Koulu pakottaa opettajat palkatta töihin.
Taidetestaajat hanke kahdeksasluokkalaisille on sinsänsä ihan arvokas juttu. Opettajalle se on kuitenkin kohtuuton. Kun asia on vuosisuunnitelmaan kirjattu ja olen luokanvalvoja, en voi kieltäytyä. Matkustan oppilaiden kanssa yöjunalla Helsinkiin, jossa käymme konsertissa, syömässä ja tutustumassa muutamiin muihin kohteisiin. Takaisin huristellaan taas junalla ja perillä kotikaupungissa ollaan vasta yöllä myöhään. Palkkaa saan vain neljältä tunnilta, koska reissupäivänä sattuu olemaan lyhyt päivä. Päivärahaakaan en saa kokonaisena, koska ruokailu tarjotaan. Koko reissun ajan olen sataprosenttisessa vastuussa oppilaista. Olen valitettavasti yksinhuoltaja. Lapset pystyvät olemaan osan ajasta isällään ja hoidossa, mutta osaksi aikaa joudun palkkaamaan lastenvahdin. Eli käytännössä menetän tuon reissun takia rahaa.
Jos retken aikana tai nukkuessani tapahtuu jotain, olen oikeudessa. Vituttaa kuin pientä oravaa.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä taas! Tuohan on ihan normaali käytäntö alalla kuin alalla. Minulla on paljon työmatkoja. Matkoilla töissä ollaan aamu klo 8.00 usein ilta klo 23.00 palkkaa saa vain normi työpäivältä. Samoin matkat menee omalle ajalle. Päivärahasta vähennetään aina tarjotut ateriat. Ei siinäkään ole mitään outoa.
Taitaa nyt olla niin, että opettajat ovat tottuneet liian hyvälle ja erkaantuneet työelämän realiteeteista!
On kaksi pääsääntöistä elitististä ammattiryhmää, jotka ovat erkaantuneet täysin työelämän realiteeteistä ja yleensäkin elämän realiteeteistä.
1. Opettajat
2. Papit
Opettajat ja papit, papit ja opettajat, täysin pihalla normaalien kuolevaisten elämän haasteista.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä taas! Tuohan on ihan normaali käytäntö alalla kuin alalla. Minulla on paljon työmatkoja. Matkoilla töissä ollaan aamu klo 8.00 usein ilta klo 23.00 palkkaa saa vain normi työpäivältä. Samoin matkat menee omalle ajalle. Päivärahasta vähennetään aina tarjotut ateriat. Ei siinäkään ole mitään outoa.
Taitaa nyt olla niin, että opettajat ovat tottuneet liian hyvälle ja erkaantuneet työelämän realiteeteista!
Aikuisten maailman työmatkat ovat vähän toista kuormittavuudeltaan, kuin vaikkapa 17 tunnin mittainen yläkoululaisten paimentamissessio.
Tuon retken tiedotus- ja järjestelytyötkin tehdään palkatta. Ope järkkää lisäkyydit, junaliput tai bussin, eväät, peruu kouluruoat jne.
Vierailija kirjoitti:
Onko opettajat TUNTIpalkalla?! Varsinkin jos on LV vastuukin?
Ope saa palkkaa lukujärjestykseen merkittyjen oppituntien määrän perusteella. Luokanvalvojan vastuusta maksetaan noin tunti viikossa, vaikka siihen kuluisi oikeasti viisi tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa nyt olla niin, että opettajat ovat tottuneet liian hyvälle ja erkaantuneet työelämän realiteeteista!Aikuisten maailman työmatkat ovat vähän toista kuormittavuudeltaan, kuin vaikkapa 17 tunnin mittainen yläkoululaisten paimentamissessio.
Tuon retken tiedotus- ja järjestelytyötkin tehdään palkatta. Ope järkkää lisäkyydit, junaliput tai bussin, eväät, peruu kouluruoat jne.
Vaikeaa on, kovin vaikeaa on opeilla.
Niin olette kuin pikkulapsia.
Tervetuloa osatyökykyisten työttömien maailmaan, vuosikausia ilmaista työntekoa
tätönen 23
On se ikävää. Mäkin joudun välillä käymään kahden päivän kertauskurssilla, jolloin saan vaan kurssipäivä rahaa vaikka todellisuudessa siihen menee yli kaksivuorokautta pois kotoa. Joudun lähtemään edeltävänä iltana, jotta olen aamulla kurssin alkaessa paikalla. Ensimmäinen kurssi päivä ja illalla vapaa-aikaa, seuraava päivä kurssilla ja sit matkaan takaisin kotiin ja olen vasta iltamyöhään kotona.
Vierailija kirjoitti:
On se ikävää. Mäkin joudun välillä käymään kahden päivän kertauskurssilla, jolloin saan vaan kurssipäivä rahaa vaikka todellisuudessa siihen menee yli kaksivuorokautta pois kotoa. Joudun lähtemään edeltävänä iltana, jotta olen aamulla kurssin alkaessa paikalla. Ensimmäinen kurssi päivä ja illalla vapaa-aikaa, seuraava päivä kurssilla ja sit matkaan takaisin kotiin ja olen vasta iltamyöhään kotona.
Sillä opettajalla ei ole tuolla reissulla minuuttiakaan vapaa-aikaa. Ei edes yöllä, jos reissu edellyttää yön yli matkustamista. Nukkuminen on iso riski, sillä ope on vastuussa oppilaiden tekemisistä koko ajan. Jos jotain sattuu ( oppilas tuonut kotoa viinapullon ja saa alkoholimyrkytyksen aamuyöllä) on ope oikeudessa.
Täällä on yllättävän monta henkilöä, jotka mieluusti tekevät esimerkiksi 20h palkatonta työtä täydellä vastuulla. Tuo tuntimäärä paukkuu helposti, kun maakunnista lähdetään taidetta testaamaan pääkaupunkiseudulle.
Vaihtelun vuoksi työmatkat on ihan kivoja. Saa käydä reissun vapaa-ajalla kiertelemässä kaupunkia ja syömässä ravintolassa.
Opettaja ei tuollaiseen pysty, kun on lauma mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suostuisitko muka tuollaiseen vastuuseen palkatta?
ap
Jos olet vuosityöajassa ja reissu on kirjattu vuosisuunnitelmaasi, sinä saat siitä palkan.
T. Toinen ope
Peruskoulun opettajat eivät ole vuosityöajassa. Etkö sitä tiennyt?
Asuinpaikkakunnallani osa perusopetuksen opettajista on vuosityöajassa. Ajattelin, että tuo vuosisuunnitelma tarkoittaa vuosityöaikaa. Olin siis väärässä. T. Se jolle kommentoit
Vierailija kirjoitti:
Täällä on yllättävän monta henkilöä, jotka mieluusti tekevät esimerkiksi 20h palkatonta työtä täydellä vastuulla. Tuo tuntimäärä paukkuu helposti, kun maakunnista lähdetään taidetta testaamaan pääkaupunkiseudulle.
Sanoisin, että harvempi vaan suostuu ottamaan hanuriin samalla tavalla kuin opettajat. Nosturitehdas kun ilmoitti, että nyt tehdään lauantaisin töitä, ei yksikään työntekijä tullut lauantaina töihin. Useat tehtaat ja liikennetoimijat yms ovat järjestäneet ulosmarsseja ja suunnitelleet lakkoja hallituksen aikeita vastaan. Ja ahtaajilla jos on taukohuoneessa juhla mokkaa, eikä presidenttiä, tämä maa menee kiinni välittömästi!
Mutta opet ne vaan tekee palkatonta työtä vapaa-ajallaan, alati kurjistuvissa oloissa.
Onko munattomampaa ammattiliittoa kuin OAJ?
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että harvempi vaan suostuu ottamaan hanuriin samalla tavalla kuin opettajat. Nosturitehdas kun ilmoitti, että nyt tehdään lauantaisin töitä, ei yksikään työntekijä tullut lauantaina töihin. Useat tehtaat ja liikennetoimijat yms ovat järjestäneet ulosmarsseja ja suunnitelleet lakkoja hallituksen aikeita vastaan. Ja ahtaajilla jos on taukohuoneessa juhla mokkaa, eikä presidenttiä, tämä maa menee kiinni välittömästi!
Mutta opet ne vaan tekee palkatonta työtä vapaa-ajallaan, alati kurjistuvissa oloissa.
Opet myös ostavat omalla rahalla tarvikkeita ja välineistöä, kun muuten niitä ei saada. Juuri käytin 20€ yhdelle lukion kurssille välttämättä tarvittaviin asioihin. Lukion tarvikkeisiin varatut rahat ovat loppu jo nyt.
Vastaukseni päätyi jostain syystä lainatun osuuden sekaan. Höh!
OAJ on munaton ja opettajat joka paikan höyliä. Kaikilla muilla ammattiryhmillä koulussa on oikeus määritellä, mitä heidän työhönsä kuuluu. Opettajat sitten tekee ne kaikki välityöt. Kuulosti niin tutulta, kun lääkäri valitti lehdessä, että kaikki muut terkkarissa määrittelee tarkkaan työnsä ja lääkäri sitten tekee ne loput. Näin se näköjään menee. Mitä matalampi koulutus, sitä paremmin kylmästi vaan kieltäydytään töistä ja piste. Arvostan kovasti opettajana siivoojien työtä ja teinien käytös siivoojia kohtaan on tökeröä. Ei ole ok. Mutta välillä kyllä ihmetyttää, miten siivooja voi vaan sanoa jostain siivoustehtävästä, ettei kuulu hänen työhönsä, vaikka kyse on todellakin siivouksesta. Sitten minä opettajana vien koululle rätin ja pesuaineet., koska en voi koskea siivoojien tarvikkeisiin. Pesen itse sen, koska jonkun sekin homma pitää tehdä. Siksi toivon välillä vuosityöaikaa, niin saisin merkkailla sinne kaikenlaisia töitä pyyhkimisistä lähtien ja opettajan palkalla.
Vierailija wrote:
Taidetestaajien vuoden alkua ennen koulun vastaava opettaja saa valita, ovatko tapahtumat oman kunnan alueella vai voivatko olla myös kauempana. Joku on ap:n koulussa valinnut jälkimmäisen ja nyt kaikki koulun kahdeksansien luokkien luokanvalvojat kärsivät.
Ja tämähän ei ole totta. Koulu ei voi vaikuttaa siihen, mihin ne matkat suuntautuvat. Ja ne ovat joka koululla niin, että reissuja on kaksi, joista toinen omaan kaupunkiin ja toinen jonnekin kauemmas toiseen kaupunkiin.
ystäväni käy aina välillä työmatkoilla, ja kyllä ne perin toisenlaiselta kuulostavat kuin parinkymmenen teinin vahtiminen vuorokauden ympäri jakamattomalla vastuulla.
Näistä ystäväni työmatkoista tulee koko päivän palkka, päivärahat ja usein ehtii hengailla kyseisen kaupungin baareissa tai kaupoissa iltaisellakin. Ja hän on näihin matkoihin työpaikkaan hakiessaan jo sitoutunut. Matkalla saa syödä rauhassa ravintolassa, tavata saman alan edustajia ja käydä mielenkiintoisia keskusteluja, ja nukkua rauhassa hotellissa. Hotellin aamupala on kuulemma ihan parasta.
Onko opettajat TUNTIpalkalla?! Varsinkin jos on LV vastuukin?