Ihastunut opettajaani (amk)
Apua! Onko tässä mitään tehtävissä?
Aloitin juuri uudet opinnot ja olen ihastunut erääseen opettajaan, joka vetää meille yhtä kurssia. Olemme suunnilleen saman ikäisiä, koska itse opiskelen ns "aikuisiällä."
Ihan hirveä tilanne!
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Hyviä vastauksia. Luulen myös, että täytyy odottaa se 4v että valmistun.. En ikinä uskaltaisi lähestyä, ei ole omastakaan mielestäni järkevää.
Olisi kiva kuulla jos jollain ollut sama tilanne, miten tästä pääsisi yli? Me näemme tällä hetkellä päivittäin!!
En usko että hän arvaa ihastustani mutta tämä todella hankaloittaa omaa opiskeluani.
T. Ap
Ehkä tunteen sijasta, järjen käyttö olisi viisaampaa.
Ihastus on tunnetila ja niitä tulee ja menee.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen naispuolinen amk-opettaja, ja yhden kerran urani aikana olen saanut treffikutsun. Opiskelija lähestui minua kurssin jälkeen.
Kerro lisää.
Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan opettajan ammatti on yksi niistä ammateista, joissa on suhteellisesti paljon narsisteja.
Narsistit nimen omaan hakeutuu ammatteihin, joissa he voivat toimia auktoriteetteinä, joita ei voi kyseenalaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä voisit sopia itsesi kanssa, että teet asiallisen aloitteen tiettynä ajankohtana opetussuhteen päättymisen jälkeen, jos silloin vielä tuntuu siltä. Se voisi auttaa rauhoittamaan mieltä ja keskittymään opetukseen.
Tämä voisi olla hyvä. Mieleni on ihan sekaisin, koska satun tietämään hänen olevan myös sinkku. Ärhh. Katsotaan mikä on tilanne 4v päästä. "Helppoa."
T. Ap
Tuleeko se koko 4 v sua opettamaan? Tee aloite ku kurssi on ohi.
Opetusalan eettinen neuvottelukunta on ottanut kantaa oppilaitoksissa tapahtuvaan seurusteluun marraskuussa 2020. Kun osapuolet ovat täysi-ikäisiä, juridisia esteitä seurustelulle ei ole. Sen sijaan suhde on eettisesti pulmallinen, koska opettaja-oppilassuhde on myös valtasuhde. Tilanne voi synnyttää myös yhdenvertaisuusongelmia sekä opettajan ammattietiikkaan liittyviä ongelmia.
Kannanoton voi kokonaisuudessaan lukea Opetusalan eettisen neuvottelukunnan sivulta https://www.oaj.fi/arjessa/opetustyon-eettiset-periaatteet/opetusalan-e…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä vastauksia. Luulen myös, että täytyy odottaa se 4v että valmistun.. En ikinä uskaltaisi lähestyä, ei ole omastakaan mielestäni järkevää.
Olisi kiva kuulla jos jollain ollut sama tilanne, miten tästä pääsisi yli? Me näemme tällä hetkellä päivittäin!!
En usko että hän arvaa ihastustani mutta tämä todella hankaloittaa omaa opiskeluani.
T. ApEhkä tunteen sijasta, järjen käyttö olisi viisaampaa.
Ihastus on tunnetila ja niitä tulee ja menee.
Jep. Itsekin olen aina käyttänyt järkeä. Olen ihastunut elämäni aikana toistakymmentä kertaa, mutta ikinä en ole mennyt tunteiden mukaan. Ne tunteet menee kyllä ohi. Aina on menneet. Olen edelleen onnellisesti sinkku ja perheetön reilu nelikymppisenä.
eri
Tässä kannanotto kokonaisuudessaan:
OPETUSALAN EETTISEN NEUVOTTELUKUNNAN KANNANOTTO SEURUSTELUSUHTEISTA OPPILAITOKSISSA 24.11.2020
Siellä missä on ihmisiä, syntyy seurustelusuhteita, eivätkä oppilaitokset ole poikkeus. Toisinaan suhteita viriää myös opettajien ja opiskelijoiden välille. Kun osapuolet ovat täysi-ikäisiä, juridista estettä suhteille ei ole.
Eettisesti asetelma voi olla pulmallisempi, koska opettaja-opiskelijasuhde on myös valtasuhde.
Varsinkin jos opettaja on vahvassa vaikuttajan ja mentorin roolissa opiskelijaan nähden, suhde ei mahdollisesti ole kahden tasavertaisen ihmisen välinen. Kysymyksessä saattaa olla sellainen valta-asetelma, jolla voi olla kauaskantoisia haitallisia vaikutuksia opiskelijan myöhempään elämään.
Tilanne synnyttää myös jääviys- ja yhdenvertaisuusongelmia. Voidaanko opiskelijoille turvata puolueeton ja yhdenvertainen kohtelu ja arviointi, jos opettajan ja opiskelijan välillä on seurustelusuhde?
Yhdenvertaisuusongelmia opiskelijan kanssa seurustelusuhteessa oleva opettaja voi vähentää esimerkiksi niin, että opiskelijan tenttivastaukset arvioi joku muu. Opettajan on myös syytä saattaa tilanne työnantajan tietoon.
Muut eettiset ongelmat ovat hankalampia. Niissä katse kääntyy ensisijaisesti opettajan ammattietiikkaan ja harkintaan. Opettajan pitää ymmärtää oma asemansa auktoriteettina ja ymmärtää siihen liittyvä valta ja vastuu.
Myös oppilaitosten pitää olla valppaana siinä, ettei niihin pääse juurtumaan esimerkiksi sellaista piilokulttuuria, jossa opettajien ja opiskelijoiden välisiä suhteita pidetään sekä selviönä että perinteenä, josta vaietaan. Tässäkin peittelemätön keskustelu ja eettisten periaatteiden avoin käsittely ovat avainasemassa mahdollisten vinoutuneiden käytäntöjen korjaamiseksi.
Eli ei se kiellettyä rakkauta ole.
Vierailija kirjoitti:
No mulla taas käy niin, että ystävällisyyteni ja hymy tulkitaan monesti ihastukseksi. Olen vain ujo. Varsinkin miehillä on tapana kohottaa egoaan kuvittelemalla kaikenlaista. Mutta mitäpä tuo haittaa. Kiva jos saan ilahduttaa jonkun arkea. Hymyilen myös naisille.
Nämä ovat ns. suoria ehdotuksia ihan suullisesti koko luokan edessä. En oikeastaan tiedä mitä hymy merkitsee.
Itellä on ollut aina tapana kans ihastua sellaisiin johon ei saisi. Useampaan opettajaan, sitten varattuihin, sitten 10-15 vuotta vanhempiin, sitten 10-15 vuotta nuorempiin, väärään sukupuoleenkin kerran. Sitten kun menee Tinderiin ja treffeille sallittujen ja sopivan ikäisten kanssa, niin kenenkään kanssa ei synny kemiaa eikä ihastumista. No meneehän se elämä yksinkin. Lastenhankintaankin alan olla jo liian vanha.
Ei se laitonta ole, mutta aiheuttaa työyhteisössä haasteita esim. arviointien jääviyden takia. Itse opettajana en uskaltaisi tuollaiseen lähteä muutenkaan monistakaan syistä. Jos suhde loppuukin tai seurustelukumppani osoittautuukin umpihulluksi, kiva sitten kun oppilaiden kesken leviää opettajan yksityiselämän tietoja tai kuvia. Tai pahimmillaan tulee keksittyjä syytöksiä vaikka siitä seksuaalisesta häirinnästä.
Sanoisin, että nauti fiiliksestä, sehän on kiva fiilis vaikka sen pitäisi yksityisenä. Ole kiva oma itsesi ja hoida hommasi opintojen ajan, ja sitten jos valmistumisen jälkeen sattuisi vielä olemaan asialle otollinen hetki, mieti sitten uudestaan treffipyyntöä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se laitonta ole, mutta aiheuttaa työyhteisössä haasteita esim. arviointien jääviyden takia. Itse opettajana en uskaltaisi tuollaiseen lähteä muutenkaan monistakaan syistä. Jos suhde loppuukin tai seurustelukumppani osoittautuukin umpihulluksi, kiva sitten kun oppilaiden kesken leviää opettajan yksityiselämän tietoja tai kuvia. Tai pahimmillaan tulee keksittyjä syytöksiä vaikka siitä seksuaalisesta häirinnästä.
Sanoisin, että nauti fiiliksestä, sehän on kiva fiilis vaikka sen pitäisi yksityisenä. Ole kiva oma itsesi ja hoida hommasi opintojen ajan, ja sitten jos valmistumisen jälkeen sattuisi vielä olemaan asialle otollinen hetki, mieti sitten uudestaan treffipyyntöä.
Suhde yleensä loppuu kun koulukin loppuu, koska suhde perustuu vain valta-asetelmaan.
Opettaa meille nyt yhtä kurssia. Mutta jatkossa varmaan myös joitakin. On vakituinen opettaja tuolla amkissa. Eli seuraavat 4v olemme varmasti samassa oppilaitoksessa. T.ap
Kannustan aina puhumaan tunteista, mutta tämä on yksi asetelma, jossa pitää vaieta. Voithan olla tähän ihmiseen yhteydessä opintojen päätyttyä, jos hän vielä kaihertaa mieltäsi. Epäilen kyllä, ettet mieti häntä enää silloin.
Minulla oli salasuhde opettajaani amkissa. Oli hauskoja aikoja, mutta tapailimme salaa, joka oli raskasta. Ei meistä pitkää kumppanuutta tullut.
Laita minihame ja ilman pikkareita mene ensimmäiselle riville istumaan ja jalat silleen raollaan että römpsä näkyy. Katso miten ope reagoi.
Voisitko sen "erään Amerikkalaisen tutkimuksen" mukaan liittää se tutkimus mukaan? Nimittäin erään muiden maiden (Suomi ja pohjoismaat mukaan) opettajan ammattiin liittyy yleensä introverttejä ihmisiä. Se on "erään tutkimuksen" tulos.
Menitkö??