Koulu pakottaa opettajat palkatta töihin.
Taidetestaajat hanke kahdeksasluokkalaisille on sinsänsä ihan arvokas juttu. Opettajalle se on kuitenkin kohtuuton. Kun asia on vuosisuunnitelmaan kirjattu ja olen luokanvalvoja, en voi kieltäytyä. Matkustan oppilaiden kanssa yöjunalla Helsinkiin, jossa käymme konsertissa, syömässä ja tutustumassa muutamiin muihin kohteisiin. Takaisin huristellaan taas junalla ja perillä kotikaupungissa ollaan vasta yöllä myöhään. Palkkaa saan vain neljältä tunnilta, koska reissupäivänä sattuu olemaan lyhyt päivä. Päivärahaakaan en saa kokonaisena, koska ruokailu tarjotaan. Koko reissun ajan olen sataprosenttisessa vastuussa oppilaista. Olen valitettavasti yksinhuoltaja. Lapset pystyvät olemaan osan ajasta isällään ja hoidossa, mutta osaksi aikaa joudun palkkaamaan lastenvahdin. Eli käytännössä menetän tuon reissun takia rahaa.
Jos retken aikana tai nukkuessani tapahtuu jotain, olen oikeudessa. Vituttaa kuin pientä oravaa.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota se oma muksusi mukaan.
Kysyin jo. En saa ottaa.
No kuka voi kieltää. Jos et kerran ole töissä.
Vuosisuunnitelmaan merkityn retken aikana olen töissä ja ainoana vastuullisena henkilönä paikalla. Palkkaa vaan ei makseta.
Vierailija kirjoitti:
Opettajien pitää sitten velttoilla siihen palkattomuusaikaan. Nukkua luokassa, kaikille patjat ja ajatellaan ihan hiljaa vaan? Pakottaahan ope myös oppilaat kouluun ja vielä ilman palkkaa!
Opettaja ei pakota ketään kouluun, pösilö.
Luojan kiitos et ole omien lasteni opettaja. Olisi kai tuokin jäänyt heiltä kokematta.
Opettajalta tuli jälkeenpäin kehut kuinka hyvin kaikki meni ja kaikki olivat käyttäytyneet esimerkillisesti. Kiitos hånelle.
Miksi otit työn vastaan jos tiesit jo alun perin ettet pysty hoitamaan vuosisuunnitelmaan merkittyjä tehtäviä?
Ap, kukaan ei pakota sinua lähtemään tuolle reissulle. Ilmoitat esimiehellesi, että ei käy. Ei sinua sinne pakolla raahata. Todennäköisesti tarjotaan palkka joka tunnilta. Sitten varmaan voit suostua.
Eikös vakituisilla opettajilla ole kuukausipalkka.
Mitä korvauksia opettajat saavat pitemmistä luokkaretkistä, leirikouluista, välituntivalvonnasta.
Saako luokanvalvoja tehtävästä, lisää palkkaa.
Oletko päätoiminen tuntiopettaja.
Mikä pösilöt sinä noin yleisesti ottaen olet?
Samaa työtähän tekee tuhannet opettajat Suomessa.
Ja palkat ja korvaukset ja päivärahat on määritelty TES:ssa.
Siis ne on kaikki kirjattu Opettajien Työehtosopimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat, lääkärit, tehdastyöläiset, ihan kaupan kassatkin elää siinä todellisuudessa että työaika ei ole vain 8-15 välillä.
Heille kai kuitenkin maksetaan palkkaa silloin kun ovat töissä noiden tuntien ulkopuolella, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo noin voi mennä. Jos työnantaja ei palkkaa maksa niin silloin ei töitä tehdä. Ilmoita, että sinulla ei ole mitään aikomusta lähteä tuolle reissulle ilman palkkaa joka työtunnilta.
Noin nimittäin miesopettajat tekevät ja miehet muutenkin töissä.
Se voi mennä juuri noin.
Sillä asiat on sovittu työehtosopimuksissa.
Työehtosopimukset tehdään yhdessä työnantaja -ja työntekijäliittojen kanssa.
Sama juttu kaikilla julkisen puolen työntekijöillä, oli sitten lääkäri tai kaupungin lakimies, rehtori tai mikään.
Työehtosopimuksen työajat, palkat, korvaukset, päivärahat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä korvauksia opettajat saavat pitemmistä luokkaretkistä, leirikouluista, välituntivalvonnasta.
Tuo järjestely on kohtuuton, joissain kouluissa on jo kieltäydytty noista pitkistä matkoista.
Sinun pitäisi kuitenkin saada kokopäiväraha, jos saat vain yhden aterian. Tosin se ei juuri asiaa auta. Ota tämä kollegoinesi esille rehtorin kanssa ja vaatikaa jonkinlaista lisäkorvausta. Jos neuvottelu ei tuota tulosta, on ainoa vaihtoehto sairastua...
Eikö siis lähempänä ole taidelaitosta, samalla paikkakunnalla?
Sano, että et mene, eikä kukaan testaajistakaan astu jalallakaan kulkuneuvoon.
EI OLE PAKKO MENNÄ!!! Opetusministeriä ei ole pakko rouvitella eikä herroitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin jo. En saa ottaa.
Vuosisuunnitelmaan merkityn retken aikana olen töissä ja ainoana vastuullisena henkilönä paikalla. Palkkaa vaan ei makseta.
Jos ryhmässäsi on 20 tai yli oppilaita, tulee toinen aikuinen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin jo. En saa ottaa.
Nii ei sitä lasta edes kukaan huomaa. Itse otaisin mukaan.
Rikon aina sääntöjä vastaan, kun ole huomannut että ei niistä kukaan kehtaa sanoa vastaan.
Pitää olla röyhkeyttä tässä maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö siis lähempänä ole taidelaitosta, samalla paikkakunnalla?
Koulut eivät päätä kohteita itse.
Vierailija kirjoitti:
Et selvästi tunne opettajien palkkausjärjestelmää.
Kuukausipalkka määräytyy oppituntien lukumäärän perusteella.
Luokkaretki: Tuon päivän oppituntien palkka riippumatta päivän pituudesta.
Leirikoulu: Tuon viikon oppituntien lukumäärän mukainen palkka. Ei enempää, vaikka töissä ollaan 24h vuorokaudessa.
Välituntivalvonta: 0€
Luokanvalvojan tehtävät: noin 1h tuntipalkka todellisesta ajankäytöstä riippumatta.
Kun minut on palkattu vain koulun lukuvuoden ajaksi, teen 100% työstä ja menetän kahden kuukauden palkan verran lukukauden aikana tienattua palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin jo. En saa ottaa.
Jos ryhmässäsi on 20 tai yli oppilaita, tulee toinen aikuinen mukaan.
Palkatta?
Suurin osa opettajista ulisee ja uhkaa jättävänsä ammattinsa. Harva kuitenkin toteuttaa uhkauksensa, miksiköhän?
Miksi te opettajat suostutte tuohon?