Halvat mutta hyvä kotiruoat. Laittakaa hinta esim kattilallinen x-ruokaa 5€.
Nyt pitäs syödä niin että ruokaan menee per vko 30€ yksinasuvalla.
Tarvitsen isoja annoksia, siksi tuoksussa ruokaa mieluiten. Välipaloja en tarvitse. Makenälkään riittää kaurapuuro hillosilmällä.
Minä aloitan
Hernekeitto kattilallinen (herne, sipuli, jauheliha) 6€.
Makkarakeitto kattilallinen 6€.
Näitä nyt syö ainakin 6 päivää mutta ei aina keittoja jaksaisi.
Mutta tähän ideaa saa laittaa niin pistän vihkoon ja teen ruokalistaa.
Kommentit (129)
No aloittaja ainakin voi pienentää ruokalaskua vähentämällä hernekeitosta jauhelihan - koska herne on jo proteiinia - ja heittämällä sekaan sen sijasta mauksi 2 lihalientä ja 2 pussia keittojuureksia tai jälkimmäisten sijasta pilkottuja tuoreita juureksia tai itse pilkottuina pakastamiaan. Jos saa halvalla savuluita, niitä ei niin paljoa tarvitse pistää mauksi. Loput jäähän seuraavaan kertaan. Hernekeiton voi tehdä monella tapaa.
Edulliseksi tulee pitemmällä aikavälillä kun teet suuria määriä joista aina parin päivän ateriat pakkaseen kuten keitot, pihvit, pastakastikkeet ...., samalla säästyy aikaa.
Hei, keskenään jostain broilerin luista vänkäämisestä ei ole kovin hyötyä.
Se mikä tulee taloudelle edulliseksi riippuu lopulta aika paljon ensinnäkin talouden koosta (aivan eri asia 1 hlö - 12 lapsinen perhe), henkilöiden ruokarajoitteista, tavaran saatavuudesta, laadusta ja hinnoista, talouden omasta viitekehyksestä ja resursseista kuten omat taidot, kyky ja halu tehdä ja hankkia ja opetella, varat, jääkaappi, pakastin, kylmäkellari, perunakuoppa, onko mitään viileähköä muuta kuin sähköistä keittiön kaappia, keittiön muun varustuksen tasosta, millä energianlähteellä millä hinnoin liesi / uuni käyvät vai onko jollain vain keittolevy tai mikro, sekä omasta kyvystä tehdä itse, kaupassa halvalla käymisen mahdollisuuksista, muista halvalla hankkimisen tai itse keräämisen tai kasvattamisen sekä säilömisen mahdollisuuksista.
Kiva, laittakaa muutkin näitä itämaisia halpisruokia ja seikkaperäisesti koko resepti.
Keitetyt perunat ja nakkikastike (tai mikä tahansa perinteinen ruskeakastikeversio, myös kananmunakastike on ihan realistinen ruoka). Seuraavana päivänä sitä voi syödä paistinpannulla lämmittäen, niin 70/80-luvuilla tehtiin.
Jos perunoita jää yli, niin niistä perunamunakas, siihen voi sekoittaa muitakin kypsiä kasviksia.
Vaaleaa paahdettua leipää ja papuja tomaattikastikkeessa, brittiklassikko.
Voileipiä, norjalaisten lounas.
Kaalipiirakka: itsetehty taikina, riisiä/ohraa, hitunen jauhelihaa, kaalia, kananmunaa sidosaineeksi ja mausteita maun mukaan. Punakaalista tehdyn piirakan täyte on hieman synkeän näköistä, mutta maku on oikea.
Itsetehty coleslaw (säilyy 5 päivää jääkaapissa) ja sen kanssa esimerkiksi hodareita, tai uunimakkaraa.
Itsetehty perunasalaatti ja edullista lihaa, nyt on Cittarissa ollut kassler tarjouksessa. Xtran perunasalaatti on kuulemma hyvää, itse en voi sitä allergian takia syödä, mutta muut kehuvat (se on joku 2,5€/kg), mutta yksineläjällä voi tehdä tiukkaa syödä se kilon kipollinen säällisessä ajassa.
Edullisia lisäkkeitä on mm. rainbow-merkillä pakasteparsakaali ja xtra pakastekasvikset, sekä kauden tuoreet kasvikset (kaali, porkkana jne).
Itse en pärjää ilman aamupalaa, ja se pitää olla leipää. Leivän päällä voi sitten olla mitä vaan, halvinta on varmaan itsetehty pesto - no tähän aikaan vuodesta sitä ei enää saa (koska teen sen kasvimaan antimista, ja nyt ne on jo jäätyneet). Keitetty/paistettu kananmuna, leikkele, maksamakkaraa (Kotimaista on ihan ookoo mun mielestä). Ja palanpainikkeeksi vahvaa mustaa teetä. Sillä pärjää pitkälle.
Man var idag på torget och köpte allehanda grönsaker och rotfrukter samt färsk mynta. Tre mellanstora plastpåsar (standard finsk marketpåse) kostade sammanlagt något i stil med 21 €.
Förmånligt måste inte vara slött.
Sinulla on varmaan jauhelihaa, makaronia, munaa ja maitoa, ostat vain sipulin niin saat makaronilaatikkoa, ei kestä kiittää!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kiusaukset pakaste perunasipuli-suikaleesta. Voi varioida kinkulla tai kalalla. Kermakaan ei ole pakollista, muista hyvä suola. Uunissa kun hautuu tarpeeksi pitkään niin tulee hyvä.
Paljon paremman makuisia tulee, kun vaivautuu itse tekemään perunoista ja sipuleista. Onneksi raastinmyllyssäni on kiusauksiin sopiva terä. Ruokakermaa saa halvalla.
Joo ja halvin pakastesuikale taitaa olla pari euroa kilo, kun perunat taas alle euron. Sipuli on kyl ollu vähän kallista viime aikoina.
Prismassa oli kilon kotimaista perunasipulisuikale 1,19 €. Eli ei taatusti tule halvemmaksi ostaa perunoita ja sipulia ja itse suikaloida. Plus aikamoinen vaiva suikaloida kilo perunaa, jos ei ole jotain sähköllä käyvää härpäkettä hommaan. Ja silloin
Varken potatis eller lök kostar 1,19 €/kg så hur räknar du?
Prismassa oli kilon kotimaista perunasipulisuikale 1,19 €. Eli ei taatusti tule halvemmaksi ostaa perunoita ja sipulia ja itse suikaloida. Plus aikamoinen vaiva suikaloida kilo perunaa, jos ei ole jotain sähköllä käyvää härpäkettä hommaan. Ja silloinkin potut täytyy kuoria käsin. Mausta en sano mitään, on makuasia. Itse en kyllä maista että itse suikaloidut perunat olisi jotenkin paljon pakastettuja parempia. Eri juttu jos tekee vaikka silakkalaatikkoa, johon perunat viipaloidaan. Mutta se ei olekaan kiusaus.