Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä voisin laihtua kun mitään ei tapahdu, vaikka syön nykyisin

Vierailija
11.10.2023 |

täysin suositusten mukaan?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin ja pyydä ozempic tai saxenda niin alkaa tapahtua.

Vierailija
2/39 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositukset on yleisiä suosituksia. Ihmiset on kuitenkin yksilöitä, jolloin täysin suositusten mukaan syöminen voi ollakin epäsopivaa juuri sinulle. Parhaan lopputuloksen sais kehoaan kuuntelemalla, mutta sehän on nykymaailmassa ulkoistettu asiantuntijoille ja paremmin tietäville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaen huomioon, kuinka paljon pystyt aloituksessasikin tarkastelemaan kriittisesti toimintamallejasi, lähtökohtiasi, tavotteitasi, jne. niin en ihmettele ettei se suklaalevy tai sipsipussikaan osaa lukea ajatuksiasi, että sen pitäisi olla suositusten mukaista syömistä.

Tyhmästä päästä jne, kuten sanonta kuuluu.

Vierailija
4/39 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin helppo selittää. Jos et laihdu, syöt liikaa.

Vierailija
5/39 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita keskittyä johonkin muuhun kuin sun painoon: monipuoliseen terveelliseen ruokaan ja säännölliseen syömiseen, ihmissuhteisiin, liikunnan iloon.

Painon murehtiminen ei lopulta ole terveyden kannalta kovin kannattavaa. Se asettuu kyllä sinulle sopivaksi kun keskityt elämään ja murehdit vähemmän painoasi.

Vierailija
6/39 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile vähentää hiilihydraatteja, suosituksissa on monen kropalle liikaa. Monella toimii. Just vasta lääkärin kanssa tästä ongelmasta keskustelin ja piti hyvänä asiana sitä että olen jättänyt leivän pois. Olen jättänyt pois monta muutakin ruoka-ainetta, tilalla syön raakoja kasviksia. Ei se kyllä painoa ole pudottanut kuten ei mikään muukaan minulla, monisairaalla. Niin vähillä kaloreilla millä minä laihtuisin, ei kukaan jaksaisi arkeansa pyörittää. Pakko syödä se 1400-1500 kaloria päivässä että selviytyy arjesta. Diabeteshoitaja sanoi että 9 annosta hiilihydraatteja päivässä voisin syödä mutta kuulostaa järkyttävältä määrältä. 

Vierailija
7/39 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintosuositusten suurinpiirten ensimmäinen kohta on, että ihmisten pitää syödä kulutuksensa mukaan. Jos lihot, syöt yli kulutuksesi ja se tarkoittaa, että et syö suositusten mukaan. Laihtuaksesi sinun pitää syödä alle kulutuksesi. Laihtumisen kannalta ei ole isoa merkitystä, miten syöt, kunhan syöt alle kulutuksesi, mutta sillä on toki merkitystä kokonaisterveyden kannalta. Lisäksi fiksulla syömisellä on enemmän energiaa esim. liikuntaan ja se voi tukea painonhallinnassa.

Vierailija
8/39 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa "täysin suositusten mukaan"? Määräthän ovat tietysti eri ihmisestä riippuen ainakin. Liikuntaa lisää, niin ainakin paikat kiinteytyvät, joskaan paino ei välttämättä putoa, vaan nousee, kuten itsellä kävi kuntosalin aloituksen jälkeen...

Vierailija
9/39 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kokeile vähentää hiilihydraatteja, suosituksissa on monen kropalle liikaa. Monella toimii. Just vasta lääkärin kanssa tästä ongelmasta keskustelin ja piti hyvänä asiana sitä että olen jättänyt leivän pois. Olen jättänyt pois monta muutakin ruoka-ainetta, tilalla syön raakoja kasviksia. Ei se kyllä painoa ole pudottanut kuten ei mikään muukaan minulla, monisairaalla. Niin vähillä kaloreilla millä minä laihtuisin, ei kukaan jaksaisi arkeansa pyörittää. Pakko syödä se 1400-1500 kaloria päivässä että selviytyy arjesta. Diabeteshoitaja sanoi että 9 annosta hiilihydraatteja päivässä voisin syödä mutta kuulostaa järkyttävältä määrältä. 

1- vai 2-tyypin diabetes? Oletko todella ylipainoinen? Jos olet, voit yrittää selittää itsellesi, että diabeteshoitajan ehdottamat annosmäärät ovat tosi isoja, mutta kukaan muu ihminen maailmassa ei usko, että olet lihonnut syömällä varpusen annoksia ja ilmaa.

Vierailija
10/39 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda ne suositukset, itse aloin laihtumaan vasta kun jätin säännöllisen ruokarytmin kokonaan, ja söin vain kun siltä tuntui. Eli paljon vähemmän luin normaalisti. Kun ei ole nälkä, niin älä syö, vaikka kello sanoisi mitä vaan. Oma kroppa tietää parhaiten.

Vierailija
11/39 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Unohda ne suositukset, itse aloin laihtumaan vasta kun jätin säännöllisen ruokarytmin kokonaan, ja söin vain kun siltä tuntui. Eli paljon vähemmän luin normaalisti. Kun ei ole nälkä, niin älä syö, vaikka kello sanoisi mitä vaan. Oma kroppa tietää parhaiten.

Tuo on ihan hyvä ohje, jos se sattuu toimimaan sinulla. Todella monilla se vain johtaa nälän kertymiseen ja liialliseen iltasyömiseen. Uskaltaisin väittää, että todella monilla ylipaino johtuu siitä, että iltaisin syödään puolihuolimattomasti aivan liikaa, koska päivän mittaan ei ole syöty järkevästi. Tällöin säännöllinen ateriarytmi auttaa. 

Ihmisten pitäisi pystyä tarkastelemaan omaa syömistään raadollisen rehellisesti ja etsiä ne syyt, mistä oma ylipaino johtuu. Usein tässä on ongelmana se, että kun syömistä aletaan seuraamaan tarkemmin, ihminen syö ne tarkkailupäivät paljon fiksummin kuin normaalina arkena ja ongelmaa ei tunnistetakaan. 

Vierailija
12/39 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ravintosuositusten suurinpiirten ensimmäinen kohta on, että ihmisten pitää syödä kulutuksensa mukaan. Jos lihot, syöt yli kulutuksesi ja se tarkoittaa, että et syö suositusten mukaan. Laihtuaksesi sinun pitää syödä alle kulutuksesi. Laihtumisen kannalta ei ole isoa merkitystä, miten syöt, kunhan syöt alle kulutuksesi, mutta sillä on toki merkitystä kokonaisterveyden kannalta. Lisäksi fiksulla syömisellä on enemmän energiaa esim. liikuntaan ja se voi tukea painonhallinnassa.

Minulla on tästä toisenlainen kokemus. Olin ennenkin sitä mieltä, että vain energiamäärällä on merkitystä. Sitten aloin ruokavaliolle, jonka ensimmäisessä osassa syötiin kulutuksen verran ja jollaisella kalorimäärällä paino oli ennen joko pysynyt samana tai noussut. Ruokaa oli määrällisesti todella paljon, edes minä, joka pidän itseäni suursyömärinä, en pystynyt kaikkea syömään. Hämmästys oli suuri kun paino alkoi jo tässä vaiheessa tippua. En muuttanut mitään muuta, en esimerkiksi tehnyt ruokavalioon kuuluvia liikuntaharjoituksia lainkaan. Olin laskenut aiemmin kaloreita ja laskin nytkin, niin kalorit olivat samat kuin aiemmin. Erona sisältö, josta sain kaiken tarvitsemani (proteiinit, vitamiinit, hivenaineet jne.), kun aiemmin monet niistä olivat jääneet pahasti vajaaksi. Ruoka oli vähärasvaista ja hiilihydraatit hyvistä lähteistä. Valitettavasti tuo ruokavalio oli vaivalloinen toteuttaa ja tuli aika kalliiksikin, mutta tulipahan todettua että sisällöllä ON merkitystä.

Vierailija
13/39 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minulla on tästä toisenlainen kokemus. Olin ennenkin sitä mieltä, että vain energiamäärällä on merkitystä. Sitten aloin ruokavaliolle, jonka ensimmäisessä osassa syötiin kulutuksen verran ja jollaisella kalorimäärällä paino oli ennen joko pysynyt samana tai noussut. Ruokaa oli määrällisesti todella paljon, edes minä, joka pidän itseäni suursyömärinä, en pystynyt kaikkea syömään. Hämmästys

Ennen itsekin*

Vierailija
14/39 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minulla on tästä toisenlainen kokemus. Olin ennenkin sitä mieltä, että vain energiamäärällä on merkitystä. Sitten aloin ruokavaliolle, jonka ensimmäisessä osassa syötiin kulutuksen verran ja jollaisella kalorimäärällä paino oli ennen joko pysynyt samana tai noussut. Ruokaa oli määrällisesti todella paljon, edes minä, joka pidän itseäni suursyömärinä, en pystynyt kaikkea syömään. Hämmästys

Eli omien sanojesi mukaan et pystynyt syömään niin paljon kuin ennen ja laihduit. Hämmästyttävää.

Todennäköisesti söit kaloreita aika paljon vähemmän kuin ennen, koska energiatiheällä ravinnolla niitä ylimääräisiä kaloreita on todella paljon helpompi saada vahingossa enemmän kuin vaikka kasviksia syömällä. Veikkaisin, että ihan yksinkertaisesti epätarkkuus kalorilaskennassa selittää aika paljon. En missään tapauksessa väitä, ettei joillain ruokavalioilla olisi helpompi pysyä kaloritavoitteessa kuin toisilla.  

Vierailija
15/39 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Laihtumisen kannalta proteiinilla on valtava merkitys. Liian vähän proteiinia johtaa lihasten menettämiseen. 

Vierailija
16/39 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun täytyy vähentää sitten syömiäsi kaloreita, jos et nykyisellä laihdu. Ei ne keskivertokulutukset ollenkaan kaikille toimi, toiset kuluttaa enemmän, toiset vähemmän. Mutta selvä on, että jos nykyisellä et laihdu ja haluat laihtua, täytyy sieltä täältä tehdä pieniä säätöjä, joilla saat syötyjä kaloreita ylemmäs. Tai/ja lisättävä kulutusta liikkumalla jos se on mahdollista. Se, mistä niitä kaloreita vähentää, on vapaavalintaista. Joku tykkää vähentää hiilareita, joku toinen rasvaa, joku pienentää syötyjä määriä, toinen täyttää isomman osan lautasesta kasviksilla, jos käyttää herkkuja tai alkoholia, niistä voi vähentää tai jättää pois... Usein helpompi vähentää vähän sieltä täältä kuin jättää joku asia kokonaan pois.

Vierailija
17/39 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos se ihme?  Sohvaperuna syö samanverran päivässä kun sahametsuri.  Kummanko luulisit lihovan?

Vierailija
18/39 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähemmän. Varsinkin jos on enennkin lihonut ja laihtunut monta kertaa, kulutus voi olla aika pieni laskennalliseen nähden. Esim. minä, 120 kg nainen, laskurit sanoo että kuluttaisin ilman erityistä liikuntaa noin 2500 kcal päivässä, jolloin syömällä 2000 kcal päivässä laihtuisin puolisen kiloa viikossa. Käytännössä mun on syötävä 1500 kcal per päivä, että yhtään lähtee paino laskuun, ja sittenkin hitaasti.

Vierailija
19/39 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Laihtumisen kannalta proteiinilla on valtava merkitys. Liian vähän proteiinia johtaa lihasten menettämiseen. 

Jos laihtumisella tarkoitetaan painon pudottamista, proteiineilla ei ole merkitystä. Vähäproteiininen ruokavalio on itseasiassa nopeimpia tapoja saada painoa alas, koska lihasmassa häviää paljon nopeammin kuin rasva. 

Kokonaisterveyden kannalta tuo on tietenkin erittäin huono asia ja laihduttajan ei pitäisi tinkiä proteiinista, mutta ei se estä painon putoamista. Vähäproteiinisuus on yksi syy, miksi kaiken maailman kaalikeittodieeteillä painoa saadaan nopeasti alas ja myös miksi se tulee dieetin lopettamisen jälkeen niin nopeasti ylös, koska vähentynyt lihasmassa kuluttaa vähemmän kaloreita. 

Vierailija
20/39 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto 16/8 on tehokas ja terveellinen keino painon pudotukseen.