Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko oikeasti sellaista työtöntä, joka laiskuuttaan makaa kotona?

Vierailija
11.10.2023 |

Tunnetteko oikeasti sellaisia työttömiä, jotka kyllä saisivat töitä, jos vain hakisivat, mutta makaavat mieluummin kotona ns. laiskuuttaan ja haluavat vain elää kelan päivärahalla, koska se on mukavaa ja helppoa?

Työttömistä maalataan aina stereotypista kuvaa, mutta en itse ole ikinä tavannut oikeasti tällaista ihmistä. Kaikki, siis kaikki, tuntemani ja tietämäni päivärahaa nostavat pitkäaikaistyöttömät ovat jollakin tavalla sairaita (esim. päihteiden käyttö, masennus, persoonallisuushäiriöt, usein nämä liittyvät yhteen), heikkolahjaisia (kaikkia ei ole diagnosoitu aikoinaan esim. koulussa, mutta on tutuille ilmiselvää) tai heillä on muita sellaisia ongelmia elämässään, että eivät millään lailla kykenisi käymään töissä, eikä heitä kyllä yksikään työnantaja palkkaisi, sillä nämä ongelmat tulevat esiin jo työpaikkahaastattelussa tai viimeistään koeajalla parissa viikossa. 

Onko olemassa täysjärkisiä ja täysin työkykyisiä ihmisiä, jotka haluavat olla vuosia työttömänä? 

Kommentit (219)

Vierailija
21/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Kyllä etsivät töitä. Paljon ja joka päivä. Ei vain löydy töitä. 

Vierailija
22/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikka Purran CV:ssä on selittämätön 12 vuoden aukko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen. Hän on ollut työttömänä jo parikymmentä vuotta. Käytti kipeää selkää tekosyynä sille, ettei voinut töitä tehdä. Oikeasti selässä ei ollut yhtään mitään muuta vikaa kuin huonot lihakset. Nykyään on oikeasti jo siinä jamassa, ettei töihin kykenisi vaikka haluaisi. Nyt on oikeasti selkä ja muukin terveys mennyt.

Vierailija
24/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalle ihmisistä elämä on helpompaa ja osalle vaikeampaa. Jokainen meistä on erilainen kuin muut ihan syntymästä asti. Kasvatuksella ja harjoittelulla voidaan oppia jotain, mutta ei rajattomasti. Kirjoitan tämän ihan oman kokemukseni perusteella, koska on asioita, joita muut oppivat heti, vaikka toisille ne ovat lähes ylivoimaisia. Kaikista ei voi tulla taitoluistelijoita tai diplomi-insinöörejä.

En tunne siis ketään laiskuuttaan kotona "makaavaa". Jokainen tuntemani työtön tekee jotain, mikä on itselle mielekästä. He eivät pössyttele, dokaa, polta tupakkaa. Osa harrastaa liikuntaa, kirjoittaa, piirtää, maalaa, hoitaa kotia...jotkut ovat niin vanhojakin, että lähestyvät eläkeikää.

Vierailija
25/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan lähipiiriin ei sellaisia kuulu, mutta tiedän muutaman välillisesti. Yksi pykää lapsia toisensa perään, kun ei halua töihin. Toinen ryyppää päivät pitkät. 

Vierailija
26/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Sukulaisissa ja tuttavissa on useampi. Olen ehdotellut heille, miltä aloilta ja mistä paikoista töitä todennäköisesti saisi, mutta sillä ei ole vaikutusta heihin."

Olet tyhmä ihminen ja toimit inhottavasti ja moukkamaisesti. Sukulaisesi ja tuttavasi eivät kaipaa sinut alentuvia lässytyksiäsi ja eri ammattien luetteloinitasi, ihan

niin kuin olisivat aivottomia, kuolaavia vammaisia pikkulapsia, vailla mitään älyä. Jokainen tietää mitä eri ammatteja on olemassa, sinun ei tarvitse luetella niitä aikuisille ihmisille, he tietää kyllä.

Se mitä sinä et älyä, on sellainen asia, että ihmisillä on aina joku syy työttömyydelleen, ja kukaan ei ole SINULLE tilivelvollinen tekemään mitään selontekoa omista asioistaan.

Minulla on esimerkiksi lapsesta saakka ollut itsetuhoista masennusta, kaltoinkohtelun, väkivallan ja ihmisten pahuuden takia. Olen yrittänyt opiskella ja tehdä parhaani mukaan töitä, mutta olen monta kertaa uupunut ja romahtanut todella pahasti. Ihmiset eivät tiedä millaista on vuosikausia kestävä unettomuus ja millaista on elää kokeillen eri lääkkeitä, saaden niistä pahoja haittavaikutuksia ja väsymystä.

Kun itse olet kermapeffana saanut elää turvallisessa ja terveessä perheessä, olet saanut olla sen verran terve että voit käydä leikkityössäsi tienaamassa rahaa, niin et ymmärrä mitä hvettiä toisen elämä voi olla.

Minä en voi sietää kaltaisiasi moukkia, keiden pitää aina hyökätä joka ikisessä sukujuhlassa kimppuuni tivaamaan, miksi en mene siihen ja siihen työhön, teepä nyt tässä kaiken kansan edessä tili, mikset ota sitä ja tätä työtä, minkä minä k-pää täältä ylhäältä päin olen sinulle päättänyt, teepä tili, annapa selitys, kaikki haluaa kuulla.

Osa sukulaisistani on sellaisia, että he eivät kestä sitä, jos sanon rehellisesti mitä diagnooseja minulla on. Heidän mielestään se on häpeällistä ja he joutuvat häpeämään  minua, jos julkean puhua moisista tabuista. Toiset moukat tivaavat toisella puolella, mikset mene töihin, ja toiset painostavat olemaan hissukseen.

Nykyään 2023 vuonna ei ole enää fiksua udella kenenkään työttömyydestä ja tehdä siitä numeroa julkisesti kaikkien edessä, eikä edes kahden kesken. Eihän fiksu ihminen tivaa toisilta, että milloinkas te teette niitä lapsia. (tyhmille tiedoksi, kaikki eivät välttämättä voi helposti saada lapsia)

On tyhmää ja moukkamaista nolata, nöyryyttää ja lyödä lyötyä. Jos ihminen ei kysy neuvoa, niin älkää alentuvasti neuvoko kuin toinen olisi joku tyhmä (kun itse olette).

Vierailija
27/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tällä hetkellä kaksi. Olin myös itse joskus sellainen. Näin tulonsiirrot minulle kuuluvana oikeutena, enkä minulle suotuna hyväntahtoisesti annettuna yhteiskunnan kainalosauvana, jota en ole ansainnut. 

En ole provo, mulla oli joskus todella kieroutunut näkemys maailmasta. Kyllä tollasia ihmisiä on enemmän kuin ihmiset haluaa myöntää. 

Vierailija
28/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tunnen tällä hetkellä kaksi. Olin myös itse joskus sellainen. Näin tulonsiirrot minulle kuuluvana oikeutena, enkä minulle suotuna hyväntahtoisesti annettuna yhteiskunnan kainalosauvana, jota en ole ansainnut. 

En ole provo, mulla oli joskus todella kieroutunut näkemys maailmasta. Kyllä tollasia ihmisiä on enemmän kuin ihmiset haluaa myöntää. 

Kyllä mä ainakin tunnen huomattavasti enemmän normaaleja ihmisiä kuin niitä, joilla on tolla tavalla kieroutunut ajatusmaailma. 

Vierailija
29/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne.

Vierailija
30/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, itseni.

Vierailija
31/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään mielenterveysongelmista ja monista muistakaan ongelmista te ette tiedä mitään, ihmisessä ei lue mitä vaikeuksia ja taakkoja hänellä on.

Ihmiset eivät yleensä tykkää huudella ja tilittää vaikeita asioita jokaiselle moukalle.

Siksi on äärimmäisen tyhmää leimata ketään laiskaksi. Ette voi tietää miten raskasta jollekin voi olla käydä suihkussa tai nousta aamulla sängystä. Se on teille helppoa, kun teitä ei lamaannuttavasti väsytä. Te luulette, että kaikilla muilla on sama olo tila kuin teillä, ja vain teidän ylivertainen asenteenne erottaa teidät.

Toivon monesti että kaikki moukat sairastuisivat itse sinne vuoteen pohjalle, ja saisivat kunnon kroonisen unettomuuden itselleen. Oppisitte tukkimaan turpanne, ja pääsisitte maistamaan sitä ihanaa "laiskan" elämää.

Vierailija
32/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne. Puolisolla on osaamista alallaan vaikka kuinka mutta työnantajille ei kelpaa yli 5-kymppinen töihin. On tämä hassua.

Vierailija
33/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni. Hän ei sinänsä ole laiska, mutta hänellä on täysin turha tutkinto yliopistosta joka ei vaan työllistä. Hän ei suostu missään nimessä kouluttautumaan uudelleen johonkin järkevämpään ammattiin. Mitkään ns. ” paskatyöt” eivät kelpaa. 

Vierailija
34/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kenenkään mielenterveysongelmista ja monista muistakaan ongelmista te ette tiedä mitään, ihmisessä ei lue mitä vaikeuksia ja taakkoja hänellä on.

Ihmiset eivät yleensä tykkää huudella ja tilittää vaikeita asioita jokaiselle moukalle.

Siksi on äärimmäisen tyhmää leimata ketään laiskaksi. Ette voi tietää miten raskasta jollekin voi olla käydä suihkussa tai nousta aamulla sängystä. Se on teille helppoa, kun teitä ei lamaannuttavasti väsytä. Te luulette, että kaikilla muilla on sama olo tila kuin teillä, ja vain teidän ylivertainen asenteenne erottaa teidät.

Toivon monesti että kaikki moukat sairastuisivat itse sinne vuoteen pohjalle, ja saisivat kunnon kroonisen unettomuuden itselleen. Oppisitte tukkimaan turpanne, ja pääsisitte maistamaan sitä ihanaa "laiskan" elämää.

Sairastuminen oli minulle lottovoitto. Sain ison työkyvyttömyyseläkkeen. Sitä ei näköjään viedä pois, vaikka työkykyä taitaisi olla jo aika paljon.

Vierailija
35/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tunnen yhden. Hän on vaikeasti mt-ongelmainen ja päihteiden väärinkäyttäjä. Ongelmat ovat alkaneet jo teini-iässä.  Satunnaisia työpaikkoja on ollut, mutta ne ovat olleet lyhytkestoisia ja usein kaveri on myös itse irtisanoutunut, kun ei pysty eikä kykyne. Parhaiten on aikanaan pärjännyt raksalla apumiehenä.

Mutta eihän tuossa ole edes kyse siitä, että mieluummin makaisi kotona, vaan on oikeasti ongelmia, joiden takia työnteko ei onnistu.

Vierailija
36/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain palstalla olen törmännyt näihin. Oikeassa elämässä en .

Vierailija
37/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole työttömänä ollessani ollut ikinä toimeton. Olen valmistellut eräänlaista yritystoimintaa mutta homma tyssää aina siihen kun työttömänä ei saa tehdä mitään ja sitten joudunkin taas töihin. Työttömänä olen aina virkeä, liikun ja syön hyvin. Töissä olen uupunut, syön roskaruokaa enkä liiku juuri ollenkaan. On tämä helvetillistä.

Vierailija
38/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin tiedän, että ovat olleet ansiosidonnaisen ajan työttömänä, ja kun ansiosidonnainen loppuu, pääsee/menee taas heti töihin.

Yhtään työmarkkinatuella elävää, joka ei haluaisi töihin, en tiedä.

Vierailija
39/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita. Yksi entinen kaveri asui mieluummin melkein 30-vuotiaana vanhempiensa nurkissa videopelejä koko päivän pelaten kuin olisi hankkinut työpaikan. Hänellä oli ok koulutus ja hyvin työllistävä ala, johon olisi helposti päässyt tienaamaan kohtuullista keskipalkkaa. Mutta kun hän oli hankkinut maisteritutkinnon ja koki ansaitsevansa vieläkin parempaa työtä. Kaveri ei ilmeisesti tiennyt, että maisteritutkinnot ovat todella tavallisia Suomessa ja ettei hän pysty kasvattamaan palkkaansa ja parantamaan työtilannettaansa, jos ei alkuunkaan ole mukana työelämässä. Kaikki tai ei mitään-asenne. Hän sitten mieluummin nosti kelarahaa ja osti videopelejä kuin eli kuin vastuullinen aikuinen. Tästä muutama vuosi, mutta tuskin tilanne on muuttunut, en ole pitänyt yhteyttä. Ikuinen peräkammarinpoika. 

Vierailija
40/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden nelikymppisen ideologisesti työttömän ituhipin tunnen joka aina julistaa työttömyytensä olevan oma valinta ja keskisormennäyttö porvarilliselle yhteiskunnalle. Yhteiskunnan rahat kuitenkin tietysti kelpaa :-) Polttelee pilveä ja pelaa pleikkaria enimmäkseen ainakin mitä viimenäkemällä ymmärsin. Nuorempana oli jossain omavaraiskommuuniprojektissa mukana puolisen vuotta, mutta "ei viihtynyt" - oli liikaa hommaa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi