Miten ihmeessä voisin laihtua kun mitään ei tapahdu, vaikka syön nykyisin
Kommentit (39)
Miksi alapeukut pätkäpaastolle? Itse pudotin sillä 16kg puolessa vuodessa.
Vierailija wrote:
Pätkäpaasto on ihan OK tapa rajoittaa sisäänmeneviä kaloreita. Ei siinäkään mitään sen kummempaa taikuutta ole. Toki paastoamisella voi olla jotain positiivisia vaikutuksia suoliston toimintaan, mutta se ei muuta miksikään sitä faktaa, että jos syöt syömistunteina enemmän kuin kulutat, et laihdu.
"Suositusten mukaan" on aika laaja käsite. Mikäli tavoite on laihtua, niin niin toki suosituksen ovat ihan eri kuin keskivertokansalaisen arkeen suositellut.
Suositusten mukaan pitäisi mussuttaa jotain hiilihydraattia suunnilleen joka toinen tunti. Tosi vaikea hallita ruoan kokonaismäärää ja annoskokoja jos syö pitäisi syödä joku pieni hippunen kuusi kertaa päivässä.
Itse jos söisin suositusten mukaan, niin olisin varmaan viisisataakiloinen. Nykyisin syön kaksi kertaa päivässä, arkisin skippaan aamiaisen ja jos syön herkkuja niin skippaan iltaruoan. Mieluummin pidän kirjaa kahden hyvän aterian kaloreista kuin miljoonasta rupisesta miniateriasta jotka pitää ankeuttaa ja supistaa minimiin jos ei halua lihoa. Eilen söin lounaaksi kanakebabsalaatin ja iltaruoaksi lohi-purjoquichea. Jatkuvasti mussuttamalla saa vain tukkoisen olon.
Koska ne suositukset on aivan persiistä. Ja lisäksi ne muuttuvat ihan jatkuvasti. En ikinä jaksaisi syödä niin paljon ja usein kuin nämä suomalaiset suositukset sanovat. Ryhdyin syömään mitä haluan, milloin haluan, mutta vain silloin kun on _oikeasti_ nälkä. Laihduin kolmessa kuukaudessa 15kg. Nyt, 20 vuotta myöhemmin olen edelleen hoikka ja terve ja niillä suosituksilla korkeintaan pyyhin ahterini.
Vierailija wrote:
Suositusten mukaan pitäisi mussuttaa jotain hiilihydraattia suunnilleen joka toinen tunti. Tosi vaikea hallita ruoan kokonaismäärää ja annoskokoja jos syö pitäisi syödä joku pieni hippunen kuusi kertaa päivässä.
3 ateriaa ja 1-2 välipalaa tarvittaessa. Välipala voi olla esim. hedelmä tai pähkinöitä. En tiedä miten tuosta saat linjan, että hiilareita pitäisi syödä joka toinen tuniti.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Pätkäpaasto on ihan OK tapa rajoittaa sisäänmeneviä kaloreita. Ei siinäkään mitään sen kummempaa taikuutta ole. Toki paastoamisella voi olla jotain positiivisia vaikutuksia suoliston toimintaan, mutta se ei muuta miksikään sitä faktaa, että jos syöt syömistunteina enemmän kuin kulutat, et laihdu.
Et taida ihan ymmärtää pätkäpaastoa-
Vierailija wrote:
Koska ne suositukset on aivan persiistä. Ja lisäksi ne muuttuvat ihan jatkuvasti. En ikinä jaksaisi syödä niin paljon ja usein kuin nämä suomalaiset suositukset sanovat. Ryhdyin syömään mitä haluan, milloin haluan, mutta vain silloin kun on _oikeasti_ nälkä. Laihduin kolmessa kuukaudessa 15kg. Nyt, 20 vuotta myöhemmin olen edelleen hoikka ja terve ja niillä suosituksilla korkeintaan pyyhin ahterini.
Mikä toimii sinulla ei pakosti toimi useimmilla. Mikäli harvempi ateriaväli johtaa sitten liika syömiseen myöhemmillä aterioilla, niin eikö tiheämmällä syömisellä ole perustelunsa?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ravintosuositusten suurinpiirten ensimmäinen kohta on, että ihmisten pitää syödä kulutuksensa mukaan. Jos lihot, syöt yli kulutuksesi ja se tarkoittaa, että et syö suositusten mukaan. Laihtuaksesi sinun pitää syödä alle kulutuksesi. Laihtumisen kannalta ei ole isoa merkitystä, miten syöt, kunhan syöt alle kulutuksesi, mutta sillä on toki merkitystä kokonaisterveyden kannalta. Lisäksi fiksulla syömisellä on enemmän energiaa esim. liikuntaan ja se voi tukea painonhallinnassa.
Laihtumisen kannalta proteiinilla on valtava merkitys. Liian vähän proteiinia johtaa lihasten menettämiseen.
Ja lihasten treenaaminen näille ei tule mieleenkään,se on nopein rasvanpoltto oikean dieetin kanssa.Luulevat että kalorikulutuksen voi laskea pelkästä vaakalukemasta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mikä toimii sinulla ei pakosti toimi useimmilla. Mikäli harvempi ateriaväli johtaa sitten liika syömiseen myöhemmillä aterioilla, niin eikö tiheämmällä syömisellä ole perustelunsa?
Usein syömisellä ei ole mitään hyvää perustelua.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
3 ateriaa ja 1-2 välipalaa tarvittaessa. Välipala voi olla esim. hedelmä tai pähkinöitä. En tiedä miten tuosta saat linjan, että hiilareita pitäisi syödä joka toinen tuniti.
Ensin aamiainen kotona, töihin, mussuttamaan välipala, lounas, mussuttamaan välipala, iltaruoka. Ehkä vielä joku iltapala. Ällöttää ihan ajatella että koko ajan pitäisi olla syömässä tai valmistamassa/hankkimassa syömistä. Jos herään klo 7, aamianen, töihin klo 9, joku välipala, lounas klo 12:30, välipala kolmelta, iltaruoka klo 6 niin eihän koko päivänä ole tehnyt muuta kuin ahtanut ruokaa naamaansa.
Oma rytmi on lounas klo 12:30 ja iltaruoka kahdeksalta. Joku raja sentään.
Syöt liikaa. Aikuisen ihmisen kaloritarve on oikeasti aika pieni, ellet sitten tee fyysisesti raskasta työtä tai ole himoliikkuja.
Niin liikunnastahan ei varmaan mitää apua olisi :D Mut eihä se valaille käy
Vierailija wrote:
Laihtumisessa liikunnan osuus on vähäinen, ei kuitenkaan turha.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Niin, siksihän ne suurimmassa pudottajassakin treenaa ku hullut :D Ymmärrätkö, että liikunta polttaa kaloreita?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Niin, siksihän ne suurimmassa pudottajassakin treenaa ku hullut :D Ymmärrätkö, että liikunta polttaa kaloreita?
Ymmärrätkö mitään ihmisen aineenvaihdunnasta?
Laihtuminen on perin yksinkertaista: Laihtuu kun tarpeeksi vähän syö.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ilmeisesti en syönyt enemmän mitä kulutin,koska laihduin. Pätkäpaastossa keho menee ketoosin kaltaiseen tilaan paastoaikana, alkaa käyttää rasvavarastoja,kunhan ei pidä liian pitkää paastoa ettei mene säästöliekille
Ei vaan en pystynyt syömään kaikkea ruokavalioon kuuluvaa. Syömistäni kuitenkin tuli saman verran kuin olin aiemminkin syönyt, ne minä laskin. Ja vaikka olisikin noin kuin nyt haluat esittää, niin olisihan sillä sisällöllä siinäkin tapauksessa hyvin paljon merkitystä itse asian eli laihtumisen kannalta, kun vähemmästä määrästä tulee kylläiseksi. En ole tässä kokonaisuudessaan kumoamassa ns. kaloriteoriaa, vaan sanoin vain että kun sisältä vaihtui, laihduin samalla kalorimäärällä jolla sitä ennen en laihtunut.