Lukion digikirjat ovat sysipaskoja
Nyt toinen lapsemme saa nauttia lukion digikirjojen paskuudesta. Miten voi olla, että noissa on jatkuvasti kaikenlaisia ongelmia? Välillä koko kirjaan ei pääse kukaan koko ryhmästä. Siinä sitten pyöritellään peukaloita koko oppitunti, kun opekaan ei pääse materiaaliin. Näistä esikoinen laittoi joskus korvausvaatimuksiakin, kun kallis kirja ei useinkaan toiminut. Ei saanut muuta kuin pahoitteluja. Kirjan voi avata eri laitteilla, mutta eri laitteilla tehdyt muutokset eivät kaikissa kirjoissa näy yms. Meilläkin on lapsilla hyvät (peli)tietokoneet useine näyttöineen kotona, mutta tehtäviä pitää näpertää läppärillä. Tämä koululta saatu on myös ihan paska. Akku menee lähes täydestä tyhjäksi minuuteissa. Kuulemma näin on kaikilla, eikä konetta siitä syystä vaihdeta. Tallentaa ei voi milloin vain. Voi olla pitkä tehtävä useine osatehtävineen ja sen voi tallentaa vasta kun on tehnyt koko tehtävän loppuun. Eli jos akku vetäisee yllättäen nollaan, kirja ei enää toimi, tunti tai muu aika loppuu, niin kaikki tehty menee hukkaan. Miksi ei voisi tallentaa (automaattisesti) koko ajan ja sitten lopulta merkitä, että tehtävä on valmis? Vaaditaan kikkailua ja erityistä osaamista (jota meidän perheessä onneksi on), että pystyy saamaan näytölle samaan aikaan tehtävät ja kappaleen tekstin. Jos nämä siis ovat samassa kirjassa, mutta eri paikoissa. Kirjassa ei välttämättä pääse siirtymään tiettyyn kappaleeseen helposti, vaan pitää skrollata kirjaa alusta lähtien ja etsiä oikeaa kappaletta. Kirjoitusvirheitä (esim. vääriä kirjaimia ihan tavallisisssa sanoissa), puuttuvia välilyöntejä, lause alkaa tästä ja loppua ei löydy yms. on järkyttävän paljon. Eikö kukaan ole lukenut kirjaa läpi ennen sen myyntiin laittoa? On noissa paljon hyvääkin. Esim. tuoreet tiedot, kielissä ja matikassa paljon hyvää, mitä voi vain diginä saada. Mutta tuntuu, että joka kirjassa on jotain ongelmaakin. Ne käytettävyys ongelmat olisivat ihan ratkaistavissa. Miksi ei ratkaista?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Lähes jokaisen kirjan saa myös fyysisenä kappaleena ja kukaan ei kiellä teitä hankkimasta sellaisia.
Ei sillä fyysisellä kirjalla tee mitään, kun tehtävät kuitenkin pitää tehdä ja palauttaa sen digimateriaalin kautta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lähes jokaisen kirjan saa myös fyysisenä kappaleena ja kukaan ei kiellä teitä hankkimasta sellaisia.
Fyysisissä ei ole kaikkia samoja tehtäviä. Ja ne on järkyn kalliita.
"Digiloikka".
Terv. Juha ja Sanni.
Kuulostaa siltä että opettajat ovat valinneet ison kustantajat materiaalin. Parempiakin olisi, sellaisia joita tosin ei sitten saa fyysisinä kirjoina koska materiaali on aina ollut vain sähköisenä. Samasta syystä se sähköinen materiaali on valovuosia edellä isoja kustantajia.
Joo, ne kirjoitusvirheet. Tytär valitti että mm. espanjan kirjat oli täynnä niitä. Opettele siinä sitten väärinkirjoitettuja sanoja... Ja ihmeellistä että niitä ei saa korjattua, vaikka kaikki laittaa palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ne kirjoitusvirheet. Tytär valitti että mm. espanjan kirjat oli täynnä niitä. Opettele siinä sitten väärinkirjoitettuja sanoja... Ja ihmeellistä että niitä ei saa korjattua, vaikka kaikki laittaa palautetta.
TämäKIN on ison kustantajan ongelma. Pienemmällä korjaus tapahtuu nopeimmillaan minuuteissa palautteen antamisesta.
Moni oppilas ei jaksa lukea digitekstiä esim. kokeeseen. Tulee päänsärkyä jne.
Yrittävät sitten saada paperikirjoja jostain.
Vierailija kirjoitti:
Lähes jokaisen kirjan saa myös fyysisenä kappaleena ja kukaan ei kiellä teitä hankkimasta sellaisia.
Ok. Miten teet fyysisen kirjan kanssa nämä tehtävät, jotka näin oman lapseni tekevän lähiaikoina?
Äikkä: Katso video ja tulkitse puhujien ilmeistä...
Matikka: Kaavaeditorilla (? tai joku tollanen) tehtäviä tehtäviä paljon. Tarkoitus oppia laskemaan laskuja sähköisesti.
Kielet: Kuuntele ja toista (ja nauhoita), katso video ja vastaa tehtäviin.
Yh: Kappaleessa kerrotaan 2023 tapahtuneista politiikan tapahtumista. Opettele kappale ja tee tehtävät.
Kaikissa aineissa valtavasti tehtäviä, jotka kaikki pitää palauttaa sähköisen kirjan kautta. Kirjoihin on ope voinut lisätä myös omaa materiaaliaan, esim. tunnilla näytetyt open tekemät diat.
No, plussaa ehkä kuitenkin se että siitä tietokoneesta tai niistä digikirjoista ei tarvitse maksaa senttiäkään. Toisin oli vielä muutama vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
No, plussaa ehkä kuitenkin se että siitä tietokoneesta tai niistä digikirjoista ei tarvitse maksaa senttiäkään. Toisin oli vielä muutama vuosi sitten.
Voi kyllä niistä maksetaan karvaasti lasten tulevaisuudella :/
Vierailija kirjoitti:
No, plussaa ehkä kuitenkin se että siitä tietokoneesta tai niistä digikirjoista ei tarvitse maksaa senttiäkään. Toisin oli vielä muutama vuosi sitten.
juu, toki. Meillä meni esikoisen lukiovuosiin tuhansia euroja. Ihan luksusta nyt kun nuoremmalla mikään ei maksa, jopa bussikorttikin ilmainen.
Sähköinen kirja pdf-muodossa on paljon kätevämpi lukea kuin perinteinen kirja, koska fonttikokoa voi mukauttaa omalle silmälle sopivaksi. Sanomalehtiä luetaan jo enemmän digi-muodossa kuin painettuina, ja perinteinen painettu kirjaa jää ajan saatossa unholaan.
Vierailija kirjoitti:
No, plussaa ehkä kuitenkin se että siitä tietokoneesta tai niistä digikirjoista ei tarvitse maksaa senttiäkään. Toisin oli vielä muutama vuosi sitten.
Veronmaksajat ne maksavat. Satoja miljoonia vuosittain kirjakustantamoille, ohjelmistoyrityksille ja laitetoimittajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes jokaisen kirjan saa myös fyysisenä kappaleena ja kukaan ei kiellä teitä hankkimasta sellaisia.
Ok. Miten teet fyysisen kirjan kanssa nämä tehtävät, jotka näin oman lapseni tekevän lähiaikoina?
Äikkä: Katso video ja tulkitse puhujien ilmeistä...
Matikka: Kaavaeditorilla (? tai joku tollanen) tehtäviä tehtäviä paljon. Tarkoitus oppia laskemaan laskuja sähköisesti.
Kielet: Kuuntele ja toista (ja nauhoita), katso video ja vastaa tehtäviin.
Yh: Kappaleessa kerrotaan 2023 tapahtuneista politiikan tapahtumista. Opettele kappale ja tee tehtävät.
Kaikissa aineissa valtavasti tehtäviä, jotka kaikki pitää palauttaa sähköisen kirjan kautta. Kirjoihin on ope voinut lisätä myös omaa materiaaliaan, esim. tunnilla näytetyt open tekemät diat.
Kyllä fyysisten kirjojenkin ohella tehdään digitehtäviä ja kaavaeditori matikassa tietysti käytössä. Ope jakanut ne digiaineistot. Käytetty Moodlea, kustantajien omia sivuja ym.
Fyysistä kirjaa on käytetty laajojen tekstiaineistojen lukemiseen ja kielissä myös tehty tehtäviä sinne koska joidenkin tutkimusten mukaan asia jää käsinkirjoittamalla paremmin mieleen.
Meidän lukiolaisella ollut paljon tätä "hybridityyliä".
Vierailija kirjoitti:
Sähköinen kirja pdf-muodossa on paljon kätevämpi lukea kuin perinteinen kirja, koska fonttikokoa voi mukauttaa omalle silmälle sopivaksi. Sanomalehtiä luetaan jo enemmän digi-muodossa kuin painettuina, ja perinteinen painettu kirjaa jää ajan saatossa unholaan.
Sähköinen ihan ok kun luet jonkun yhden artikkelin mutta laajoissa aineistoissa ei. Kokeisiin lukiessa on helpompi hahmottaa laajoja kokonaisuuksia ja tarkistaa jo luettua paperikirjasta. Ts. selailu paljon mukavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ne kirjoitusvirheet. Tytär valitti että mm. espanjan kirjat oli täynnä niitä. Opettele siinä sitten väärinkirjoitettuja sanoja... Ja ihmeellistä että niitä ei saa korjattua, vaikka kaikki laittaa palautetta.
Tämä. Joku yksittäinen kirjoitusvirhe vielä on ymmärrettävää, mutta kun niitä on paljon. Lisäksi nämä automaattisesti tarkastettavat ja tuon mukaan pisteitä antavat tehtävät. Ikinä ei voi tietää, mikä se oikea vastaus on, kun esim. se, pitääkö artikkeli olla merkittynä ja miten sanastotehtävässä. Esim. A-kohdassa oikea vastaus on a dog, dogs ja B-kohdassa cat, cats (ja jos kirjoittaa a cat, siitä ei saa pistettä). Lapsella menee ihan hermo noihin.
Vierailija kirjoitti:
Moni oppilas ei jaksa lukea digitekstiä esim. kokeeseen. Tulee päänsärkyä jne.
Yrittävät sitten saada paperikirjoja jostain.
Nyt piti nauraa ääneen.
:D
Pennut elävät nenä kiinni ruudussa. Kun siitä ruudusta olisi kuitenkin oikeasti otettava hyöty irti, ei se toimi ja päätäkin alkaa heti särkeä.
Eli muu ruudulla oleminen pois ja kouluhommat ensin. Ei satu päähän ja homma toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ne kirjoitusvirheet. Tytär valitti että mm. espanjan kirjat oli täynnä niitä. Opettele siinä sitten väärinkirjoitettuja sanoja... Ja ihmeellistä että niitä ei saa korjattua, vaikka kaikki laittaa palautetta.
Tämä. Joku yksittäinen kirjoitusvirhe vielä on ymmärrettävää, mutta kun niitä on paljon. Lisäksi nämä automaattisesti tarkastettavat ja tuon mukaan pisteitä antavat tehtävät. Ikinä ei voi tietää, mikä se oikea vastaus on, kun esim. se, pitääkö artikkeli olla merkittynä ja miten sanastotehtävässä. Esim. A-kohdassa oikea vastaus on a dog, dogs ja B-kohdassa cat, cats (ja jos kirjoittaa a cat, siitä ei saa pistettä). Lapsella menee ihan hermo noihin.
Joo tuo on ihan syvältä. Lisäksi synonyymi antaa 0 pistettä. Ja kun tuota automaattista tarkistusta käytetään sanakokeissakin. Hyvä oppilas saa huonot pisteet kun tietää enemmän kuin juuri ko. kirjan/kappaleen sisällön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes jokaisen kirjan saa myös fyysisenä kappaleena ja kukaan ei kiellä teitä hankkimasta sellaisia.
Ok. Miten teet fyysisen kirjan kanssa nämä tehtävät, jotka näin oman lapseni tekevän lähiaikoina?
Äikkä: Katso video ja tulkitse puhujien ilmeistä...
Matikka: Kaavaeditorilla (? tai joku tollanen) tehtäviä tehtäviä paljon. Tarkoitus oppia laskemaan laskuja sähköisesti.
Kielet: Kuuntele ja toista (ja nauhoita), katso video ja vastaa tehtäviin.
Yh: Kappaleessa kerrotaan 2023 tapahtuneista politiikan tapahtumista. Opettele kappale ja tee tehtävät.
Kaikissa aineissa valtavasti tehtäviä, jotka kaikki pitää palauttaa sähköisen kirjan kautta. Kirjoihin on ope voinut lisätä myös omaa materiaaliaan, esim. tunnilla näytetyt open tekemät diat.
Videotehtäviä on pieni osa kaikista tehtävistä. Matikan ope varmasti ymmärtää, jos haluaa tehdä osan tehtävistä ihan kynällä ja paperilla. Pidemmän kirjoitustehtävän voi hyvin tehdä wordilla ja sitten copypaste digikirjaan.
Lähes jokaisen kirjan saa myös fyysisenä kappaleena ja kukaan ei kiellä teitä hankkimasta sellaisia.