HS: Keskiluokan statussymbolit listattu. Kuinka signaloida omaa arvoaan hienovaraisti menemättä överiksi?
Mehiläispesä, string-hylly, paimio-tuoli, Aalto-tarjoiluvaunu, Mademoiselle keinutuoli, Karuselli-, tankki- ja Remmi-nojatuolit, PH5-valaisin, simpukka-pöytälamppu, ritiläpenkki, 50-ja 70-lukujen designsenkit. You name it! Tietäjät tietää. Lokki ja Aaltomaljakko nykyään passe', koska niitä myydään Prismassa. Statussymbolilla on sanana epämiellyttävä kaiku, koska ihmiset haluavat tehdä sillä muihin hienovaraisen vaikutuksen. Erityisesti Artek kiinnostaa nousevaa suomalaista keskiluokkaa ja luokkahypyn vaiheessa kipuileva nuoria. Todella varakkaille selkeät statussymbolit kotona voivat olla nolojakin ja niitä vältellään. Mitä statussymboleita sinulla on kodissassasi? Ovatko ne valikoituneet sinne sattumoisin kauneutensa vuoksi vai onko niillä statusarvoa? Tai ehkä olet saanut perinnöksi sattumalta juuri ne? Tai ehkä kestävä design viehättää, kunnes niistä tulee prismatavaraa.
Kommentit (630)
suomen kaunein koti....
sitä katsoessa voi pelata statussymboli-bingoa koska samat kamat on joka kämpässä lähestulkoon riippumatta siitä mitä tyylisuuntaa koti edustaa. Onhan se kiva jos niistä oikeasti tykkää, ja varmaan moni tykkääkin. Mutta on se lähinnä koomista kun "persoonallisessa kodissa" on jokaisessa samat tietyt sisustuselementit tuomassa sitä "persoonallisuutta" esiin.
Mukaelma ja jatkoni Fight Clubin lauseeseen: "Väsytämme itsemme työssä, jota inhoamme, ostaaksemme tavaroita, joita emme tarvitse tehdäksemme vaikutuksen ihmisiin, joista emme edes pidä."
Ehkä tuohon viimeiseen kohtaan "ihmisistä, joista emme edes pidä" joku joutuu lisäämään ihan itsensäkin.
We buy things we don't need with money we don't have to impress people we don't like.
Olen taustaltani työväenluokkainen eikä kiinnosta signaloida luokkanousua. Ennemminkin haluan rahaa säästöön, että voi joskus lopettaa työt. Välttelen siis elintasoinflaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki string-tuotteet
String-tuotteisiin saa kyllä keskiluokkainen ihminen menemään aika paljon rahaa. Meidän lapset soittavat viulua ja selloa.
Vierailija kirjoitti:
Unikulman mittatilaussänky
Tommoiseen saa menemään aika lailla rahaa, mutta on epäilemättä järkevä ostos elämänlaadun kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kaunein koti-ohjelmassa näkee paljon näitä status-esineitä.
Naurettavaa, että kaikille on ne samat esineet kaikkialla ja esimerkiksi se tummahko vihreä seinä on nyt jokaisessa kodissa ja jokaisella on useampi lamppu, jossa itse polttimo näkyy, siis ilman varjostinta.
Nämä juuri todistavat sen, että ei näitä ole hankittu siksi, että niistä tykätään vaan kun niitä kuuluu hankkia.
5-10 vuoden kuluttua, noilla on kaikilla joku ihan muun värinen seinä ja toiset esineet ja sitten he taas väittävät: "hankittiin tällaiset kun tykätään näistä", ziisus mitä sontaa tulee koulutettujen aikuisten suusta!
Ai tuo on nyt muotia.
Ihmettelin kun selailin myytäviä asuntoja niin kahdessa oli tummanvihreä seinä. Olivat kylläkin vanhoja ja edullisia kerrostaloasuntoja.
Lamppu ilman varjostinta on kyllä omaan mieleeni. Jotenkin varjostin tekee lampusta mummolamaisen omissa silmissäni.
Vierailija kirjoitti:
We buy things we don't need with money we don't have to impress people we don't like.
Olen taustaltani työväenluokkainen eikä kiinnosta signaloida luokkanousua. Ennemminkin haluan rahaa säästöön, että voi joskus lopettaa työt. Välttelen siis elintasoinflaatiota.
Nousukas
Vierailija kirjoitti:
Mukaelma ja jatkoni Fight Clubin lauseeseen: "Väsytämme itsemme työssä, jota inhoamme, ostaaksemme tavaroita, joita emme tarvitse tehdäksemme vaikutuksen ihmisiin, joista emme edes pidä."
Ehkä tuohon viimeiseen kohtaan "ihmisistä, joista emme edes pidä" joku joutuu lisäämään ihan itsensäkin.
Erittäin hyvä ajatus. Ehkä loputon itsensä tehostaminen ulkoisin merkein on merkki siitä, että ihminen ei lähtökohtaisesti pidä itsestään. Itseensä tyytyväinen hyväksyy itsensä sellaisena kuin on ilman loputonta itsensä päivittämistä ja toimittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Victoria's secret body sprayt
Pitääkin pistää muistiin. En tykkää vahvoista paryymeistä niinkään.
Mä suihkautan tätä häpyhuuliin, virkistää kivasti.
Mä en tykkää skandinaavisesta pelkistetystä tyylistä, joten ei tulisi mieleenkään hankkia Artekia tai lamppua ilman varjostinta. Olen 50+ ja olen ai a tykännyt brittiläisestä sisustustyylistä: kukkaa, ruutua, raitaa ja paljon värejä ja muhkeutta. Ainoa mikä pidättelee on astmani eli villamatot ja samettiverhot puuttuu. Meillä ei käy vieraita, eikäi kiinnosta mitäjoku ulkopuolinen ajattelisi. Tuskin kovin moni tykkäisi.
Statussymboleitani taitaa olla hyvinhoidettu ja -suunniteltu puutarha ja kasvihuone. Ruusuistutukseni saavat vierailta ihastuneita huokauksia.
Vierailija kirjoitti:
Signaloida omaa arvoaan? Ihmisen arvo perustuu sille, että Jumala on hänet luonut. Alastomaksi ihmiseksi, ilman statussymboleita tai muuta kypsymätöntä.
Vitsihän tämä aloitus olikin, mutta surullisen totta, että oikestikin osa on niin kiinni materiassa ja ulkoisissa merkeissä, ja rakentaa identiteettinsä ja elämänsä mammonalle.
Kulissit ei kiinnosta, onni tulee muusta. Nyt kirkkoon!
Kirkoista ja seurakuntien tiloista löytyy paljon design tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nousukas
Niin, mitä siitä? Teen työtä, josta saa palkkaa vähän enemmän kuin mitä ihmiset yleensä saavat ja olen käynyt kouluja enemmän kuin omat vanhempani. En julista tai salaile asiaa, elän omaa elämääni.
Kuka noin tekee? Itse olen kalustanut kotini Ikean käytännöllisillä ja edullisilla mööpeleillä. Hyvin toimii. Design on myös nättiä, koska se on varastettu kalliimmista, esim Malm-lipastot ovat selviä Muurame-kopioita.
Tatuoinnit