Halvat mutta hyvä kotiruoat. Laittakaa hinta esim kattilallinen x-ruokaa 5€.
Nyt pitäs syödä niin että ruokaan menee per vko 30€ yksinasuvalla.
Tarvitsen isoja annoksia, siksi tuoksussa ruokaa mieluiten. Välipaloja en tarvitse. Makenälkään riittää kaurapuuro hillosilmällä.
Minä aloitan
Hernekeitto kattilallinen (herne, sipuli, jauheliha) 6€.
Makkarakeitto kattilallinen 6€.
Näitä nyt syö ainakin 6 päivää mutta ei aina keittoja jaksaisi.
Mutta tähän ideaa saa laittaa niin pistän vihkoon ja teen ruokalistaa.
Kommentit (129)
Vierailija wrote:
Kalleimmat ainesosat jätetään aina laskuista pois vai? Mausteet, oliiviöljy, kuutiot jne.
Mun mainitsemaan ruokaan tulee 2 tl (n. 5 g) curryjauhetta ja mausteen hinnaksi tulee alle 10 senttiä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Broilerin koipi-reisi uunivuokaan riisin ja hemapan kanssa. Tästä syö nyt ainakin 3-4 kertaa alle 5 €.
syötkö ne luut myös joista maksat täyden hinnan?
Broilerin koivet ei todella ole erityisen edullisia, kun laskee syötävälle osalle hinnan. En osta ikinä.
Vierailija wrote:
Kiusaukset pakaste perunasipuli-suikaleesta. Voi varioida kinkulla tai kalalla. Kermakaan ei ole pakollista, muista hyvä suola. Uunissa kun hautuu tarpeeksi pitkään niin tulee hyvä.
Parempi ja edullisempi oikeista perunoista.
Lihaperunasoselaatikko. Jauheliha 2.75 euroa. Kolme suurta sipulia 0,60 senttiä ja jauhoiset perunat 1e.
Suuri laatikko alle 5e. Sähkölle tulee jonkin verran hintaa. Itsellä on pörssisähkö, ja laatikot menee uuniin edulliseen aikaan.
Lidl in siskonmakkara tarjous on voimassa vielä tänään, tee keitto pikanuudelipaketista, sekaan siskot ja mitä vihanneksia sattuu olemaan. Pakasteena tai tuoreena. Riittää neljään ruokailukertaan. Siskot n. 2,70+nuudeli 1+vihannekset n. 1=5 e
Tonnikalapasta on halpa ruoka. Itse laitan siihen:
rainbow tonnikalapalat öljyssä 2 purkillista yht. 2,80€
Pastaa
1 prk smetanaa 1.20 €.
Sitten tietysti mausteita, joita yleensä löytyy valmiiksi kaapista, samoin pastaa.
Porkkanasosekeitto. Halvimmillaan olen ostanut porkkanoita 89 snt / 2 kg.
Vierailija wrote:
Lidl in siskonmakkara tarjous on voimassa vielä tänään, tee keitto pikanuudelipaketista, sekaan siskot ja mitä vihanneksia sattuu olemaan. Pakasteena tai tuoreena. Riittää neljään ruokailukertaan. Siskot n. 2,70+nuudeli 1+vihannekset n. 1=5 e
Siskonit. Nimellä ei ole mitään tekemistä sukulaisen kanssa.
"Nimi tulee ruotsin sanasta siskonkorv, joka tulee vanhasta saksan sanasta Sausischen, ja se puolestaan ranskan sanasta saucisse."
Minä oletan, että taloudessa jossa tehdään ruokia kotona ovat tarpeelliset mausteet ja öljy kaapissa. Ei niitä tarvitse ostaa joka viikko, edes joka kuukausi.
Saat pellillisen maistuvia ja ravitsevia lihapullia, kun jatkat 400g sikanautaa seuraavilla: 1 tölkki kidneypapuja (muussaa sauvasekoittimella), 1dl kaurahiutaleita, 1 muna ja 1 sipuli. Ja tietty mausteet.
Pavut maksaa jotain 0,80€. Rasvainen sika-nautajauheliha peittää kyllä papujen maun, jos sitä arastelee.
Halpa lisuke on vaikka itse tehdyt lohkoperunat, koska peruna on edelleen halpaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kiusaukset pakaste perunasipuli-suikaleesta. Voi varioida kinkulla tai kalalla. Kermakaan ei ole pakollista, muista hyvä suola. Uunissa kun hautuu tarpeeksi pitkään niin tulee hyvä.
Parempi ja edullisempi oikeista perunoista.
Höpö höpö. Mausta ei kyllä erota kumpia käytetty. Kilon kotimaista perunasipulisuikale pussi 1.49€. Sillä hinnalla et osta sipulia ja perunoita kilon edestä, etenkään jos otat huomioon perunoiden kuorimisessa hukkaan menevän osan. Kerma ei tosiaan paljoa maksa, mutta jos on todella tiukkaa, voi laittaa pelkkää vettä.
Makaronilaatikko soijarouheesta (jos löytyy sieniä, laita niitä joukkoon).
Nyt on juureksia tarjouksessa, niistä keittoja, leivo kaveriksi sämpylää.Punajuuresta saa esim hyvää uunivuokaa. Porkkanalettuja tms. (just oli Lidlissä 0,99 2kg pussi porkkanaa)
Iso kattilallinen jauhelihakeittoa: jauheliha n.5€, keittojuurespussi n.80senttiä, perunoita n. 6 kpl, n.50 senttiä. Tulee n. 5 isoa annosta.
Kikherneitä kannatta kokeilla eri ruoissa. Täyttäviä ja edullisia, pitää nälkää pitkään, valmiiksi liotetut n. 80 senttiä/paketti. Voi paistaa ja hauduttaa pannulla ihan sellaisenaankin tai vaikka tomaattimurskan kanssa kun vaan maustaa kunnolla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Paljon paremman makuisia tulee, kun vaivautuu itse tekemään perunoista ja sipuleista. Onneksi raastinmyllyssäni on kiusauksiin sopiva terä. Ruokakermaa saa halvalla.
Oikea kerma ei ole kallista ja se on tietenkin parempaa kuin nuo ruoka"kermat".
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Paljon paremman makuisia tulee, kun vaivautuu itse tekemään perunoista ja sipuleista. Onneksi raastinmyllyssäni on kiusauksiin sopiva terä. Ruokakermaa saa halvalla.
Oikea kerma ei ole kallista ja se on tietenkin parempaa kuin nuo ruoka"kermat".
Kun tekee itse perunoista, niin tulee ainakin sellaista, joka pitää pidempään nälkää. Nuo pusseissa olevat perunasuikaleet ovat käsiteltyjä siten, en tiedä mitä niistä on poistettu, mutta nälkää ne eivät pidä pitkään.
Keitä päivittäin perunoita.
Tee ruskeaa kastiketta kerralla enemmän 2 dl jauhoja vettä 1.5 tai 2 l miten sakeeta nyt haluaa 2 sipulia suolaa jos haluaa verenpaineen nousevan muuten pippurirouhetta jauhojen ruskistuksessa rypsiöljyä ruskistukseen.
Kastikkeeseen voit laittaa eri päivinä syömäsi määrän nakkeja lihapullia makkaraa lihaa.
Valkokastiketta maitoa ja vehnäjauho
a kananmuna/ munia.
Kalapuikkoja voi muuten paistaa uunissa ranskalaistenperunoiden kanssa yhtäaikaa 15 min.
Salaatit voi tehdä vaikka päivittäin raasteista ja kaalista omenousta jne.
Osa ruoista jää alle 5 euron päivä
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
kaalilaatikko
kasvissosekeitto
linssikeitto
janssonin kiusaus
vanhan ajan lihaperunalaatikko (possunkylkeä, itse siivutettuja perunoita)
Te mt-ongelmaiset akat ette sitten petä ikinä😆🤣😁. AINA tulee noiVITUNsose- ja linssipaskat😆😁
Kukahan tässä on se mt-ongelmainen?
Perunavelli
Riisivelli = epäterveellinen , mutta joka päivä ei oo pakko syödä terveellisesti
Tonnikalasörsseli = purkki tonnikalaa, purkki tomaattimurskaa ja purkki raejuustoa. Keitä vähän aikaa ja lisää mausteeksi basilikaa ja oreganoa . Syö spagetin kera. Terveysihminen syö tumman spagetin kera.
Tonnikalalaatikko , makaronilaatikon tapainen mutta jauhelihan tilalle tonnikala
Munakas
Vierailija wrote:
No halvempaa (ja parempaa) kyllä tulee kun käyttää ihan tuoretta perunaa ja sipulia. Suomalaiset on liian tottuneita näihin puolieineksiin
Uuniruuat kalliita sähkön takia.