Mielipiteitä aikuisesta jolla on yövalo sängyn vieressä yöpöydällä?
Minulla on pieni himmeä nalle yöpöydälläni joka on aina päällä öisin. Minua ahdistaa jotenkin se pilkkopimeys varsinkin talvisin. Kaverini sattui huomaamaan sen kun oli kylässä ja vähän naureskeli, että onko minulla joku salalapsi. Sanoin siis, että se oli just täydellinen, kiva himmeä valo lukemiseen ennen nukkumista ja kyllä se taisi sen selityksen uskoa.
Nyt vähän mietityttää, että miksei yövalo yöpöydällä ole ihan normi juttu? En sanoisi että pelkään kummituksia, mutta pelkään pilkkopimeyttä. Ja en voi asialle mitään.
Kommentit (44)
Vierailija wrote:
Ostettiin juuri uusi moottorisänky ja siinä on alapuolella valo minkä saa päälle kaukosäätimestä. Se on ihan kätevä vessareissuja varten, laittaa päälle kun lähtee vessaan ja sammuttaa kun palaa takaisin. Ei puolison unikaan häiriinny kun on niin epäsuora ja himmeä valo.
Oooo, toi ois kätevä meilläkin. Minkä merkkinen sänky teillä on? Meillä makaa kolme pientä koiraa sängyn ympärillä ja yöllä aina aika taiteilu pimeässä ettei astu pienen tassun tai hännän päälle. He kun välillä siirtyvät pedeistään lattialle viileämpään nukkumaan. Lukuvalo yöpöydällä herättää kumppanin, jota sit ei voi laittaa päälle. Tuollanen lattiavalo vois olla kätevä. Näkis koirat ja osais tulla takas sänkyyn ilman törmäilyjä.
Edellisessä asunnossa oli aina eteisessä valo, ei tarvinnut säkkipimeässä etsiä reittiä vessaan öisin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Valo häiritsee melatoniinin tuotantoa ja siten unta ja sen laatua. Siksi ei ole normijuttu.
Exposure to light suppresses the secretion of melatonin, a hormone that influences circadian rhythms. Even dim light can interfere with a person's circadian rhythm and melatonin secretion. A mere eight lux—a level of brightness exceeded by most table lamps and about twice that of a night light—has an effect, notes Stephen Lockley, a Harvard sleep researcher. Light at night is part of the reason so many people don't get enough sleep, says Lockley, and researchers have linked short sleep to increased risk for depression, as well as diabetes and cardiovascular problems.
https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/blue-light-has-a-dark-si…
Olisi mielenkiintoista kuulla, että vaikuttaako tämä samalla tavalla meihin pohjosmaalaisiin, joilla on kesäisin aina valoista. Tuntuu jotenkin, että nämä säännöt eivät ole koskaan päteneet minuun, vaikka olen joskus yrittänytkin "optimoida uneani" näillä valokikoilla. Ihan hyvin saan unta kesäöisinkin, vaikka sitä valoa onkin.
Ei minulla ole yövaloa koskaan ollut.Nykysessä asunnossa katuvalo heijastaa valonsa asuntooni ja joudun vetämään juuri siksi verhot eteen, nukkumaan menessä aikuisena naisena,yksin asuvana.Toisn kuin naapurini mies sanoi: Nukkuu aina valot pällä ,koska pelkää pimeää.Asuu myös yksin.
Vierailija wrote:
Hah! Minä olen nelikymppinen mies enkä usko mihinkään yliluonnolliseen.
Silti pidän yöllä jonkun valon palamassa, esim keittiössä, josta se kajastaa vaimeasti myös makkariin. Mikä lie primitiivireaktio, että pilkkopimeässä pelottaa, vaikkei järjen tasolla mihinkään uskokaan.
Aika pieni synti tuo yövalo.
57 v mies ja yövalo kans. Ketä haittaa niin onnea haittaantumisellenne!
Minullakin on yövalo. Noin kolmekymppisenä lakkasin välittämästä, mitä joku siitä voisi mahdollisesti ajatella. Opettele sinäkin tämä, auttaa monessa muussakin asiassa.
Mulla yövalo keittiössä ttä näen kinkata yöllä kuselle enkä törmäile
Ei ole kyllä normaalia pitää mitään valoja päällä yöllä. Yöllä kuuluu olla pimeetä ja silloin nukutaan. Pöytälamppu voi olla lukemista varten ennen nukkumaan menoa. :)
Vierailija wrote:
Ei ole kyllä normaalia pitää mitään valoja päällä yöllä. Yöllä kuuluu olla pimeetä ja silloin nukutaan. Pöytälamppu voi olla lukemista varten ennen nukkumaan menoa. :)
Ok. Minkä tutkimuksen mukaan? Saako liitteen?
Vierailija wrote:
Niin. Minä teen tällä tavalla ja minun tapani on ainoa oikea. Kaikki muulla tavalla tekevät ovat yksiselitteisesti väärässä ja pahoja ihmisiä.
Mulla on liiketunnisteella oleva lamppu.
Syttyy, kun nousen ylös sängystä. On hyvin himmeä ledi.
Pakko niuhottaa sen verran, että ap:lla on yöpöytä siis päällä öisin.
Mitä se tekee ollessaan päällä?
Mulla on huono tapa katsoa telkkaria illalla. Tavallisesti nukahdan ja tv sammuu sitten itsestään, riippuu vähän kanavasta. Yöllä jos herään vessassa käyntiä varten, telkkarin valossa näkee ihan ok.
Vierailija wrote:
Mistä löydät himmeän valon? Tuntuu että jokainen lamppu loimottaa nykyään kirkkaana, eikä löydä vaihtoehtoa. Himmeä onkin kirkas. Pöytä kannattaa pitää vähän kauempana ja tukeva lamppu, koska muuten peitto voi ajautua lamppua liian lähelle tai lamppu kaatuu. Joskus kauempana oleva jalkalamppu toimii paremmin.
X
Se yövalo on päällä. Mutta ei se mitään! Hyvä että kysyit!
Millanen rv sammuu itsestään. Mulla päälle jäänyt ohjelma läppäristä huutaa ja jokin ohjelman kovempiääninen kohta herättää.
Eikös tuo ole ihan käytännöllista, jos yöllä herää näkee liikkua ilman lisävalaistusta. Ei välttämättä mitään tekemistä pimeän pelon kanssa.
Ei siinä ole mitään pahaa mielestäni. Itsellänihän on vilkas mielikuvitus ja en voi katsoa kauhuelokuvia, ja yövalo todellakin on koska on joku epärationaalinen mörköjen pelko kun on säkkipimeää! Yövalo sammuu vasta kun olen kääriytynyt peiton alle mukavasti.
Exposure to light suppresses the secretion of melatonin, a hormone that influences circadian rhythms. Even dim light can interfere with a person's circadian rhythm and melatonin secretion. A mere eight lux—a level of brightness exceeded by most table lamps and about twice that of a night light—has an effect, notes Stephen Lockley, a Harvard sleep researcher. Light at night is part of the reason so many people don't get enough sleep, says Lockley, and researchers have linked short sleep to increased risk for depression, as well as diabetes and cardiovascular problems.
https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/blue-light-has-a-dark-si…