Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko oikeasti sellaista työtöntä, joka laiskuuttaan makaa kotona?

Vierailija
11.10.2023 |

Tunnetteko oikeasti sellaisia työttömiä, jotka kyllä saisivat töitä, jos vain hakisivat, mutta makaavat mieluummin kotona ns. laiskuuttaan ja haluavat vain elää kelan päivärahalla, koska se on mukavaa ja helppoa?

Työttömistä maalataan aina stereotypista kuvaa, mutta en itse ole ikinä tavannut oikeasti tällaista ihmistä. Kaikki, siis kaikki, tuntemani ja tietämäni päivärahaa nostavat pitkäaikaistyöttömät ovat jollakin tavalla sairaita (esim. päihteiden käyttö, masennus, persoonallisuushäiriöt, usein nämä liittyvät yhteen), heikkolahjaisia (kaikkia ei ole diagnosoitu aikoinaan esim. koulussa, mutta on tutuille ilmiselvää) tai heillä on muita sellaisia ongelmia elämässään, että eivät millään lailla kykenisi käymään töissä, eikä heitä kyllä yksikään työnantaja palkkaisi, sillä nämä ongelmat tulevat esiin jo työpaikkahaastattelussa tai viimeistään koeajalla parissa viikossa. 

Onko olemassa täysjärkisiä ja täysin työkykyisiä ihmisiä, jotka haluavat olla vuosia työttömänä? 

Kommentit (219)

Vierailija
41/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ja monta. Kaikilla on joku selitys ei mikään oikea selitys miksi ei voi mennä töihin. Valitettavasti ovat kaikki soskun elättejä ja saavat sieltä helpolla rahaa.

Vierailija
42/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tunnen tällä hetkellä kaksi. Olin myös itse joskus sellainen. Näin tulonsiirrot minulle kuuluvana oikeutena, enkä minulle suotuna hyväntahtoisesti annettuna yhteiskunnan kainalosauvana, jota en ole ansainnut. 

En ole provo, mulla oli joskus todella kieroutunut näkemys maailmasta. Kyllä tollasia ihmisiä on enemmän kuin ihmiset haluaa myöntää. 

Kyllä mä ainakin tunnen huomattavasti enemmän normaaleja ihmisiä kuin niitä, joilla on tolla tavalla kieroutunut ajatusmaailma. 

Varmasti näin, en ehdota että suurin osa olisi tuollaisia. Koko maa olisi muuten aikoja sitten romahtanut. Ei kuitenkaan tarvitse kuin puhua keskiverto vasemmistoliiton äänestäjälle. Verojen nosto on aina moraalista, niin pitkään kun vaan ylläpidetään tasainen tulonsiirtojen virta. Eikä siinä mitään, ihmisellä on lupa mielipiteeseen, mutta harvemmin kukaan tuollaista haluava on itse maksajana. Äänestetään toisten rahoja itselleen, jotta olis mahdollista elää lunkisti ja pitää taukoa elämästä. Näkökulma tukien leikkaamiseen on aina "moraalitonta", vaikka siinä ei edes omia rahoja olla viemässä, vaan annetaan vähemmän toisten ihmisten rahoja. Lopputuloksena on omituinen moraalinen oikeutus käydä toisen kukkarolla. 

Ne tulonsiirrot on sellaisia varten, jotka ei pysty omin jaloin seisomaan ja takaamaan perusterveydenhuolto. Tulonsiirrot on hieno ja kaunis moraalinen kädenojennus, mutta se ei ole itseisarvo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää unohtako, että monet nuoret eivät nykyään hyväksy kyseenalaisesti toimivien työnantajien tapoja, eivät näin ollen suostu palvelemaan tuollaisia "haitan aiheuttajia", eli eivät ole kotona laiskuuttaa, vaan arvojen takia.

Moni työnantaja mm polkee ihmisarvoja, kannustaa lihansyöntiin, kannustaa turkisten käyttöön, tekee voittoa ilmastoa saastuttaen, tekee voittoa monilla vilpillisillä keinoilla, jne jne jne.

Vierailija
44/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisin varmaan töitä mutta ongelma on että palkat on huono kun pitää omaa autoa käyttää.. Tein töitä 1500 kk palkalla kun bensan hinta nousi. Minulla meni jo 300-400 euroa bensaan. Työnantaja ei halunnut maksaa edes 250 euroa lisää palkkaa joten otin loparit. Tein raksatöitä ja autolla piti kulkea työmaille aina. Tykkään tehdä töitä enkä ole laiska mutta haluan että palkasta jää säästöön muutama satanen edes kaikkien kulujen jälkeen. Muuten ei kannata töitä tehdä nii seon.

Vierailija
45/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Älkää unohtako, että monet nuoret eivät nykyään hyväksy kyseenalaisesti toimivien työnantajien tapoja, eivät näin ollen suostu palvelemaan tuollaisia "haitan aiheuttajia", eli eivät ole kotona laiskuuttaa, vaan arvojen takia.

Moni työnantaja mm polkee ihmisarvoja, kannustaa lihansyöntiin, kannustaa turkisten käyttöön, tekee voittoa ilmastoa saastuttaen, tekee voittoa monilla vilpillisillä keinoilla, jne jne jne.

Aivan kaupat myyvät lihatuotteita, bensa-asemat saatuttavia polttoaineita, ravintolat kyseenalaisia päihteitä ja oikeastaan kaikki jotka myyvät kankaita, kemikaaleja, muovituotteita kuuluvat pahojen saastuttavien joukkoon ja samalla Kiinan tukijoihin ja sitä kautta ihmioikeuksien poljentaan.

Vierailija
46/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on, että esim. Ravintola alalla, ei olla enää vain yhden homman tekijöitä, vaan siellä voi joutua hyvin monenlaisiin tehtäviin. Itseäni tämä on kuormittanut todella paljon ja olen kokenut todella raskasta henkistä painetta. Tämän takia aionkin tälläkin hetkellä pitää pidempää taukoa ja jos mahdollista, pääsen mahdollisimman pian ihotauti osastolle allergiatesteihin ja jos todetaan epäilemäni kumi/lateksi allergia, silloin on minun urani taputeltu lopullisesti 

Vierailija
47/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään useimmat työt on sellaisia ettei niissä pärjää ”olen täällä vain töissä” asenteella. Niihin pitää sitoutua täysin ja kokonaisvaltaisesti vaikka työ ja työnantaja olisi kuinka vastenmielisiä. Siksihän työelämästä poistuu porukkaa kuka mitäkin kautta.

Vierailija
48/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden. On tosin niin moniongelmainen ja elämäntavat päin honkia, että tuskin mihinkään työhön edes pystyisi tai häntä kukaan suostuisi palkkaamaan. 

Vierailija
49/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse työttömänä noin 6 kuukautta tänä vuonna. Ainoa syy miksi tuntui pahalta oli se paine että töitä on tehtävä tai muuten on luuseri. Muuten ihan kyllä nautin vapaana olosta. Ja kaikille ei tuota tunnetta tule, vaan ihan nauttivat työttömänä olosta ilman omantunnontuskia aivan satavarmasti :)

On mielestäni utopistista ajatella että kaikki HALUAVAT tehdä töitä. En minä halua. Mutta teen. Ja työni on ihan mukavaa, ei sillä. Mutta mieluummin tekisin mitä huvittaa päivät pitkät, matkustelisin ja mitä kaikkea.

Vierailija
50/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen useita.

Mies, jolle työt haittaisi kuulema metsästystä ja muuta pahaksi päässyttä luontohiippailua. 

Pari nuorta aikuista, jotka heittäytyy sairaiksi ja kouluun kykenemättömiksi.

Sitten nuoria, jotka hakevat diagnooseja, jotta voi notkua tallilla ja puhelimella ja juhlia.

Nainen joka haluaa neuloa sohvalla ja katsoa päivät pitkät paskaa telkkarista. Valehteli lääkäreissä. 

Mies, jolla kulumia nivelissä, ei halua kouluttautua vaan pitää blogia.

Huumehiippari.

Vierailija
51/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden kaveripiiristäni, ollaan tunnettu yläasteelta saakka. Pyörimme samoissa ympyröissä edelleen mutta välimme ovat melko etäiset, en vain kykene käsittämään hänen ajatusmaailmaansa. Nuorempana jotenkuten vielä tultiin paremmin toimeen mutta näin "aikuisen ikäisenä" yli kolmekymppisenä en vain enää jaksa. Jo kouluaikoina kaverilla oli paha tapa lintsailla koulusta ja jäädä kotiin pelaamaan pleikkaria, sitten veti hirveät raivarit kun koulusta tuli noottia runsaista poissaoloista ja ukaasi luokalle jäämisestä. Äidilleen raivosi myös aina heikkopäisenä kun raukka yritti lastaan kouluun laittaa. Peruskoulun jälkeen kaveri jäi niille sijoilleen, edelleen on työttömänä kotona ja kyse ei ole siitä ettei työhön pystyisi, on vain oikeasti todella laiska ja mukavuudenhaluinen ihminen.

Kaveri on toisaalta perinyt vanhemmiltaan sen ihmeellisen oikeutuksen tunteen, että oikeasti kokee yhteiskunnan velvollisuudeksi antaa enemmän ja enemmän rahaa. Hänen äitinsä on samanlainen, on aina huutanut kuinka sossun ja Kelan pitäisi vain antaa köyhille enemmän rahaa eikä köyhältä saa vaatia oikeastaan mitään. Kaveri haluaa asua kaupungin keskustassa uudehkossa kaksiossa, käydä tapahtumissa ja harrastaa sekä omistaa useita lemmikkejä (sitten itkee kun ei ole rahaa ruokkia niitä). Ei ole kerta eikä ensimmäinenkään kun hän on pistänyt pystyyn kaikenmaailman GoFundMe-rahankeräyksiä milloin mistäkin aiheesta (tissileikkaus, harrastusvälineet yms.), sitten kun ei saa lahjoituksia hän itkee itsesäälisenä, kuinka paha maailma ei halua hänelle mitään hyvää. Mitään vastuuta hänellä ei tunnu itsestään olevan. Samalla hän tuntuu pitävän minua jonain Kokoomus-elitistinä koska kouluttauduin, asun omistusasunnossa ja käyn töissä, enkä tienaa edes keskivertopalkkaa korkeakoulututkinnosta huolimatta :D ihan samoista oloista olemme lähtöisin kyllä, yhtä köyhän lapsuuden ja nuoruuden minäkin elin mutta omalla työlläni olen tähän pisteeseen päässyt, apua en ole saanut keneltäkään. En jaksa enää kun niinä harvoina hetkinä kun olemme tekemisissä, saan kuulla katkeraa kettuilua ihan kuin olisin saanut kaiken kultalusikalla ojennettuna.

N34

Vierailija
52/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Yhden nelikymppisen ideologisesti työttömän ituhipin tunnen joka aina julistaa työttömyytensä olevan oma valinta ja keskisormennäyttö porvarilliselle yhteiskunnalle. Yhteiskunnan rahat kuitenkin tietysti kelpaa :-) Polttelee pilveä ja pelaa pleikkaria enimmäkseen ainakin mitä viimenäkemällä ymmärsin. Nuorempana oli jossain omavaraiskommuuniprojektissa mukana puolisen vuotta, mutta "ei viihtynyt" - oli liikaa hommaa..

Joo näitä on muutamat nähty. Oma mt + päihdeongelma käännetään niin että "en mä tässä yhteiskunnassa edes haluaisi olla mukana ja olen ideologisista syistä työtön"

Vierailija
53/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään. Enkä ketään muutakaan tukien varassa elävää pl eläkeläiset 

Vierailija
54/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tunnen yhden. Hän on vaikeasti mt-ongelmainen ja päihteiden väärinkäyttäjä. Ongelmat ovat alkaneet jo teini-iässä.  Satunnaisia työpaikkoja on ollut, mutta ne ovat olleet lyhytkestoisia ja usein kaveri on myös itse irtisanoutunut, kun ei pysty eikä kykyne. Parhaiten on aikanaan pärjännyt raksalla apumiehenä.

Ap kysyi ihan päinvastaisista tapauksista: "Onko olemassa täysjärkisiä ja täysin työkykyisiä ihmisiä, jotka haluavat olla vuosia työttömänä?" 

Vierailija
55/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

TEM kertoo:

"Yli kaksi vuotta yhtäjaksoisesti työttömänä olleita pitkäaikaistyöttömistä oli 48 400."

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165157/TKAT_…

Eli ei niitä lusmuja niin paljon ole, kuin väitetään. Toisaalta;

"Työttömistä työnhakijoista oli ulkomaiden kansalaisia 37 600, mikä on 4 700

enemmän kuin edellisen vuoden elokuussa. Ulkomaalaisista työttömistä

työnhakijoista oli EU/ETAmaiden kansalaisia elokuun lopussa 8 900, eli

600 enemmän kuin vuosi sitten."

Vierailija
56/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin parikymppinen asuin paikkakunnalla, jossa oli paljon (nuoriso)työttömyyttä. Silloin tunsin kyllä paljon muita nuoria, jotka olivat työttömiä ja tunsivat siitä tiettyä uhmakkuutta. Että haistaakaa paska kaikki, en edes haluaisi töihin oravanpyörään. Näiltä ihmisiltä saisi varmasti niitä uhmakkaita sossu-Tatu haastatteluita, jota keskiluokka voi sitten kauhistella.

Jälkikäteen ajattelen että se oli jonkinlainen defenssi, koska eipä niitä töitä olisi edes kaikille ollut. Monella oli pahenevia päihdeongelmia ja mt-ongelmia. Osa taas muutti pois ja sai elämänsä kuntoon, ja katsoo sitä jälkikäteen toivottomuuden ja näköalattomuuden aikana. Itsensä repäiseminen tuollaisesta mentaliteetista ja ihmisistä vaatii tiettyä uskoa tulevaisuuteen, ja sitä ei kaikilla ole. 

Olen nyt yli kolmekymppinen ja siellä sama meno jatkuu. Syrjäytyminen on varmaan oikea sana. En tiedä mikä kaikki on mennyt pieleen, mutta moni asia. Ei se ole pelkkää laiskuutta. Harva oikeasti valitsisi tuota elämää, ajatteli lapsena että haluan aikuisena tuollaiseksi.

Vierailija
57/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Luit yliopistossa pari kurssia ympäristölakia ja sen tausta periaatteiden etiikkaa, ja nyt sä löysit itsellesi oikeutuksen, ettei peräti moraalisen velvollisuuden, olla työtön.

"Mä en käy töissä, koska en löydä työpaikkaa, jossa yritys aktiivisesti noudattaisi "saastuttaja korvaa" periaatetta. Lihanormin tuomitseminen on myös tosi tärkeetä."

Jos olet trolli, niin 5/5.

Vierailija
58/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ja hän asuu vanhempien kanssa.

Vierailija
59/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Tunnen vain yritteliäitä työttömiä jotka hakevat mutta eivät pääse, uudelleenkouluttautuvat muka työllistävälle alalle mutta eivät silti pääse, ja sitten niitä jotka kuuluu eläkkeelle muttei pääse niin tekevät kuten nuo kaksi ensimmäistä.

Vierailija
60/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen. Päihteiden käyttö, holtiton elämäntyyli ja suunnan puute elämältä yhdistää voimakkaasti. Yhteiskunnan (ja joissain tapauksissa läheisten) pitäisi pelastaa, kun ei osata kantaa vastuuta itsestä.

Tunnen myös niitä jotka kovasti haluaisivat työelämään mutta iän, terveydentilan, vanhentuneiden pätevyyksien yms. takia on kovin vaikeaa päästä töihin, ainakaan täysipäiväiseen.

Vituttaa näiden jälkimmäisten puolesta, että ideologisesti laiskottelevien takia tukia leikataan jatkuvasti ja työkkärit, työnhaut sun muut tukkiutuvat niistä joilla ei edes aikomustakaan ole työllistyä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän