Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsella yläetuhampaiden viereiset hampaat poikittain ja ei oiota!

Vierailija
11.10.2023 |

Eli siis eivät ole mahtuneet kasvamaan riviin suoraan, joten ovat kasvaneet siihen väliin vinottain. Tänään tuli kunnallisen hammaslääkärin päätös että ei tarvi oikoa, kun ei ole purentavirhettä. Ja hampaat mahtuneet lääkärin mukaan kivasti tulemaan??! En itse sanoisi sitä ”mahtumiseksi”, jos hammas kasvaa 90 astetta väärään suuntaan kun ei muuten mahdu. Ovat myös hankalat pitää puhtaana ja välissä olikin ientulehdusta vaikka muualla suussa ei. 

Tutkin sitten mitä yksityisellä kustantaa nykypäivänä oikominen niin 3000-7000€ :O Huh huh. 

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojallamme kasvoi samanlaisesti toinen vasemmanpuoleinen alahammas täysin vinoon kuten kuvassa. Kunnallisella puolella hoidettiin ja oli pitkä projekti. Hampaita poistettiin ja kaikenlaista rautaa löytyi suusta monen vuoden ajan. 

Nyt tällä hetkellä 24-vuotiaalla on kaunis hymy.

Vierailija
42/59 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minun kulmahampaani kasvoivat suoraan eteenpäin. Hammaslääkäri sanoi, että ne kyllä asettuvat itse oikeille paikoilleen. Hieman alemmaksi ne painuivat, mutteivät kunnolla.

YTHS:n hammaslääkäri aikoinaan sanoi, että kulmahampailleni ei ollut tilaa, ja ainoa tapa saada rivi suoraksi olisi poistaa omat ja panna tilalle uudet.

Joskus mietin, olisiko elämäni ollut erilaista, jos "vampyyri" ei olisi ensimmäinen ajatus jokaisen hymyilyn kohteeni mielessä.

Mikäpä minä olen sanomaan, mutta kuulostaa oudolta, että juuri kulmahampaat poistettaisiin. Eikö olisi parempi poistaa esim. nelos- tai viitoshampaat. Sieltä saadaan tilaa, ja vaikka sinne jäisi pieni rako, se ei näy ulos. Mutta mistäpä minä mitään tiedän. Ehkä sillä tavalla hampaat saisi suoraan mutta purenta menisi päin prinkkalaa tai jotain.

En muista, tarkoittiko hammaslääkäri juuri noita vai joitakin muita hampaita. Tuosta on jo muutama kymmenen vuotta aikaa.

Maallikon silmin tilaa kyllä olisi. Kerran eräs yleislääkäri kurkki kurkkuani ja sanoi ohimennen, että minulla on "sisäpuolelta" hyvin pieni suu. Ehkä näillä asioilla on jotakin yhteistä. Hammaslääkärikammoni on kyllä sellainen, ettei yhtään hammasta poisteta turhaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei munkaan vinossa olevia alahampaita ole suoristettu, koska haitta on vain kosmeettinen. Ei julkisella nyt mitä tahansa saa ilmaiseksi teetetettyä. Totta kai muakin vähän harmittaa asia, mutta ymmärrän ihan täysin ettei julkisin varoin kustanneta asioita, joista ei ole oikeasti haittaa ihmiselle. Serkun puoliso on hammaslääkäri ja kysyin hampaistani häneltä joskus niin sanoi, että vastuullinen yksityinen hammaslääkärikään ei korjaisi hampaitani, koska ne tulisivat palautumaan virheasentoonsa vuosien aikana eli maksaisin yksityisellä turhasta hampaiden oikomisesta.

Vierailija
44/59 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei munkaan hampaita oiottu lapsena julkisella, vaikka hampaat oli ihan vinksin vonksin. Maksoin itse oikomishoidon yksityisellä aikuisena.

Vierailija
45/59 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

En tiedä auttaako yksityinenkään. Itselläni ei kukaan suostunut, vaikka kävin kolmella lääkärillä. Ollut sitten hammas vinossa 20-vuotta.

Siis kuinka h.e.l.v.e.t.i.n vaikeaa voi olla ymmärtää, että se kirjoitetaan "20 vuotta"?! Luoja miten rasittavaa!!!!!! Kun ei mene jakeluun sitten ikinä!

Voispa tästä tykätä monta kertaa! Eihän sitä edes sanota yhdyssanana (olen kaksikymmentävuotta, lapsi täyttää viisivuotta), miksi niin moni kirjoittaa sen yhdyssanaksi?

Vierailija
46/59 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikomishoidon erikoishammaslääkäri? Monilla aikuisilla oiotaan hampaita. Ei ne mihinkään ennalleen palaudu jos retentiosta huolehditaan kunnolla eli yleensä joko laitetaan retentiolanka tai käytetään esim. Yökalvoja tai molemmat, jottei hampaat pääse palautumaan entisille paikoilleen. Varmasti palautuu lapsuudessakin oiotut hampaat vähitellen jos ei retentiosta huolehdita.

Vierailija
47/59 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselle, Koska pakko.  Kiitos mestari.

Vierailija
48/59 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos lapsi vielä kovin nuori eli rautahampaat vasta hiljattain kasvaneet, niin odota muutama vuosi. Kun lapsen kasvu pysähtynyt, kannattaa oikomishoito tehdä vasta sitten. Ja lapsen kasvun myötä voi hampaat ainakin jossain määrin oieta itsestään.

Riippuu ehkä tilanteesta, mutta nyrkkisääntönä, että oikominen kannattaa aloittaa noin eka-tokaluokasta lähtien, kun luut eivät ole vielä kasvaneet kiinni. Ei todellakaan odottaa kasvun loppumista jopa parikymppiseksi.

Vierailija
49/59 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos hampaat eivät "mahdu" leukaan, niin siihen ei auta mitkään oikomishoidot! "Ylimääräisen" hampaan poisto ei ole mikään maailmanloppu.

Ei, mutta sillä on vaikutus muihin hampaisiin. Eikä vain positiivisesti. Lisäksi, vanhemmiten hampaat alkavat tippua ja hajota. Nykypäivänä ei enää pitäisi poistaa terveitä hampaita kuin äärimmäisessä pakkotilanteessa, kun muitakin ratkaisuja on olemassa.

Vierailija
50/59 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama vika lapsena, hampaat vinot ja vaikuttaneet koko elämän itsetuntoon ja hymyyn jne., mutta ei varsinaista purentavirhettä. Oioin aikuisena heti kun oli omaa rahaa, kustantanut sellaiset 10 000€ hampaanpoistoineen kaikkineen. Kustannus jakautunut useammalle vuodelle. Mutta paras investointini ikinä! Uskomatonta, miten paljon hyvää tehnyt itsetunnolle kun kehtaaa vihdoin nauraa, hymyillä eikä peitellä suuta kokoaikaa. Olisipa vanhemmat suostuneet oikomiseen yksityisellä kun olin nuorempi. Onneksi ehdin kuitenkin nauttia hymystäni loppu elämän :) 

Vierailija
51/59 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No en kyllä jättäisi asiaa siihen. Valittaisin ja nostaisin metelin. Millä paikkakunnalla olette? Oma kokemukseni on että lapset saa kyllä oikomishoitoa melko helposti ainakin täällä Oulussa. Ja eihän kyseessä ole pelkkä kosmeettinen haitta jos hampaat ovat vinossa!  

Pääkaupunkiseudulla ovat todella laiskoja hammaslääkäreitä eivätkä tee oikeastaan mitään muuta kuin reikien paikkauksia ja juurihoitoja. Sitä helpointa ja halvinta mitä on. Vetoavat ettei ole lupa tehdä muuta. Sanoinkin kerran etten itse kehtaisi olla ammattiylpeyden takia kunnallisella töissä.

Ihan selvät oikomistapaukset jätetään hoitamatta, koska halutaan säästää rahaa. Älytöntä kun veroja kuitenkin maksetaan paljon. Eräs hammaslääkäri väitti, että vakavia tapauksia (huulihalkiot ym. leuan pahat virheasennot) on muka niin paljon ettei voida hoitaa käytännössä oikomistapauksia juurikaan. En jaksa uskoa tuohon ja kun kysyin niitä lukumääriä alkoi änkytys ja hatusta heitetyt luvut. Ainakaan suomalaisen terveydenhoidon parissa eläneillä ei tuollaisia tapauksia montaa ole.

Päätökset hoidon rajauksesta tehdään poliittisesti (tai ilmeisesti oikeammin poliittisesti nimitetty komitea johon on nimitetty alueen alan johtavia lääkäreitä) vaikka sitä ei haluta sanoa ihmisille. Julkisuuslain perusteella ihmisillä on oikeus tietää näiden henkilöiden nimi ja puoluetausta sekä perustelut päätöksille. Nostakaa tämä esiin ja vaatikaa näitä tietoja kuntanne tai kaupunkinne edustajilta. Kun laitetaan painetta niin asiat pitää hoitaa kuntoon!

On törkeää että verorahat kyllä kelpaavat, mutta vastinetta niille ei saa.

Vierailija
52/59 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onko oikomishoidon erikoishammaslääkäri? Monilla aikuisilla oiotaan hampaita. Ei ne mihinkään ennalleen palaudu jos retentiosta huolehditaan kunnolla eli yleensä joko laitetaan retentiolanka tai käytetään esim. Yökalvoja tai molemmat, jottei hampaat pääse palautumaan entisille paikoilleen. Varmasti palautuu lapsuudessakin oiotut hampaat vähitellen jos ei retentiosta huolehdita.

Juuri näin. On suoranainen vale jos hammaslääkäri väittää ettei oikomishoidolla saa pysyvää vaikutusta aikaiseksi. Eli joko hammaslääkäri on epäpätevä tai valehtelija. Kannattaa tosiaan kysyä oikomishoidon erikoishammaslääkäriltä. Oikein hoidettu retentio on se taikasana. Tiedän omakohtaisesta kokemuksesta kun olen käynyt oikomishoidon läpi. Retentiovaihe kesti yhtä kauan kuin varsinainen oikominen eli noin pari vuotta kumpikin ja hampaat ovat pysyneet paikoillaan.

Vierailija
53/59 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin sanottiin, että ei oiota julkisella, kun ei ole purentavikaa. Yläkulmahampaat eivät mahtuneet tulemaan omille paikoilleen vaan kasvoivat kahden muun hampaan päälle ja olivat ylähuulen alla. Yksityiselle jouduttiin menemään ja nyt 17v. tytöllä on kaunis hymy ja hampaat suorassa. Tuli maksamaan, mutta on ollut sen arvoista.

Kunnallisessa oltiin alunperin kartoituksessa, eikä tosiaan saatu tarpeeksi pisteitä, jotta olisi päästy kunnalliseen oikomishoitoon. Henkilökohtaisesti lääkäri kyllä sanoi mielipiteenä (kun asiaa kysyin), että jos olisi hänen oma lapsi, niin suosittelisi oikomaan, mutta ei voi antaa tarvittavia pisteitä, että pääsisi kunnalliseen. 

Yksityisellä levitettiin aluksi kitalakea, jotta saatiin hampaat mahtumaan riviin. Mitään hampaita ei tarvinnut kuitenkaan poistaa. Myöhemmässä vaiheessa tyttö piti öisin vain purukiskoja. Tyttöllä oli tosi kova motivaatio saada hampaat kuntoon ja varmaan sekin vaikutti, kun tiesi, että kaikesta maksetaan itse.

Moni julkisella puolella olevista hoidettavista ei edes pidä niitä laitteita suussa siten, kun kuuluisi ja hoito venyy, eikä hoito välttämättä siksi tuota haluttua tulosta. Tästä oli joskus joku "tutkimuskin" tehty. 

Vierailija
54/59 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1969, minulla on purentavirhe ja ei ole oiottu. Mitäpä valitat. Pitäisikö sinun lapsellesi kaiken olla ilmaista. Olen maksanut aikas paljon veroja tähän maahan, silti hampaitani ei ole oiottu ilmaiseksi.

Vierailija
55/59 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos hampaat eivät "mahdu" leukaan, niin siihen ei auta mitkään oikomishoidot! "Ylimääräisen" hampaan poisto ei ole mikään maailmanloppu.

Meillä levitettiin kitalakea, jotta saatiin ylähampaat mahtumaan leukaan. Tämän oikomishoidon voi tehdä niin kauan, kun kitalaki ei ole luutunut kiinni. 

Vierailija
56/59 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun lapsien hampaita oiottu julkisella vaikka oli purantavirhekin. Esikoiselle oiottiin vähän ja kun lääkärin mielestä "kaikki rautahampaat mahtuu tulemaan" niin lopettivat. Kuopuksella oli niin herkkä oksennusrefleksi että parin minuutin yrittämisen jälkeen sanoivat että ei onnistu (yksityisellä onnistui vallan mainiosti). Molempien oikomiset olen maksanut itse, samoin kuin äitini maksoi aikanaan minun. Oma oikomistulos on pysynyt lositavasti. 

Vierailija
57/59 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöistä se on. Mulle tehtiin kaksi implanttia.. Lasku 5000 euroa. Se on kosmeettista hoitoa.

Eivät kyllä näkyneet mutta purentaan vaikutti. Sun lapsen hampaat vaikuttaa ulkonäköön eli kosmeettista hoitoa. 

Vierailija
58/59 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen yksityistä hammaslääkäriä joka on "helläkätinen hammaslääkäri", jos lapsille on oma saatavilla. Luulen ettei julkinen hoida oikomista enää, kuten ei hoida muidenkaan hampaita. Ennen lapset saivat ylähampaiden oikomisen, mutta alahampaiden ei ja se voi näkyä aikuisena. Vaikka liian pitkä oikomishoito voi uuvuttaa lapsen, jos lupaillaan liian aikaisin loppumista eikä sitä tulekaan. Ja riippuu henkilökunnan ystävällisyydestä vai onko tyly, miten pitkään jaksaa käydä siellä.

Vierailija
59/59 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole niin rumaa kuin vinot hampaat...tai ruskeat hampaat. Hyi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan