Yleisellä paikallahan saa kuvata mutta entä riistakamera?
Jos sen laittaa yleiselle paikalle kuvaamaan niin eikös se ole ihan sama?
Kommentit (50)
Jotkut väittää vaan ettei saa mutta mikä ero siinä on onko se kamera ihmisen kädessä vai jossain tolpassa. Itselläni on vaan riistakamera yleisellä paikalla kuvaamassa sorsia sun muita eläimiä ja nyt siitä on ruvennut ihmiset valittamaan.
No mitä aluetta se sun riistakamera kuvaa? Onko se sun omalla tontilla kuvaamassa sun omalla tontilla tapahtuvia asioita? Vai ootko lykännyt sen johonkin yleiseen puistoon? Siinä on pieni ero. Puhut yleisestä paikasta. Kyllä mä saisin ihan huoletta omaan metsääni riistakameran laittaa, vaikka sinne joku sienestäjä voisi eksyäkin. Se on kuitenkin mun omaa metsää.
Yleiselläkään paikalla ei saa kuvata tiettyä henkilöä ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään tiettyä henkilöä kuvatakaan.
Kuvaa vain eläimiä ja on kaupungin mailla lyhtypylväässä kiinni. Onhan kaikenlaisia valvontakameroitakin ja webcameroita joka paikka täynnä muutenkin. Kun liikun ulkona niin olen varma että olen jonkinlaisessa kamerassa kuvattuna suurimman osan ajasta.
Mihin ajattelit luvallisesti pystyttää tai kiinnittää sen riistakamerasi jonkun muun mailla?
Vierailija kirjoitti:
Saa kuvata ihan vapaasti. Julkaisussa on joitain rajoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ajattelit luvallisesti pystyttää tai kiinnittää sen riistakamerasi jonkun muun mailla?
Näin. Riistakameran voi asentaa oman kotirauhan piiriin tai omille mailleen. Muiden maille pystytettäessä tarvitaan maanomistajan lupa.
Riistakameroita näkyy olevan vähän siellä täällä. Tuskin poliisia juurikaan kiinnostaa niiden omistajien etsiminen. Kenelläkään muulla ei ole oikeutta niihin koskea tai voi saada syytteen. Kohta joku taas uhoaa jotain mutta parempi jättää se uhoamiseksi.
Mulla on kuusi kamraa. loistavia vehkeitä.
Riistakamera rinnastuu ns. salakuvaamiseen joten sellaisesta pitää olla selkeät kyltit jossa kerrotaan kameravalvonnasta. Ja mihinkään julkiselle paikalle et sallaisia voi itse laitella.
Kai sitä nyt riistakameran saa vaikka metsäpolun varteen laittaa kuvaamaan. Siis jos on omilla mailla.
Tapailumies sanoi että minun kotiini pitäisi laittaa riistakamera.
Monella on riistakamera kuvaamassa esimerkiksi omaa autoa polttoaine- tai katalysaattorivarkaiden varalta. Lähettävän riistakameran kun saa lähettämään varoituksen kännykkään kun havaitsee liikettä. Itsellä on 4g kamera asennettu autoon kiinteästi.
Sain nähtäväksi tuttavalta riistakuvan "uuden" naapurin pihan syöttöpaikalta, kuvasta huomasin näkymän metsääni, olen
siis näht. tullut tallennetuksi kun liikun maallani. Eikä taida olla ainoa kamera sillä tontilla.
Omalla maalla saa totta kai kuvata riistakameralla. Muiden mailla ei ilman maanomistajan lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä nyt riistakameran saa vaikka metsäpolun varteen laittaa kuvaamaan. Siis jos on omilla mailla.
Siinä lopussa toteat sen ratkaisevan tekijän. Muista myös ilmoittaa kameravalvonnasta kylteillä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät ole riistaa.
Pullubongaus on kiva harrastus.
Riistakameralle pitää olla maanomistajan lupa ja asiallinen käyttötarkoitus RIISTAN kuvaamiseen ja sijainnin uskottava, esim. eläinten ruokintapaikka.
Jos käytät kotipihassa valvontatarkoitukseen, se ei saa kuvata kuin omaa pihaa, ei esim. tietä tai naapureiden pihoja. Lisäksi kameravalvonnasta pitää olla ilmoituskyltti.
Ihmiset eivät ole riistaa.