Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Halvat mutta hyvä kotiruoat. Laittakaa hinta esim kattilallinen x-ruokaa 5€.

Vierailija
11.10.2023 |

Nyt pitäs syödä niin että ruokaan menee per vko 30€ yksinasuvalla. 

Tarvitsen isoja annoksia, siksi tuoksussa ruokaa mieluiten. Välipaloja en tarvitse. Makenälkään riittää kaurapuuro hillosilmällä.

Minä aloitan

Hernekeitto kattilallinen (herne, sipuli, jauheliha) 6€. 

Makkarakeitto kattilallinen 6€. 

Näitä nyt syö ainakin 6 päivää mutta ei aina keittoja jaksaisi. 

Mutta tähän ideaa saa laittaa niin pistän vihkoon ja teen ruokalistaa. 

Kommentit (129)

Vierailija
101/129 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miten saat kattilallisesta hernekeittoa 6e?

Varmaan riippuu siitä paljon sitä savukylkeä siihen laittaa!

Omia ehdotuksia, ainakin tulisi mieleen: Perinteinen jauhelihakeitto, kattilallisen saa kympillä. Ja on taatusti hyvää.

Tähän aikaan vuodesta perunat ja juurekset ovat halpoja, joten kannattaa varata 10 litran kattila. Sama juttu 6 euron hernekeitolla.

Iso keittoannos on jäähdytettävä huolella heti, kun on valmista, mieluummin jo saman tien kahdessa eri astiassa. Lämmitettäväksi kannattaa ottaa vain se annos kerralla, jonka aikoo syödä. 3-4 päivää kylmässä säilyy mikä ruoka tahansa, mutta pitemmän aikaa säilytettävät kannattaa pakastaa.

Vierailija
102/129 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No eikös se kaalikeitto ole perinteinen säästöruoka? Ehkä vähän jotain tarjouslihaa joukkoon niin tulee "ruokaisampi". 

En osannut tohon hintaa laittaa, mutta mitäs kaali maksaa, euron kilo? Lihaa ei tule ostettua juuri koskaan. 

Tähän aikaan vähän allekin, ja kilolle kaalta saa halpaa jauhelihaa noin 5 eurolla. Kun lisätään siirappi, rasva, mausteet ym. niin kaalilaatikolle tulee hintaa n. 7 euroa. Se annos on niin iso, että ei sitä yksi ihminen viikossa syö vaan kannattaa osa pakastaa raakana. On sitten taas tuoretta kaalilaatikkoa myöhemminkin. 

Levitätkö sinä myös telalla maalta seiniin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/129 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jamie Oliverin sivuilta löytyy reseptejä, joissa yhden annoksen hinta on max £1. Suomen hintataso toki kalliimpi kuin Briteissä, mutta edullista kumminkin.

21 £1 recipes. Explore the recipes from Jamie's £1 Wonders and beyond, celebrating versatile, budget-friendly food that doesn't compromise on flavour.

https://www.jamieoliver.com/budget-friendly-recipes/one-pound-recipes/

Vierailija
104/129 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalaa tai kanaa juurespedillä, siitäkin syö useamman päivän, makaroonilaatikko, kesäkurpitsa-perunavuoka, keitot

Vierailija
105/129 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa olla vanha vitsi jo kaalin taivuttaminen. Menkää taivuttelemaan Orpoa.

Syksyn halvin ruoka: keitetyt itsekasvatetut perunat, kanttarelleja ja kasviksia omasta kasvimaasta. Nyt on kasvimaa tyhjennetty punajuuria ja perunoita lukuunottamatta, kurpitsaa veranta täynnä.

Kurpitsasta saa edullista keittoa, soseutettuna tai ilman (itse tykkään sosekeitoista, usein muussaan haarukalla näissä perinteisissä nakkikeitoissa/lohikeitoissa perunat ja kasvikset koska koostumus on sitten enemmän mun mieleeni). Mun tekemänä siinä maksaa lähinnä mausteet ja öljy: valkosipulia+mausteita kuumennetaan öljyssä, ehkä chiliäkin sekaan, sitten kuutioidut kurpitsat, pyöritellään hetken siinä kuumassa mausteöljyssä, vettä sen verran, että kurpitsanpalaset melkein peittyy, ja suolaa jonkin verran. Keitetään pehmeäksi, ja surautetaan sauvasekottimella sileäksi (ihanan runollista). Päälle kuumalla kuivalla pannulla paahdetut kurpitsansiemenet. 2 litraa keittoa, hinta noin 50 senttiä - kurpitsat tosiaan omalta kasvimaalta (viimevuotisten kurpitsojen siemenistä), samoin valkosipuli ja chili. Sekaan voi laittaa esimerkiksi palsternakkaa, porkkanaa tai bataattia.

Vierailija
106/129 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuniperunat eri täytteillä, esim.kermaviili+ tonnikala+ kurkkusalaatti+ ketsuppi/ raejuusto+ kermaviili+sipuli+sienet/ savukalatäyte..

Keittojen liemiin ropaus punaisia linssejä, lanttua raasteena. Keittojen kanssa täysrukiista leipää.

Uunijuurekset. Kasvistäytteinen lihamureke. Juuresraasteiden lisääminen melkein joka ruokaan, ja salaatin sijasta.

Uunipuurot. Lämpimät voileivät. Paistettu kananmuna tai munakokkeli leivän päällä.

Tomaatti-papukeitto.

Itsetehdyt lohkoperunat, tarjouspossunpala juuresten kanssa uuniin paistopussissa.

Vierailija
107/129 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilo kotimaista-perunaa 90 senttiä, Kotimaista uunilenkki 1.35€. Iso sipuli 60 senttiä. 100g voita 60 senttiä. Tuosta saa kolme reilua annosta pyttipannua, tai kaksi kunnon mättöä. Mausteineen 4€ setti.

Letut. Litra maitoa 1€, 4 munaa 90 senttiä, 5dl jauhoa 40 senttiä, voita 100g 60 senttiä, suolaa. Sokeria mausteeksi. 5 senttiä. Tuollakin päivän pärjää. 

Vierailija
108/129 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kiusaukset pakaste perunasipuli-suikaleesta. Voi varioida kinkulla tai kalalla. Kermakaan ei ole pakollista, muista hyvä suola. Uunissa kun hautuu tarpeeksi pitkään niin tulee hyvä. 

Paljon paremman makuisia tulee, kun vaivautuu itse tekemään perunoista ja sipuleista. Onneksi raastinmyllyssäni on kiusauksiin sopiva terä. Ruokakermaa saa halvalla.

Joo ja halvin pakastesuikale taitaa olla pari euroa kilo, kun perunat taas alle euron. Sipuli on kyl ollu vähän kallista viime aikoina.

Vierailija
109/129 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Syksyn halvin ruoka: keitetyt itsekasvatetut perunat, kanttarelleja ja kasviksia omasta kasvimaasta. Nyt on kasvimaa tyhjennetty punajuuria ja perunoita lukuunottamatta, kurpitsaa veranta täynnä.

Kurpitsasta saa edullista keittoa, soseutettuna tai ilman (itse tykkään sosekeitoista, usein muussaan haarukalla näissä perinteisissä nakkikeitoissa/lohikeitoissa perunat ja kasvikset koska koostumus on sitten enemmän mun mieleeni). Mun tekemänä siinä maksaa lähinnä mausteet ja öljy: valkosipulia+mausteita kuumennetaan öljyssä, ehkä chiliäkin sekaan, sitten kuutioidut kurpitsat, pyöritellään hetken siinä kuumassa mausteöljyssä, vettä sen verran, että kurpitsanpalaset melkein peittyy, ja suolaa jonkin verran. Keitetään pehmeäksi, ja surautetaan sauvasekottimella sileäksi (ihanan runollista). Päälle kuumalla kuivalla pannulla paahdetut kurpitsansiemenet. 2 litraa

Ei ole vanha vitsi, vaan törkeää kielenkäyttöä, ei edes murretta. Sen sijaan Orpo on erisnimi toisin kuin orpo, joten sen saa taivuttaa niin kuin nimen haltija itse haluaa, eli Petterin tapauksessa se taipuu Orpon, Orpoa jne.

Vierailija
110/129 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Broilerin koipi-reisi uunivuokaan riisin ja hemapan kanssa. Tästä syö nyt ainakin 3-4 kertaa alle 5 €. 

Koipireisi on halpaa, mutta ei siinä syötävää oikein ole. Halvemmaksi tulee rintaleikkeet, lähes kokonaan syötävää

Vierailija
111/129 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Broilerin koipi-reisi uunivuokaan riisin ja hemapan kanssa. Tästä syö nyt ainakin 3-4 kertaa alle 5 €. 

syötkö ne luut myös joista maksat täyden hinnan?

Luut pussiin ja pakkaseen. Toiseen pussiin kerätään juuresten ja sipuleiden kuoria, jotka myös pakkaseen. Kun molempia on yhteensä kattilallinen tai muuten hyväksi koettu määrä, niistä keitetään kanalientä.

Vierailija
112/129 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kasvismössöt ei innosta ja pitää muistaa että uuniruoat ei ole edullisia(sähkön hinta).

No, joo, ei kasvismössöt innosta täälläkään, mutta paljon edullisia oikeita ruokiakin löytyy, kun osaa valita lihan oikein!

Ja miten ihmeessä uuniruuat ei ole edullisia?! Tällä tunnilla on sähkönhinta 0,12c/kWh! En ole eläissäni maksanut niin vähän sähköstä kuin maksoin syyskuussa, kun katsoi keskihintaa! Kello 20 menee hinta nollaan ja sitten negatiiviseksi!

Kuulehan nyt. Sähkönsiirto yhtiö ottaa rapiat päälle. Ei se riitä, että sähkönmyyjä myy sentillä kWh.

Vierailija
113/129 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Luut pussiin ja pakkaseen. Toiseen pussiin kerätään juuresten ja sipuleiden kuoria, jotka myös pakkaseen. Kun molempia on yhteensä kattilallinen tai muuten hyväksi koettu määrä, niistä keitetään kanalientä.

Ei se muuta niitä luita syötäväksi silti vaikka niistä jotain saisi liemeen liotettua.

Vierailija
114/129 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei se muuta niitä luita syötäväksi silti vaikka niistä jotain saisi liemeen liotettua.

(en ole tuo jota lainasit)

Itse kerään possun- ja broilerinluut ja poltan ne, kunhan olen ensin kaapinut ne tyhjiksi lihasta ja rustoista, ne menee koiralle. Sen tuhkan käytän kasvimaalle lannoitteeksi, joten ne luut eivät mene lainkaan hukkaan! Päinvastoin, ne tuovat kallisarvoisia kivennäisiä kasvualustaan, eikä minun tarvitse ostaa (venäjältä tuotuja) lannoitteita kaupasta.

Ensi kerralla kun teen koipireisistä jotain ruokaa, lupaan punnita kypsät koipireidet ja sitten ne luut, että paljonko ne oikein painavat. Veikkaanpa, että yllättävän vähän - kana on lintu, ja lintujen luut ovat hyvin huokoisia ja kevyitä, jotta ne voivat lentää. No broilerit eivät lennä, mutta ne ovat edelleen lintuja.

Vierailija
115/129 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kurpitsasta saa edullista keittoa, soseutettuna tai ilman (itse tykkään sosekeitoista, usein muussaan haarukalla näissä perinteisissä nakkikeitoissa/lohikeitoissa perunat ja kasvikset koska koostumus on sitten enemmän mun mieleeni). Mun tekemänä siinä maksaa lähinnä mausteet ja öljy: valkosipulia+mausteita kuumennetaan öljyssä, ehkä chiliäkin sekaan, sitten kuutioidut kurpitsat, pyöritellään hetken siinä kuumassa mausteöljyssä, vettä sen verran, että kurpitsanpalaset melkein peittyy, ja suolaa jonkin verran. Keitetään pehmeäksi, ja surautetaan sauvasekottimella sileäksi (ihanan runollista). Päälle kuumalla kuivalla

Ei ole vanha vitsi, vaan törkeää kielenkäyttöä, ei edes murretta. Sen sijaan Orpo on erisnimi toisin kuin orpo, joten sen saa taivuttaa niin kuin nimen haltija itse haluaa, eli Petterin tapauksessa se taipuu Orpon, Orpoa jne.

Kotuksen sivuilta: Kaikki suomalaisetkaan eivät ole aina taivutuksesta yksimielisiä. Esimerkiksi sana kaali taipuu yleiskielessä i:llisenä kaalin : kaalia, mutta joissakin murteissa taas e:llisenä kaalen : kaalta.

Kaalin eri taivutusmuodot ovat eri murteita. Siksi on vanha vitsi vääntää asiasta ketju toisensa jälkeen. Olet väärässä tuosta murteesta. Se, että kaali - kaalen kuulostaa kyllä hieman ikävältä, mutta esimerkiksi itse käytän kuitenkin sanaa kaalta puhuessani. Yleiskielessä käytetään i-loppuista taivutusmuotoa, murteissa voi olla mitä vaan.

Vierailija
116/129 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkeitto! Perunaa, porkkanaa, kukkakaalia, sipulia pataan maidon kera ja antaa kiehua 10 min. Sitten 2dl  maitoon sekoittaa 2 lusikallista vehnäjauhoa ja heittää pataan ja antaa keithua 5 minuuttia. Sitten heittää pakasteherneet sekaan ja valkopippuria ja suolaa. Avot.

Vierailija
117/129 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssikeitto, muutama peruna ja porkkana, tomaattimurskaa ja kookoskermaa. Linssit kylkeen niin tästä syö helposti 3-4 päivää, pari kertaa päivässä.

Vierailija
118/129 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampi on maininnut mm Kotimaista uunilenkin. Ymmärrän että joku syö tätä jos on todella tiukkaa rahallisesti, mutta ei kai nyt muuten? Lihapitoisuus 10%!!! Ei ole mitään järkeä syödä tuollaista sontaa.

Vierailija
119/129 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Useampi on maininnut mm Kotimaista uunilenkin. Ymmärrän että joku syö tätä jos on todella tiukkaa rahallisesti, mutta ei kai nyt muuten? Lihapitoisuus 10%!!! Ei ole mitään järkeä syödä tuollaista sontaa.

Tuollainen uunilenkki, jossa on käytetty tuota koneellisesti eroteltua lihaa, on mielestäni ÄÄRETTÖMÄN JÄRKEVÄ tuote. Jos kerta jokin eläin (tässä tapauksessa useampia eläimiä) on tapettu ruuaksi, niin totta hemmetissä siitä pitää käyttää hyödysi joka ikinen hiven minkä vaan pystyy!!!  Itse imeskelet kuitenkin grilliluista niitä lihanrippeitä, ja sitten tuossa makkarassa ne onkin hyihyi!

Makkara noin niinkuin alunperinkin on kehitetty, jotta on saatu hyödynnettyä eläimestä kaikki mahdollinen, kamara, sisäelimet, suolet. Nykyihminen vaan on niin hienopieru, että kuvittelee, että makkara pitää olla 200% lihaa, että se on "aitoa".

(kestomakkaroissa, esimerkiksi metwurstissa, voi olla yli 100% lihaa - eli sen metwurstin valmistuksessa on käytetty esimerkiksi 1,70kg lihaa ja kamaraa, joka on sitten savustettaessa kuivunut tuohon 1 kilon makkarapötköksi)

Vierailija
120/129 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Levitätkö sinä myös telalla maalta seiniin?

Kyllä, mutta miten se tähän asiaan liittyy?

Kaali on tähän aikaan vuodesta niin halpaa, että kannattaa pakastaa.