Perunkirjotukset,voiko hoitaa itse?
Kommentit (15)
Ihan ensiksi suljet tämän sivuston ja laitat käyttämääsi hakukoneeseen (Google tms.) sanaksi perunkirjoitus. Sitten alat lukemaan sieltä.
Voi hoitaa itse, mutta ei kannata. Anna lakimiehen tehdä, niin ei tule ongelmia jälkeenpäin. Tai jo tulee, niin lakimies vastaa niistä.
Voi ja helppoa jos ei hurjasti varoja/ velkaa ym. Sijoituksia.Jos asunut ympäri maailmaa, tekee omat haasteet kaiken selvitykseen.
Olen tehnyt kaksi perunkirjoitusta. Se menee, jos perijöitä ei ole paljon, eikä omaisuuttakaan. Jos on yhtään monimutkaisemmat kuviot, suosittelen lakimiestä.
Minä tein itse kun äitini kuoli. Minä ja veljeni perimme äitini puoliksi. Oikeusaputoimiston virkailija hiukan auttoi minua ja se maksoi noin 130 euroa muistaakseni. Sen jälkeen menimme veljeni kanssa osuuspankkiin jakamaan äidin rahat. Pankissa ne katseli papereita 25 minuuttia ja sitten alkoi rahojen siirtely. Molemmat sai 460000 euroa. Laitettiin allekirjoituksia ainakin 8 eri paperiin veljeni kanssa mutta mitään ongelmia ei ollut. Sitten piti lopettaa äidin kolme tiliä. ja siinäkin piti kirjoitta nimet moneen paperiin.
Joissain hautaustoimistoissa on perunkirjoituspalvelut. Minä hommasin materiaalin ja perunkirjoitus tehtiin hautaustoimistossa. Maksoi 150 euroa, minusta halpa hinta.
Vierailija kirjoitti:
Voi hoitaa itse, mutta ei kannata. Anna lakimiehen tehdä, niin ei tule ongelmia jälkeenpäin. Tai jo tulee, niin lakimies vastaa niistä.
Höpö höpö! Itse tein perunkirjoituksen Kodin lakitieto-nimisen kirjan ohjeilla ja oikein meni. Kirjaa myydään ehkä divarissa alle viitosella.
Se tehdään laillisesti . Mutta meidän tuttavan äiti kuoli lapset sai TV pesukoneen ja kirjahyllyn 50 - luvulta sekä ruokapöydän ja velkoja vuokra asunnon vuokrat maksettaviksi. Pankissa ja hautaustoimistossa ne hoidetaan ja pesänjako. Monilla on pankissa testamentti kuin osakekirjat jos velkaa. Hautajaiset maksetaan ja muut maksut. Jos on ulosottoa ne ottaa ensin ja kulut. Niinku mitään ei saa myydä jos ulosotto velkaa. Kun joku kuolee pankkitilit suljetaan heti joten ei sieltä saa ottaa mitään vain sen hetken vuokra vastike sähkö. Puhelin liittymät kuin lehtitilaukset lakkautetaan ja maksetaan sairaalakuljetukset kuin kotihoito maksut. Sitten jos on mökki sen kulut ja maksut kuin auton. Vakuutukset. Aika paljon työtä siinä on. Irtainta ei saa jakaa ennen kuin tulee se ulosotto paikalle jos sitä on . Muuten voi . Sitten jos tulee myyntiin menee niitä kiinteistövälittäjä kuluja ja veroja. Perintö vero on kovin vain ei sukua oleville sukulaisille pienempi. Luvattu maa on Arabiassa mutta Suomi on verottajan luvattu maa. Meillä on tulovero rangaistus vero jos tekee ylityötä.
Itse olen tehnyt. Ei mitään ydinfysiikkaa jos osaa ohjeet lukea.
Voi hoitaa itse.
Jos kuolinpesässä on jotain arvokasta jonka arvoa on hankala arvioida, niin sellaiseen kannattaa tarvittaessa pyytää asiantuntijalta kirjallinen arvio minkä arvoinen se on. Mutta kunhan te tiedätte mitä kaikkea kuolinpesässä on ja minkä arvoisia ne ovat, niin silloin perunkirjoituksessa ei ole mitään niin vaikeaa ettei sitä voisi tehdä ihan omillaan netistä löytyviä ohjeita noudattaen.
Kahdesti hoitanut itse, ei todellakaan hankala homma.
Voi hyvin hoitaa itse. Ei ole vaikeaa.
Voit hoitaa itse, kunhan tiedät, mitä teet. Jos kuitenkaan et osaa, saatat aiheuttaa merkittävän määrän ylimääräisiä perintöveroja tai sen, että perinnönjako viivästyy kuukausia, kun pankin mielestä perukirjasta puuttuu jotain olennaista. Eli joko perehdy asioihin huolellisesti tai sitten maksa mieluummin vajaa tonni juristille siitä, että hän hoitaa kaiken kerralla oikein. (Juristin lasku voi olla selvästi suurempikin, jos kuolinpesällä on paljon erilaista omaisuutta tai velkaa.)
Jos joku kuolinpesän osakkaista on alaikäinen tai edunvalvonnassa, DVV saattaa vaatia, että perunkirjoituksen tekee juristi.
Voi. Olen hoitanut.