Koululaisen syöminen koulun jälkeen
Meidän 12vee sai taas tänään hirveet raivarit kun tuli koulusta eikä ollut lämmintä ruokaa tarjolla kello14. Mikään välipala ei kelpaa tai riitä. Syö koulussa hyvin.
Syökö teidän lapset miten koulun jälkeen? Pärjääko ne välipalalla sinne "ilta ruokaan" ?
Miehen kanssa ollaan töistä kotona 16.30 aikoihin ja teen silloin ruoan. Teen niin paljon että syödään siitä illalla, saadaan töihin eväät ja teinille jää vielä yksi annos kun tulee koulusta.
No mulla oli käynyt eilen mittavirhe ja jäi annosta vajaaksi ja nyt oon huono ihminen kuulemma.
Kommentit (73)
Helsingissä on ollut kaatosade koko päivän. Kyllä se oli kiva syödä lämmintä ruokaa kotiin päästyä.
Vierailija wrote:
Osaa tehdä välipalaa itse, esim. paistaa munia, keittää makaronia yms. mutta sen nälkä on sitä luokkaa ettei leivällä pärjää ja kyllähän se itseäkin ketuttaa kun vatsaan sattuu eikä mitään valmista ja pitää perunoita alkaa keittää.
Tyttö urheilee kyllä paljon ja välitunnit pelaa esim fudista niin jos koulussa on ollut pelkkä puuro kymmeneltä niin saattaa vaikuttaa. Pitääpä taas tutkia kouluruoan tarjonta..
Ja mitä tulee nälkäraivareihin niin se taitaa olla ihan peritty ominaisuus. Olen itse ihan toimintakyvytön nälkäisenä.
Ap
Isäni, lapseni ja minä itse ollaan kaikki nälkäraivareihin taipuvaisia, ilmeisen periytyvä ominaisuus. However, ei tulisi mieleenkään etteikö olisi ihan nälkäisen omalla vastuulla huolehtia itsensä ihmismäiseen kuntoon ja syödä eikä raivota, jos nyt kerran puhutaan jo isosta lapsestakin.
Meillä se nälkäinen kolmosluokkalainenkin ottaa itse jääkaapista maustamatonta jogurttia tai maitoa ja mysliä, ruisleipää ja reilusti juustoa tai pähkinöitä ja banaania. Jätä jääkaappiin riittävästi tuhtia ja terveellistä välipalatarviketta ja iltaruoka ihan normaaliin aikaan. Välipalaan sekä kuituja, rasvaa että proteiinia niin että pysyy nälkä poissa. Kouluruoka on älyttömän kevyttä, jos onkin sen tyyppinen lapsi että energiaa palaa, uskaltaahan tyttösi syödä myös rasvaa?
Meillä ei ole ikinä ruokaa ennen kuutta. En yksinkertaisesti pysty lopettamaan töitä aikaisemmin, koska työhöni kuuluu tiettyjen lähetysten huolehtiminen eteenpäin samana päivänä, ja ne saapuvat ulkomaalaisilla kuriirikuljetuksilla vasta kolmen ja kuuden välillä.
Teen etätöitä, mutta työhuone on erillisessä rakennuksessa pihapiirissä. 11 v. lapsi tulee koulusta, käy tervehtimässä ja menee itsekseen taloon. Osaa ottaa itse välipalaa, mutta usein muistutan jos jääkaapissa on vaikka edelliseltä illalta jäänyttä pannukakkua tai jotain helposti syötävää valmiina. Ei kuitenkaan edes halua,että menen tekemään välipalaa vaan tykkää olla rauhassa koulun jälkeen. Yleensä syö leipää, hedelmiä, rahkaa tms. mutta saattaa ottaa myös jätskiä tai muuta herkkua jos on. Aina kuitenkin on jotain välipalaksi kelpaavaa kaapissa.
En todellakaan kuuntelisi kiukuttelua siitä että ruoka ei ole valmiina. Syökööt sitten enemmän leipää tai muuta täyttävää välipalaa jos on nälkä. Ja ihan itsekin osaa keittää nuudeleita tai pastaa ja avata vaikka pestopurkin, jos on pakko jotain lämmintä ruokaa saada.
Otsikossa lukee koululaisen syöminen? Mitä ihmeen kannibalismia tämä oikein on?
Koululaisen syöminen luokiteltaneen kannibalismiksi. Lienee rikoslaissa rangaistava teko.
Poka ei pärjää parilla riisilla vuorokautta niin kuin tytöt pärjää. Poka kuluttaa energiaa enemmä kuin tyttö
Meillä poika syö kolme lämmintä ateriaa päivässä. Ikää 15 v. Yhden koulussa, yhden koulun jälkeen isovanhemmilla ja yhden kotona. Lisäksi aamupala ja välillä välipaloja tai ylimääräinen lämmin ruoka esim ennen treenejä.
Vierailija wrote:
Helsingissä on ollut kaatosade koko päivän. Kyllä se oli kiva syödä lämmintä ruokaa kotiin päästyä. Niinhän täällä sataa juu. Ei ole vaikuttanut yhdenkään perheenjäseneni ruokailuihin, syödään lämmin ruoka tuossa seitsemän aikaan illalla. Myös 13-vuotias poika on kykenevä tekemään itselleen välipalaa, ei tulisi mieleenkään alkaa kokkailemaan jatkuvasti.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Helsingissä on ollut kaatosade koko päivän. Kyllä se oli kiva syödä lämmintä ruokaa kotiin päästyä. Niinhän täällä sataa juu. Ei ole vaikuttanut yhdenkään perheenjäseneni ruokailuihin, syödään lämmin ruoka tuossa seitsemän aikaan illalla. Myös 13-vuotias poika on kykenevä tekemään itselleen välipalaa, ei tulisi mieleenkään alkaa kokkailemaan jatkuvasti.
Ei tarvitse kokata jatkuvasti. Meillä oli linssikeittoa ja quicheä jääkaapissa joita lämmittää.
Millainen vanhempi ei saa varata ruokaa yhtään?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei tarvitse kokata jatkuvasti. Meillä oli linssikeittoa ja quicheä jääkaapissa joita lämmittää.
Niin aivan. Kun jääkaapissa on välipalatarpeita kuten sanoin sekä ainekset loppuviikoksi niihin lämpimiin ruokiin plus aamu- ja iltapaloihin, olen paska vanhempi enkä varaa ruokaa. Selvä tämä 😂
Vierailija wrote:
Poka ei pärjää parilla riisilla vuorokautta niin kuin tytöt pärjää. Poka kuluttaa energiaa enemmä kuin tyttö
Pokat kuluttaa kyllä paljon energiaa. Lakanoissa lähinnä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Niin aivan. Kun jääkaapissa on välipalatarpeita kuten sanoin sekä ainekset loppuviikoksi niihin lämpimiin ruokiin plus aamu- ja iltapaloihin, olen paska vanhempi enkä varaa ruokaa. Selvä tämä 😂
Varaa kunnon ruokaa. Älä välipaloja.
Syödäänkö teillä vasta koulun jälkeen?
Vierailija wrote:
Ette osaa pakastaa?
Julmuudet näköjään vaan jatkuu.
Varaa kunnon ruokaa. Älä välipaloja.
Välipalat on ihan oikeeta kunnon ruokaa, kun järjestää niin. Lämmittäminen ei muuta ravintoarvoja tai tee ruokaa täyttävämmäksi, kyllä kaksi lämmintä ateriaa päivässä on koululaisellekin ihan riittävä.
Millainen vanhempi ei osaa opettaa isoa lastansa järjestämään itse eväitään?
Eiköhän tuossa ole ongelmana se, että yleensä on sitä ruokaa jääkaapissa, joten nytkin odotti, että on ruokaa. Ei ollut, ja sehän on nälkäiselle lapselle iso pettymys. Ei tiennyt, mitä tehdä.
Lapselle pitää opettaa, mitä voi tehdä, jos joskus sitä ruokaa ei olekaan. Tuossa alkaa jo murrosikä kolkuttelemaan, niin ruoan tarve on valtava.
Meillä 12v osaa keittää nuudeleita ja paistaa kananmunaa. Se on siis se hätävararuoka, jos ei muuta ole, kun tulee koulusta kotiin.
Meillä osaa kyllä 12-vuotias tehdä ruokaa, vaikka nuudeliwokkia, jauheliha-makaronimössöä tai makaronilaatikkoa, tortilloja, salaattia, lämpimiä voileipiä... onhan noita. Yleensä ei tarvitse, mutta siis onnistuu kyllä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Meillä se ns. kouluruoka on reilusti ennen aamukymmentä. Kyllä siinä on kiljuva nälkä kolmen neljän maissa jo.
Siis REILUSTI ennen aamukymmentä? Kuulostaapa oudolle. Meillä yläkoululaisella koulussa ruoka noin klo 11. Kotona yleensä siinä 15-15.30, jolloin syö välipalan. Ja lämmin ruoka sitten yleensä siinä klo 19 aikaan riippuen harrastuksista.
Huh, en olisi jaksanut tuollaista lapsenakaan. Päivällinen oli noin klo 16. Illalla iltapala.
Meillä on ainakin ihan perinnöllistä tuo nälkäkiukku. Sekä minulle, että tytölle pitää olla lämmin ruoka valmiina 15.30 kun tullaan kotiin. Meidän tyttö myös 12v. Syövät koulussa klo 10.30 ja on jotain välipalaptukoita myös mukana. Kaikilla on kivempaa, kun ruoka on valmiina. Tehdään siis ruoka yleensä edellisenä iltana. Siitä mies ottaa evääksi töihin ja me tytön kanssa syödään heti kun tullaan kotiin. Tyttö syö joskus vielä uudelleen illalla lämpimän ruuan, välillä syö vaan leipää tai jotain iltapalaksi.