitä. Eli sen keikkailun pitäisi olla helppoa ja joustavaa.
Kyllä tällainen systeemi on. Keikkailen pahoinvointialueella sairaalahuoltajana. Kuten hoitajatkin, keräillen rahavuorot.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Näissä siivousalan suuryrityksissä olisi tosiaan sisäisten toimintatapojen suursiivouksen paikka!&nb
Mulle tuollainen kyllä kävisi. Rahaa enemmän kuin kotona makaamalla eli mahdollisuus joskus johonkin ylelisyyteen. Voi käydä vaikka kahvilla tai mennä kaverille, kun on rahaa millä mennä.
Vierailija wrote:
Matematiikan, fysiikan ja kemian opettajista on pulaa. Varsinkin sellaisista, jotka kykenevät opettajan työhön ja olisivat vielä kohtuu hyviäkin siinä. Huonon open voi vielä suurella vaivalla löytää, mutta hyvän saaminen on lähes mahdotonta.
Kakarat on niin huonokäytöksisiä nykyään että kuka jaksaa jotain opettajan työtä..
Vierailija wrote:
Senior tason koodaajaa on liki mahdotonta löytää. Firmamme haluaisi palkata pysyvään työsuhteeseen koodarin. Aina kun joku löytyy, hän lähtee pian toiseen työpaikkaan isomman palkkatarjouksen perässä. Palkkaa olisimme valmiita maksamaan osaamisesta riippuen 6000-8000€ kuussa.
Kouluttakaa joku talon sisältä.
Vierailija wrote:
Puheterapeutit, psykologit. Esimerkiksi kouluissa molempien palvelut aivan kuralla koska tekijöitä ei löydy.
Miksi näitä sitten koulutetaan niin nihkeän vähän? Sama lääkärien kanssa.
Sihteereiltä ja assareilta loppui monelta alalta työt ja samaan aikaa lääkäri yms. tekevät kalliilla palkalla sihteerien töitä. Hölmöläisen hommaa, kuten niin moni asia tämän päivän Suomessa.
Julkisen hankinnan ammattilaiset. Vaatii korkeakoulututkinnon, esim. kaupallinen, hallintotieteet, insinööri, oikeustieteet.
Yksityiset palkkaa kyllä.