Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykiatri kertoi, että olen kipeästi terapian tarpeessa. Tajusin etten taida tuntea itseäni ollenkaan. Onko terapia tie onneen?

Vierailija
10.10.2023 |

Olipa kaikessa tunnemyllerryksestä huolimatta mitä koin käynnillä niin myös silmiä avaavaa. 

Kyseli historiani. Se ei ole kovin kaunista luettavaa missään kohtaa mutta yrittämistä selvitä ja porskuttaa eteenpäin on löytynyt. 

Tunnen valtavasti häpeää, olen aika pihalla tästä elämästä.  Hän sitten kyseli mistä varsinaisesti häpeäni tulee, miten se näkyy ja huono itsetunto yms. 

Menin aivan täydelliseen lukkoon. En tiennyt yhtään mitä vastaan, sen sijaan aloin itkemään tietämättä edes miksi itken. En osannut vastata, en tiennyt, yritin sopertaa mutta en saanut mitään kosketusta ajatuksiini tai tunteisiin. Menin vain aivan johonkin selviytymistilaan. 

Onneksi psykiatri osasi sanoittaa minun puolestani. En ole kosketuksessa itseeni enkä yhteydessä edes muihin ihmisiin. Olen täysin lukossa ja osasi kertoa yksinäisyyden tunteestani. 

Selvästi tarvitsen kuulemma terapiaa ja mitä nopeammin sen parempi. Kaksi kertaa viikossa mieluiten. Hän sanoi, että hyötyisin ja se rikastuttaisi elämääni varmasti. 

Oli aika paha mutta helpottunut olo käynnin jälkeen. Vihdoin joku ymmärsi minua. 

Mutta niin, onko se terapia tie onneen? Siihen haluan sitoutua. 

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia on hyödyllistä mutta myös kallista.

Kela-terapeutin löytäminen on kiven alla.

Vierailija
2/26 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietenkin. Ja terapeutti on tuon onnen portin vartija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai vaan ollut rikollinen terapeutti?  Olen kuullut tuollaisista ja rikollisista menetelmistä.  Mies terapeutti harrastavat seksuaali pervoilua ehkä naisetkin.  Tuo on tosi super jäiks.  Jotkut todennäisesti hakeutuvat alalle toteuttaakseen tuollaisia perversioita.  

Vierailija
4/26 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset jahtaa onnea niin kovasti tässä elämässä? Terapioita on satoja erilaisia. Suurin osa niistä aivan humpuukia. Empaattista, läsnäolevaa ja hyväksyvää ihmistä sinä varmasti tarvitset. Minun empatiat on kyllä sinun puolessa, kuulostaa hyvin samalle mitä itselläni on ongelmia.

Tämän pride-ajan ilmiö on tämä että tarvitaan ammattilainen kuuntelemaan kalliilla rahalla kellon tikittäessä. Pahimmassa tapauksessa maksat siitä että terapiassa lisätään vaan tätä minä minä minä -ajattelua.

Minulla olisi suosituksia, mutta ne ei taida käydä sinulle.

Vierailija
5/26 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niinku susta piti tehdä kivempi ja parempi ihminen? 

Vierailija
6/26 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän kukaan, tai mikään taho maailmassa voi luvata kenellekään onnellisuutta, tai parempaa elämää. Mitä voit hyvässä tapauksessa saada terapiasta on itsetuntemusta ja työkaluja itse tehdä elämästäsi parempi.

Joka tapauksessa joudut harjoittamaan itsetutkiskelua myös terapian ulkopuolella, jos haluat siitä hyötyä. Mutta terapiasta voi olla apua ja varsinkin, jos koet, että terapeutti ymmärtää sinua ja pystyy tekemään kanssasi yhteistyötä niiden tunnetilojen ja ajatusten työstämisessä. Ehkä kannattaa ainakin kokeilla, jos taloudellisesti ja ajallisesti on mahdollista käydä terapiassa?

Vierailija
7/26 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Terapia on hyödyllistä mutta myös kallista.

Kela-terapeutin löytäminen on kiven alla.

Nimenomaan kelan terapeuttia tässä haen. Julkisella puolella olin käynnillä. 

Mutta aion sen löytää. Tarvitsen peiliä ja puhumista näistä asioista, sekin jo olisi itselleni paljon. 

Ap

Vierailija
8/26 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi ihmiset jahtaa onnea niin kovasti tässä elämässä? Terapioita on satoja erilaisia. Suurin osa niistä aivan humpuukia. Empaattista, läsnäolevaa ja hyväksyvää ihmistä sinä varmasti tarvitset. Minun empatiat on kyllä sinun puolessa, kuulostaa hyvin samalle mitä itselläni on ongelmia.

Tämän pride-ajan ilmiö on tämä että tarvitaan ammattilainen kuuntelemaan kalliilla rahalla kellon tikittäessä. Pahimmassa tapauksessa maksat siitä että terapiassa lisätään vaan tätä minä minä minä -ajattelua.

Minulla olisi suosituksia, mutta ne ei taida käydä sinulle.

No oikeastaan riittäisi, että olisi edes siedettävä tai ok olo. Ei jokapäiväistä taistelua itseni kanssa. 

Useita masennuskausia, uupumisia. Traumoja liikaa. Olen kasvanut päihdeperheessä, molemmat kasvattajat poissaolevia ja humalaisia jne. 

Kuulisin mielelläni suosituksistasi. 

Ap

Vierailija
9/26 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://mindhouse.fi/terapeutin-haku/ tuo on hyvä ohje sitten kun haet terapeuttia. Terapia voi olla avain onneen jos uskallat muuttua terapeutin avulla.

Vierailija
10/26 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

https://mindhouse.fi/terapeutin-haku/ tuo on hyvä ohje sitten kun haet terapeuttia. Terapia voi olla avain onneen jos uskallat muuttua terapeutin avulla.

Kiitos! 

Olen valmis tekemään töitä vaikka se sattuisikin. Mitä vain kunhan ei tätä enää. Tai siis ettei nyt ainakaan pahemmaksi menisi. Haluan vain työkaluja ja ymmärtää kuka oikein olen, mitä tunnen ja miksi. Elän puolella liekillä, jos silläkään tässä elämässä. 

Haluaisin vain ymmärtää jotain tästä kaikesta. Ainakin yrittää. Alkaa elämään. 

Ap

Vierailija
11/26 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilemalla se selviää. 

Vierailija
12/26 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perehdy hyvin näihin terapiasuuntauksiin, niillä on oikeasti merkitystä. Toiset keskittyvät meneisyyden kaivelemiseen (psykodynaamiset), toiset nykyhetkeen (kognitiiviset), toiset tulevaisuuteen (ratkaisukeskeiset). Toiset edellyttävät melko paljon itsenäistä työskentelyä istuntojen välissä eli antavat säännöllisesti kotitehtäviä (esim. kognitiivinen käyttäytymisterapia), toiset ei niinkään. Toiset suuntaukset ovat enemmän keskustelua ja asioiden pohtimista, toisissa tehdään käytännön harjoituksia (esim. hengitys- ja rentoutusharjoituksia) jne. Voimia sinulle ja toivottavasti sopiva terapeutti löytyy!

Vierailija
13/26 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en oo löytäny terapeuttia, 5kk etsiny taidan koht luovuttaa etsimisen suhteen

Vierailija
14/26 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Perehdy hyvin näihin terapiasuuntauksiin, niillä on oikeasti merkitystä. Toiset keskittyvät meneisyyden kaivelemiseen (psykodynaamiset), toiset nykyhetkeen (kognitiiviset), toiset tulevaisuuteen (ratkaisukeskeiset). Toiset edellyttävät melko paljon itsenäistä työskentelyä istuntojen välissä eli antavat säännöllisesti kotitehtäviä (esim. kognitiivinen käyttäytymisterapia), toiset ei niinkään. Toiset suuntaukset ovat enemmän keskustelua ja asioiden pohtimista, toisissa tehdään käytännön harjoituksia (esim. hengitys- ja rentoutusharjoituksia) jne. Voimia sinulle ja toivottavasti sopiva terapeutti löytyy!

Juu. Tämä psykatri ainakin sanoi, että psykodynaaminen olisi mielestään selvästi parhain suuntaus tapauksessani. Painotti kuitenkin, että ei silläkään nyt niin paljoa merkitystä lopulta ole, pääasia, että terapeuttina on ihminen, jonka kanssa kohtaamme hyvin ja synkkaa. 

Meditoin kun on vaikeaa olla. Se auttaa. Olen valmis kyllä tässä kotitehtäviin, muutoksiin. 

Hän vielä sanoi, että raskaimmat ajat ovat oikeastaan vasta edessä. Ilmeisen vaikeaa se sitten on mutta toivottavasti eheyttävää.

Kiitos sinulle paljon. 

Ap 

Vierailija
15/26 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta olen 3-vuotisen terapian käynyt. Sitä ns irrallaan oloa oli vuosikymmenet. Kokenut traumoihin perehtynyt terapeutti on saanut tunteet taas toimimaan ja dissosiaatiohäiriö on ihme kyllä hävinnyt. Kärsimystäkin on ollut kohdata vaikeat tunteet ns raakana, jotka tulevat hyökymällä pitkältä ajalta, mutta ne on ajateltava henkisen kasvun kipuina.

Vierailija
16/26 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.    Saatanan kallist ja se aika resurssit pitäisi kyetä käyttämään parempiin asioihin.   Harmi vaan ettei niin voi tehdä.  Tässä yhteiskunnassa.

Vierailija
17/26 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessahan yhteiskunnan jäsenethän on aiheuttanut monille juuri ne asiat mistä monikin kärsii sukupolvesta toiseen. On vain oikein, että ihmiset saa mahdollisuuden käsitellä niitä lopulta ja päästä eteenpäin. Perustaa perheen ja jatkuvuutta elämään.

Vierailija
18/26 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka hyvä yhteistyösuhde onkin ensiarvoisen tärkeää psykoterapian onnistumisen kannalta, on kyllä syytä pysytellä annetussa suosituksessa: Jos ensisijaisesti tarvitset psykodynaamista psykoterapiaa, ei kannata mennä kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan edes tutustumiskäynnille, vaikka henkilö olisi miten miellyttävä ja sopivaa henkilökemiaa henkivä. 

Vierailija
19/26 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vaikka hyvä yhteistyösuhde onkin ensiarvoisen tärkeää psykoterapian onnistumisen kannalta, on kyllä syytä pysytellä annetussa suosituksessa: Jos ensisijaisesti tarvitset psykodynaamista psykoterapiaa, ei kannata mennä kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan edes tutustumiskäynnille, vaikka henkilö olisi miten miellyttävä ja sopivaa henkilökemiaa henkivä. 

No joo, tämä oli hyvä pointti! 

Ap

Vierailija
20/26 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Itse en oo löytäny terapeuttia, 5kk etsiny taidan koht luovuttaa etsimisen suhteen

Ja mikä estää löytämästä, Ja joo luovuta vaan kuten aina,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän