Lapsella yläetuhampaiden viereiset hampaat poikittain ja ei oiota!
Eli siis eivät ole mahtuneet kasvamaan riviin suoraan, joten ovat kasvaneet siihen väliin vinottain. Tänään tuli kunnallisen hammaslääkärin päätös että ei tarvi oikoa, kun ei ole purentavirhettä. Ja hampaat mahtuneet lääkärin mukaan kivasti tulemaan??! En itse sanoisi sitä ”mahtumiseksi”, jos hammas kasvaa 90 astetta väärään suuntaan kun ei muuten mahdu. Ovat myös hankalat pitää puhtaana ja välissä olikin ientulehdusta vaikka muualla suussa ei.
Tutkin sitten mitä yksityisellä kustantaa nykypäivänä oikominen niin 3000-7000€ :O Huh huh.
Kommentit (59)
Kyselin omalle lapselleni yksityistä, mutta eivät alkaneet oikomaan, koska kuulemma hoitavat vain aikuisia. Onneksi kunnallinen hoiti. Laitettiin niskaveto öisin. Jos on noin pahasti vinossa kuin teillä, pitäisi ehkä poistaa hampaita välistä eli on sitten isompi operaatio ja muuttaa purennan. Kysyisin silti vielä oikasemista. Aikuisiällä oikaseminen on kuitenkin työläämpää, koska hampaat eivät tahdo pysyä uudessa asennossa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mullakin on noin. Etuhampaiden viereiset ylähampaat kasvavat ikään kuin muiden hampaiden päällä. Tähän tyyliin :
https://images.app.goo.gl/WaeWg8o3L1Q4zTAF7
Sähköhammasharjalla onnistuu puhdistus eikä purennassa ole vikaa joten ei ole ollut tarpeen korjata. Minusta on vaan persoonallinen.
Ei kasva noin. Vaan näin kuin tässä ylimmässä kuvassa tuo vasen puoli, mutta sama tilanne molemmilla puolilla.
Ai tuo on kivasti? No voi hevonhelvetti, ei ole! Ihan hirveän näköinen.
Aina se mielestäni on ollut niin, että julkinen hoitaa vain purentavirheen korjauksia. Tai siis näin on ollut ainakin viimeiset 40 vuotta, niissä kunnissa ja kaupungeissa, jotka tiedän.
Vierailija wrote:
Kyselin omalle lapselleni yksityistä, mutta eivät alkaneet oikomaan, koska kuulemma hoitavat vain aikuisia. Onneksi kunnallinen hoiti. Laitettiin niskaveto öisin. Jos on noin pahasti vinossa kuin teillä, pitäisi ehkä poistaa hampaita välistä eli on sitten isompi operaatio ja muuttaa purennan. Kysyisin silti vielä oikasemista. Aikuisiällä oikaseminen on kuitenkin työläämpää, koska hampaat eivät tahdo pysyä uudessa asennossa.
Oikomishoitoa pidetään yllä retentiokaarella. Se pitää hampaat paikallaan. Omalla teinilläni on prässikiskot lähes 8 vuoden oikomisurakan päätteeksi pitämässä hoitotulosta yllä.
Ovatko samalla tavalla vinossa kuin Riikka Purralla?
Jos purentavirhettä ei ole, niin kyse on pelkästä estetiikasta. Esteettisiä hoitoja ei tarvi yhteiskunnan kustantaa. Ientulehduksen saa hoidetuksi hammaslangan ja -harjan avulla.
Eikös tuollaiset noinkin vinoon ja vinksallaan olevat hampaat mieluummin poisteta kuin lähdetään pitkiin ja hankaliin oikomishoitoihin?
Kaikki eivät todellakaan halua Pekka Haaviston hymyä. :D
Vierailija wrote:
En tiedä auttaako yksityinenkään. Itselläni ei kukaan suostunut, vaikka kävin kolmella lääkärillä. Ollut sitten hammas vinossa 20-vuotta.
Siis kuinka h.e.l.v.e.t.i.n vaikeaa voi olla ymmärtää, että se kirjoitetaan "20 vuotta"?! Luoja miten rasittavaa!!!!!! Kun ei mene jakeluun sitten ikinä!
Vierailija wrote:
Aina se mielestäni on ollut niin, että julkinen hoitaa vain purentavirheen korjauksia. Tai siis näin on ollut ainakin viimeiset 40 vuotta, niissä kunnissa ja kaupungeissa, jotka tiedän.
Kyllä täällä vielä omassa nuoruudessa oiottiin,olen nyt 34v. Siis ihan esteettisistä syistä, ja kyllähän ne vinot hampaat usein menee helpommin huonoon kuntoon kuin suorat vaikka kuinka hoitais. Minulla esim. kaksi hammasta vähän päällekkäin ja alempi kärsii siitä.
Jos lapsi vielä kovin nuori eli rautahampaat vasta hiljattain kasvaneet, niin odota muutama vuosi. Kun lapsen kasvu pysähtynyt, kannattaa oikomishoito tehdä vasta sitten. Ja lapsen kasvun myötä voi hampaat ainakin jossain määrin oieta itsestään.
Lapsena on poistettu kulmahammas, joka kasvoi ikään kuin muitten hampaitten päälle. Ei ollut iso juttu ollenkaan ja nyt on suora hammasrivi.
No en kyllä jättäisi asiaa siihen. Valittaisin ja nostaisin metelin. Millä paikkakunnalla olette? Oma kokemukseni on että lapset saa kyllä oikomishoitoa melko helposti ainakin täällä Oulussa. Ja eihän kyseessä ole pelkkä kosmeettinen haitta jos hampaat ovat vinossa!
Vierailija wrote:
Niin, ja toinen pointti on se, että lapsella voidaan vielä vaikuttaa leukaluiden kasvuun, aikuisella ei. Eli senkin takia ketuttaa AP:n lapsen puolesta, että jos hän meneekin vanhempana itse oikomishoitoon ja huomataankin, että hampaat ei mahdukaan leukaan suoraan. Siihen olisi voinut lapsena vaikuttaa.
Jos hampaat eivät "mahdu" leukaan, niin siihen ei auta mitkään oikomishoidot! "Ylimääräisen" hampaan poisto ei ole mikään maailmanloppu.
Minun kulmahampaani kasvoivat suoraan eteenpäin. Hammaslääkäri sanoi, että ne kyllä asettuvat itse oikeille paikoilleen. Hieman alemmaksi ne painuivat, mutteivät kunnolla.
YTHS:n hammaslääkäri aikoinaan sanoi, että kulmahampailleni ei ollut tilaa, ja ainoa tapa saada rivi suoraksi olisi poistaa omat ja panna tilalle uudet.
Joskus mietin, olisiko elämäni ollut erilaista, jos "vampyyri" ei olisi ensimmäinen ajatus jokaisen hymyilyn kohteeni mielessä.
Vierailija wrote:
Minun kulmahampaani kasvoivat suoraan eteenpäin. Hammaslääkäri sanoi, että ne kyllä asettuvat itse oikeille paikoilleen. Hieman alemmaksi ne painuivat, mutteivät kunnolla.
YTHS:n hammaslääkäri aikoinaan sanoi, että kulmahampailleni ei ollut tilaa, ja ainoa tapa saada rivi suoraksi olisi poistaa omat ja panna tilalle uudet.
Joskus mietin, olisiko elämäni ollut erilaista, jos "vampyyri" ei olisi ensimmäinen ajatus jokaisen hymyilyn kohteeni mielessä.
Mikäpä minä olen sanomaan, mutta kuulostaa oudolta, että juuri kulmahampaat poistettaisiin. Eikö olisi parempi poistaa esim. nelos- tai viitoshampaat. Sieltä saadaan tilaa, ja vaikka sinne jäisi pieni rako, se ei näy ulos. Mutta mistäpä minä mitään tiedän. Ehkä sillä tavalla hampaat saisi suoraan mutta purenta menisi päin prinkkalaa tai jotain.
Vierailija wrote:
Hyvinvointivaltio
Pitäisikö kaikki kosmeettiset haitat korjata veronmaksajien piikkiin? Huono näkökyky on todellinen haitta, mutta silti ostat silmälasit itse.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En tiedä auttaako yksityinenkään. Itselläni ei kukaan suostunut, vaikka kävin kolmella lääkärillä. Ollut sitten hammas vinossa 20-vuotta.
Siis kuinka h.e.l.v.e.t.i.n vaikeaa voi olla ymmärtää, että se kirjoitetaan "20 vuotta"?! Luoja miten rasittavaa!!!!!! Kun ei mene jakeluun sitten ikinä!
Kuinka vaikeaa on olla n*ssimatta pilkkua? Kaikki kuitenkin ymmärsivät mistä on kysymys. Mistä johtuu että englantia hyvin osaava suomalainen ei uskalla kieltä puhua, siksi että kaltaisiasi on liikaa.
Ei kasva noin. Vaan näin kuin tässä ylimmässä kuvassa tuo vasen puoli, mutta sama tilanne molemmilla puolilla.
https://www.batesondentistry.com/malocclusion-in-children/