Koululaisen syöminen koulun jälkeen
Meidän 12vee sai taas tänään hirveet raivarit kun tuli koulusta eikä ollut lämmintä ruokaa tarjolla kello14. Mikään välipala ei kelpaa tai riitä. Syö koulussa hyvin.
Syökö teidän lapset miten koulun jälkeen? Pärjääko ne välipalalla sinne "ilta ruokaan" ?
Miehen kanssa ollaan töistä kotona 16.30 aikoihin ja teen silloin ruoan. Teen niin paljon että syödään siitä illalla, saadaan töihin eväät ja teinille jää vielä yksi annos kun tulee koulusta.
No mulla oli käynyt eilen mittavirhe ja jäi annosta vajaaksi ja nyt oon huono ihminen kuulemma.
Kommentit (73)
Vierailija wrote:
Osaa tehdä välipalaa itse, esim. paistaa munia, keittää makaronia yms. mutta sen nälkä on sitä luokkaa ettei leivällä pärjää ja kyllähän se itseäkin ketuttaa kun vatsaan sattuu eikä mitään valmista ja pitää perunoita alkaa keittää.
Tyttö urheilee kyllä paljon ja välitunnit pelaa esim fudista niin jos koulussa on ollut pelkkä puuro kymmeneltä niin saattaa vaikuttaa. Pitääpä taas tutkia kouluruoan tarjonta..
Ja mitä tulee nälkäraivareihin niin se taitaa olla ihan peritty ominaisuus. Olen itse ihan toimintakyvytön nälkäisenä.
Ap
Tiedän tunteen AP. Meillä nyt ei ihan kauheasti syytellä, mutta nälkä on jatkuva. Varsinkin keväällä, kun oli alakoulussa, ruoka oli klo 10.30. Ei siinä iltapäivää pelkillä välipaloilla pärjätä ja konkurssi siitä tulee jos tunnin päästä taas roikutaan jääkaapin kahvassa, kun on nälkä. Nyt ruokailu on klo 12, mutta edelleen on nälkä, kun koulusta tulee. Täällä tapahtuu myös usein niin, että kouluruoka loppuu kesken, eli ruuaksi on jäänyt jäljelle vain jotain vegepataa, mikä ei oikein tahdo upota. Tai ruokailuun on niin pitkä jono, ettei ehdi syödä kun vähän, koska tunnilta 5x myöhästyminen aiheuttaa tunnin jälki-istunnon. Neljän päivinä on välipalaa mukana, ja silti on nälkä, kun tulee kotiin (matkaa meillä ei ole kun 10 min). Vielä kun harrastus täyttää illat, niin kyllä meillä mennään usein kolmella lämpimällä ruualla päivässä. Aamiainen, kouluruoka, (välipala koulussa, hedelmä, pähkinäpatukka tms), lämmin ruoka koulun jälkeen, toinen lämmin ruoka harrastuksesta tullessa, iltapala. Jos treenit kestää illalla myöhempään, niin sitten saattaa jäädä kolmas ruoka pois, ottaa ennen treeniä esim hedelmää tai muuta välipalamaista ja illalla tukevan iltapalan (riisi- tai mannapuuroa + leipää kinkulla, juustolla, vihanneksilla+hedelmää, maitoa/kaakaota). Ainaista ruoanlaittoa tämä on, mutta ratkaisuina minulla on, että teen toiseksi lämpimäksi ruuaksi ison keiton, jota lämmittää helposti monena päivänä. Ja kastikkeita teen niin isoja annoksia, että riittää aina pari annosta pakastimeen, niin sieltä saa helposti makaronin/nuudelit keittämällä ruuan.
Vierailija wrote:
Jos on koko päivän ilman kunnollista ruokaa joku pikapuuro kippo tai smoothie ei kyllä riitä.
Kasvava lapsi tarvitsee kaksi kunnollista lämmintä ruokaa päivässä.
AP kirjoitti tekevänsä ruoan 16.30 jälkeen kun palaa kotiin. Koulussa tarjotaan lounas.
Agressiivisten kanssa tehdyt lapset ovat agressiivisempia (perimä)
Ja agressiivisempien suosiminen taannuttaa ihmiskunnan, jonka tähänastinen valtti on ollut äly.
Koulun jälkeen syö yleensä leipää ja hedelmän tai vastaavaa. Joskus keittopäivänä saattaa vaikka paistaa pari kananmunaa lisäksi. Tai jos jöönyt edelliseltä päivältä ruokaa saattaa mikrottaa siitä lautasellisen. Koulussa ruoka noin klo 11 ja kotona syömme klo 17 aikaisintaan.
Se kunnollinen ruoka koulun jälkeen on terveellisempää ja halvempaa kuin että syö koko iltapäivän epämääräistä välipalaa. Jos ei muuta osaa tai jaksa varata niin pakkaseen ruoka-annoksia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos on koko päivän ilman kunnollista ruokaa joku pikapuuro kippo tai smoothie ei kyllä riitä.
Kasvava lapsi tarvitsee kaksi kunnollista lämmintä ruokaa päivässä.
AP kirjoitti tekevänsä ruoan 16.30 jälkeen kun palaa kotiin. Koulussa tarjotaan lounas.
Se ns. lounas voi olla
- syömäkelvotonta
- kello 10 tai jopa aiemmin
Työskentelen opettajana ja syön joka arkipäivä kouluruokaa. Ruokailumme on 10:30. Kun tulen kotiin kolmen maissa, syön lähes päivittäin joko lämmintä ruokaa tai runsaan välipalan. Mikään hedelmä tai kourallinen pähkinöitä ei ikinä riittäisi.
Meillä on aamupala noin klo 8. kouluruoka klo 11. välipala kotona noin klo 15.30 ruoka kotona noin klo 18. iltapalaa niin paljon kun haluaa syödä. Ei ole ongelmaa ollut.
Vierailija wrote:
Ja agressiivisempien suosiminen taannuttaa ihmiskunnan, jonka tähänastinen valtti on ollut äly.
Aloituksen tapaus kuulostaa kyllä kasvatuksen, kotityötaitojen ja käytöstapojen opettamisen puutteelta, mikä on niin yleistä nykyään. Tuloksena pahimmillaan rajattomia, ympäristölleen sietämättömiä aikuisia. Ei välttämättä liity geeneihin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Aloituksen tapaus kuulostaa kyllä kasvatuksen, kotityötaitojen ja käytöstapojen opettamisen puutteelta, mikä on niin yleistä nykyään. Tuloksena pahimmillaan rajattomia, ympäristölleen sietämättömiä aikuisia. Ei välttämättä liity geeneihin.
Just näin. Itse tein aamupalani ja välipalani itse ekalla luokalta alkaen. Kuinka vaikeaa muka on tehdä voileipä, kaataa kulhoon muroja ja maitoa tai vaikka jogurttia tai lämmittää mikrossa ruokaa? Oma lapseni on ihan yhtä omatoiminen. Mitään "nälkäkiukkua" en ole koskaan todistanut yhdenkään ihmisen toimesta. Jos on nälkä, syö. Yksinkertaista.
Kuinka vaikeaa vanhemmille on pilkkoa kasviksia ja salaatti aineita rasioihin jääkaappiin?
Porkkana-, lanttu-ja kurkkutikut on oivaa vatsantäytettä ja ylijäämän saa piilotettua keittoihin.
Ostakaa niitä 2 kg:n pusseja, ne on hyviä ja halpoja.
Ajatelkaa, linnakundien lounaan arvo on moninkertainen opiskelijaan nähden.
Näin sairaasti valtio arvottaa ihmiset.
Eli rikollinen saa kalliin, hyvän annoksen ja koululainen halpamössöä.
Mutta onhan valtio myös rikollisen puolella uhria vastaan. Niin pienet on tuomiot.
Näin asian haluaa olevan demla, sdp ja mätävassarit.
Olen kotona ja voin laittaa ruoan milloin vain. Minulla on kaksi poikaa, joista nuorempi nyt teini ja kokemus on opettanut, että koulupäivän jälkeen nälkä voi olla tosi kova, vaikka olisi koulussa syönyt. Kouluruoan taso vaihtelee tosi paljon. Pojallani oli peruskoulussa ihan kamalat Palmian ruoat. Nyt lukiossa oli keittiötyöntekijä esittelyssä sanonutkin, että heillä on hyvät ruoat, eivät ole Palmia! Ja kuulemma ihan hyvää onkin. Mutta laitan ruoan yleensä noin neljäksi mitä ennen voi syödä jotain pientä. Mutta ei puhettakaan, että mihinkään vaikka iltakuuteen pärjäisi parilla leivällä ja hedelmällä. Itsekin muistan yläasteajoilta kuinka oli yleensä aivan järjetön nälkä, kun pääsi kotiin.