Mikä auttaa taliköhnään?
Päänahassa on patteja, jota kutittaa. Painan niitä kynnellä, jolloin niistä tulee tahmeaa väritöntä rasvaa. Onko olemassa ruokavaliota, joka auttaisi siihen? Lisäksi hilsettä on paljon hiuksissa.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kuin olisi kunnon päänahan putsaus tarpeen hiustenkin täytyy olla huonossa kunnossa😳
On niin paksut hiukset, ettei hilsettä tai niitä patteja huomaa.
Taliköhnään auttaa kölitahna. Pitäisihän tuon olla tiedossa.
Mene apteekkiin ja nykäise siellä myyjää hihasta ja kysy siltä. Myös kirjoittamalla googlen "taliköhnä hoito" voi tulla hyviä vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Mene apteekkiin ja nykäise siellä myyjää hihasta ja kysy siltä. Myös kirjoittamalla googlen "taliköhnä hoito" voi tulla hyviä vastauksia.
Kaikki nuo voiteet ovat vain oireiden hoitoa. Taliköhnä on tulehdus ja se tulehdus pitäisi saada poistettua, jolloin oireetkin häviävät.
Itselläni helpotti kun jätin vähemmälle sokerin, hiivan ja vehnän. Eli myös leivät pois tuon hiivan takia.
Ja sitten pesu tietenkin päivittäin päänahalle. Apteekista saa shampoota. Voi myös kokeilla käsidesiä levittää päänahkaan.
Itse sain tulehdus reaktion hillityksi laimennetulla 50/50 tärpätillä. Taliköhnä johtuu siitä että ihon rasva eli tali härskiintyy ja tulehtuu huokosissa. Reaktio on saatava katkaistua eli säännöllisesti päivittäin hoitavaa liuosta.
Kokeile nyt aluksi Nizoral shampoo apteekista. Jos ei auta niin hydrocortison-liuos. Myös suolavettä voi kokeilla, varsinkin kun pahin on ohi. Ruokalusikallinen merisuolaa noin litraan vettä. Jätä pois ruokavaliosta turhat hiilihydraatit ainakin. Voit kokeilla myös viljaton ja maidoton ruokavaliota. Se on haastava, mutta osalla auttaa. Lääkäriltä saa sitten järeemmät lääkkeet, jos ei auta.
Mulla auttoi vähän teatree-palashampoo ja päänahan kuorinta iho-ongelmiin. Mutta kyllä sun varmaan pitäisi tehdä isompiakin muutoksia. Tulehdusta lievittävä ruokavalio käyttöön ja jos on hitokseen stressiä, niin sen aiheuttajien minimointi.
Selukos shampoo. Ekojen pesukertojen jälkeen tuntuu et ongelma pahenee kun valkoiset putoaa pois.
Usko tai älä, kaupan head & shoulders! Oon kokeillut lääkeshampoot ja kaikki. Pahimpaan rasvaisuuteen auttaa myös fairyllä pesu. Mulla myös todettu seborrroiinen ekseema eli taliköhnä. On perinnöllinen.
Minulla myös todella paksu tukka. Märillä hiuksilla ei kannata nukkua ja jos käyttää paljon pipoja/ päähinettä niin voi pahentaa.
Päivittäinen pesu, hilseshamppoo esim Nizoral pullon kyljessä olevan ohjeen mukaan.
Ei missään nimessä mitään käsidesiä päänahkaan!! Tärpätistä puhumattakaan.
Tähän ihottumaan on olemassa ihan lääkeshampoot ja muut mutta tuo head & shoulders tosiaan toimii. Löysin itse sen googlettamalla yhdestä blogista.
Pitää vaan peseytyä niin saatanasti. Mulla ei auta muu. Välillä päänahka on paremmassa kunnossa vähemmälläkin jynssäämisellä, mutta esimerkiksi nää pakkaset on taas saaneet sen räjähtämään. Käytä jotain melko hapokasta shampoota.
Tässä linkki siihen blogiin
https://miiajohansson.com/2022/11/rasvaiset-ja-hilseilevat-hiukset-ratk…
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä mitään käsidesiä päänahkaan!! Tärpätistä puhumattakaan.
Tähän ihottumaan on olemassa ihan lääkeshampoot ja muut mutta tuo head & shoulders tosiaan toimii. Löysin itse sen googlettamalla yhdestä blogista.
Käsidesi on hyvä pika-apu kutinaan, mutta tärpättiä en käyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
https://www.yliopistonapteekki.fi/ducray-kelual-ds-shampoo-100-ml-14459
Ei mitään apua ainakaan minulla. Esim. Sebamed on parempi.
Pedu head&shouldersilla päivittäin ja hydrocortison liuos niihin tulehtuneisiin kohtiin. Ero oli huima parissa päivässä eikä vaiva ole palannut. Kunnon hoito sius kerralla vaan!
Kuulostaa kuin olisi kunnon päänahan putsaus tarpeen hiustenkin täytyy olla huonossa kunnossa😳