Parikymppisten tyttösten ns natiivienglanti työelämässä
Naurattaisi jollei vihastuttaisi. You know its like you know like like. Ja hirvittävälle jenkkiakse tulla väännettynä.
SE ETTÄ OLET PELAILLUT PELEJÄ JA KATSELLUT TIKTOKIA EI TEE SINUSTA NATIIVIENKUN OSAAJA, TYTTÖ!
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tietokoneen käyttötaitojen kanssa.
- oota mä katon YouTubesta ohjeet.
Huoh!!!
Nopea ohjeiden hakukyky on osa ammattitaitoa. Tämä on juuri nuorilla vahvuus kun osaavat rutiinilla googlettaa ym. Mikä vika YouTubessa? Siellä on hirmuinen määrä päteviä tutoriaaleja eri alojen ammattilaisilta.
Täsmälleen. Ohjekirjaako sitä pitäisi alkaa selata? Miksi? Nopeammin ja helpommallakin pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh!!!
Nopea ohjeiden hakukyky on osa ammattitaitoa. Tämä on juuri nuorilla vahvuus kun osaavat rutiinilla googlettaa ym. Mikä vika YouTubessa? Siellä on hirmuinen määrä päteviä tutoriaaleja eri alojen ammattilaisilta.
Samaa mieltä. Mitä vikaa on tiedonhaussa ja ohjeiden etsimisessä? Kaikesta sitä haukutaankin toisia.
Kokeilepa ap, miten hyviä ohjevideoita Youtubessa on!Mä oon 40v it-alan yrittäjä, eikä mene päivääkään etten hakisi tubesta ohjeita! Aikamoinen hidaste työnteolle olisi jos ei tätä helpotusta hyödyntäisi. Joissain asioissa video on nopeampi opettaja kuin teksti
minä taas olen it-alan AMMATTILAINEN ja en hake KOSKAAN youtubesta ohjeita. Osaan katsos työni ja siksi minulle hyvää palkkaa maksetaan kun en istu päiviä youtubessa.
Ymmärräthän sen, että ihminen, joka ei ole IT-ammattilainen ei kuulukaan osata samoja asioita kuin sinä ja hänelle YouTube on mitä mainioin paikka selvittää miten jokin asia tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Tyttö, poika, aikuinen nainen tai aikuinen mies: vaikka olisit nuoresta lähtien puhunut sukulaistesi kanssa tönkköenglantia, niin ÄLÄ puhu lapsillesi tönkköenglantia, vaan suomea.
Asumme Suomessa, sinä olet suomalainen.
Oletettavasti hänen sukulaisensa ovat osanneet paremmin englantia kuin suomea ja siksi heidän kanssaan on keskusteltu englanniksi. Mutta eikö se ole itsestään selvää, että omille lapsilla puhutaan omaa äidinkieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh!!!
Samaa mieltä. Mitä vikaa on tiedonhaussa ja ohjeiden etsimisessä? Kaikesta sitä haukutaankin toisia.
Kokeilepa ap, miten hyviä ohjevideoita Youtubessa on!Mä oon 40v it-alan yrittäjä, eikä mene päivääkään etten hakisi tubesta ohjeita! Aikamoinen hidaste työnteolle olisi jos ei tätä helpotusta hyödyntäisi. Joissain asioissa video on nopeampi opettaja kuin teksti
minä taas olen it-alan AMMATTILAINEN ja en hake KOSKAAN youtubesta ohjeita. Osaan katsos työni ja siksi minulle hyvää palkkaa maksetaan kun en istu päiviä youtubessa.
Jostakin se sinäkin ammattiasi opettelet. Et sitten tubesta mutta jostakin muualta. Kullakin on tyylinsä oppia.
Tai jos oikeasti väität, ettei työpäiviisi koskaan kuulu opiskelua, niin kohta jäät jälkeen muista ja kehityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä kaikilla työpaikoilla on ChatGPT:n käyttö kielletty työasioissa.
Mitä ihmettä. Sitähän juuri käytetään töihin ja kannustetaan käyttämään.
Sillä maksullisella versiolla varsinkin voi automatisoida vaikka mitä duuneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh!!!
Just joo. Katsotaan 14 min videota kun saman löytäisi jostain sivustolta 20 sekunnissa.
Joissain asioissa videolta saa parhaan käsityksen.
Joissain jutuissa Google tai ChatGPT on nopeampi.
Nuorilta sujuu nää kaikki silmänräpäyksessä, eikä tarvitse kuunnella valitusta tai ihmettelyä että miten siltä tekoälyltä kysytään jotakin.
Miten vaikeaa on kysyä jotain tekoälyltä
Tai kirjoittaa hakusana YouTuben hakukenttään?Jepjep.
Ei sekään kaikilta luonnistu.
Kokemuksen kautta hakutekniikat kehittyy, eri työkalut oppii ja hakemansa löydää paljon nopeammin.
Monilla vanhemmilla ihmisillä on aika onnettomat taidot hakea ohjeita netistä - ei toki kaikilla - mutta osalla.
On hidaste jos työpaikan nuoremmat joutuu hirveästi kouluttamaan niitä senioreita esim. ohjelmistojen käytössä, kun he eivät osaa itsenäisesti opetella.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöille jotka tuijottaa jotain YouTubea selvitäkseen normaaleista askareista nauretaan ja kovaa.
Mutta nauru loppuu lyhyeen kun pian nuoremmat menevät senioreiden ohi taidoissaan :) Ei ole vääriä tapoja opiskella ja on naurettava ajatus, ettei olisi oppia ikä kaikki.
Mutta niiden poikien englanti! Like, so much better!
En ymmärrä, miksi aloituksessa piti puhua "tyttösistä" ja oma kokemus on, että samalla tavalla moni nuorista sukupuolesta riippumatta on oppinut englantinsa YouTubesta ja TikTokista. Hyvä niin!
Jaa, vai että tyttösten. Etpä kuulosta kovin ammattimaiselta jos kutsut parikymppisiä tyttösiksi tai tytöiksi.
Vierailija kirjoitti:
Se "natiivienkku" on yleensä small talkin tasoista enkkua. Sitten kun pitäisi puhua ammatillisesti niin kierrellään ja kaarrellaan kun ei tiedetä oikeita sanoja.
Kesällä oli brittityttö vieraana. Miniäni, joka aina valittelee kielitaitoaan, puhui kaunista kieltä. Toinen miniäni, joka on ollut jenkeissä pari vuotta väänsi niin hirveästi, että katsoin silmät pyöreinä. Sanavarastojen erokin oli iso - ei maassa asuminen takaa kielenoppimista.
Mun parikymppiseni kävi koulunsa englanniksi viisivuotiaasta ja opiskeli englanniksi Hollannissa.
Hänen englantinsa on natiivitasoista.
Yleensäkin ihmetelly amerikkalaisia, että miksi ne tosiaan käyttää vertailusanaa like joka lauseessa. Kokoajan vertaillaan eli väännetään rautalangasta (itselle?) toiselle sitä asiaa.
Lopputuloksen kannalta ihan sama, onko rallienglantia vai tyttöjen tiktok-englantia, kunhan tulee ymmärretyksi ja mikä tärkeintä, ymmärtää itse.
Kouluenglannilla harva ymmärtää ja vielä harvempi puhuu.