~~~*~~~ Haahujen syyskuu ~~~*~~~~
Kommentit (84)
Vannon etten ole paria päivää pidemmälle oviksen jälkeen kuvitellut oireita, sillä km.raskaudessa tissikipu ja turvotus alkoivat jo muutama päivä oviksesta, niimpä ole aina todennut jo paaaljon ennen menkkoja, että eipä tärpännyt.
Nyt on kuitenkin tissit olleet muutaman päivän tavallista kipeämmät, ei kuitenkaan ehkä ihan edellisen raskauden veroisesti, sitten on aamulämmöt olleet koko ajan oviksesta 36,3, ei raskautuneissa kierroissa jäänet vähän alle 36 (ennen ovista 35,4). Ja sitten on vielä liuta oireita joita on ihan mahdollista kehitellä omassa päässään; oksutusta, tänään aamulla yökkäsin hampaita pestessä, huimaa jne jne.
Minkäläisia oireita sulla on kauralastu ollut? Onko muilla olleet kaikissa raskauksissa alkuun samanlaiset oireet toisiinsa nähden???
Varasin muuten ajan vyöhyketerapiaan raskauden alkamisen avustukseksi?? Onko kellään kokemuksia, omia tai kuultuja? Mä oon kuullut nyt niin paljon positiivisia kokemuksia, että pakko kokeilla. What ever it takes!!
Eikös Sari Tamminen, vai mikä se nyt oli, kertonut jossain lehdessä olleensa v.terapiassa ennen raskauttaan, ja kertoipa vielä kärsineensä pari keskenmenoa ja lapsettomuudesta vuosia, ja ikääkin tuolla kuitenkin jo 41 v.!?
Minä oon täällä kakki ulokkeet pystyssä teidän kaikkien puolesta. Tähän pinoon kun ei hetkeen plussia ole tullut. Voi kun nyt mahd. monella onnistuis!!
Hyttynen. Mä oon kanssa miettinyt tota vyöhyketerapiaa jo aika vakavasti. Varsinkin sen jälkeen kun kuulin yhdestä tutun tutusta jolla oli ihan hirveä määrä km:ja takana ja lääkäri oli sitä mieltä etteivät he tule saamaan lapsia lainkaan. Mutta kas kummaa, kun tämä nainen oli mennyt vyöh. terapiaan, olikin sen jälkeen alkanut onnistunut odotus. Nyt heillä on pieni vauva. Siksi ajattelin että jos menisin vaikka ihan varmuuden vuoksi sinne terapiaan. En kyllä voi mennä ennen kuin kotiudumme lappeenrannasta ihan kokonaa, mutta en jotenkaan usko että tulisin tänä aikana edes raskaaksi. Mua vaan ärsyttää että se maailman paras vyöh.terapeutti Tampereella joka on myös kätilö ammatiltaan, jäi just eläkkeelle. Hän hoiti meidän pojan koliikkia erittäin onnistuneesti.
Noista ympäristön aiheuttamista paineista. Mua ottaa niin päähän että aika moni tietää että me yritetään raskautta ja kaikki jossakin kaupassakin aina tavatessa tuijottaa mun masun seutua, ja jotkut kysyy ihan suoraankin että joko on tulossa. Kun olen joskus poikaa odottaessani aika monelle sanomaan että halutaan iso perhe. Ja mua ei tosiaan huvita alkaa kertomaan kaikille meidän vauva ongelmista.
Danjalle onnittelut ekasta tädistä! Mulla puolestaan on parit ekat menkat aina ihan kauheita. Vuotaa ihan hulluna ja kauheat kivut.
Jaahas, kotihommat odottaa. Siskoni tulee huomenna meille viettämään vkloppua ja sunnuntaina pitäisi palata Lappeenrantaa.
Hermione kp 6/31-34 ja yk 2
Uh, kuin levottoman sekavaa tekstiä tuo mun yllä oleva, kirjoitin karmeella kiirreellä, kun jo kerran valmiiksi raapustamani vastaava teksiti katos bittiavaruuteen, no se ei ole siinäänsä näillä sivuilla yllättävää :O))!
Joko sulla Danja on vuoto päässyt hyvään vauhtiin? Mulla oli jo itse tyhjennysvuoto kovin niukkaa, sekä seuraavat kolmet menkat, nyt jo vähän normalisoituneet. Onnetuksia tähän kiertoon!!
Niin, piti vielä laittamani vähän "kiertotietoa"; kp 30/36-40, dpo 9-12, yk 5
täältäkin. Kiva, kun on tekstiä tullut. On niin kovin hiljaista välillä.
Ainahan noita "oireita" tulee kyttäiltyä. Varsinkin kierron loppuvaiheessa. Pms:t ryökäleet ovat niin kovin raskausoiremaisia. On pari kertaa tullut mentyä halpaan..
Nau, ei kai se niin päivän päälle ole, koska sitä punkkua ottaa. Oviksen jälkeen kuitenkin.
Danjalle onnittelut menkoista. Kohta pääsette jo "itse asiaan";-) Mulla oli ekat menkat jo todella runsaat eikä ollut epäilystä, mistä oli kyse..
Meiltä ei kyllä enää kukaan lasta odota. Eli suvun tai tuttavipiirin paineita ei ole. Siinä mielessä saan olla kyllä ihan rauhassa. Jos tärppi vielä kävis, niin sit saa taas kuunnella ikäkauhistelua..Mä kun olen ton Sari Tammisen kans samaa ikäluokkaa. Oli muuten kiva kuulla, että hänkin on onnistunut. Joskus luin hänen saaneen "lopullisen tuomion". Vyöhyketerapiasta olen kuullut paljon hyvää.
Nyt täytyy mennä purkittamaan omppuhillo.
Kiitos kauralastu, mami, Hermione ja Senniina =)
Hyttynen: Edelleen on menkat normaaliin verrattuna niukat mutta kuitenkin tänään on eilistä vähän kunnollisemmat että kyllä nämä ihan selkeät menkat ovat :)
Tuntuu kyllä helpottavalta kun on menkat alkaneet; se on jotenkin kuin "viimeinen piste" sille tyhjennykselle ja nyt pääsee uudelle yritykselle!
Soitin ne verikokeen tulokset tänään ja oli ihan täysin negatiivinen eli kaikki on tullut ulos :)
Mitään "poppakonsteja" en nyt heti tässä kierrossa aloita mutta greippimehua alan juomaan kunhan menkat loppuvat, tikutusta en jaksa nyt heti tästä aloittaa koska kierron pituudesta ei nyt ole mitään hajuu...
Danja, kp2/?
Mulla tämä huono fiilis jatkuu.. tänään on menty itku kurkussa päivä läpi. Onneksi ilta, niin pääsee nukkumaan, viimeyön nukuin ihan hyvin (näin unta et menkat alkoi ihan lorisemalla, aamulla kipitin vauhdilla vessan ja varmistin viel ettei sänky oo veres. No eihän sieltä mitään tullu, mut oli niin todentuntuista)
Tällähetkellä tuntuu siltä et ei tästä tule mitään, en jaksa alottaa"laskemista,yrittämistä"ym uudelleen. Väsyttää ja itkettää.. =(
Greippejä olen kuitenkin popsinut.. meilläpäin ei mitään greippimehua myydä niin joka aamu olen syönyt tuoreen greipin kaipa se ajaa saman asian. Vitamiinit oli myös tarkoitus alottaa! Itelle ja lapsille.
Parempaa mieltä teille muille ja plussa onnea!
Mami kp 21
Varovasti huhuilen joukkoon mukaan. Keskenmenon sain heinäkuussa ja elämä ollut todella stressaavaa ja murheellista kaikin puolin sen jälkeen. Pinoonne en ole aikaisemmin kirjoitellut, kun en ole löytänyt itselleni "sitä oikeaa" paikkaa. Aluksi vauvakuumeilijana, sitten odottajana, sitten keskenmenon kokeneena ja nyt taas alusta alkaa tämä taival.
Jaloilleni jälleen nousseena yritän päästä elämän makuun kiinni ja miten ihanalla tavalla se palkitaankaan, positiivisella raskaustestillä! Olo on todella tunteeton (tiedättehän), ei uskalla toivoa vielä liikoja, ettei sitä taas putoa kovaa ja korkealta. Uusi keskenmeno pelottaa. KM:stä toivuin todella hyvin fyysisesti, en tarvinnut kaavintaa, lääkkeitä tms ja ekat menkatkin alkoivat normaalin kierron puitteissa. Tänään menossa siis kp28, kun aloin herkistelemään noita oireita itsessäni jo pari päivää aikaisemmin. Odottajien puolelle en vielä uskalla siirtyä, joten sopiiko jos purkaan ajatuksia tänne teidän palstaanne?
Granberry
Ja pahoittelut menetyksestäsi. Joo täällä saa ihan vapaasti purkaa tuntojaan ja pelkojaan ja sitten kun taas on raskaana niin tuollahan on o-puolella myöskin Haahupino uudelleen raskautuneille. Se on hirveän rankkaa aloittaa ihan alusta koko vauvaprojekti ja vielä pelkojen kera. Itse aloittelen tässä jo toistamiseen saman urakan. Keskenmeno jättää aina lähtemättömän arven johonkin sielun sopukkaan, enkä ole vielä keksinyt mitään muuta helpotus keinoa asiaan muutakun puhuminen ja varsinkin jos saa vertaistukea tällaisesta paikasta.
Mami. Mulla on kanssa ollut tänään jotenkin surkea olo. Katsoin eilen sen km dokkarin mikä tuli ykköseltä. Se pisti jotenkin mieleni tosi matalaksi. Aloin miettimään sitä että mitä minulla vielä mahdollisesti on edessä vauva urakassa. Kuinka monta menetystä vielä joudun kokemaan. Alkoi pelottamaan vielä enemmän kuin ennen.
Niin ja mulla onkin tänään jo kp 7. Ajattelin ens viikon maanantaina jo aloittaa tikuttelun. Voi kun tulisi tällä kertaa kunnon ovis. Kun viime kierrossa jäi vähän vaisuksi ja ei päästy edes kunnolla hyödyntämään sitä.
Hermione taas kp 7/31-34 ja yk 2
Tervetuloa Granberry ja voimia uuteen yritykseen:) Mami79:lle voimia kans kovasti:) Mä kans otan silloin tällöin "pohjalukemia", mutta jotenkin sieltä on vielä toistaiseks noustu... mutta on se vaan niin kuluttavaa silti:(
Vielä luontaistuotteista: juu mä oon lukenu just saman haittavaikutuksen Glandinista, että se saattaa aiheuttaa supistelua. Aion nyt kuitenkin testata sitä, ei kai mulla oo mitään menetettävääkään.. Taidan tehdä saman kuin Hermione eli lopetan käytön kierron puolivälissä. Tosin mun kierrot on niin sekavan pituisia että täytyy arpoa se "puoliväli".. Mutta kyllä mun on nyt jotain kokeiltava näihin pms-kipuihin, menee niin hermot.. siis näistä kivuista, ei siks että ois muuten vaan pahalla tuulella pms:n takia. Nyt mulla on ollu ailahtelevasti enemmän ja vähemmän selkäkipuja 17 VRK!!! Käsittämätöntä!! Tähän saakka maksimikipuiluaika on ollu 2vk, nyt sitten tuli rikottua sekin ennätys:( Oon ihan loppu kun en tiiä mistä pirusta tää johtuu. Miten ylipäätään VOI alkaa pms-kivut mahdollisesti ENNEN ovulaatiota?? (eiks oviksen ja menkkojen maximiväli ole 14vrk vai oonko ihan pihalla..)
Nyt on siis kp 27, ei edelleenkään menkkoja, mutta selkään sattuu tasaisesti, välillä tosin hetkellisesti hyvinkin kovasti, luulen että kohtu supistelee ja kovaa. Mulla on jotenkin taaksepäin kallistunu kohtu, joten kivut tuntuu pääasiassa just selän puolella ja kun siellä on niitä hermoratoja niin paljon, se tosiaan sattuu:( En tosin ihan tajua miks menkat ei sit aina oo sattunu näin paljoa, ekat 15vuotta meni ihan ok, viimeiset 3v olleet tosi syvältä:( Mutta gynetutkimuksissa ei oo koskaan löytyny mitään selitystä, vaikka miten on ultrattu ja jopa varjoainekuvattu munatorvet..
Voi tosin olla, että tää kierto ois ollu normaalia lyhyempi ilman näitä muita stressejä ja menkat ois alkanu jo viime viikonloppuna/alkuviikosta. Nyt oon stressannu yhtä työasiaa ja valvonu jopa öisin sen takia. Sain sen eilen alta pois ja parin tunnin päästä siitä tuntui jo kunnon supistuskipu - ehkä menkat vihdoinkin uskaltaa alkaa, kun kroppa vähän rentoutui..? Ikävä juttu tuo stressi muutenkin, sehän lienee melko varma ehkäisykeino itsessään:(
Jaksamista & tsemppiä kaikille!
Ava, ei kovin hyvillä fiiliksillä just nyt..
Itse kävin tällä viikolla lääkärissä ja sain lähetteen gynelle. Verikokeissakin kävin. Progestroni, kilpparit ja joku muukin mikäköhän se olikaan... Ai huono muisti vai mulla? No, vastauksia voin soittaa ens viikolla.
Kahdenpojanäidiltä olisinkon udellut, että mitä sulle nyt olikaan sanottu noista jutuista? Multakin nimittäin tuli jotain nestettä rinnoista kun lääkäri teki tutkimuksen. Onko teillä muuten tehty rintojen tarkastusta gynellä? Tämä oli mun eka kerta ja olenkin jo aiemmin pohtinut, että tekeeköhän nuo käytännössä niitä juurikaan, vaikka suosituksiahan on varmaan jonkinlaisia.
Sain myös Clomireseptin jolla aloitella jos proggari on matala.
Jotain kutinaa rinnoissa on, voisin kuvitella, että tämäkin kierto jää kohtalaisen lyhyeksi, edellinen oli 27 päivää kun mulla yleensä on ollut 40 päivästä ylöspäin aina sinne 120 päivään saakka. Aika huimaa eikö?
Ikävä kyllä nyt en muista muiden juttuja lainkaan, mutta kaikille toivotan oikein mukavaa viikonloppua! Muistakaa laittaa kynttilät palamaan kun illat pimenee!
Riltsu
Tämä oirebongari luopuu toivosta raskautumisen suhteen tältä kierrolta; tissikipu on kovin lievää jo, eikä ainakaan ole voimistunut, kuten aikaisemmassa raskaudessa. Kaikki muutkin kuvitellut oireet selittyy sillä että olen nukkunut kuluneen viikon niin pirun huonosi, herännyt aina aamuyöstä pyörimään ja nyt on jo niin rankat univelat et oksettaa ja huimaa ja ties mitä kaikkea, silmät tuskin pysyy auki, joten kaikki liittyy puhtaasti univelka väsymykseen, plaah. Ei muuta kun nukkumaan päikkäreitä ja tiistaina vyöhyketerapiaan saamaan uutta uskoa uuteen kiertoon joka alkaa viimeistään tiistaina, toivottavasti, tulis nimittäin varsiin kohtuullinen kierto (34 päivää) kun tavallisesti on 40 tienoilla!
Kivaa ja "ahkeraa" viikonloppua siskot!!
Tulkaahan bongarit kertomaan kanssa kuulumisia/fiiliksiä!
Täälläkin mieliala vaihtelee toiveikkuudesta epäätoivoon edestakaisin. Ovis plussan jälkeen ei oo ehditty pupuileen. Toisaalta sitä edeltävänä iltana kyllä ja eikös siittiöt voi olla aika pitkäikäisiä. Punkkua oon hörpännyt iltaisin puolilasia vaikka en mausta tykkääkään. Ihme nipistelyjä ollut kohdunseudulla oviksesta asti. Ens viikonloppuna aattelin testata jollain herkällä testillä, vaikkei ehkä vielä näykään. Murehdin jo etukäteen, et jos ei ookaan tärpännyt, menee ens kuun suunnitelmat sekaisin, kun seuraava ovis saattais osua juuri ystävän lapsen synttärien aikaan, jotka on toisella paikkakunnalla. On niin tuskasta tää kuumeilu ja piinailu välillä.
nau kp19/28-30
nau: Kyllä niiden siimahäntien pitäisi useampi päivä elellä.. Voihan sitä testata, mut eikös se 10pvää ole suositus odottaa ennen testausta,ettei väärää negaa!? Toivotaan plussaa!! (Ensikuussa myöskin varmistelua etukäteen ja eikös ne leffoissakin käytä vessoja autoja ym h-hetken aikaan..)
Minulla myös mielialat vaihtelee.. onneksi on kipeenä niin ei tuu kuviteltua mitään! Eikä oikeen tiedä mitä odottaa kun km:n jälkeen ei tiedä mikä mahdollisen kierron pituus pitäisi olla, ei voi laskea päiviä mihinkään..
Tänään piti nostaa perunaa ja istuttaa mansikanrönsyjä, mun päivä meni peiton alla.. eihän ne perunat sieltä mihinkään karkaa! Josko huomenna pystyisi, ellei mies pyörittele paaleja tai jotain.. Olisi niin mukavaa voida vaihteeksi hyvin!!
Voimia kuumeilijoille ja plussa onnea!
Mami kp23
Tulin vaan pikaisesti sanomaan kaikille heippa koska lähdemme taas tänään Lappeenrantaan ja olen nettipimennossa seuraavat kaksi viikkoa.
Pitäkäähän palstaa vireänä tehkää paljon plussatestejä!! bd bd
Terveisin Hermione kp 10/31-34 ja yk 2
Täälläkin alkaa taas toivo hiipua. Välillä oli muka jotain oireentynkää, mutta nyt ei enää mitään:( . Kp on nyt 25. Maanantaina tai tiistaina alkaa varmaan tuhru.
Oon jo päättänyt hemmotella itseäni menkkojen alettua. Meen keskiviikkona ostaan itselleni jo kauan haaveilemani kalliinpuoleisen ratsastustarvikkeen. Ratsastus jää kyllä heti, jos raskaudun, mutten halua jäädä sitä enään ootteleen. Sitäpaitsi eikös se yleensä mee niin, että jos menee hankkimaan jonkin kalliin tai ihanan jutun, jota ei voi käyttää raskaana ollessaan, niin sitten tulee heti raskaaksi ;) Voin nyt toimia testihenkilönä. Jos se toimii mulle, niin ehkä teillekin ;)
ainakin olo jo paljon parempi!!!!
Mansikanrönsyt olis nyt istutettu ja ylimääräset poistettu, ne jää nyt odottelemaan kevättä ja uutta mansikka penkkiä.. Perunat viel maassa ja marjapuskien siirtoa suunitellaan.. Alkaa tämä mamma olla vauhdissa taas!!
Meillä kans mies taputtelee massua ja on rinnoissa kiinni "kun vielä voi" (eivät siis kipeät / arat) Meil miehen äidipuolelta suvun/mummon kommentit on ollu te nyt ette sitten ainakaan tee lapsia kun jo 2("vahinkoa") eivät siis tiedä et esikoista tehtiin myös hampaat irvessä. Mut sama kohtelu myös muille sisaruksille. Suuttuivat viimeisestä onnellisesta vauvauutisesta.. eikö teilläkin jo tarpeeksi ole murhetta ollu (kohtukuolema muutama kuukausi aiemmin)
Että näin..
Olen minäkin kuullut sen tepsivän todella monella, että hankitaan jotain sellaista mikä ei raskaana ollessa onnistu tai jää käyttämättä (esikoista tehdessä ostin ihanat korkeakantaiset talvinilkkurit alesta, olin sitten onnellisesti raskaana ennen talvea, kaapiin jäivät odottlemaan seuraavaa talvea!) Mitäköhän sitä itse hankkisi??? Onnea kokeeseen!!!
Huomenna labraan.. saan minäkin päätökseen tämän keskenmenon. Oletteko muut käyny ihan oikeasti jälkitarkastuksessa? En ole varannut aikaa, mietin vielä et pitäiskö kuitenkin.. paikat tuntus olevan ok.. Ja käskyttäähän ne sairaalalle jos hormonitaso viel ylhäällä (ellei se olisi uudelleen nousussa..)
; ) Mami kp24
Enpäs päässytkään sinne labraan tänään onneksi soitin ja varmistin.. Epikriisin oli kirjoittanut eri lääkäri kuin sen labralähetteen.. eli ensiviikolla (5vko) olisi pissanäytteen vienti.. Tympäsee, olisi ollut niin mukavaa päästä jo eteenpäin! (niin ja nähdä mikä se tulos nyt sitten olisi ollut..) Kotitestiä en ajatellut tehdä.. menkkojen odottelua ilmeisesti torstaista eteenpäin kp28-35..
=) Mami kp25
Hyvä hyvä kauralastu ostoksille vaan :O)!!! *miettii kuumeisena, mitä voisi itse ostaa sellaista haaveilemaansa, jota ei raskaana voi käyttää* Haluaa liittyä testiryhmään :O)))!!
Mami79, jännää miten eri käytännöt näyttää noiden jälkitarkatusten suhteen olevan paikkakunnittain, vai peräti kaupunginosittain, eteläisessä helsingissä (tai itse asiassa on kyllä koko helsingin terveysasemat osaston ohje) otetaan verinäytteestä raskaushormonin määritys, toi pissa näyte on aivan jonnin joutava, melkein kehoitan vaatimaan hcg-määritystä verestä!!
Täällä odotellaan huomenna tätiä saapuvaksi, ei niinkään innolla, mutta alistuneena...
täältäkin. Mulle ei sen ihmeempiä. Loppukierto menossa ja taitaa tämä kierto venähtää jonkin verran, kuten arvelinkin. Se vaan tietää pitempiä pms-vaivoja, ne kun ryökäleet alkavat kuitenkin aina kp14 tienoossa.
Mulla ei ole kyllä mitään isompaa ostettavana eikä kyllä ole varaakaan. Toinen konsti on antaa kaikki vauvakamppeet pois, jos niitä sattuu olemaan. Pieni toive elää, joten siisteimmät tuolla nurkissa vielä odottelevat..
mamille pakko pikaisesti kommentoida=)
Toi paine tuttavien ja vanhempien puolelta kuulostaa niin tutulta. Meillä mun vanhemmat tietää molemmista km ja ovat odottaneet muutenkin kauan meiltä sitä pientä pakettia. Tosin ainakin äidilläni oli ja on ihan hirveä suru ja tuska ymmärtää miks meille kävi näin, eikä hän liiemmin uskalla mun aikaan vauvoja toivoa kellekään. Pelkää että menen rikki jo toiveista. Ollaan juteltu paljon tästä aiheesta ja molemmat odotetaan kovasti sitä seuraavaa plussaa, mutta paineet on kovat koska odottajia on niin paljon.. Ei riitä että me miehen kanssa kuumeillaan vaan on joukko ihmisiä kuumeilemassa ja jännäämässä koko ajan. Kiertopäivätkin on varmasti yhdellä ystävälläni tarkemmin tiedossa kun mulla itselläni=)
Ei, mutta ihana tuki näistä kaikista ihmisistä on ollut ja on. Uskon että me itse sen paineen luomme, nämä muut vaan toivovat ja elävät meidän kuumeen keskellä=)
Irish