Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhteisöllinen asuminen

Vierailija
07.10.2023 |

Kaikkihan me vanhenemme...
Miltä kuulostaisi tällöin *yhteisöllinen asuminen?*

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olla kiinnostava vaihtoehto.

Vierailija
2/23 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut viihtyvät oikein hyvin. Pientä jeesiä toinen toiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä. Missään todellisuudessa.

Vierailija
4/23 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ja ei. Olisi karmeaa asua yhdessä joidenkin muistisairaiden ja lonkkavikaisten kanssa, joista pitäisi "huolehtia".

Vierailija
5/23 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olen tarpeeksi vanha. Haluan nähdä myös lapsia lähelläni. Niinkuin nytkin. Ei ikinä senioritaloon.

Vierailija
6/23 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kamalalta, heterot lapsettomat ei-poikkeavat lemmikittömät yksineläjät.

Vierailija
7/23 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä olen tarpeeksi vanha. Haluan nähdä myös lapsia lähelläni. Niinkuin nytkin. Ei ikinä senioritaloon.

Entäpä kun lapset haluavatkin muuttaa vaikkapa ulkomaille?

Vierailija
8/23 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Senioritalossa ei ole kielletty lapsia, monella onkin. 

Vierailija
9/23 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ja ei. Olisi karmeaa asua yhdessä joidenkin muistisairaiden ja lonkkavikaisten kanssa, joista pitäisi "huolehtia".

Entä jos sinä olet se lonkkavikainen?

Vierailija
10/23 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin kaikkia lapsia. En vain omia. Lapsia kuitenkin syntyy koko ajan. Vaikka me kaikki vanhenemme.

Vierailija
11/23 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin kaikkia lapsia. En vain omia. Lapsia kuitenkin syntyy koko ajan. Vaikka me kaikki vanhenemme.

Ne tenavat osoittelee sinua sormellaan ja nyrpistelee nenäänsä kun olet tullut vanhaksi. 

Vierailija
12/23 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole kivempaa kun se että pienet lapset katsoo suoraan ja kohti.

13/23 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Sitäpaitsi mä asun jo nyt ihan riittävän yhteisöllisesti. Talvisin on ihan  tavallista seinänaapurini kanssa, että kun jompi kumpi lapioi lumisateen jälkeen lumet omasta pihastaan, lapioi myös naapurin pihasta. Tai hiekottaa jäisellä kelillä naapurin pihatien samalla kuin omansakin. Tai kesällä on ihan tavallista, että joku naapureista käy lomien aikana kastelemassa pihakukat. Palovaroittimien paristojen vaihdossa autetaan, jos naapuri ei itse pysty kiipeämään korkealle. Kovien lumipyryjen aikana on aina ilmaantunut taloyhtiön asukkaita lapioimaan lumesta parkkipaikat, koska vaikka meillä onkin huoltoyhtiön palvelut, huoltoyhtiöllä on kymmeniä muitakin kiinteistöjä hoidettavanaan. Mulla ei ole edes autoa, mutta silti olen monesti ollut lumilapion kanssa lapioimassa parkkipaikkaa. 

Vierailija
14/23 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisöllisyys perustuu yhteenkuuluvuuteen, ikä ei ole sellainen tekijä mikä voisi yhdistää, kaikki vanhat haluaa olla mieluummin tekemisissä itseään nuorempien kanssa ja lapset on tietysti sellainen helppo konsti siinä.

Vierailija
15/23 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse ja luoja tietää että olen yrittänyt kontaktia naapureiden kanssa hyvällä tavalla. Valitettavasti en ole siinä onnistunut kovin hyvin.

Vierailija
16/23 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sen saisi toteuttaa tärkeiden, hyvien ja tasa-arvoisten ihmisten kanssa niin joo. Todellisuus ei ole koskaan noin ruusuista.

Vierailija
17/23 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksena kiinnostava. Todellisuus vaan voi olla toinen. Äitini tai anoppini ei ole saanut uusia ystäviä vanhuusiässä. Lähinnä päinvastoin. Sosiaaliset taidot tuntuvat heikkenevän iän myötä. Toki sairauksilla on myös oma vaikutuksensa.

Vierailija
18/23 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteisöllisyys perustuu yhteenkuuluvuuteen, ikä ei ole sellainen tekijä mikä voisi yhdistää, kaikki vanhat haluaa olla mieluummin tekemisissä itseään nuorempien kanssa ja lapset on tietysti sellainen helppo konsti siinä.

Ei kai ketään kielletä tapaamasta nuorempia ihmisiä

Vierailija
19/23 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kunnolen vanha ja mun omat ystävät on kuolleet, voisin kyllä tykätä asua jossain hyvin organisoidussa kommuunissa. Kunhan olisi oma huone ja oma kylppäri, voisin hyvin jakaa keittyiön ja olohuoneen. Siivooja siellä toki kävisi ja ravintola olisi auki alakerrassa. Se voisi mieluusti olla sellainen, missä olisi ranskalaisitalialainrm osasto, kiinalainen osasto ja intialainen osasto. Muun ruoan voisi halutessaan woltata tai mikä sitä vadtaava (toivottavasti vähemmän hyväksikäyttävä) systeemi silloin onkaan toiminnassa

Vierailija
20/23 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ketään kielletä tapaamasta nuorempia ihmisiä

Apn tarkoituksesta ei selviä, mutta yhteisöllinen asuminen tulee olemaan yksi vaihtoehto ikääntyneille, se taitaa olla suunnattu erityisesti muistisairaille.