Kaveri kävi kuukausi sitten lihavuusleikkauksessa ja nyt jo ryyppää ja vetää lihapiirakkaa
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Lihapiirakka on kyllä hyvää.
Ei erityisemmin. Nopeastikin saa parempaa.
Lihavuusleikkauksen jälkeen useimpien on pakko syödä oikein. Muuten iskee dumping - oire, joka on aivan karmea kokemus. Mulla on kokemusta dumpingista vaikka en edes ole ollut leikkausessa. Dumpingissa makean ja tai rasvaisen ruuan jälkeen iskee ripuli, pahoinvointi, sydämen tykytys ja huimaus. Itse oon pyörtynyt ja pudonnut wc pytyltä lattialle. Ei paljon tee mieli lihapiirakoita tuollaisen jälkeen. Monilla pidättyminen nopeista hiilareista dumpingin vuoksi pysyvä lihavuusleikkauksen jälkeen.
Eikös noiden leikkausten jälkeen ole kiinteä ruoka kielletty jonkun aikaa? En kyllä muista kuinka kauan. Mutta ilmeisesti siksi ettei ne tikit siellä sisuksissa ratkea.
Muuttaako leikkaus ihmisen persoonallisuutta? Olen huomannut,että monelta mukava luonne on lähtenyt läskien mukana. Tilalle tullut takakireys. Varmaan tosi monimutkainen psyykkinen juttu toi ruoka on ihmiselle.
Kylläpä alkoi tekemään mieli bissee ja lihistä.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan lihavuusleikkausten onnistumisprosentti 10 vuoden seurantajaksolla on vain 20 - 40 leikkaustavasta riippuen. Tosi tehokasta, kun valtaosa operoiduista lihoo kilot takaisin.
no siinä tarjotaan mahdollisuus siihen, että tulee vähemmästä määrästä ruokaa kylläiseksi. Toiset vaan eivät osaa syödä nälkään, vaan mässyttävät jotakin jatkuvasti menemään, vetävät roskaruokaa/holia tms. Harvassa taitavat olla ne ylipainoiset jotka syövät tosi terveellisesti, mutta eivät vain laihdu. Siihen ei tarvitse katsoa kun pari jaksoa hengenvaarallisesti lihava sarjaa, niin tajuaa kuvion. Suomessakin tämä kohta valitettavasti ihan arkea, näkee jo nyt kauppakeskuksissa/kaupoissa että reippaasti ylipainoisten osuus on kasvanut, eli koko perhe lyllertää menemään..
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä alkoi tekemään mieli bissee ja lihistä.
Jep, Liiterin paistopisteen lihikset on pop 👌
Vierailija kirjoitti:
Lihavuusleikkauksen jälkeen useimpien on pakko syödä oikein. Muuten iskee dumping - oire, joka on aivan karmea kokemus. Mulla on kokemusta dumpingista vaikka en edes ole ollut leikkausessa. Dumpingissa makean ja tai rasvaisen ruuan jälkeen iskee ripuli, pahoinvointi, sydämen tykytys ja huimaus. Itse oon pyörtynyt ja pudonnut wc pytyltä lattialle. Ei paljon tee mieli lihapiirakoita tuollaisen jälkeen. Monilla pidättyminen nopeista hiilareista dumpingin vuoksi pysyvä lihavuusleikkauksen jälkeen.
Eipä tule dumpingia sleevessä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös noiden leikkausten jälkeen ole kiinteä ruoka kielletty jonkun aikaa? En kyllä muista kuinka kauan. Mutta ilmeisesti siksi ettei ne tikit siellä sisuksissa ratkea.
No ei nyt sentään kuukautta. Ja viina on lientä.
Mun tuttava kävi myös leikkauksessa. Laihtui ensin tosi paljon, mutta ei muuttanut yhtään elämäntapojaan. Nyt viisi vuotta myöhemmin ollaankin sitten samassa tilanteessa kuin ennen leikkausta..
Suomessa ei leikellä ihmisiä julkisella puolella heikoin perustein. Kunstannustehokkuutta on myös tutkittu.
"Kustannusutiliteettimallinnuksen mukaan lihavuuskirurgia on sairaalloisesti
lihavilla tavanomaista hoitokäytäntöä vaikuttavampaa ja johtaa pienempiin terve-
ydenhuollon kustannuksiin. Kymmenen vuoden ajanjaksolla leikkaushoidettujen
keskimääräiset terveydenhuollon kustannukset olisivat noin 31 800 euroa ja po-
tilaat saavuttaisivat keskimäärin 7,05 laatupainotettua elinvuotta. Vastaavan kal-
taisille potilaille aiheutuisi ilman leikkaushoitoa enemmän kustannuksia (noin
44 800 euroa) ja potilaat saavuttaisivat vähemmän laatupainotettuja elinvuosia
(keskimäärin 6,5)."
Lähde: Sairaalloisen lihavuuden leikkaushoito. THL