Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Halvat mutta hyvä kotiruoat. Laittakaa hinta esim kattilallinen x-ruokaa 5€.

Vierailija
11.10.2023 |

Nyt pitäs syödä niin että ruokaan menee per vko 30€ yksinasuvalla. 

Tarvitsen isoja annoksia, siksi tuoksussa ruokaa mieluiten. Välipaloja en tarvitse. Makenälkään riittää kaurapuuro hillosilmällä.

Minä aloitan

Hernekeitto kattilallinen (herne, sipuli, jauheliha) 6€. 

Makkarakeitto kattilallinen 6€. 

Näitä nyt syö ainakin 6 päivää mutta ei aina keittoja jaksaisi. 

Mutta tähän ideaa saa laittaa niin pistän vihkoon ja teen ruokalistaa. 

Kommentit (129)

Vierailija
61/129 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tuo on hauska tuo "kattilallinen". Meillä on kattilat 6-10 litran kattiloita. 

Niinpä. Tässä ketjussa on mainittu hernekeitto, mutta tekeekö joku sitä pienen kattilallisen. Aika pitkään saa keitellä.

Mausteita ei lasketa, kun niitä on kaapissa. Ilmeisesti ei myöskään keittö- tai paistoaikaa.

Minua aina hiukan hymyilyttää tämä, ettei mausteille lasketa hintaa, koska "niitä on kaapissa". Ilmaiseksiko ne ilmestyvät sinne kaappiin jostain taikamaustemaasta? Jos käyttää mausteita muutenkin kuin näön vuoksi, niistä kertyy nopeasti varrsin iso kustannus. Sellainen pikkuruinen maustepussi maksaa nykyään 1,5-2 e, eikä siitä riitä kunnolla maustaen kuin pariin kolmeen ruokaan. Yleensä ruokiin tulee vielä useampaa kuin yhtä maustetta.

Vierailija
62/129 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Niinpä. Tässä ketjussa on mainittu hernekeitto, mutta tekeekö joku sitä pienen kattilallisen. Aika pitkään saa keitellä.

Mausteita ei lasketa, kun niitä on kaapissa. Ilmeisesti ei myöskään keittö- tai paistoaikaa.

Minua aina hiukan hymyilyttää tämä, ettei mausteille lasketa hintaa, koska "niitä on kaapissa". Ilmaiseksiko ne ilmestyvät sinne kaappiin jostain taikamaustemaasta? Jos käyttää mausteita muutenkin kuin näön vuoksi, niistä kertyy nopeasti varrsin iso kustannus. Sellainen pikkuruinen maustepussi maksaa nykyään 1,5-2 e, eikä siitä riitä kunnolla maustaen kuin pariin kolmeen ruokaan. Yleensä ruokiin tulee vielä useampaa kuin yhtä maustetta.

Ei kukaan käytä puolta pussia maustetta ruokaan. 

Osta pippureita ja mylly, isoja paketteja lempimausteitasi ym.

Ei todellakaan ole mikään kuluerä missään ruuassa. Sahrami on ainut, se kuluukin kerralla esim paellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/129 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minä kyllä ostan pakasteena keittovihannekset ja sipulit. Aikaa säästyy paljon. Makua tulee maustamisesta.

Ihan OK, mutta ei kannata antaa ruokavinkkejä jos makuaisti on tuolla tolalla. Monet meistä arvostavat ihan oikeasti maukasta ruokaa, ja sitäkin voi tehdä edullisesti.

Vierailija
64/129 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat ja kananmunakastike.

Laske hinta itse ole hyvä 

Vierailija
65/129 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kiusaukset pakaste perunasipuli-suikaleesta. Voi varioida kinkulla tai kalalla. Kermakaan ei ole pakollista, muista hyvä suola. Uunissa kun hautuu tarpeeksi pitkään niin tulee hyvä. 

Parempi ja edullisempi oikeista perunoista.

Höpö höpö. Mausta ei kyllä erota kumpia käytetty. Kilon kotimaista perunasipulisuikale pussi 1.49€. Sillä hinnalla et osta sipulia ja perunoita kilon edestä, etenkään jos otat huomioon perunoiden kuorimisessa hukkaan menevän osan. Kerma ei tosiaan paljoa maksa, mutta jos on todella tiukkaa, voi laittaa pelkkää vettä. 

Kyllä erottaa mausta onko tuoreesta vai pakasteesta tehty. Tuo pakaste sisältää aika reilusti vettä, haihtuu uunissa ja määrä vähenee rajusti. Samalla rahalla saa 1,5 kg tuore

Minulle on ehdoton ei sekä perunapakasteet että kinkkusuikaleet. Ainakin ne pizzasuikaleet! Kinkku pitää itse pilkkoa hyvästä palvikinkun palasta.

Vierailija
66/129 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kiva kun on hauskaa ja hymyilyttää. Itse ostan mausteet joko Tokmannilta sen 0,59€/pussi (ennen oli 0,50€) tai sitten isossa pöntössä. Olen laskenut, että keskimäärin käyttämäni mausteiden hinta on noin 0,10€/ruoka, joskus enemmän, joskus vähemmän. Yrtit tulevat jo ilmaiseksi, kun olen joskus 10v sitten ostanut siemenet/yrttipurkin ja kasvatan niitä edelleen itse. Valkosipulille lasken hintaa sen 0,10€/kg, senkin alkuperä on siellä joskus kymmenen vuoden takana, olen lisännyt määrää reippaasti itusilmuista.

Lisäksi hyödynnän AINA alennusmyynnit ja tarjoukset, joten nyt minulla on esimerkiksi kurkumaa ja currymausteseosta 400g purkit, ne maksoivat 3€/kpl. Aika paljon edullisempaa kuin sinun pikkupussisi.

Vierailija
67/129 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Makaronilaatikko, ehkä kuuden euron paikkeilla/valmistettu "laatikollinen" :-)

Itse saan siitä yksineläjänä neljä/viisi ateriaa pakastimeen.

Lasagnelle tulee obaut samanlainen hinta, euron, kaksi ateriaa kohden.

En kyllä saa lasagnea tehtyä kuuteen euroon laatikoa kohden, kun lähden aineksia hankkimaan. Jauhoja ja kananmunia levyihin, kastikkeeseen jauhelihaa, sipulia, porkkanaa, varsisellereiä, oliiviöljyä, tomaattia, suolaa ja pippuria. Vielä vaaleaan kastikkeeseen maitoa, voita, muskottipähkinää ja parmesaania. Eikä tässä laskuissa edes viiniä, joka reseptiin kuuluu. Menee 10-15 euroa.

Laskin jossain vaiheessa ennen tätä inflaatiota, että meidän perheen lasagne (italialaisen hyväksymä versio!) maksoin noin 7 euroa, tosin siitä tuli sitten 12 suurta annosta. Perinteisen lasagnen resepti kun

No ei pidä paikkaansa. Jos teet 12 annosta lasagnea, maksaa se reippaasti enemmän kuin 7 euroa. Johan tuohon tarvitsee 800g naudan jauhelihaa, ja se maksaa jo 8-10€ yksistään. Lisäksi maito, juusto, lasagnelevyt, tomaattimurska, sipulit, sellerit ym... Eli eiköhän se 15e ole aika paljon lähempänä totuutta. Ärsyttää, kun ei voida pitäytyä totuudessa. Aika edullista ruokaa on silti.

Vierailija
68/129 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sen tehdä kasvis versiona tai soijarouhella maustaen jauheliamausteilla

Vierailija
69/129 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizzasuikaleet on kyllä paholaisen keksintö. Se halvin tukusta löytyvä varsinkin mihin karvarannepizzeriat ovat kustannussyistä tykästyneet. Kinkun kanssa ei ole paljon muuta yhteistä kuin että kyllä se sianlihakin  sentään valmistusainelistalta löytyy, mutta broilerin teurasjätteillä, soijalla ja perunajauholla jatkettuna. Nestemäisellä savuaromilla on vähän palvin tuntua haettu, mutta maku on kuitenkin lähempänä huonolaatuista lauantaimakkaraa. Siksi kai niitä ei kinkkusuikaleiksi saa sanoakaan vaan on tuo pizzasuikale keksitty.

Vierailija
70/129 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Halpaan ruokaan ei osteta pakasteesta peruna-sipulisekoitusta, vaan ihan tuoreet perunat ja sipulit, joista se sekoitus tehdään. Aikaakaan ei paljon enempää mene ja lisäksi maku on todella paljon parempi kun pakasteesta tehdyssä. 

Älä viitsi syyllistää. Halvaksi tulee silti. En pysty pilkkomaan tai kuorimaan, koska reuma vammautti sormet. Kalliiksi tulevat karkit, jäätelö, sipsit, kahvileipä jne., joita ei välttämättä tarvitse.

Vierailija
71/129 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kiusaukset pakaste perunasipuli-suikaleesta. Voi varioida kinkulla tai kalalla. Kermakaan ei ole pakollista, muista hyvä suola. Uunissa kun hautuu tarpeeksi pitkään niin tulee hyvä. 

Parempi ja edullisempi oikeista perunoista.

Höpö höpö. Mausta ei kyllä erota kumpia käytetty. Kilon kotimaista perunasipulisuikale pussi 1.49€. Sillä hinnalla et osta sipulia ja perunoita kilon edestä, etenkään jos otat huomioon perunoiden kuorimisessa hukkaan menevän osan. Kerma ei tosiaan paljoa maksa, mutta jos on todella tiukkaa, voi laittaa pelkkää vettä. 

Perunan suialointi sopiviksi paloiksi vie myös aikaa, mulla ei edes ranteet sitä kestä. Jos joutuu ostamaan monitoimikoneeen pelkästään perunoiden suikalointia varten tulee kiusaukselle jo turhan paljon hintaa. Nämä oikeista perunoista kiusauksen tekijät tekevät varmaan perunaviipalelaatikkoa, vaikka yrittävät muuta väittää päteäkseen, tai ovat sitten vähätöisiä kotirouvia, joilla on sitä turhaa aikaa tapettavaksi.

Vierailija
72/129 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Broilerin koipi-reisi uunivuokaan riisin ja hemapan kanssa. Tästä syö nyt ainakin 3-4 kertaa alle 5 €. 

syötkö ne luut myös joista maksat täyden hinnan?

Miksi söisin? Koipireiden kilohinta on n. 3 € ja fileen n. 10 €, joten tuskinpa niin kamalasti menee rahaa roskiin luiden myötä. 

https://www.s-kaupat.fi/tuote/kotimaista-kanan-koipireisi-marinoitu-n-1…

Niistä luista voi vielä keittää juuresten kanssa kanalientä ihan pakastettavaksi asti. Se on kaiken lisäksi monin kerroin paremman makuista kuin minkään valmistajan valmiit kanaliemikuutiot.

Vierailija
73/129 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 kg ärter (slipade) = 5 €

2 kg rökt griskind = 8 €

20 l vatten = 0 €

5 kvistar rosmarin = 0,2 €

4 tärningar buljong = 0,5 €

0,5 kg lök = 0,3 €

1 purjo = 0,2 €

Totalt 14,2 € ger åtminstone 20 l rätt tjock soppa. 1 l = 0,71 €, vilket blir 35 c för en stor portion och 27 c för en vanlig portion.

Säg att din kittel är 3 l netto så kostar en kittel full med bästa ärtsoppa 2,13 €.

Vierailija
74/129 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No just tämä, että rouhaistaan pippuria myllystä tai ripotellaan tuoretta rakuunaa - ei maksa mitään. Luin joskus artikkelin marttojen edullisista ohjeista ja niissäkin sitten koristeltiin annos tillillä ja sitruunalohkoilla tai tarjoiltiin tartarin kanssa tai ripoteltiin päälle parmesaania jne. Kiva, mutta näitä ei kuitenkaan oltu huomioitu hinnassa. Kaikki foliot, talouspaperit, leivinpaperit ja muut kuluvat tuotteet vielä lisäksi.

Vierailija
75/129 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvismössöt ei innosta ja pitää muistaa että uuniruoat ei ole edullisia(sähkön hinta).

Vierailija
76/129 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Makaronilaatikko, ehkä kuuden euron paikkeilla/valmistettu "laatikollinen" :-)

Itse saan siitä yksineläjänä neljä/viisi ateriaa pakastimeen.

Lasagnelle tulee obaut samanlainen hinta, euron, kaksi ateriaa kohden.

En kyllä saa lasagnea tehtyä kuuteen euroon laatikoa kohden, kun lähden aineksia hankkimaan. Jauhoja ja kananmunia levyihin, kastikkeeseen jauhelihaa, sipulia, porkkanaa, varsisellereiä, oliiviöljyä, tomaattia, suolaa ja pippuria. Vielä vaaleaan kastikkeeseen maitoa, voita, muskottipähkinää ja parmesaania. Eikä tässä laskuissa edes viiniä, joka reseptiin kuuluu. Menee 10-15 euroa.

Laskin jossain vaiheessa ennen tätä inflaatiota, että meidän perheen lasagne (italialaisen hyväksymä versio!) maksoin noin 7 euroa, tosin siitä tuli sitten 12 s

Oikeasti nyt. Minä EN tee SINUN reseptilläsi lasagnea. En käytä naudan jauhelihaa - oikeaan lasagneen pitäisi käyttää muuten karitsaa, ei nautaa. Enkä käytä 800g lihaa, vaan 400-600g. Ja varmaan jätiti huomioimatta myös mainintani ennen tätä inflaatiota, koska en minäkään enää pystyisi noin halvalla tekemään, mutta ei se silti mene lähelle 15€ kuitenkaan. En voi sille mitään, että kun teen eri reseptillä kuin sinä, niin käytä eri raaka-aineita ja hinta on silloin eri. Pysyn tiukasti totuudessa (minulla on tallennettuna useamman vuoden ruokaostosten kuitit/hinnat joten pystyn kuukausitasolla laskemaan, mitä mikäkin on milloinkin maksanut ja tiedän ihan tasan tarkkaan sen, miten teen MINUN versioni lasagnesta).

Harmi, etten löydä sitä alkuperäistä viestiäni sieltä ajalta ennen inflaatiota ja hyökkäyssotaa. Jauheliha punalaputettuna oli usein 1,50€-1,75€/400-600g (paikkakunnan Citymarket), punainen maito bechamel-kastikkeeseen 0,50€/l punalaputettunapa hyvinnii. Halvin juusto vitosen kilo, tosin jossain vaiheessa oli Cittarissa virolaista juustoa 2,95€/kg. Lasagnelevyt maksoivat euron kieppeillä laatikko, tomaattimurska oli alle 30 senttiä purkki (alkuvuodesta 2022 oli 0,24€/purkki, ostin niitä silloin ison lavallisen). Porkkanat Hankkijan rehuporkkanoita yhteishankintana vanhempieni kanssa 7€/15kg, valkosipulit omia, voi 2,59€/500g (kuitin mukaan), sipulia ei käytetä, mutta punajuuria kyllä... Enhän missään vaiheessa ole väittänyt tekeväni aitoa italialaista lasagnea, vaan kotiruokalasagnea, jonka on kelpuuttanut aito italialainen kokkikoulun käynyt henkilö. Sama henkilö kantaa minulle ilmaiseksi evv oliiviöljyä (oma oliivilehto...) ja halpaa bulkkioliiviöljyä (josta maksan) sekä italialaisia juustoja, jotka ovat kyllä ihan eri luokkaa kuin vaikkapa Cittarin juustohyllyn juustot. Mutta ne ovat juhlapäivien ruokaa, ei arkisapuskan täytettä.

Vierailija
77/129 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto kun tää ei enää laita noita lainauksia oikein, vaan hukkaa osan. Anteeksi siitä, että en osaa käyttää tätä.

Vierailija
78/129 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelmaiset akat heti ehdottamassa sosekeittoja ja Linssisoppaa😁😄😂🤣😆

Vierailija
79/129 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minä kyllä ostan pakasteena keittovihannekset ja sipulit. Aikaa säästyy paljon. Makua tulee maustamisesta.

Ihan OK, mutta ei kannata antaa ruokavinkkejä jos makuaisti on tuolla tolalla. Monet meistä arvostavat ihan oikeasti maukasta ruokaa, ja sitäkin voi tehdä edullisesti.

Pakastetut keittovihannekset ovat korkealaatuisempia kuin monen max kerran viikossa ruokakaupassa käyvän mamman jääkaapista löytyvät ns tuoreet kasvikset. Jos se mamma jaksaisi käydä useammin kaupassa, voisi kasvisten tuoreuskin olla toista.

Vierailija
80/129 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kun kyse oli yksineläjästä, niin itse laskin kohtuullisen kokoisen kattilallisen, eli 4 litraa. On meillä, kuuden hengen perheessä, ihan laitoskeittiökokoisia kattiloita käytössä, mutta ne annoskoot ei ehkä ihan toimi ap:n tapauksessa. Yli kymmenen litran kattilaa harvoin käytän ruuanlaitossa, koska sen käsittely täytenä on hankalaa tällaiselle lyhytkätiselle. Teinit tekee itselleen ruokaa 2 litran kasareissa/kattiloissa, niitäkin meiltä löytyy.

Kaikelle on tarkoituksensa, pienillekin kattiloille.

Kuinka lyhyet kädet kyseessä?